Doei X3......hallo 508SW

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Doei X3......hallo 508SW

Bericht door Eric H » 23 mei 2017, 08:49

Zoals pasgeleden al duidelijk gemaakt is de X3 eruit.

Pasgeleden eens zitten rekenen en toen bleek dat diesel rijden voor mij aantrekkelijker is dan een benzine slurpend bushokje op wielen.

De X3 :
Komende uit een Golf 5 Gti uit 2008 was ik enigszins verrast over de X3 die uit 2010 kwam.
Achteraf kan ik misschien wel stellen dat ik de X3 nooit had moeten kopen, nu is het een wijze (dure?) les geweest.
Waar de Golf redelijk voorzien was van allerhande snufjes bleek de X3, ondanks dat het een High Executive was, redelijk karig.
Het verlies aan vermogen ten opzichte van de GTI was eigenlijk nog niet eens de grootste "teleurstelling" aan de X3


Het navigatie systeem deed gedateerd aan (Navi Business Pro) zeker in vergelijk met dat van de Golf (RNSE unit)
Geen automatisch dimmende binnenspiegel, geen gescheiden climate control, geen mogelijkheid tot bluetooth streaming van muziek waren onder andere ook zaken die de X3 ontbeerde in vergelijk met de Golf.
Tevens bleek de bouwkwaliteit van de X3 ook niet op het niveau van VAG te staan, rammeltjes hier en daar en de gebruikte materialen deden nou ook niet echt premium aan.


De X3 was uitgerust met de 2.0 liter benzine motor die redelijk op toeren gereden moest worden om op tempo te komen en om het tempo erin te houden. Het koste me daarom dan ook veel moeite, en rijden als een oude man, om het verbruik op een enigszins acceptabel niveau te krijgen (1 op 11.1 op de BC)
Alles bij elkaar opgeteld maakte dit mijn beslissing om afscheid te nemen van de X3 een vrij makkelijke, de extra afschrijving nam ik op de koop toe; eruit met dat ding.


Maar wat dan ??

Mijn wensenlijst was vrij simpel : diesel, ruim, betrouwbaar, redelijke km-stand, rijke uitrusting, voldoende vermogen en financieel moest het me zo min mogelijk kosten. Uiteindelijk draait het immers altijd en bij iedereen om de centjes en wat je over hebt voor je mobiliteit.


Nu werk ik zelf in de automotive en heb een redelijk goede inzage in probleem motoren en probleem auto’s.
Dit maakte het schrappen in het lijstje al een stukje makkelijker, zo kwam er absoluut geen VAG en geen BMW.
Zeker in de markt waarin ik aan het zoeken was, kwam ik dan in het segment waar de auto’s van deze merken de probleem auto’s waren.

Na een aantal dagen had ik voor mezelf een shortlist gemaakt van een drietal kanshebbers :
1 : Volvo V60
2 : Opel Insignia Tourer
3 : Peugeot 508SW


Na hier en daar advies ingewonnen te hebben en ook te gaan kijken en proefzitten waren de conclusies duidelijk : De V60 was echt te klein !!
Zelf ben ik 2 meter lang en ik zit regelmatig met 5 man ( eigenlijk 1 man en 4 dames :mrgreen: ) in de auto.
Dit werd in de V60 echt een claustrofobische ervaring, dit had ik niet verwacht en vond het ergens wel jammer, want ik vind de V60 wel lekker “smoelen”

Over de Insignia kreeg ik al snel de opmerkingen, groot, log en hierdoor onzuinig in gebruik te horen.
Ook kon ik er geen eentje vinden die voldeed aan al mijn wensen qua prijs en uitrusting. Deze viel dus ook af.


De 508SW dan, ergens heb ik dit eigenlijk altijd wel een mooie verschijning gevonden, bijna sjiek.
Het was alleen wel zaak om een 2 liter diesel te pakken te krijgen aangezien de 1.6 diesels allerhande problemen kennen met de turbo’s en de injectoren.
Dit wordt mede veroorzaakt door het feit dat de motor eigenlijk net iets te onder bemeten is voor de auto.
Tevens moest het een handbak worden, want de automaatbakken kent wat eigenaardigheden waarvan ik wist dat ik me er aan zou gaan storen. Tel daarbij mijn wens van een ruime uitrusting en de zoektocht werd een lastige.

Immers de meeste geleverde 508SW’s zijn namelijk de bijtellingsvriendelijke 1.6 diesels (14%), de 2.0 liters zijn schaars zeker in combinatie met een handbak en een beetje rijke uitrusting. Uiteindelijk eentje gevonden die te koop stond in Volkel. Dus op een zaterdag de X3 volgeladen met de dames om eens te gaan kijken.

Wagen beviel prima, voldeed aan al mijn wensen, maar ik had geen klik met de verkopende partij, kan gebeuren.
Dus een ervaring rijker weer weg gereden en de 508 laten staan.
Maar aangezien deze auto in mijn hoofd bleef zitten contact opgenomen met mijn eigen garage om te kijken wat zij voor mij konden betekenen.

Lang verhaal kort, mijn eigen garage heeft de wagen voor mij ingekocht, heeft mij een zeer goede inruil voor de X3 gegeven en heeft mij dus de 508SW geleverd.
Afgelopen vrijdag opgehaald en tot op heden ben ik zo blij als een hond met zeven lullen…

De 508SW is rijk uitgerust met o.a. HUD, Keyles entry en go, NAV+, halflederen interieur, 17” LM-velgen en een panoramadak.
Heb er ondertussen zo’n 600km mee gereden en wat een verschil met de X3

Waar ik met de X3 het gevoel had dat ik er 5 jaar op achteruit was gegaan, heb ik nu het gevoel er 10 jaar op vooruit gegaan te zijn.
Bouwkwaliteit is super, geen rammeltjes, geen kraakjes, geen piepjes.
Een navigatie systeem wat gewoon intuïtief werkt en zeker in combinatie met de HUD is het prettig navigeren.
Voor invoegen in inhalen hoef ik niet meer te plannen, knippertje naar links, gasgeven en gaan...

Kortom, dit had ik jaren geleden moeten doen :wink:

Foto's zal ik in de komende dagen proberen toe te voegen.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Doei X3......hallo 508SW

Bericht door Eric H » 23 mei 2017, 09:01

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Doei X3......hallo 508SW

Bericht door Riceaux » 23 mei 2017, 09:31

Normaal moeten we hier altijd vragen om interieurfoto's, bij jou om exterieurfoto's. :tooth: Net ding hoor! Vind het zelf ook mooie auto's!

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Doei X3......hallo 508SW

Bericht door Eric H » 23 mei 2017, 09:39

Hahaha....zie het inderdaad....hierbij dan :D
(PS : wat is dat Photobucket een drama geworden om mee te werken zeg... :bag: )

Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Doei X3......hallo 508SW

Bericht door 350 Z » 23 mei 2017, 10:12

Nice

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Doei X3......hallo 508SW

Bericht door Sander-E46 » 23 mei 2017, 10:23

Mooie volle uitvoering.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Doei X3......hallo 508SW

Bericht door indobesar » 23 mei 2017, 11:48

Knappe kar.

En dat is bij Wijdeven zo te zien. Prima zaak. Mijn pa heeft daar eens een auto gekocht.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Doei X3......hallo 508SW

Bericht door Eric H » 23 mei 2017, 12:01

Klopt inderdaad, auto stond bij Wijdeven in Volkel te koop.
Auto is/was ook prima, maar met Hans (Wijdeven) kwam ik er niet uit.

De uiteindelijke deal met mijn eigen garage was onder aan de streep een goede aangezien zij meer in mijn X3 zagen en daarom dus qua inruil meer konden doen. Dus al met al iedereen blij.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Doei X3......hallo 508SW

Bericht door Niels » 23 mei 2017, 14:46

Ziet er netjes uit, veel plezier ermee Eric :thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Doei X3......hallo 508SW

Bericht door Arthur » 24 mei 2017, 01:19

Knappe kar hoor.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Doei X3......hallo 508SW

Bericht door NSXRS » 24 mei 2017, 13:19

Gefeliciteerd!
Hmm, een X3 is dus ook niet echt je van het..
Heb toevallig recent een XD3 Alpina zitten overwegen, maar toch tikkie (te) prijzig en bouwkwaliteit blijkt dus ook wat tegen te vallen als ik zo lees

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Doei X3......hallo 508SW

Bericht door Eric H » 24 mei 2017, 15:38

Denk dat het erg afhangt van welk type je neemt, ik had er eentje uit 2010, die serie zou ik dus overslaan :wink:
Hoe de huidige generatie in elkaar steekt kan ik niet over meepraten.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Doei X3......hallo 508SW

Bericht door Macboy » 25 mei 2017, 01:05

Heerlijk uitgebreid verhaal Eric ! Veel plezier met de Peugeot gewenst :thumbup:

Voor de foto's: www.afbeeldinguploaden.nl

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Doei X3......hallo 508SW

Bericht door allen » 25 mei 2017, 09:04

Vanaf dag 1 al een nette wagen gevonden. Veel plezier ermee.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten