Olietemperatuursensor Peugeot 205 GTI

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Olietemperatuursensor Peugeot 205 GTI

Bericht door Thomas H » 05 mar 2014, 17:56

Beste Driving-funners,

Ik heb een vraag over de olietemperatuursensor van mijn 205 GTi. Wanneer ik 45 minuten gereden heb, staat de meter nog (ruim) voor de 90 graden. Dit heeft hij wanneer het buiten 30 graden is, maar ook de afgelopen (koudere ) maanden. Ik vraag me af of dit aan de sensor zelf ligt, aangezien hij wel andere waardes geeft dan wanneer de motor nog koud is. Wanneer ik een tijdje wat hoger in toeren rij, "stijgt" de meter wel, maar blijft voor de 90 graden. Wanneer ik weer een tijdje rustig rij daalt de meter weer.

Nou heb ik ooit ergens gelezen dat de waardes die de meters aangeven niet altijd even nauwkeurig zijn. Ik vraag me dan ook af of het zin heeft de sensor te vervangen om weer de juiste waardes te krijgen. Het lijkt me namelijk dat de sensor het of wel doet of niet doet, maar dat er geen tussenweg is.

Graag jullie mening hierover!

Groet,
Thomas

Gammele meters

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Olietemperatuursensor Peugeot 205 GTI

Bericht door Martijn M » 05 mar 2014, 18:28

Blijft de meter wel de hele tijd op dezelfde waarde staan? Dan denk ik dat de meter z'n beste tijd gehad heeft, of de bekabeling oid. Frans euvel. :P

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Olietemperatuursensor Peugeot 205 GTI

Bericht door Thomas H » 05 mar 2014, 18:30

Ja! Hij is heel consequent met de onjuiste temperatuur doorgeven!
Oke dus aan de sensor zelf ligt het dan waarschijnlijk niet?!

Gebruikersavatar
Thijs_Rallye
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2015, 10:12
Locatie: Limbabwe

Re: Olietemperatuursensor Peugeot 205 GTI

Bericht door Thijs_Rallye » 06 mei 2015, 11:04

Heb je een D6B (oliekoeler), DKZ (warmtewisselaar) of DFZ (niks)?

De bedrading aan de zender in de carterpan wordt vaak broos door allerhande olielekkages. Verder kun je de bruine stekker (ongeveer onder de LMM) eens nalopen op rotte contacten, daar gaan alle signalen van het dash doorheen.


gr Thijs

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Thomasss en 37 gasten