Clio 4 RS

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Clio 4 RS

Bericht door Petrolhead Tom » 27 sep 2012, 16:28

Ohja, mocht het toch het geval zijn dat het een super hardcore sportwagen blijft neem ik alles terug en ga ik sparen om er één te kopen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Clio 4 RS

Bericht door RVV » 27 sep 2012, 16:33

Petrolhead Tom schreef:Ga een keer met een DSG bak rijden Rico. Saaier wordt het niet. De bak in de Clio heeft ook een dubbele koppeling dus, zijdezachte schakel acties. Het lijkt me niets. Een enkele plaat gerobotiseerde handbak zoals in de M5 was een deel van de atractie maar dat ga je dus never nooit niet meemaken in een mainstream Clio.
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Clio 4 RS

Bericht door Petrolhead Tom » 27 sep 2012, 16:35

RVV schreef:
Petrolhead Tom schreef:Ga een keer met een DSG bak rijden Rico. Saaier wordt het niet. De bak in de Clio heeft ook een dubbele koppeling dus, zijdezachte schakel acties. Het lijkt me niets. Een enkele plaat gerobotiseerde handbak zoals in de M5 was een deel van de atractie maar dat ga je dus never nooit niet meemaken in een mainstream Clio.
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben.
Ik ben er ook bang voor. Ik zou er niet gek van staan te kijken als Renault alsnog een handbak op de markt brengt.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Clio 4 RS

Bericht door Hielke » 27 sep 2012, 16:37

Petrolhead Tom schreef:Ohja, mocht het toch het geval zijn dat het een super hardcore sportwagen blijft neem ik alles terug en ga ik sparen om er één te kopen.
Ga daar maar gerust van uit. Renault is daar heer en meester in. Ze zijn als sinds jaar en dag de onderstelkampioen.

Auto is volledig in lijn met de huidige concurrenten. Beetje hoger tbv de binnenruimte, wat plattere neus voor de botsveikigheid. Model heeft wel wat van een Seat Leon. Niks mis mee.

Met die keuze voor motorgeluiden uit de stereo ook niet trouwens. Tis natuurlijk een gimmick maar wel een hele leuke. In de tijd dat ik nog simkampioenschappen reed koos ik soms een bepaalde auto puur op het motorgeluid. Kan ook heel praktisch zijn om de goeie schakelmomenten (vooropgesteld je hebt nog wat te kiezen) te vinden. Turbomotoren zijn van zichzelf weinig opzwepend qua geluid.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Clio 4 RS

Bericht door Petrolhead Tom » 27 sep 2012, 16:41

Wat heeft iedereen vandaag toch? Motorgeluid uit de speakers is cool? Hou toch op man! Ik zou geen lijm meer snuiven als ik jou was Hielke.

Nep motorgeluid is per definitie niet cool. Period.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Clio 4 RS

Bericht door Luco » 27 sep 2012, 16:42

Petrolhead Tom schreef:Ga een keer met een DSG bak rijden Rico. Saaier wordt het niet. De bak in de Clio heeft ook een dubbele koppeling dus, zijdezachte schakel acties. Het lijkt me niets. Een enkele plaat gerobotiseerde handbak zoals in de M5 was een deel van de atractie maar dat ga je dus never nooit niet meemaken in een mainstream Clio.
Wat een onzin, zon bak is elektronisch gestuurd, je kan hem dus zijdezacht afstellen of juist niet, het is maar net wat je wilt.
Voor de leon zijn bv al tig schakelprogrammas en afstellingen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Clio 4 RS

Bericht door Luco » 27 sep 2012, 16:44

Petrolhead Tom schreef:
Luco schreef:Flippers schakelt sneller dan een handbak, we leven niet meer in een stenen tijdperk.

Moderne techniek heet dat, iets wat je toch niet tegen kan houden.
Eens, maar heb jij meer lol in een automaat of in een handbak?
Automaat, niet nee, maar een goed afgestelde dsg bak met flippers is net zo leuk, zo niet leuker dan een handbak.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Clio 4 RS

Bericht door Riceaux » 27 sep 2012, 16:46

Petrolhead Tom schreef:Wat heeft iedereen vandaag toch? Motorgeluid uit de speakers is cool? Hou toch op man! Ik zou geen lijm meer snuiven als ik jou was Hielke.

Nep motorgeluid is per definitie niet cool. Period.
+1

Vraag me ook af waarom zoveel mensen het belangrijk vinden dat de volgende generatie van zo'n beetje alle topmodellen weer sneller moeten zijn. Waarom moeten ze niet leuker rijden, lastiger om onder controle te houden zijn? Al die automaten snap ik ook niet in dit soort auto's. Het is toch leuk om zelf de juiste schakel momenten te vinden en om zelf snel te schakelen. De meeste moderne auto's zijn te beschaafd op de grens. Juist het op de grens rijden met de kans dat het fout gaat maakt het 'sportief'autorijden vermakelijk en spannend. Volgens mij leef ik echt 20-30 jaar te laat...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Clio 4 RS

Bericht door Luco » 27 sep 2012, 16:51

Volgens mij bepaal je bij een soort dsg of smg bak ook zelf het schakelmoment hoor, alleen doe je het dmv een flipper ip van met de pook.

Het is geen volautomaat he.

Motorgeluid door de speakers vind ik ook grote kolder.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Clio 4 RS

Bericht door Snipe » 27 sep 2012, 16:53

Een bak met dubbele koppeling saai? Dat hoeft niet per se. Ik heb me niet verveeld met de BMW M5 en ook niet met de Mercedes SLS AMG. En ja, die zijn van een andere orde dan de Clio. Maar bij de Clio kun je ook kiezen uit verschillende schakelprogramma's.

"The other new feature in the sporty philosophy is that the 1.6T Renault Sport 200 engine is available exclusively with the EDC dual clutch, six-speed transmission. The comfort and efficiency of the dual clutch EDC gearbox allows drivers to adopt the driving style they want. The EDC transmission is docile in daily driving and particularly effective in sporty driving, with three different modes including a ‘race’ option.
Inspired by motorsport, the steering column-mounted gear shift paddles – a first for Renault – offer better comfort and speed than a manual gearbox. In ‘race’ mode, gear changes can be made in just 150 milliseconds."

Mark N
Berichten: 959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 12:07

Re: Clio 4 RS

Bericht door Mark N » 27 sep 2012, 16:56

@ Tom en Riceaux: Kan jullie van harte een Clio 1 aanbevelen in sport trim (1.8 16 klapper of Williams). Als je een beetje handig bent met de falende elektronica heb je voor amper geld echt een super rijdende auto. Man wat heb ik een lol gehad met m'n Cliootje 1. 160 pk op 1000kg voor 2000 euro!

Zo te horen zijn jullie ook absoluut niet van de nieuwerwetse auto's. :kikker:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Clio 4 RS

Bericht door Luco » 27 sep 2012, 17:00

Een 1.8 had echt geen 160pk :lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Clio 4 RS

Bericht door Riceaux » 27 sep 2012, 17:02

Een bak met dubbele koppeling saai? Dat hoeft niet per se. Ik heb me niet verveeld met de BMW M5 en ook niet met de Mercedes SLS AMG. En ja, die zijn van een andere orde dan de Clio. Maar bij de Clio kun je ook kiezen uit verschillende schakelprogramma's.
Zouden die auto's niet spannender zijn met handbak?
@ Tom en Riceaux: Kan jullie van harte een Clio 1 aanbevelen in sport trim (1.8 16 klapper of Williams). Als je een beetje handig bent met de falende elektronica heb je voor amper geld echt een super rijdende auto. Man wat heb ik een lol gehad met m'n Cliootje 1. 160 pk op 1000kg voor 2000 euro!

Zo te horen zijn jullie ook absoluut niet van de nieuwerwetse auto's.
Voor gewoon een dagelijkse auto om van a naar b te gaan ben ik zeker wel fan van moderne auto's.
Maar voor puur vermaak het liefst zo puur mogelijk inderdaad.

Mark N
Berichten: 959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 12:07

Re: Clio 4 RS

Bericht door Mark N » 27 sep 2012, 17:06

Luco schreef:Een 1.8 had echt geen 160pk :lol: :lol: :lol: :lol:
Gelukkig had ik een flink aangepaste 2 liter dan. :wave: Zou in die setup goed zijn voor 168 pk op verschillende auto's gemeten.
Riceaux schreef:
Voor gewoon een dagelijkse auto om van a naar b te gaan ben ik zeker wel fan van moderne auto's.
Maar voor puur vermaak het liefst zo puur mogelijk inderdaad.
Zo'n Clio is echt voor vermaak inderdaad. Als daily drive was het niks.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Clio 4 RS

Bericht door Petrolhead Tom » 27 sep 2012, 17:48

Luco schreef:
Petrolhead Tom schreef:Ga een keer met een DSG bak rijden Rico. Saaier wordt het niet. De bak in de Clio heeft ook een dubbele koppeling dus, zijdezachte schakel acties. Het lijkt me niets. Een enkele plaat gerobotiseerde handbak zoals in de M5 was een deel van de atractie maar dat ga je dus never nooit niet meemaken in een mainstream Clio.
Wat een onzin, zon bak is elektronisch gestuurd, je kan hem dus zijdezacht afstellen of juist niet, het is maar net wat je wilt.
Voor de leon zijn bv al tig schakelprogrammas en afstellingen.
En hoe lang blijft zoiets heel? Inderdaad, dat is bij een race auto niet van belang. Bij een straat auto des te meer dus zal zo'n Clio never nooit zo heftig schakelen als de DSG in jou ex-leon.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Clio 4 RS

Bericht door Luco » 27 sep 2012, 18:20

heeft niks met raceleon te maken, is precies dezelfde bak.
Juist omdat die elektronisch gestuurd is zal die langer meegaan dan een handbak (over het algemeen) of die nu snel schakelt of niet.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Clio 4 RS

Bericht door JP » 27 sep 2012, 20:13

Petrolhead Tom schreef:
Luco schreef:
Petrolhead Tom schreef:Ga een keer met een DSG bak rijden Rico. Saaier wordt het niet. De bak in de Clio heeft ook een dubbele koppeling dus, zijdezachte schakel acties. Het lijkt me niets. Een enkele plaat gerobotiseerde handbak zoals in de M5 was een deel van de atractie maar dat ga je dus never nooit niet meemaken in een mainstream Clio.
Wat een onzin, zon bak is elektronisch gestuurd, je kan hem dus zijdezacht afstellen of juist niet, het is maar net wat je wilt.
Voor de leon zijn bv al tig schakelprogrammas en afstellingen.
En hoe lang blijft zoiets heel? Inderdaad, dat is bij een race auto niet van belang. Bij een straat auto des te meer dus zal zo'n Clio never nooit zo heftig schakelen als de DSG in jou ex-leon.
Die paar rondjes Spa (en af en toe NS) gingen goed af met de DSG in de Golf........ :tong:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Clio 4 RS

Bericht door Rebel » 27 sep 2012, 20:23

Ik heb dik 4 jaar met een DSG- bak gereden (240pk) en ben redelijk bekend met alle voor en nadelen.

Onderschat niet hoeveel invloed je rechtervoet heeft op het schakelgedrag in de automaat-stand.
Het verschil tussen doortrekken in dezelfde versnelling, terugschakelen of opschakelen kun je na enige ervaring minutieus regelen met enkele milimeters harder of zachter op de pedaal te drukken. Dus zonder flippers. Iets dat je niet even leert tijdens een proefritje van een uurtje. Sommige denken "alles" te weten van DSG, omdat ze ooit een blokje om de kerk hebben "geflippert".

Uiteraard kun je ook met de flippers het "ideale" schakelmoment zelf uitkiezen.

Mark N
Berichten: 959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 12:07

Re: Clio 4 RS

Bericht door Mark N » 28 sep 2012, 09:40

Rebel denk dat niet iedereen zo goed leert om te gaan met een DSG bak. Hoorde uit VAG dealer kringen dat ze toch wel erg vaak een koppelingetje moeten vervangen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Clio 4 RS

Bericht door Luco » 28 sep 2012, 11:47

Mark N schreef:Rebel denk dat niet iedereen zo goed leert om te gaan met een DSG bak. Hoorde uit VAG dealer kringen dat ze toch wel erg vaak een koppelingetje moeten vervangen.
Laat me raden, 90% van die gevallen heeft een koppelkuurtje gehad :blink:

Mark N
Berichten: 959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 12:07

Re: Clio 4 RS

Bericht door Mark N » 12 okt 2012, 10:55


ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Clio 4 RS

Bericht door ErikS » 12 okt 2012, 12:34

Mark N schreef:Rebel denk dat niet iedereen zo goed leert om te gaan met een DSG bak. Hoorde uit VAG dealer kringen dat ze toch wel erg vaak een koppelingetje moeten vervangen.
Van de week die van mijn pa zijn passat CC....... En nee, geen kuurtje gehad...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Clio 4 RS

Bericht door Luco » 12 okt 2012, 13:49

Hoeveel gelopen?

eerste serie dsg, tweede serie dsg
er wordt nu net gedaan alsof je bij een dsg vaker een koppeling moet vervangen dan bij een handbak met vergelijkbare motor erachter.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Clio 4 RS

Bericht door ErikS » 12 okt 2012, 14:38

Passat CC uit 2011 met 45K op de teller.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Clio 4 RS

Bericht door Petrolhead Tom » 12 okt 2012, 14:48

Luco schreef:Hoeveel gelopen?

eerste serie dsg, tweede serie dsg
er wordt nu net gedaan alsof je bij een dsg vaker een koppeling moet vervangen dan bij een handbak met vergelijkbare motor erachter.
Dat is toch ook zo? Die dsg's gaan bij bosjes. Feit. En echt niet alleen de eerste serie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten