2021 Toyota GR 86

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

2021 Toyota GR 86

Bericht door mrbbs » 16 jan 2021, 12:08

Aangezien er nog geen topic over bestond, wellicht komt deze straks in de garage te staan.



Laatst gewijzigd door mrbbs op 05 apr 2021, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door SlowCo » 16 jan 2021, 14:51

Saai, ik zou zo'n nieuwe Yaris GR nemen. Is toch veel leuker!

Nevolution6RSII
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
Locatie: Rhoon

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door Nevolution6RSII » 16 jan 2021, 19:16

Is dit ook weer stiekem een Toyota met een Subaru badge ?!

Ziet er veel te braaf uit wat mij betreft, maar ik ben ook niet echt een liefhebber van de huidige versie...

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door mrbbs » 16 jan 2021, 19:18

Ja is inderdaad een Subaru. Echter komt de Subaru BRZ niet naar Europa omdat die niet gunstig zal zitten naar CO2 normen toe.
Looks spelen mij geen rol, het is de fun die voor mij telt. En het is zo goed als zeker dat die nog meer fun zal moeten dan de huidige GT86/BRZ.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door Gijzert » 16 jan 2021, 19:30

Meer vermogen ook?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door mrbbs » 16 jan 2021, 19:38

Ja, er komt een 2.4L in ter vervanging van de 2.0L nu. Vermogen stijgt naar van 2000 naar 225pk, het koppel van 205Nm naar 250Nm, en het belangrijkste: de torque dip dat de vorige motor had in het midden gebied is zo goed als verdwenen. Redline stijgt ook van 7400 naar 7500rpm.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door Luco » 16 jan 2021, 19:50

mrbbs schreef: 16 jan 2021, 19:38 Ja, er komt een 2.4L in ter vervanging van de 2.0L nu. Vermogen stijgt naar van 2000 naar 225pk, het koppel van 205Nm naar 250Nm, en het belangrijkste: de torque dip dat de vorige motor had in het midden gebied is zo goed als verdwenen. Redline stijgt ook van 7400 naar 7500rpm.

Afbeelding
van 2000 naar 225 pk is geen verhoging :blink:

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door Gijzert » 16 jan 2021, 20:04

Klinkt goed!!

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door Eeuwe » 16 jan 2021, 20:37

Leuk, maar ook weer een beetje zwaarder in de neus gok ik. En atmo, dus met onredelijk veel BPM vrees ik.. Toch jammer. Meer van zulke auto's graag!

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door Kadett » 17 jan 2021, 05:53

In NL helaas onverkoopbaar geworden. Maar dat is eigenlijk voor elke auto boven B segment.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door Jan Terwolde » 18 jan 2021, 21:42

Had er toch gewoon een turbo op gezet. veel leuker! Gewoon net als bij de oude impreza's dat het vermogen in één keer er in komt rossen bij 3000rpm.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door matthyssie » 19 jan 2021, 11:18

Hoeft heus niet in 1x, maar 300 pk 400 nm zou een leuk vermogen zijn in zo'n ding. Dit is wederom net niks. Een 130i heeft 315nm en heeft ook net niet de power om de kont te sturen op vermogen.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door mrbbs » 19 jan 2021, 11:52

Probleem is dat de auto dan:

- significant duurder zou zijn geworden
- significant zwaarder zou zijn (makkelijk 50kg imo)
- mis je de atmo gasrespons

Laat hem maar komen. Normaal gezien kan ik alles overbouwen van mijn vorige BRZ, dus kortere final drive, OS Giken LSD en Reiger shocks ;)

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door Kadett » 19 jan 2021, 13:13

mrbbs schreef: 19 jan 2021, 11:52 Probleem is dat de auto dan:

- significant duurder zou zijn geworden
- significant zwaarder zou zijn (makkelijk 50kg imo)
- mis je de atmo gasrespons

Laat hem maar komen. Normaal gezien kan ik alles overbouwen van mijn vorige BRZ, dus kortere final drive, OS Giken LSD en Reiger shocks ;)
Jij hebt het filmpje van Engineering Explained gekeken van paar dagen terug :)

Online
MatthijsL
Berichten: 109
Lid geworden op: 27 dec 2020, 12:27
Auto: CT200H, Yaris H
Locatie: Boskoop

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door MatthijsL » 19 jan 2021, 13:33

Lijkt mij erg gaaf! Net iets cleaner design. Als deze hetzelfde (of minder?) weegt dan de vorige dan zal t een erg leuke auto zijn. Hoop alleen dat de prijs een beetje meevalt..

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door Andre » 19 jan 2021, 13:49

Die Belgen kopen allemaal weer een GR86 en dan ineens gaan ze in 1 keer allemaal weer in de verkoop en komt er een nieuwe aanmelding op het forum GR86 verkoper:)

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: 2021 Toyota GR86

Bericht door WJ » 19 jan 2021, 21:42

mrbbs schreef: 19 jan 2021, 11:52 Probleem is dat de auto dan:

- significant duurder zou zijn geworden
- significant zwaarder zou zijn (makkelijk 50kg imo)
- mis je de atmo gasrespons
Ook met de Yaris motor?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: 2021 Toyota GR 86

Bericht door mrbbs » 19 jan 2021, 22:00

Yaris motor zal niet hebben gepast hebben in het huidig chassis denk ik.
Plus het is en blijft een Subaru.. Ik had ook liever de GR 1.6l motor erin gezien.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: 2021 Toyota GR 86

Bericht door mrbbs » 05 apr 2021, 13:24

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Key Features of the GR 86

Interior and exterior designs embrace responsive handling and functional beauty
Exterior
With fender tops that extend horizontally to the beltline, the GR 86 boasts a stance distinctive of front-engine, rear-wheel-drive vehicles. Its low, horizontal underbody and narrow cabin rear combine to create a broad, low-center-of-gravity appearance.
The front of the vehicle features the GR-specific Functional MATRIX Grille, which fuses performance and emotionality.
Interior
The operating system―which includes the various switches and the horizontally-accented instrument panel―is optimally located to create a space that enables the driver can concentrate on driving.
The display features a 7-inch TFT screen. Its opening animation sequence is inspired by the piston movements of the GR 86's horizontally opposed engine, and fosters a sense of excitement even before the drive begins.

The evolutionary new 2.4L horizontally opposed four-cylinder engine retains the unique qualities of the 86
Sporting a lightweight, compact engine with a low center-of-gravity in line with previous iterations, the GR 86 increases its displacement size from 2.0 to 2.4L. The engine delivers superior driving performance as a consequence, achieving 0-100km/h acceleration in just 6.3 seconds―down from the 7.4 seconds of the outgoing model. Engine responsiveness has also been enhanced, providing smooth, stress-free sensations from low to high rpms.


Inheriting an extremely low center-of-gravity front-engine, rear-wheel-drive package, the new GR86 provides a step-change in agility
The dimensions of the new GR 86 are almost identical to the previous model. Limiting both the overall height and hip-point of the vehicle helps lower the center-of-gravity and enhance turning performance, and so delivering the agility required of an 86.
The use of aluminum for the roof panels results in a lower center-of-gravity, while aluminum fenders and updated front seats and mufflers contribute to reduced weight.
Body rigidity has been improved, with the goal of offering pleasurable handling in all speed ranges―from urban driving to the upper limits of performance. Torsional rigidity has been enhanced by approximately 50% over the previous model for greater steering stability.

Aerodynamic components are rooted in motorsports
The GR 86 features aerodynamic components seen on 86 models that participate in motorsports. These include air outlets, side sill spoilers, and other parts that improve steering responsiveness and stability.


Main specifications (development targets) for the new Japan-spec GR 86
Length [mm] 4,265
Width [mm] 1,775
Height*1 [mm] 1,310
Wheelbase [mm] 2,575
Front track [mm] 1,520
Rear track [mm] 1,550
Minimum ground clearance [mm] 130
Curb weight*2 [kg] 1,270
Engine
Horizontally opposed four-cylinder
Direct fuel injection and port injection system TOYOTA D-4S
Bore x stroke [mm] 94.0 x 86.0
Total displacement [liters] 2.387
Compression ratio 12.5
Driveline Rear-wheel drive
Transmission 6-speed manual transmission or 6-speed automatic transmission
Maximum output [kW (PS)/rpm] 173(235)/7,000
Maximum torque [N・m (kgf・m)/rpm] 250(25.5)/3,700
Maximum [rpm] 7,400
Suspension Front MacPherson Strut
Rear Double wishbone
Brakes Front V disk
Rear V disk
Tires (front/rear) 215/40 R18
Fuel tank [liters] 50
*1 Including roof-mounted antenna. The roof height is 1,280 mm.
*2 Curb weight of 6MT
Event website of GR 86
URL
https://toyotagazooracing.com/jp/together/

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: 2021 Toyota GR 86

Bericht door mrbbs » 05 apr 2021, 13:26

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: 2021 Toyota GR 86

Bericht door Bram » 05 apr 2021, 13:39

6.3 naar de honderd, is van een vlotte auto getransformeerd naar een aardig snel ding als ik de specs zo bekijk. Gaaf!

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: 2021 Toyota GR 86

Bericht door Kadett » 05 apr 2021, 14:12

Mwuah.. alleen al de 2de versnelling tot iets over de 100km/h laten lopen zal het meeste verschil maken omdat je nu 7400 rpm kan halen.

Dit deed Mazda ook met de ND2 MX5 (+24pk op de ND1). Hoger toeren bereik waardoor er niet naar 3 geschakeld hoefde te worden.

Benieuwd wat de BPM straf voor NL gaat doen. Denk toch weer onverkoopbaar :(

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: 2021 Toyota GR 86

Bericht door sitechris » 05 apr 2021, 14:17

Vrees ook met grote vrezen voor de bpm. Jammer, want voor 40-45k zou dit een heel leuk gebakje zijn. In NL gaat het wrsnl richting 55k.

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 2021 Toyota GR 86

Bericht door TLRS » 05 apr 2021, 14:28

Ze hebben alleen de boring vergroot.. in theorie dus steeds meer feest bij meer toeren!

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: 2021 Toyota GR 86

Bericht door mrbbs » 05 apr 2021, 15:04

Redline is gelijk gebleven aan de vorige. CO2 gaat een stuk omhoog en zal ergens tussen 210-220gr landen. Ook in België wordt dit geen goedkope wagen om op de weg te zetten. Veel zal je ze in de Benelux niet zien!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joost H., Peter-Paul en 47 gasten