Wie ‘m voor de relatief hoge instap kocht, moet wellicht even slikken, want de nieuwe Yaris is maar liefst 40 mm lager dan voorheen. Ook in de lengte levert de auto in, al blijft het verschil hier beperkt tot 5 mm. In de breedte krijgt de Yaris er 50 mm bij en door het nieuwe GA-B-platform neemt de wielbasis met 50 mm toe, met kortere overhangen als logisch gevolg.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ota-yaris/Als basis dient een driecilinder 1.5-benzinemotor die een afgeleide is van de 2.0- en 2.5-blokken uit grotere Toyota-hybrides. De nieuwe 1.5 is efficiënter dan het exemplaar dat hij vervangt en krijgt bovendien gezelschap van een nieuwe lithium-ion-accu, die een nikkel-metaalhydride-batterij vervangt. De combinatie moet 30 procent zuiniger zijn dan de al niet bepaald dorstige voorganger, terwijl het gecombineerde vermogen dankzij een elektromotor van 59 in plaats van 45 kW juist 15 procent hoger ligt dan voorheen. Wie geen hybride wil, krijgt keuze uit twee benzinemotoren: een 1.5 zonder elektro-ondersteuning en een 1.0 die als basismotor dient. Ook in deze gevallen is het totale motorvermogen op het moment van schrijven nog niet bekend.