Welke EVO (gebruikt)?

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Obbe
Berichten: 713
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Welke EVO (gebruikt)?

Bericht door Obbe » 01 aug 2018, 12:36

Misschien heeft Gerrit Gaastra (Idworx) zijn Carisma GT nog wel ergens staan in een hoekje. Dat was een serieus apparaat en op Duits kenteken.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Welke EVO (gebruikt)?

Bericht door Andry » 01 aug 2018, 17:40

WJ schreef: 31 jul 2018, 19:15 Evo 6 Tommi Makinen, huphup! :D
Alleen wat cosmetische aanpassingen (interieur/exterieur) en 10 mm kortere veren zijn niet echt spannend cq. de moeite waard. Wel een nuttig TME specifiek item was de aangepaste brandstofvuldop om de kans op fuelsurge in snelle bochten combinaties te verminderen :D

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Welke EVO (gebruikt)?

Bericht door Stefan R » 01 aug 2018, 21:18

Had de TME ook geen ander diff Andry? Staat me iets van bij :hmmm:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Welke EVO (gebruikt)?

Bericht door Andry » 01 aug 2018, 23:08

Nee Stefan. Het TME pakket is geleverd op basis van de RS, de RS2 (LHD) of de GSR (RHD) maar is voornamelijk op de laatste geleverd. De laatste heeft standaard het AYC achterdiff en een helical torsendiff op de vooras. De RS en RS 2 hebben standaard een platendiff op de achteras en een helical torsendiff. Daarom hebben TME's onderling verschillende diff setups maar het TME pakket ansich bevatte geen speciaal diff oid. De turbo is als hetzelfde als van de RS en had een titanium/aluminium legering compressorwiel. Door de sterkere metaalsoort is er vervolgens dunner geconstrueerd wat resulteerde in turbo schade bij hogere turbodruk dan standaard. De achterste uitlaatdemper van de TME was van Ralliart en de velgen waren Enkei's

Trouwens, als je veel pech hebt zit er een gewoon open voor diff in, want de voorraad torsendiff's voor de vooras waren op een gegeven moment op... Later is dat weer het geval geweest toen de Evo 8 'global' ging. Koop je een wannabee Evo (8) is er ook nog kans dat er een open voordiff in zit :lollerdelol:

Feit is dat bijna alle helical voor diffs van een 4/5/6 sneuvelen vanwege het gebruik van te zwakke bouten van het kroonwiel. De bouten upgraden naar een 12.9 schijnt te helpen.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Welke EVO (gebruikt)?

Bericht door indobesar » 01 aug 2018, 23:37

Geen EVO, maar wel een guilty pleasure: https://www.pistonheads.com/regulars/ph ... tted/38482

@Andry, er waren ook EVO wagons. Ook LHD? Aanraders? :)

Ben nu in Wales en dit is perfect EVO / impreza terrein. Je komt ze ook om de haverklap tegen. :D
Begint wel te kriebelen om ook met een rally auto hier te sturen. Wat is de EVO/impreza bargain?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Welke EVO (gebruikt)?

Bericht door Andry » 02 aug 2018, 00:12

De wagon is technisch op zich wel interessant. De aandrijflijn is gebaseerd op de 9 GT. De GT is net als de RS2 versie van de vroegere Evo's een tussenweg tussen de hardcore RS setup en de uitgebreide GSR setup. De GT had wel het actieve ACD tussendiff, maar een platendiff van de RS op de achteras. AYC was een optie. Er was ook een GT-A en die was meer als luxe (alledaags) model neergezet, met een kleinere turbo voor meer koppel onderin en geen Mivec en optisch luxer met oa. chromen koplampunits en sierstrips, climate control en met de Invecs automaat/tiptronic 5 bak. Qua motor in wezen hetzelfde als de Evo 7 GT-A. Dat ding is alleen voor de Japanse markt gemaakt, dus alleen RHD.

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of het een aanrader is. Ik heb er nog nooit mee gereden en heb geen technische info over de body. Van de gewone Cedia( Lancer) is er ook een wagon geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat dat deel ook op Evo 'standaard' is gebracht qua torsiestijfheid aangezien het maar een oplage van 2500 stuks bedroeg. Bij een sedan is er een 'hoedenplank' en de wand achter de achterbank ook voorzien van een kruis, dit alles zorgt voor extra stijfheid. Bij de wagon is het een groot open gat...

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Welke EVO (gebruikt)?

Bericht door Downforce Hans » 02 aug 2018, 10:22

Ik ben zo`n wagon een keer bij een tunnelrun in London tegen gekomen, wat een gaaf ding vond ik dat zeg.......

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1419
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Welke EVO (gebruikt)?

Bericht door EmielS60 » 02 aug 2018, 18:35

Obbe schreef: 01 aug 2018, 12:36 Misschien heeft Gerrit Gaastra (Idworx) zijn Carisma GT nog wel ergens staan in een hoekje. Dat was een serieus apparaat en op Duits kenteken.
Die is volgens mij al even weg, die liep best! Wel iemand die nuttig is voor contacten in Duitsland.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: vester86 en 46 gasten