Hyundai Kona - facelift 2023 p.2

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Hyundai Kona

Bericht door Spijkerhard » 23 mar 2018, 19:53

Eind van dit jaar moet de Outlander PHEV eruit, en zoeken we o.a. naar een EV.
Ter voorbereiding dus toch maar even in deze Kona gereden, een 1.0 premium.

Het eerste wat opvalt is de koffiemolen voorin, maar die is niet zo relevant.
De CFO was niet enthousiast te krijgen. Veel kleiner dan de Outlander, minder "op de bok" achter het stuur, maar vooral een plastic landschap gevoel achter het stuur. Het leer van het stuurwiel voelde erg plastic achtig aan. Zelf vind ik het plastic een vooruitgang tov de Outlander, maar we zijn t niet eens. Overigens zag ik in de showroom een stuur met gedeeltelijk geperforeerd leder, zag en voelde iets beter.
De Kona had redelijk veel assistent systemen. O.a. bleef hij zelf tussen de lijntjes, ook in lange bochten. Na 6 seconden heeft ie er genoeg van, en wil hij weer handjes aan t stuur voelen. Verder 'zoekt' de auto wel tussen de lijntjes, hij beweegt redelijk heen en weer, de zogenaamde vetergang in vaktaal. Dat kan ik zelf beter. Ook bij het tegen de linkerstreep aan rijden op de snelweg (vooruitkijken!) was de auto het niet mee eens, en voel je de stuurcorrecties tijdens de piepjes. Je richting aangeven naar links, terwijl daar nog een auto rijdt, dan gillen de systemen het uit. Anticiperen niet gewenst...
Verder Hill decent, geventileerde stoelen, heads-up display. Adaptive cruise wordt echter pas bij de EV verwacht.

Verder reed de auto niet slecht, redelijk comfortabel afgeveerd, stuurt direct, wat zwaarder hoeverder je stuuruitslag is.

Conclusie voor ons: als gezins container voldoet hij niet, te klein (ook de kofferbak!), 5e zitplaats een strafbankje met te kleine hoofdsteun. Als tweede auto -in EV uitvoering- misschien, maar dan duur. En lelijk blijft ie, maar daar ben ik met de Outlander ook wel aan gewend. Maar hé, alles voor een lage bijtelling!

Morgen maar eens bij de Nissan dealer langs om in een Leaf II proef te rijden.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Hyundai Kona

Bericht door Tommy » 24 mar 2018, 12:20

Staat hier ook een witte kona in de straat, zo op eerste oog valt dat lelijk wel mee. Maar het oogt een beetje iel, net zoals die volvo xc40 van 3/4 achter

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Hyundai Kona

Bericht door Peric » 24 mar 2018, 13:00

Spijkerhard schreef: 17 sep 2017, 09:48 Peter Schreyer WAS goed bezig....
Wat een plastic rommel, afzichtelijker kopie Lexus grill, en die onderste achterlichten... blehhhh.

Kan een moderator dit draadje verwijderen, PLEASE!
Je bent al milder dan vorig jaar September.. :P

Gebruikersavatar
jottemj
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:48

Re: Hyundai Kona

Bericht door jottemj » 25 mar 2018, 09:44

Spijkerhard schreef: 23 mar 2018, 19:53 Eind van dit jaar moet de Outlander PHEV eruit, en zoeken we o.a. naar een EV.
Ter voorbereiding dus toch maar even in deze Kona gereden, een 1.0 premium.

Morgen maar eens bij de Nissan dealer langs om in een Leaf II proef te rijden.
Zelf rijd ik een Ioniq en een aantal zaken klinken wel bekend. Maar voor zover er iets te kiezen was in EV land was dit de meest rationele keuze.

De Ioniq komt binnenkort ook met grotere accu. Is dat niks? Voor zover ik de tests zie wint de Ioniq over het algemeen van de Leaf door de value for money en aanzienlijk betere efficiency.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Hyundai Kona

Bericht door Joy » 25 mar 2018, 11:25

Ioniq heeft een rangeverbetering gekregen van 191 naar 200 km. Woei. :hot:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hyundai Kona

Bericht door Arthur » 25 mar 2018, 11:27

Is toch ~5% ;)

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Hyundai Kona

Bericht door Spijkerhard » 25 mar 2018, 21:10

De CFO wil graag hoog op de troon zitten...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Hyundai Kona

Bericht door Macboy » 27 mar 2018, 12:27

Foto’s gemaakt toevallig ?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Hyundai Kona

Bericht door Joy » 27 mar 2018, 17:46

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hyundai Kona

Bericht door Arthur » 27 mar 2018, 20:13

Och... ;)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Hyundai Kona

Bericht door Macboy » 28 mar 2018, 00:04

:mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1931
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Hyundai Kona

Bericht door Hitz » 10 apr 2018, 11:43

Wellicht kunnen we een groupbuy regelen? :df:

Afbeelding

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Hyundai Kona

Bericht door JP » 27 apr 2021, 15:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De Kona N, 280 pk en 392 Nm gekoppeld aan een automatische transmissie, een achttraps automaat met dubbele koppeling die luistert naar de naam N DCT. 5,5 seconden 100 km/h. Topsnelheid 244 km/h.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... esenteerd/

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Hyundai Kona

Bericht door JP » 08 mei 2022, 19:48


Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Hyundai Kona

Bericht door JP » 17 mei 2022, 18:28

Kona N, oficieus niet in NL geleverd, maar gelukkig net als illegaal vuurwerk, toch te importeren...


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

https://www.herwers.nl/voorraad-occasio ... ne/1339543

10-'21 - 2291km - (kuch) € 54885

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Hyundai Kona

Bericht door Bram » 19 mei 2022, 08:45

Zinloos hok.

Wel prima geprijsd. 55K

:roflol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Hyundai Kona

Bericht door JP » 20 dec 2022, 11:03

Facelift....... :coffee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nieuwe Hyundai Kona is maatje groter

Ongetwijfeld had je het bij het zien van deze foto's al gezien: de nieuwe Hyundai Kona is een maatje groter dan het huidige model. Hoewel, maatje ... De nieuwe Kona is met een wagenlengte van 4,36 meter maar liefst 15 centimeter langer dan zijn voorganger. In de breedte groeit hij met 2,5 centimeter en de wielbasis neemt met 6 centimeter toe. Goed nieuws dus voor de interieurruimte.
Hyundai geeft nog geen technische specificaties vrij van de nieuwe Kona. Wel bevestigen de Koreanen in ieder geval de komst van een hybride variant én van de nieuwe elektrische Kona Electric. Interessant daarbij: Hyundai zegt dat de Kona in principe als Kona Electric is ontwikkeld en dat de overige modellen min of meer technische derivaten daarvan zijn. De huidige Kona is leverbaar met een 1.0 T-GDI benzinemotoer, en daarnaast verkrijgbaar als reguliere hybride en als Electric.

Waarschijnlijk geeft de aandrijflijn van de Kia Niro EV al weg wat je op technisch vlak van de nieuwe Hyundai Kona Electric kunt verwachten. De Niro EV heeft een 64,8-kWh accupakket en een 204 pk en 255 Nm sterke elektromotor. Ook de huidige Kona Electric heeft een elektromotor van 204 pk. De hybride Niro Hybrid heeft een systeemvermogen van 141 pk en 265 Nm.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ndai-kona/

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Hyundai Kona - facelift 2023 p.2

Bericht door Martin* » 20 dec 2022, 14:55

Dat nieuwe design van Hyundai doet me niks. Of het nu de Ioniq 5, tucson, bayon of de nieuwe kona is, allemaal niet mooi vind ik.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Hyundai Kona - facelift 2023 p.2

Bericht door Eeuwe » 20 dec 2022, 18:26

Oei hm. Even wennen denk ik. Oude vind ik een heel doorsnee hok. Ioniq5 bvb vind ik wel weer een geslaagde Hyundai.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Hyundai Kona - facelift 2023 p.2

Bericht door JP » 19 jan 2023, 16:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ontwikkeling van de geheel nieuwe, futuristische KONA begon met de elektrische variant – een onconventionele benadering in de wereld van autodesign die de versnelde elektrificatiestrategie van Hyundai weerspiegelt. Alle versies van de nieuwe KONA zitten boordevol met de nieuwste technologieën, comfort- en gebruiksfeatures.

‘Er is een KONA voor vrijwel iedereen en voor elke levensstijl, met keuze uit een reeks geavanceerde aandrijflijnen en met een groot aantal technologieën en designkenmerken die waarde toevoegen aan het dagelijks leven van onze klanten’, aldus Heui Won Yang, Executive Vice President, Head of Total Vehicle Development Tech Unit bij Hyundai Motor Company. ‘Hyundai zet zich in voor een geoptimaliseerde mobiliteitservaring om tegemoet te komen aan de uiteenlopende levensstijlen van onze klanten.’

De uitgerekte Seamless Horizon Lamps aan de voor- en achterzijde geven het nieuwe model een harmonieus en uniek uiterlijk. De elektrische variant onderscheidt zich door zijn Pixelated Seamless Horizon Lamps en is het eerste model van Hyundai waarop dit iconische design wordt toepast.

Het sportieve karakter van de compacte SUV wordt belichaamd door de robuuste randen rond de wielkasten met daarin geïntegreerd de voor- en achterlichten. De diagonale vouw over de flanken verbindt de verchroomde taillelijn met de spoiler. Daardoor ontstaat een accentlijn die over de gehele achterzijde van de auto doorloopt. Het speciaal ontworpen 19-inch spaakwielontwerp is een primeur voor de KONA.


De KONA met benzinemotor (ICE) en de hybridevariant (HEV) van de compacte SUV nemen veel van de designkenmerken van de elektrische KONA over, zij het met een onderscheidende twist. De voorbumper valt op door een driedimensionale sierlijst en beschermplaat in plaats van een radiatorrooster. Voor extra onderscheid hebben de ICE- en de HEV-variant een contrasterende zwarte rand rond de wielkast.

De HEV-variant is uitgerust met actieve luchtkleppen (AAF) aan de boven- en onderzijde. De ICE-variant heeft een bovenste actieve luchtklep voor een gunstige luchtweerstandscoëfficiënt. De actieve luchtklep aan de buitenzijde geeft de KONA met benzinemotor en de hybridevariant van de compacte SUV een EV-achtig uiterlijk en verbetert tegelijkertijd de aerodynamische prestaties van beide varianten.

De KONA N Line valt op door zijn agressievere vormgeving van de voor- en de achterzijde. Om het sportieve imago te benadrukken krijgt hij bovendien een vleugelvormige bumper, een dubbele uitlaat en zilverkleurige sideskirts. Extra opties zijn onder meer een zwart dak en exclusieve 19-inch N Line lichtmetalen velgen. Binnenin is de KONA N Line uitgerust met exclusieve aluminium pedalen en een versnellingspook (TGS) van het label N.


De nieuwe KONA biedt een ruimer en veelzijdiger interieur. Dat komt ten goede aan het comfort en er kan meer bagage in kwijt. Dankzij een 60 mm langere wielbasis in vergelijking met de vorige generatie is de nieuwe KONA zelfs de ruimste in zijn klasse, met 77 mm meer beenruimte en 11 mm meer hoofdruimte op de tweede zitrij. De schouderruimte op de tweede zitrij is met 1.402 mm ook de grootste in zijn klasse en biedt de passagiers een riante leefruimte. Ook de slank gevormde stoelen van de KONA, die slechts 85 mm dik zijn, dragen bij aan het zitcomfort van de passagiers op de tweede zitrij.

De elektrische shift-by-wire-transmissiehendel achter het stuurwiel zorgt voor een open en strakke consolestructuur met nog meer ruimte voor persoonlijke spullen. Dankzij een volledig neerklapbare achterbank is de bagageruimte uit te breiden tot 723 liter.

De geïntegreerde 12,3-inch dual screen-display vergroot het comfort en de ergonomie in het interieur, terwijl klanten in de optionele relaxstoelen voorin een ‘gewichtloze’ lichaamsdrukverdeling ervaren om vermoeidheid na langeafstandsritten tegen te gaan.

Dankzij zogenoemde ‘over-the-air’ (OTA) software-updates voor diverse functies kan de bestuurder zijn kaarten- en mediasoftware updaten zonder daarvoor naar de dealer te hoeven gaan. Hij ontvangt de nieuwste verbeteringen zodra deze beschikbaar zijn. Ook updates voor Ambient Lighting, waarmee de bestuurder de look & feel van het interieur kan aanpassen, vinden plaats via OTA-updates.


Voor extra gebruiksgemak is er de slimme achterklep. Die gaat automatisch open zodra de KONA de smart key langer dan drie seconden in de buurt detecteert. Bovendien kan de bestuurder de snelheid waarmee, en de hoogte tot waar de achterklep openzwaait via het infotainmentsysteem aanpassen aan zijn voorkeur.

Hyundai introduceert de Digital Key 2 Touch op de nieuwe KONA. Deze digitale sleutel maakt het mogelijk de auto te vergrendelen en ontgrendelen via een smartphone of smartwatch. Het systeem maakt gebruik van NFC-technologie (Near Field Communication), wat een hoog beveiligingsniveau garandeert.

De nieuwe KONA zit boordevol geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), zoals Forward Collision-avoidance Assist (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA), Safe Exit Warning (SEW), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), Blind-spot View Monitor (BVM) en High Beam Assist (HBA). Bovendien is de nieuwe KONA uitgerust met verschillende rijcomfortfuncties, zoals Smart Cruise Control (SCC), Navigation based Smart Cruise Control (NSCC), Lane Following Assist (LFA) en Highway Driving Assist (HDA).

Om veilig te kunnen parkeren biedt de nieuwe KONA verschillende geavanceerde technologieën, zoals Surround View Monitor (SVM), Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA), Forward/Side/Reverse Parking Distance Warning (PDW), Reverse Parking Collision-avoidance Assist (PCA) en Remote Smart Parking Assist (RSPA).


Voor Koreaanse klanten is de KONA ICE verkrijgbaar met keuze uit een 1.6 T-GDi-motor of een 2.0-liter Atkinson-motor. De 1.6 T-GDi levert naar schatting 146 kW (198 pk) en een koppel tot 265 Nm. De continu variabele klepbediening reguleert afhankelijk van de rijomstandigheden de tijd die de inlaatkleppen geopend en gesloten zijn. De 2.0-liter benzinemotor, gecombineerd met een Intelligent Variable Transmission (IVT) voor maximale efficiëntie, levert naar schatting 110 kW (149 pk) en een koppel tot 179,5 Nm.

De HEV-variant die in Korea verkrijgbaar is, wordt aangedreven door een speciaal gekalibreerde 1.6-liter GDi-motor met directe injectie in combinatie met een elektromotor die voor een indrukwekkende acceleratie en hoge efficiëntie zorgt met een gecombineerd vermogen van 104 kW (141 pk) en een koppel tot 265 Nm.

Verdere technische details voor de wereldmarkten en over de KONA EV worden in maart bekendgemaakt.
https://hyundai-pers.nl/nieuwe-kona-gro ... n-slimmer/

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hyundai Kona - facelift 2023 p.2

Bericht door Arthur » 19 jan 2023, 19:02

Futuristisch zeker en ik kan het niet eens lelijk noemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Linc (Bas), MartijnGizmo en 44 gasten