MX5 van 2002 kopen?
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
MX5 van 2002 kopen?
Kennis van mij heeft zin in een MX5 en ze zit nu naar deze te kijken:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mazd ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu weet ik weinig van deze auto's. Zie wel dat de APK bijna verlopen is. Hebben jullie wat aankoop-tips?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mazd ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu weet ik weinig van deze auto's. Zie wel dat de APK bijna verlopen is. Hebben jullie wat aankoop-tips?
-
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: MX5 van 2002 kopen?
Volgens mij zijn er soms wat roest-duivels (dorpels, onderkant deuren e.d.).
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: MX5 van 2002 kopen?
Dorpels en dakje. Slechte dorpels kunnen je tot 1000 euro per kant kosten. Nieuw dakje kost 500. Rest is spotgoedkoop.
Zijn de dorpels goed of al gedaan, dan is het een faire prijs. Pk opgave klopt niet, en de velgen zijn niet origineel. En ze zijn spuuglelijk, maar dat is persoonlijk.
Zijn de dorpels goed of al gedaan, dan is het een faire prijs. Pk opgave klopt niet, en de velgen zijn niet origineel. En ze zijn spuuglelijk, maar dat is persoonlijk.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: MX5 van 2002 kopen?
Kijk daar hebben we wat aan. Eens wat betreft de velgen maar dat maakt haar toch geen zak uit.
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: MX5 van 2002 kopen?
Even op inhakend: Vermogensopgave klopt wel. NB-FL (dit type) 1.8 heeft 146 pk.
Roest vindt zich erg vaak, tot vrijwel altijd een weg naar de dorpels, onderaan bij de achterwielen. Daarnaast roesten ze erg snel in de accubak, kijk daar echt goed. Ook de chassisbalk in de wielkasten voor roest vaak. Dit is meerlaags staal waar zand/zout/water tussen komt. Allemaal wel te fixen, maar moet wel even.
Verder willen deze torretjes wel olie verbruiken. Maar dan gaan ze ook roken onder (vol)last.
Naast dit alles vrij probleemloos. Kapje is vinyl. De randen zijn ongetwijfeld al gebarsten. Check ook de achteruitverwarming even, vaak gaan deze draden stuk.
De uitlaat is ook een goed punt om op te letten. De katalysator/middenpiip/middendemper is 1 geheel en kost €900 ex montage.
Als hij bij koud starten niet direct op 4 cilinders loopt, is dat de bobine die het aan het begeven is. Kosten €200+. Bougiekabels zijn standaard ook een zwak punt van de MX-5. Vervangen door Magnecor variant. Kosten €90, montage zeer makkelijk zelf te doen.
Als de pookhoes warm/heet wordt, zijn de rubbers rond de pook aan hun eind. Kosten €45 voor een set pookrubbers en even een uurtje prutsen.
De bak moet strak schakelen, versnellingen moeten goed inleggen en met veel gevoel. Zit er beweging op de pook, zijn dat de 4 boutjes bovenop de bak die de pook vasthouden. Even vastdraaien en hij schakelt weer snaarstrak.
De klemmen van het dak moet je niet zomaar los kunnen trekken. De vergrendeling moet wel werken. Zoniet kan je kap openvliegen op hoge snelheid. Kosten, zo'n €90 per klem. Er is echter een modificatie mogelijk. Het vijlen van nokjes in de klem waardoor hij wel weer vergrendelt.
Als laatste wil ik nog even vermelden dat je echt goede banden onder een MX-5 moet zetten. Op slechte banden kan de auto erg listig zijn en zeker van zich af bijten.
Roest vindt zich erg vaak, tot vrijwel altijd een weg naar de dorpels, onderaan bij de achterwielen. Daarnaast roesten ze erg snel in de accubak, kijk daar echt goed. Ook de chassisbalk in de wielkasten voor roest vaak. Dit is meerlaags staal waar zand/zout/water tussen komt. Allemaal wel te fixen, maar moet wel even.
Verder willen deze torretjes wel olie verbruiken. Maar dan gaan ze ook roken onder (vol)last.
Naast dit alles vrij probleemloos. Kapje is vinyl. De randen zijn ongetwijfeld al gebarsten. Check ook de achteruitverwarming even, vaak gaan deze draden stuk.
De uitlaat is ook een goed punt om op te letten. De katalysator/middenpiip/middendemper is 1 geheel en kost €900 ex montage.
Als hij bij koud starten niet direct op 4 cilinders loopt, is dat de bobine die het aan het begeven is. Kosten €200+. Bougiekabels zijn standaard ook een zwak punt van de MX-5. Vervangen door Magnecor variant. Kosten €90, montage zeer makkelijk zelf te doen.
Als de pookhoes warm/heet wordt, zijn de rubbers rond de pook aan hun eind. Kosten €45 voor een set pookrubbers en even een uurtje prutsen.
De bak moet strak schakelen, versnellingen moeten goed inleggen en met veel gevoel. Zit er beweging op de pook, zijn dat de 4 boutjes bovenop de bak die de pook vasthouden. Even vastdraaien en hij schakelt weer snaarstrak.
De klemmen van het dak moet je niet zomaar los kunnen trekken. De vergrendeling moet wel werken. Zoniet kan je kap openvliegen op hoge snelheid. Kosten, zo'n €90 per klem. Er is echter een modificatie mogelijk. Het vijlen van nokjes in de klem waardoor hij wel weer vergrendelt.
Als laatste wil ik nog even vermelden dat je echt goede banden onder een MX-5 moet zetten. Op slechte banden kan de auto erg listig zijn en zeker van zich af bijten.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: MX5 van 2002 kopen?
Top, hartstike bedankt! Van de week maar eens kijken bij de auto.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42
Re: MX5 van 2002 kopen?
Ik zou bij die auto ook even kijken of deze geen voorschade heeft gehad gezien de verkreukte kentekenplaat.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: MX5 van 2002 kopen?
voor het geld een leuk ding, die eigenaar heeft hem al vanaf 2007 en de kar staat altijd binnen, dat scheelt ook aardig roestwerk
-
- Berichten: 15237
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: MX5 van 2002 kopen?
mx5, doen!
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: MX5 van 2002 kopen?
De blauwe NGK bougiekabels zijn ook een goede vervanging voor de oude (ze gaan 60000 km mee) en kosten slechts 50 euro.
Blok rijdt het beste op 5W-30
De auto rijdt fijn met Michelin Pilots, is bijna geen overstuur op te wekken (behalve in de regen op de Scandinavische manier)
Voor het lassen van dorpels: http://www.lasservice-pvandenheuvel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij doet niets anders en levert top werk
Blok rijdt het beste op 5W-30
De auto rijdt fijn met Michelin Pilots, is bijna geen overstuur op te wekken (behalve in de regen op de Scandinavische manier)
Voor het lassen van dorpels: http://www.lasservice-pvandenheuvel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij doet niets anders en levert top werk
- Arthur
- Berichten: 39745
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: MX5 van 2002 kopen?
Zoals ik het lees is het een probleemloze auto. Ik zou het doen...
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: MX5 van 2002 kopen?
Ik heb hier evt nog een 10th anniversary staan. 165dkm, maar met gereviseerde motor. Dorpels gelast, balken in wielkasten gelast, dakje compleet waterdicht en in topstaat. Prijs ligt wel iets hoger dan die van de advertentie.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: MX5 van 2002 kopen?
Sorry dat ik allen dat lees maar moeten die motoren met zulke km-standen al gereviseerd? Ze heeft ondertussen wel zoiets van laat maar zitten
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: MX5 van 2002 kopen?
Neehoor, ik had pech dat in de mijne teveel korte stukjes gereden zijn. De cilinderwanden waren verglaasd omdat de motor nooit goed warm is geweest. Daardoor olieverbruik.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: MX5 van 2002 kopen?
Een blok haalt bij goed onderhoud makkelijk 4 ton maar de auto vraagt gewoon wat 'speciale' aandacht, dat is bij elke sportwagen/cabrio wel het geval.Arthur schreef:Zoals ik het lees is het een probleemloze auto. Ik zou het doen...
Als je zelf een beetje sleutelt is er niets aan de hand, onderdelen kosten geen drol en alles is makkelijk bereikbaar.
En de NB / NC hebben een glazen achterruit, daar kan ook in de winter mee gereden worden. De kachel is echt fantastisch, lekker open rijden in november. Wel effe een windschot regelen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 181 gasten