Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie

Welke kies jij? Toyota GT86 of de Subaru BRZ

Toyota GT86
71
48%
Subaru BRZ
77
52%
 
Totaal aantal stemmen: 148

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door indobesar » 15 dec 2017, 16:28

Echt gaaf! Tegenwoordig ook veel leuke goodies voor te krijgen!

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Youp » 15 dec 2017, 17:06

Kasteel schreef: 15 dec 2017, 15:57 Wijs ding! Wellicht een kleine review so far?
Daar kan ik in de kerstvakantie wel eens voor gaan zitten. :thumbup:
indobesar schreef: 15 dec 2017, 16:28 Echt gaaf! Tegenwoordig ook veel leuke goodies voor te krijgen!
Klopt... Ik moet mezelf ook echt inhouden, het internet is één grote snoepwinkel. :hosanna:
Maar ik moet ook realistisch zijn, het is vanaf januari mijn daily driver, geen track-tool. Al zou ik zo graag nog een uitlaatje bestellen... En dan zijn er nog Bilstein B16 PSS dempers te koop, Cosworth motormanagement, Endless MX72 remblokken, Goodridge remleidingen, en, en, en, en... :angel:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Macboy » 16 dec 2017, 01:16

Gaaaaaaaf :love:


Afbeelding

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Youp » 16 dec 2017, 10:52

Het lijnenspel is spot-on, hè? Ik blijf me er ook steeds over verbazen hoe weinig concessies er gedaan zijn, terwijl de auto in de basis (dus niet in Nederland) slechts 32k kost... En dat van de designers van de Prius en ander baby boomend fietsdragend leed.

Nog een must-read (wellicht een repost): https://www.topgear.com/car-news/inside ... yota-gt-86

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Macboy » 18 dec 2017, 11:00

Blijf een top auto zowel qua prijs als concept. Voor de NL prijs had er alleen wel 280pk ingemogen. Wat is de info eigenlijk daarover ? Er zou toch nog een iets sterker model komen ?

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3266
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Enrico » 18 dec 2017, 13:59

Langs Mark Verhoeven, 300pk met de Supercharger Kit :) anders is het in NL not going to happen, een Turbo maakt de auto net als de STI onverkoopbaar ivm TAXES.....

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Youp » 18 dec 2017, 15:19

Macboy schreef: 18 dec 2017, 11:00 Blijf een top auto zowel qua prijs als concept. Voor de NL prijs had er alleen wel 280pk ingemogen. Wat is de info eigenlijk daarover ? Er zou toch nog een iets sterker model komen ?
Not going to happen. Zeker omdat er ook nog een Supra aan zit te komen en wellicht nog veel meer moois van Toyota. Deze auto moest vooral scherp en speels zijn, niet het "zoveelste >1500kg & >300pk kanon". Hetgeen ook heel duidelijk is vanuit het ontwikkelingsperspectief.
Daar komt nog bij dat het OEM-waardig naar dergelijke vermogens te tillen van deze auto te veel aanpassingen vergt en het ding er waarschijnlijk alleen maar scherpte en speelsheid op gaat verliezen. Om vervolgens te kunnen concurreren met wat, de aanstaande Supra? De auto is staat in zijn geheel een klasse lager dus dat zou totaal niet logisch zijn.

Tuners hanteren natuurlijk heel andere standaarden dan fabrikanten voor wat betreft veiligheidsmarges, kwaliteit en homologatie waardoor het wel "betaalbaar" kan. Dus wil je toch meer vermogen, zal je de tuner route moeten volgen.

Zelf ben ik in deze zeer gecharmeerd van Cosworth. Zij leveren een schroef- of "roots" compressor die complementair is aan het karakter van het blok en de auto. Een turbo of centrifugale compressor zouden het directe kart-achtige karakter immers om zeep helpen en dat is in mijn opinie juist één van de charmantste aspecten van deze auto.

Afbeelding

Met de kit kan relatief veilig tot 280pk gegaan worden. Daar boven zijn andere zuigers en drijfstangen nodig. En een andere aandrijflijn... En andere remmen... En, en, en.
Enrico schreef: 18 dec 2017, 13:59 Langs Mark Verhoeven, 300pk met de Supercharger Kit :) anders is het in NL not going to happen, een Turbo maakt de auto net als de STI onverkoopbaar ivm TAXES.....
Dat heeft niks met de turbo te maken. De turbo is juist het middel om CO2 uitstoot (op papier) te beperken. Een VW TFSI blok is ook een 2.0 met turbo, en stoot (op papier) toch bakken minder CO2 uit dan deze atmosferische motor. Het is logisch dat een turbo motor potenter is maar daar komt bij dat deze ook veel efficiënter kan zijn. De Duitse merken realiseren zich hoe een hot-topic CO2 in Europa is (met Nederland voorop) en engineeren daarop. Tevens omdat de Europese markt belangrijk voor ze is. Hell, de huidige 911 met handbak en 3.0 Turbo stoot 190g/km CO2 uit. De huidige Golf R (310pk mind you) doet 180g/km. De huidige Golf GTI 148g/km. De GT86 180g/km... Het BPM bedrag is dus gelijk voor een GT86 en Golf R, het bedrag is nagenoeg gelijk voor een 911, van de zotte...

Waarom de STI onverkoopbaar geworden is komt als volgt; de (kleine) Japanners engineeren voor hun performance modellen niet naar CO2 uitstoot. Europa is al lang geen "emerging market" meer voor de Japanners en "flag-ship"performance auto's verkopen hier toch amper. Iedereen wil immers een SUV. Waarom dan zo veel energie steken in het CO2 zuinig maken van je performance modellen? Gewoon de nek om draaien die handel. Nederland voorop, want daar wordt het toch als eerste onbetaalbaar. Een WRX STI kan CO2 technisch net zo interessant zijn als een VW Golf R. De non-STI zou kunnen concurreren met een GTI. Maar die designstrategie is kostentechnisch niet te verantwoorden voor die 10 auto's die je gaat verkopen, dus doei.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Macboy » 18 dec 2017, 15:35

Goed verhaal Youp :thumbup:

Youp schreef: 18 dec 2017, 15:19 Daar komt nog bij dat het OEM-waardig naar dergelijke vermogens te tillen van deze auto te veel aanpassingen vergt en het ding er waarschijnlijk alleen maar scherpte en speelsheid op gaat verliezen. Om vervolgens te kunnen concurreren met wat, de aanstaande Supra? De auto is staat in zijn geheel een klasse lager dus dat zou totaal niet logisch zijn.
Het gaat ook om het pure rijden en niet zozeer om het vermogen. Maar het is wel een beetje dubieus als de eerste de beste Ford Fiesta praktisch net zo snel is als jouw pure rijdersauto...

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Tom » 18 dec 2017, 15:40

Onzin natuurlijk, hij heeft een iets gunstigere pk/gewicht verhouding als jouw Cooper S.
Een Cooper S is toch ook geen Ford Fiesta?

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Youp » 18 dec 2017, 16:08

Macboy schreef: 18 dec 2017, 15:35 Goed verhaal Youp :thumbup:

Youp schreef: 18 dec 2017, 15:19 Daar komt nog bij dat het OEM-waardig naar dergelijke vermogens te tillen van deze auto te veel aanpassingen vergt en het ding er waarschijnlijk alleen maar scherpte en speelsheid op gaat verliezen. Om vervolgens te kunnen concurreren met wat, de aanstaande Supra? De auto is staat in zijn geheel een klasse lager dus dat zou totaal niet logisch zijn.
Het gaat ook om het pure rijden en niet zozeer om het vermogen. Maar het is wel een beetje dubieus als de eerste de beste Ford Fiesta praktisch net zo snel is als jouw pure rijdersauto...
Dat is ergens wel jammer, ja. Maar je moet ergens een grens trekken. Hoeveel mensen zijn er écht die 200pk en achterwielaandrijving -zonder nannies- de baas zijn onder alle omstandigheden? Hoeveel mensen hebben écht meer dan 200pk nodig? Ik weet van mezelf als redelijk serieuze rijder, dat ik er in de regen mijn handen meer dan vol aan heb. Had de auto 300pk, dan zou ik er schrik van hebben onder zo'n beetje alle omstandigheden behalve droog zomerweer. Dus zou ik hem bijna nooit op de grens rijden, en dus zou ik minder fun hebben...

En als ik even advocaat van de duivel mag spelen, waarom wordt de E30 M3 hier zo hoog gedragen? De specificaties zijn gelijk aan die van de GT86, alleen kost zo'n ding tegenwoordig de wereld. En ze roesten. En ze zijn oud. En ze hebben veel onderhoud nodig. Fun-wise én portemonnaie-wise kan je beter een GT86 kopen, om een boom vouwen, een nieuwe GT86 kopen, verder leven en de E30 M3 netjes in de kelder zetten...
Ja, andere auto's zijn sneller geworden, maar mensen niet... Dus waarom hebben we meer performance nodig? Ik zal hem zelf beantwoorden: bragging rights. Niks meer, niks minder.

Disclaimer voordat de mannen met de hooivorken en fakkels komen; ook ik ben groot fan van de E30 M3. ;-)

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Tom » 18 dec 2017, 16:12

Precies Youp.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Youp » 18 dec 2017, 16:13

Oh, nog één ding, de opgegeven 0-100 tijd van 7,6 seconden moet met een stevige korrel zout genomen worden... Op de Primacies is het onmogelijk om fatsoenlijk te starten. Wheelspin galore. Op behoorlijk rubber kan dat echt stukken vlotter. :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Arthur » 18 dec 2017, 16:17

Toch blijft de 1e de beste Fiesta sneller, ondanks je mooie verhaal :lol:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Youp » 18 dec 2017, 16:35

Arthur schreef: 18 dec 2017, 16:17 Toch blijft de 1e de beste Fiesta sneller, ondanks je mooie verhaal :lol:
Dat is net zoiets als van je oerlelijke vriendin zeggen dat ze wel de dikste tieten heeft... :tong:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door allen » 18 dec 2017, 16:41

:lol:

Standaard BRZ lijkt me meer dan leuk als speelwagen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Arthur » 18 dec 2017, 16:47

Youp schreef: 18 dec 2017, 16:35
Arthur schreef: 18 dec 2017, 16:17 Toch blijft de 1e de beste Fiesta sneller, ondanks je mooie verhaal :lol:
Dat is net zoiets als van je oerlelijke vriendin zeggen dat ze wel de dikste tieten heeft... :tong:
Precies :lol: Auto is Traag én lelijk dus :P

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Macboy » 18 dec 2017, 17:29

Tom schreef: 18 dec 2017, 15:40 Onzin natuurlijk, hij heeft een iets gunstigere pk/gewicht verhouding als jouw Cooper S.
Een Cooper S is toch ook geen Ford Fiesta?
Deze volg ik niet helemaal. De nieuwe Cooper S cabrio staat niet echt bekend als de ultieme rijdersauto. En heeft geen RWD en atmosferische motor. Gewoon een vrouwenwagen. Zelf heb ik daar geen last van natuurlijk ik geniet er met volle teugen van. Maar bij een stoplicht moet ik wel mijn best doen tegen de eerste de beste 320d touring. Geeft niet, maar voor mij wel een afgang. Op een circuit kom ik niet.

Heb zelf absoluut meer fun als ik binnendoor ga rijden met de Cooper S. Dat zal dus met de Toyota niet anders zijn. Nog meer rijplezier. Maar met een turbo gaat het al iets makkelijker. En ik kom al vermogen te kort vind ik. Rond 240pk zou ideaal en genoeg moeten zijn. De Toyota heeft ook geen turbo. De prijs in Nederland komt voor mij dan ook niet overeen met het vermogen dat hij biedt. Voor mij is hij dus om die reden geen kanshebber. Wellicht geldt dit voor meer mensen voor wie de auto met 240pk of 260pk wel aantrekkelijk zou zijn geweest.

Dat een E30 M3 genoeg vermogen had moet je in het toenmalige tijdsbeeld plaatsen. Toen was 190pk inderdaad schofterig veel. Nu niet meer natuurlijk. Verder kan ik wel snappen dat hij met 200pk meer op de grens te rijden is en dat je er daarom wellicht meer voldoening uithaalt dan met 280pk. Meer vermogen is ook zeker niet altijd goed. En het is duidelijk hoe de Toyota in de markt is gezet. Een verkoop wonder is het echter niet geworden dus wie bepaalt dan wat ?

Voor mij blijft het absoluut een top concept. Als autoliefhebbers moeten we deze auto omarmen. En ben dus blij dat Toyota met zoiets is gekomen. Maar nog liever zie ik zoiets ook gewoon in mijn garage staan. Overigens altijd liever een GT86 dan een dichte Cooper S. Vergelijk het wellicht met een IS200?

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Tom » 18 dec 2017, 17:59

Ik denk dat je 'm zelf meer in een hokje duwt waar ie niet hoort te zitten. Maar 200pk op een gewicht van 1200kg is natuurlijk prima, gewoon een vlotte auto. Net als een Cooper S, blijft in de normale mensenwereld (buiten de Works) het sportiefste dat MINI te bieden heeft. De Golf GTI zit ook in diezelfde categorie (230pk maar ook iets meer kg). De GTI heeft toch ook prima prestaties? Natuurlijk wel een turbo waardoor het vermogen in de praktijk wat bruikbaarder is, maar een Cooper S en GTI worden weer anders bereden (namelijk meer een compromis tussen vlot+comfort) dan een GT86 waarbij de eigenaar het waarschijnlijk prima vind om het blok wat meer op z'n staart te trappen.

De prijs is natuurlijk een ander verhaal. Dat is teveel, is iedereen het wel over eens. Toyota wil gewoon geen sportieve rijders over de vloer denk ik. In omliggende landen is de prijs daarentegen wel prima (30K in Duitsland). Dat de auto hier niet verkoopt kun je de auto niet kwalijk nemen, dat is een importeur die niet snapt dat het een leuke imagomaker is.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door allen » 18 dec 2017, 18:20

Importeur kan daar uiteindelijk ook weinig aan doen denk ik. Met verlies verkopen lijkt me ook niet bijster handig. Nieuw te duur, maar tweedehands voor 22-25k is nog ok.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Macboy » 18 dec 2017, 18:28

Heeft meer met CO2 te maken dan met de importeur. Maar echt scherp zal die hem ook niet in de markt gezet hebben denk ik.

Verder is de Cooper S qua pk weliswaar vergelijkbaar, maar een turbo voelt wel sneller aan. Daarnaast heb je nog de Works met 231pk. De Golf GTI heeft ook 230pk op 1250kg. Das beduidend meer en merkbaar. Maar er is ook nog een Golf R met 300 pk. Dus die keus is er wel. Bij Toyota niet. Dus ik had graag een Toyota GT86 gezien met 200pk atmosferisch en 280pk met turbo zeg maar. Zoiets.

Verder met je eens Tom. Snap het ook wel.

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Tom » 18 dec 2017, 18:37

Niet helemaal want toen ie in 2012 op de markt kwam was de CO2-straf niet zo hoog als de afgelopen jaren. De prijzen in 2012 begonnen met 40K voor de Base-uitvoering (gezien de naam zal er nog wel wat missen wat je graag wilt). De normale met handbak stond toen ook voor een dikke 48K in de prijslijst.

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Tom » 18 dec 2017, 18:49

En Macboy, punt is natuurlijk dat niemand een normale Golf GTI of Cooper S traag zal vinden. Dat is gewoon een snelle auto voor het overgrote deel van de mensen. Uiteraard kan het allemaal nog sneller door Works of R uitvoeringen te nemen, maar daar hangt ook weer een ander prijskaartje aan. Puur qua prestaties is zo'n GT86 geen prijsknaller (zoals de WRX destijds) maar de prijs in het buitenland is gewoon prima. Voor dezelfde prijs als een Cooper S of GTI, die weliswaar in de praktijk wat sneller zijn door de turbo, kun je ook een auto (zelfde pk/gewichtsverhouding) met uniek eigen platform, laag zwaartepunt, boxer-sound en rwd nemen.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door mrbbs » 18 dec 2017, 19:25

Ik vind de toyobaru een leuke auto, maar heb nu wel gezien. De uitdaging is er voor mij nu vanaf.
Voor mij zou hij ook 250-280pk mogen hebben, maar dat had ik wel atmosferisch willen zien. Het heeft voor mij ook geen meer om nog motor upgrades te doen want ik wil gewoon een volledig nieuwe uitdaging.

In België kost deze met de facelift nu 34.000 euro, vorige gt86 had ik voor 31 rond. Met 4 jaar tussen was de inschrijvingskost ook verdubbeld in België. Lang leve de co2 regels, die overigens bij turbo motoren van de pot gerukt zijn.
De 180gram is conform het verbruik van 8.5-9l, maar probeer dat maar eens te halen met een turbo benzine met dezelfde co2..

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door allen » 18 dec 2017, 19:26

Hoeveel euro moet ik aan denken bij het inschrijven?

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Youp » 18 dec 2017, 19:42

Tom schreef: 18 dec 2017, 18:37 Niet helemaal want toen ie in 2012 op de markt kwam was de CO2-straf niet zo hoog als de afgelopen jaren. De prijzen in 2012 begonnen met 40K voor de Base-uitvoering (gezien de naam zal er nog wel wat missen wat je graag wilt). De normale met handbak stond toen ook voor een dikke 48K in de prijslijst.
Klopt. De basisprijs is hier ook al aan de hoge kant. Maar er zit heden ten dage wel €19,165 BPM op én €6,075 BTW. De overheid dankt u vriendelijk... Het volledig uitgeruste model doet in NL inmiddels al 57k. Man, man, man, man.... Voor 35k had ik nog wel een nieuwe overwogen, maar nu ben ik blij met m'n Belgische import. Dan maar geen nieuwe auto. Fuck die shit.

Als ik me niet vergis had de pre-facelift "base" uitvoering kleine remmen, kleine wielen, geen sper, etc. Maar ik weet niet zeker of dat de zelfde "base" is als dat in NL geleverd is... Het was in ieder geval een basisversie voor competitie/tunings doeleinden waarbij toch alles er uit gerukt en/of aangepast wordt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frankie en 31 gasten