Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 27 okt 2011, 10:45

MX-5 rijders op DF verenigd u! Hoe kan het dat er zo weinig gesproken wordt over de MX-5? We hebben hier toch een flink aantal bezitters en daarbij heeft de kleine Mazda zich al lang als rijders auto bewezen. We lullen makkelijk 150 pagina's vol over een 1 met Turbo maar de kleine Japanner een beetje de eer en aandacht geven die het verdient ho maar.

Een korte introductie: er zijn zo'n 900.000 stuks geproduceerd van de MX-5 en dat is tot op heden gebeurt in drie verschillende types.

De Na, de eerste misschien wel de beste?
Afbeelding

De NB een stukje luxer, geen klaplampen meer maar ook een stukje zwaarder:
Afbeelding

En dan hebben we nog het huidige type, de NC. De grootste de zwaarste en misschien ook wel de minst geliefde.
Afbeelding

De mogelijkheden zijn eindeloos, wil je er mee racen maak je er een MAX-5 cup auto van en wil je er trackdays mee doen of alleen sportief mee toeren dan zijn er miljoenen onderdelen te koop tegen dump prijzen waar de gemiddelde premium merken dealer nog geen kopje koffie voor weggeeft.

Een 50/50 gewichtsverdeling een potent torretje voorin en een geinig uiterlijk. Fuck het kappers imago allemaal aan de MX5!

Paar IRTB erop en Rico hoeft zich ook geen zorgen meer te maken over al die turbo's bij Bmw. :hungry:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door RVV » 27 okt 2011, 10:51

De oudere modellen heb ik nooit echt mooi gevonden, maar het huidige model vind ik echt een tof ding.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 27 okt 2011, 10:54

De huidige vind ik vanaf modeljaar 2011 ook erg gaaf. Ben benieuwd naar de opvolger die volgend jaar wordt gepresenteerd.

Voor de GTRene's onder ons kun je er natuurlijk ook gewoon direct een V8 intakelen.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door VLA » 27 okt 2011, 12:21

Vind het NA model maar niks qua looks... de NB heb ik altijd al cool gevonden, en het nieuwste model is ook wel geinig alleen is ie weer wat dikker/zwaarder.

Hier nog een paar filmpjes voor de liefhebbers :




Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 27 okt 2011, 12:51

Vroeger vond ik de looks van de NA afstotelijk inmiddels vind ik het zelfs wel gaaf. Helemaal met die lampjes open gewoon een grappig klein karretje.

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Chris van S. » 27 okt 2011, 12:59

MX5 van het eerste en het huidige type is een van de weinige jappen waar ik hebben gevoelens bij krijg.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MartijnGizmo » 27 okt 2011, 13:03

Een vriend van mij overweegt serieus een NA als eerste auto, binnenkort gaan we ff bij MX5Freaks.nl kijken of het allemaal een beetje past... :mrgreen:

Zoiets moet het worden:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Damir Vukovic » 27 okt 2011, 13:59

Onbetrouwbare hondehokken.
Minder vermogen dan de Zafira van moeders de vrouw
Te zwaar om "licht" te noemen
Imago waar je als bezitter van een Y chomosoom niet mee geassocieerd wil worden.

Is niks voor de DF-ers die langer dan 2 weken hun rijbewijs hebben.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 27 okt 2011, 14:22

Damir Vukovic schreef:Onbetrouwbare hondehokken.
Minder vermogen dan de Zafira van moeders de vrouw
Te zwaar om "licht" te noemen
Imago waar je als bezitter van een Y chomosoom niet mee geassocieerd wil worden.

Is niks voor de DF-ers die langer dan 2 weken hun rijbewijs hebben.


:clown: , lukt het een beetje met de targets die je eerder dit jaar noemde?

Vond het bij dat lange filmpje overigens verassend hoe langzaam de MR-S (MR-2) daar is aangezien ik die toch als serieuze optie zie bij de opvolging van de mx-5.

De mijne staat momenteel deels in de plamuur trouwens, wat gezien het weer vandaag wel weer sucky sucky is. Gelukkig is het bijna winter, dan kunnen we weer fijnfijnfijn spelen in de sneeuw (gekscherend noem ik m'n mazda vaak m'n winterauto aangezien ie het in de winter doorgaans vaker doet dan in de zomer. De geroemde betrouwbaarheid gaat voor mijn exemplaar niet per se op namelijk :? .

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Remmie » 27 okt 2011, 14:55

* Verkapt "Tom heeft homo auto gekocht dus moet wat aan imago van auto doen" *
:clap:

Nee serieus, vind het echt leuke bakkies zeker als ze een klein beetje voorzien zijn van wat plastic en wat lager op hun pootjes staan. Lijkt me heerlijk om zo'n gebakkie te hebben. :thumbup:

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Oscar29 » 27 okt 2011, 15:14

MX-5 topic op DF? :hot:

Kopen iemand? :tooth:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door KoenM » 27 okt 2011, 16:15

Track-ready?
Wat moet dat kosten?
(Mag via pm)

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Oof » 27 okt 2011, 17:22

Ik wil het er niet over hebben :shout: . Afgelopen zomer twee weken alles uitgezozcht omtrent de MX5.
Eerste proefrit, pas ik er niet in met mijn 1.95m.

De nieuwe generatie pas ik wel in maar vind ik nog te duur voor het gebodene.

WireWess
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mar 2010, 22:28
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door WireWess » 27 okt 2011, 18:05

Ik heb enige tijd geleden ook een testritje gemaakt met een ouder model mx-5, maar ook ik met mijn 1.90ish zit met me knie tegen het dashboard.
Daarna heb ik ook nog in het nieuwere model gezeten maar dat was ook nog heel erg krap.
Al had ik wel begrepen dat je aardig wat ruimte kan winnen als je er stoeltjes van een Elise in plaatst?

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Metchu » 27 okt 2011, 18:25

ik heb niet voor niets m'n 2e gekocht :df: onderstelletje aanpassen en gaan met die banaan! heerlijk wagentje!

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Oscar29 » 27 okt 2011, 18:54

KoenM schreef:Track-ready?
Wat moet dat kosten?
(Mag via pm)
PM verstuurd.

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Oof » 27 okt 2011, 19:24

WireWess schreef:Ik heb enige tijd geleden ook een testritje gemaakt met een ouder model mx-5, maar ook ik met mijn 1.90ish zit met me knie tegen het dashboard.
Daarna heb ik ook nog in het nieuwere model gezeten maar dat was ook nog heel erg krap.
Al had ik wel begrepen dat je aardig wat ruimte kan winnen als je er stoeltjes van een Elise in plaatst?
Dat klopt. Die optie toen ook uitgezocht in combinatie met een ander stuur zouden we prima moeten zitten. Heb je het alleen wel over een investering van € 1000 a € 1500. Dit op een auto van 3 a 4k is bij mij een beetje uit proportie.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MartijnGizmo » 27 okt 2011, 19:56

Dat is dus waar die vriend van me ook mee zit...

WireWess
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mar 2010, 22:28
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door WireWess » 27 okt 2011, 21:00

Zo te zien scheelt het wel behoorlijk:
Afbeelding
via: http://www.superchargedmiata.net/en/nieuws/lotus-seats" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Het valt me ook op dat deze stoelen een stuk lagere zit hebben icm de stoelrails. Voor zover ik me kan herinneren raakte me knie net de onderkant van het dashboard, dus een verlaging van de standaard stoel of wat lagere/dunnere kuipjes zijn wellicht ook een optie?

Al staat er op MP op dit moment een setje Elise s1 stoeltjes te koop voor €350,- en nog een bestuurders stoel voor €150,- dus dit is waarschijnlijk goedkoper dan alternatieve kwaliteit kuipjes ;)
http://link.marktplaats.nl/472253678" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/493655589" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2214
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Miesjel » 27 okt 2011, 22:04

G Kolkman schreef: Vond het bij dat lange filmpje overigens verassend hoe langzaam de MR-S (MR-2) daar is aangezien ik die toch als serieuze optie zie bij de opvolging van de mx-5.
Komt door de SMT bak..is een stuk trager.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 28 okt 2011, 08:54

Nou sinds gisteren ben ik ook om! Wat een gave ervaring zo'n autootje. Het open rijden is in het donker wel heel gaaf! Wat een intense rij-beleving. Mijn mx5 is voorzien van een ander onderstel en daardoor stuurt hij lekker strak! Echt een genot om mee op stap te zijn. Meer fun kun je voor zo weinig geld nergens kopen.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Damir Vukovic » 28 okt 2011, 09:20

WireWess schreef:Zo te zien scheelt het wel behoorlijk:
Afbeelding
via: http://www.superchargedmiata.net/en/nieuws/lotus-seats" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Het valt me ook op dat deze stoelen een stuk lagere zit hebben icm de stoelrails. Voor zover ik me kan herinneren raakte me knie net de onderkant van het dashboard, dus een verlaging van de standaard stoel of wat lagere/dunnere kuipjes zijn wellicht ook een optie?

Al staat er op MP op dit moment een setje Elise s1 stoeltjes te koop voor €350,- en nog een bestuurders stoel voor €150,- dus dit is waarschijnlijk goedkoper dan alternatieve kwaliteit kuipjes ;)
http://link.marktplaats.nl/472253678" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/493655589" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is helaas onzin, vraag me niet hoe ik dat weet. Je kunt de MX5 stoel ontdoen van wat foam en dan hang je al met je aars op de bodem. Een Elise stoel op de standaard runners zoals deze kerel heeft gedaan zit hoger dan de standaard mx5 stoel+foamectomy.
Er is minimale winst mogelijk als je de bekleding verwijdert achter de stoel, de rails verwijdert, de montage-humps verwijdert door de puntlassen uit te boren en vervolgens ruimte maakt in de tunnel door die met een BFH in te rammen. Vervolgens een frame bouwen voor de Elise stoel dat de stoel op de bodem plaatst.
Totale winst: 1 a 2 cm, mooie tijdverspillende activiteit. Al zit het Elise stoeltje veel beter

Grootste winst zit m in het verwijderen van de deurhendels, foamectomy en vooral een kleiner stuurtje op een dikke spacer. Dan nog komen boven de 1m90 je knieen in contact met middenconsole voor een bloeduitstorting of 2 (op trackdays of erger nog->slalom).
Enige manier om er goed in te zitten is de stoel in zijn geheel verwijderen. Misschien dat je dan met een foam kitje en wat alu een stoel zou kunnen bouwen, maar comfy wordt het nooit.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 28 okt 2011, 10:10

dit model vind ik wel "aardig" ik ben niet een softtop figuur mede door extra herrie en of mes figuren die in je dak snijden of minder torsiestijf enz.

doch dit model met CC is wel een mooie oplossing.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

als er dan ook nog eens zoiets onder de kap gemonteerd zit zeg ik geen nee :D

Afbeelding


zoiets erin vind ik ook niet erg

Afbeelding

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 28 okt 2011, 15:00

Volgens mij krijg je met een zo'n V8 voorin echt een pure recht uit brander. Het sturen maakt het juist zo leuk! :df:

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Damir Vukovic » 28 okt 2011, 15:10

Tja, daar is het Rene ook grotendeels om te doen natuurlijk.

Overigens valt het mee, de LS blokken zijn relatief licht, de mazda blokken relatief zwaar (daarom ook zo goed met een turbo) en het achterdiff met assen dat benodigd is corrigeert de balans enigszins. Uiteindelijk komen ze rond de 1150kg uit en weer vrijwel op 50/50 verdeling.

Het is meer de 10.000E voor de conversie die de meesten tegenhoudt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep, Hitz, Joost H., Kadett, Kocheler, matthyssie, Peter-Paul, Sabberjoch en 42 gasten