Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door mrbbs » 21 jan 2016, 22:01

Korte review van testrit met de MX-5 ND, heb geen tijd gehad om nog even te herlezen / herschikken, dus don't blame me voor enige onsamenhanging-heid (als dat al een goed woord is).

Vandaag onverwacht een uitgebreidde toer kunnen doen met de MX-5 2.0 Sport

Gisterenavond laat kreeg ik een telefoontje dat de dealer in mijn buurt een 2.0l sport had weten te versieren en dat ik er mee kon gaan rijden. Ik kreeg hem voor 2 uur mee, voldoende dus om eerste goede indruk te hebben.
Plaats genomen in de wagen, eerst wat opviel was dat het stuurwiel niet in de diepte verstelbaar is en dat de Recaro stoelen zeer ongemakkelijk zitten. Ik kon er maar geen goede zit in vinden, zowel het zitstuk of de lendensteun zaten mij te krap. De standaard stoelen zitten veel beter. Ook de knie ruimte is voor mij iets te beneden, maar wellicht is dat probleem opgelost wanneer je dan bv Recaro Pole Position erin zou zetten. Wat meteen zou zorgen voor een extra gewichtsbesparing maar vooral een lagere zit én dus meer ruimte.

Eens iet-wat goed geïnstalleerd, kapje open, bere-muts aan en weg zijn we. Daar ik in de streek van de dealer nauwelijks mijn weg wist, meteen beslist om de baantjes bij mij in de buurt op te zoeken.
Tevens liet de rit naar mijn streek toe om de wagen wat te leren kennen. Het viel mij op hoe comfortabel de wagen verder was: weinig windruis of turbulenties, een excellente verwarming en dito zetelverwarming en een vrij goede hifi installatie.
Op autosnelweg is er ook heel goed mee te rijden, je doet vlotjes 130 in zijn 6 zonder enig ongemakken. Zelfs bij temperaturen rond het vriespunt is dat helemaal geen probleem. Dankzij de excellente heaters: mijn laarzen smolten bijna weg in de voetruimte, en ik moest al gauw de heater wat minder zetten want het kwam wel heel erg warm aan mijn handen. De ventilatieroosters zijn trouwens perfect te plaatsen zodat je handen steeds warm hebben.

Op weg werd al snel duidelijk dat de 2.0 serieus wat longinhoud heeft, vanaf laag in toeren heb je veel koppel (zeker in vgl met de gt86), alleen valt hij letterlijk dood aan 6.5k. Maar dat hoeft geen probleem te zijn want hij is zat snel.
Eénmaal op de binnenbaantjes viel mij onmiddellijk op dat hij initieel een pak meer onderstuur heeft dan de GT86, De wagen was uitgerust met Bridgestone Potenza S001 rubber. De koude omstandigheden zullen het er niet makkelijker op hebben gemaakt, al heeft de GT86 daar dan veel minder last van, en boezemt dan ook meer vertrouwen bij turn-in. Wanneer je dan vervolgens dynamisch gaat rijden en gaat spelen met as-wissels merk je ook dat de onder of overstuur minder progressief is dan de GT86. Het is net wat moeilijk op te vangen of te corrigeren. Het viel mij wel meteen op dat de Bilstein ophanging op de 2.0l sport een stuk minder overhelt dan de standaard fietspompen op de 1.5l. Ook bij het remmen was de duik naar voor een stuk minder.
Versnellingsbak is verder perfect, en een stuk preciezer en fijner als die in de GT86. Zo zou elke bak moeten zijn, ook de spreiding is gewoon goed. Niet super kort, maar dat hoeft ook niet met een lichtgewicht auto én een koppelrijke motor.
Plaatsing van de handrem is wel wat awkward. Die zit rechts van de schakelpook, zelf had ik die liever links gezien zoals in de GT86. Als je blind de handrem opzoekt zat ik er in het begin vaak naast, maar zoals alles zal zoiets ook wel wennen. Enige is dat je net iets teveel / te-ver de "controle-organen" moet verlaten om er even aan te trekken.
Bij het remmen voel je het meest dat je met een licht-gewicht onderweg bent, al is de ABS wel vrij gevoelig afgesteld en gaat hij vrij snel in ABS. Wanneer je vervolgens ook wat probeert te driften merk je dat het sper héél goed zijn werk doet, ook donuts zijn geen probleem. Fantastisch daarbij is dat je auto omdat je haast buiten zit, heel goed kunt plaatsen. Een weg van 3m breed is dan ook voldoende om enkele donuts achter mekaar te doen. Je doet het elke keer opnieuw.
En daarmee heb ik meteen de grote overtuiger voor de MX-5 genoemd: hij is licht, klein en wendbaar. Die laatste zijn absoluut het gevolg omdat je met de kap open zo goed als buiten zit en een perfect overzicht hebt. Ook het open rijden is voor mij fan-tas-tisch! Na vandaag weet ik 99% zeker dat er hier ooit een ND komt... wat een ervaring!

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 21 jan 2016, 22:56

best ook een mooie kar zo, hoe voelde de stijfheid aan van de carros?

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door indobesar » 22 jan 2016, 09:40

Leuk om te lezen! :thumbup:

Ik vind het ook een super gaaf ogende auto!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Knot » 26 aug 2016, 21:49

Hmmz... de sport pack met de Recaro stoelen dus eerst even wat langer dan een blokje om en 2 donuts proefzitten lees ik zo. Volgens mij heb ik je op papenburg eens gezien en je bent wat langer dan ikzelf (ben 1m85), misschien zit het voor mij wel goed. De standaard stoelen van de ts+ en de gt-m leken mij zo weinig steun te geven op de foto's.

Initieel onderstuur natuurlijk simpel op te lossen of met uitlijning of wat minder rubber achter laten monteren

http://link.marktplaats.nl/m1075989841" onclick="window.open(this.href);return false;

32k neem je deze wel mee naar huis. Alleen die navi kan echt niet meer zo antiek en ze kunnen wel een setje pro-kit veren gebruiken zeg!

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door indobesar » 26 aug 2016, 22:05

Knot, de beste optie is dan BBR goodies op je MX-5: http://www.bbrgti.com/bbr-mazda-mx-5-review-nd/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Riceaux » 26 aug 2016, 23:20

Is de FIAT/Abarth versie veel duurder? Dan heb je toch wel turbo-power?

Online
vester86
Berichten: 2679
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door vester86 » 26 aug 2016, 23:27

De gewone 124 (€33.995) zit qua prijs tussen de 1,5 (€29.790) en 2,0 (€37.890) in, en de 124 abarth kost (€45.595) ik kan niet zien of de gewone 124 een sperdiff heeft

Persoonlijk, en dan moet het uiterlijk je aanstaan, zou ik voor de normale 124 + chipkuur + beter onderstel gaan

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Aernoudt » 27 aug 2016, 08:53

Riceaux schreef:Is de FIAT/Abarth versie veel duurder? Dan heb je toch wel turbo-power?
Toch was die op het circuit niet sneller in een directe vergelijking. Wegligging van de Mazda schijnt echt geweldig te zijn!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Knot » 27 aug 2016, 09:44

De Fiat heb ik niet zoveel mee, Mazda dan nog wel een klik omdat het japans is, heb ook 2x een civic gehad, niet stuk te krijgen technisch!

Zo als 2.0 met sper en onderstelletje prima te doen, moet niet minder zijn, wellicht eens kijken binnenkort. Had voor t mooie een mini V6 moeten hebben dat ie net die roffel krijgt maar niet te zwaar in de neus wordt maarja dat vinden wij mooi maar de rest wil een zuinige 4 cylinder.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Knot » 29 aug 2016, 21:58

Vandaag even in het echt bekeken, geinig klein sportwagentje.... ik ben 1m85 en pas er gewoon net niet in, dak open kijk je tegen de raamstijl aan en dak dicht is er nog 1cm ruimte dus elke kuil oid zit je in het dak, houdt het op.

Ander irritant punt is de bose subwoofer die dus als bult van dik 5cm hoog tegen de middentunnel aan ligt en de passagier de linkervoet dus gestrekt moet houden of op de bult moet plaatsen.

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Alexander » 30 aug 2016, 10:24

Knot schreef:Vandaag even in het echt bekeken, geinig klein sportwagentje.... ik ben 1m85 en pas er gewoon net niet in, dak open kijk je tegen de raamstijl aan en dak dicht is er nog 1cm ruimte dus elke kuil oid zit je in het dak, houdt het op.
OEM stoel eruit, sparco erin en gaaaan :df:

Immo
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 mar 2016, 14:46

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Immo » 17 okt 2016, 10:19

2 weken geleden mijn hardtop op m'n mx-5 gezet, wat mij opviel met rijden dat alles een stuk strakker en stabieler aan voelt. Zijn er meer met deze ervaring?

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Alexander » 17 okt 2016, 11:12

5% stijver door hardtop. Ergens een keer gelezen. Geen ervaring zelf mee, open rijden is mij te leuk :-)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door matthyssie » 17 okt 2016, 12:40

Die ervaring had ik ook. Ook het bekende trillen bij 55 en 110 kmh was weg :)

Immo
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 mar 2016, 14:46

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Immo » 17 okt 2016, 20:54

Alexander schreef:5% stijver door hardtop. Ergens een keer gelezen. Geen ervaring zelf mee, open rijden is mij te leuk :-)
Geef mij in de winter maar lekker een hardtop hoor. :df:

Online
vester86
Berichten: 2679
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door vester86 » 17 okt 2016, 22:02

Immo schreef:2 weken geleden mijn hardtop op m'n mx-5 gezet, wat mij opviel met rijden dat alles een stuk strakker en stabieler aan voelt. Zijn er meer met deze ervaring?
Geen persoonlijke ervaring (nooit een hardtop gehad) maar vaak zat gehoord.
Rolkooi erin en je hebt hetzelfde effect :)

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 21 okt 2016, 19:31

Ik vond een hardtop vreselijk. Is het medio January mooi weer op, heb je die plastic bult boven je kop hangen waar je nergens mee naartoe kunt.

Bij m'n Jeep zit gelukkig ook geen hardtop --> kun je ook nergens mee naartoe.

Tot zover m'n anti-hardtop-brigade statement :P

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Macboy » 21 okt 2016, 23:56

Altijd heel lastig mensen met hardtop.... denk dan altijd je bent dan geen liefhebber. Koop dan een coupe met open dak. Zal ongetwijfeld genuanceerder liggen, maar dat denk ik wel. Hoe heerlijk nu even dik aangekleed met verwarming aan in de kou knallen. Puurder wordt het leven niet van een petrolhead.

Maar goed als het voor je werk is en je moet km maken...... dan begrijp ik het wel.

Maar toch zou voor mij dan de softtop volstaan denk ik.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Arthur » 22 okt 2016, 10:53

Bah, met dit weer? Hij gaat gauw weer de stalling in. Niets aan!

Online
vester86
Berichten: 2679
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door vester86 » 22 okt 2016, 14:03

blij dat ik glij deze periode, toch ??

:devil: :devil:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Macboy » 23 okt 2016, 09:05

Arthur bij jou is ander verhaal. Jij rijdt zelfs met mooie weer niet !

En anders alleen met de airco aan en kap dicht ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Arthur » 23 okt 2016, 19:25

Nee, dat heb je verkeerd. Ik rijd juist alleen met mooi weer en open, zonder airco. Maar met 30+ en volle zon is ook niets. Dus zonnetje, wolkje en een 20-25 graden vind ik perfect. Als het dak dicht moet rijd ik ook niet, heb ik wel een andere auto voor. Komende week is laatste week. Woensdag wassen en dan vrijdag de stalling in (hoop ik). Zie ik hem volgend voorjaar wel weer. Toch een record gevestigd, qua km's :-) Zomaar het dubbele van voorgaande jaren.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Macboy » 23 okt 2016, 21:03

Hete zomerzon is idd soms heel erg heet. Maar goed daarom heb je ook gradaties in mooi-weer-rijders.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Joy » 03 nov 2016, 22:37

Generatie op generatie blijven de V8's passen. Mooi spul.


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 03 nov 2016, 23:22

Geweldig toch zoiets, klinkt superb :-)
zegt die nou 50k voor een kant klare auto incl de auto dus? ifso dan leuk speelgoed, helemaal voor NL begrippen, een corvette is daar natuurlijk ook niet duur, maar zoiets vind ik leuker. :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SlowCo en 48 gasten