Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door matthyssie » 28 jan 2015, 16:34

:tong uitsteken:

vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door vester86 » 02 feb 2015, 00:34

matthyssie schreef:Een sper is op elke MX-5 een optie, behalve degenen die er standaard 1 hebben. Dus als je een 10 jarige neemt of een NBFL Sportive, weet je zeker dat er een sper onder zit. Bij 'normale' modellen kan het zo zijn, maar in 90% van de gevallen is het niet zo.

Ik ben in ieder geval erg blij dat ik een MX-5 heb genomen die wel een sper heeft. :df:
Sper of LSD? Bij mijn weten zit er op de (mijn) sportive een LSD en geen sper...

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door matthyssie » 02 feb 2015, 16:58

Er is geen verschil tussen beiden. LSD betekent Limited Slip Differential. De Nederlandse vertaling hiervan is sperdifferentiëel.

Jouw sportive heeft een Torsen Sper/LSD, net als mijn Tenny.

vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door vester86 » 07 feb 2015, 16:48

check, ik dacht dat een sper nog een stapje verder was :)

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door witje » 07 jul 2015, 20:26

Onze MX-5 NB uit 2000 heeft nu 160.000 gedraaid en op vakantie in Duitsland begaf de dynamo het.
Er zit nu weer een nieuwe (origineel Mitsubishi) in.

Bij terugkomst in Nederland bleek er een opeens een rateltje aan de voorkant van het blok te horen. Bij een eerste korte inspectie leek het eerst van de spanrollen te komen, na het wegwijderen van de multiriemen was duidelijk de waterpomp als schuldige aan te wijzen. Speling op het asje.

De hele mikmak heb ik nu losgehaald, alles is in het verleden wel netjes vervangen maar er is duidelijk goedkope rotzooi gemonteerd. De riemen en rollen van SKF heb ik nu in huis, het is nog effe wachten op een krukaskeerring en een andere pomp.

Afbeelding

Je kan er goed bij maar ik haat de enorme hoeveelheid werk en het secuur loshalen en merken van alles.
Krijg er hoofdpijn van :mrgreen:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door dvh » 22 aug 2015, 21:55

De nieuwe mx5 is echt een leuk autotje geworden!
Vandaag irl gezien... Erg leuk!

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 22 aug 2015, 23:53

witje schreef:
Bij terugkomst in Nederland bleek er een opeens een rateltje aan de voorkant van het blok te horen. Bij een eerste korte inspectie leek het eerst van de spanrollen te komen, na het wegwijderen van de multiriemen was duidelijk de waterpomp als schuldige aan te wijzen. Speling op het asje.

De hele mikmak heb ik nu losgehaald, alles is in het verleden wel netjes vervangen maar er is duidelijk goedkope rotzooi gemonteerd. De riemen en rollen van SKF heb ik nu in huis, het is nog effe wachten op een krukaskeerring en een andere pomp.
Herkenbaar. Ik zit ook al op de tweede sinds ik de mijne heb omdat ik ook bij aanschaf (in 2009) preventief de hele reutemeteut vervangen heb, en ook bij mij zat er speling op het asje. Ik haat het vooral als ik dingen voor de tweede keer moet doen; de nieuwigheid is er dan wel vanaf zeg maar.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door witje » 12 okt 2015, 18:08

De NB is nu bij 164.000 toe aan z'n 2e en 3e nieuwe remklauw.

De eerste (achter) heb ik bij 140.000 vervangen, de vorige eigenaar heeft 'm kapotgedraaid (terugstellen moet met een inbussleutel, niet door de zuiger te draaien)

Vorige week bleek de zuiger linksvoor kaduuk. Het eerste deel (nieuwe blokken) loopt soepel, bij verder uitschuiven komt ie muurvast te zitten. De andere zijde is van buiten optisch ok, echter de hele zuiger is in roestige staat.

Kosten 121,50 GBP voor compleet nieuwe klauwen links en rechts incl shipment.
Nieuwe Mintex remblokken 35 Euro vanuit Duitsland

De oude Mintex blokken waren na 24.000 km trouwens al flink versleten, 1.5 mm over aan de linkerkant (door het vastslaan) en 3mm aan de rechterkant

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door matthyssie » 12 okt 2015, 18:22

Mijn remblokken gaan ook behoorlijk rap! Bij 150.000 zijn er nieuwe blokken op gekomen. (originele, standaard blokken). Nu bij 165.000 is er bijna de helft al af. Moet wel zeggen dat ik ze dan ook stevig gebruik. :df:

vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door vester86 » 12 okt 2015, 22:02

ik heb alleen achter "problemen" heb het idee dat de handremstelmechaniek niet goed werkt. eerste paar 1000km vrij strakke handrem maar die gaat steeds losser zitten. ook het rempedaal krijgt dan meer "travel" (maar bouwt wel goed druk op). merk dat mn brake-bias weer heel erg op de voorkant komt te liggen, meer dan wanneer ik de blokken net vervangen heb.

binnenkort stelmechaniek maar eens gaan reviseren....

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door matthyssie » 12 okt 2015, 22:04

Ik had wel een vastzittende klauw rechtsachter. Heb deze uit elkaar gehad en de geleidepennen opnieuw ingevet. Sindsdien geen problemen meer.

Gisae
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Gisae » 13 okt 2015, 00:49

Gisae schreef:
GTRene schreef:nice :thumbup:
al kan die nog wel iets omlaag zo te zien.
Ik kan nu nog met flinke snelheid de drempels over, en deze heeft het Bilstein onderstel. Voor nu vind ik het prima.
Intussen dus voorzien van Bilstein B14's en RX8 sways :df: Net een kart nu.

Geen idee hoe een NA of NB zou rijden, maar ik kan me niet voorstellen dat ik daar meer lol in zou hebben. Buiten dat ik er niet in pas... :P
Afbeelding
Afbeelding

Verbruik valt ook reuze mee met Afbeelding

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door witje » 13 okt 2015, 13:19

De NC is iets massiever dus zal ook wat volwassener aanvoelen.

Ik ben 1.93 en rij dagelijks in de NB. Het gaat net, alleen mijn knie zit bijna klem tussen stuur en deurgreep. Was het stuur nu maar verstelbaar. Enig nadeel is dat vlug stuurwerk bij driften lastig is.

Maar ja dat ding is sowieso amper dwars te krijgen...

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti
Contacteer:

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door ErikMartijn » 13 okt 2015, 15:55

Dat dwars gaan lukte bij mijn NA eigenlijk prima, beetje nattigheid was er alleen voor nodig. Of je moet hem op snelheid dwars gooien maar dan zijn de risico's weer wat hoger...

Ik zat alleen niet klem, heeft mijn kleine postuur toch nog wat voordelen :mrgreen:

Gebruikersavatar
TNThomas
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 okt 2010, 16:34

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door TNThomas » 03 nov 2015, 13:49

The Speedster is the more extreme of the two cars, having been substantially pared back compared to the standard car in an effort to minimise weight. The doors and seats are carbonfibre, and even the windscreen is gone – it’s been replaced by a thin wind-deflector – and the combined result is a new kerbweight of just 943kg, which is a significant 104kg less than the standard car.
Under the Speedster’s bonnet is Mazda’s 2-litre Skyactiv-G four-cylinder engine, which produces 158bhp and 147lb ft of torque when fitted to the regular car – equating to a power-to-weight ratio of 153bhp/ton. In the featherweight Speedster, that output grows to 170bhp/ton.
Inside, the bespoke carbon seats (created by Mu-Len Delta Seat) are covered in Alcantara, while underneath, the Speedster is suspended on K&W adjustable coilover suspension, set so the car sits 30mm lower than the production MX-5. The standard wheels are swapped for 16-inch RAYS 57 Extreme Gram Lights, wrapped in Kuhmo Ecsta V710 slicks, and the results make for a track-focused car that should be both lighter and sharper than the production model.


Afbeelding

Afbeelding

Mazda’s other new concept, the Spyder, receives fewer performance modifications, but it does gain a raft of new aesthetic features including a bikini top roof (a la Porsche Boxster Spyder), carbonfibre aero kit and a new grille intake.
Other visual changes include a Mercury Silver exterior, as well as an interior strewn with Prima natural full-grain leather, sourced from specialist Spinneybeck. The chassis hasn’t been completely ignored however, as the Spyder receives adjustable coilover suspension and 17-inch Yokohama Advan Racing RS II wheels, complete with semi-slick Yokohama Advan A048 tyres.
Though the resulting car is just 0.4 per cent lighter than the standard model at 1043kg - so its 2-litre engine wouldn't offer any noticeable straight-line performance gains - the Spyder certainly makes for a more visually sporting package.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LINK: http://www.evo.co.uk/mazda/mx-5/16901/m ... -las-vegas" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door martll » 03 nov 2015, 14:35

Ik vind ze beide echt super dik. :df: Vooral de speedster is :duh: :hot:

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door indobesar » 03 nov 2015, 16:40

Wow, beide prachttig! :love:

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door martll » 19 nov 2015, 23:10

Ik zit te zoeken naar een mx5, kan iemand mij vertellen of de totaalstand in kilometers is of in mijlen. Ik dacht mijlen gezien de teller. Maar de verkoper beweert stellig dat het kilometers zijn.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (77.99 KiB) 6545 keer bekeken

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 20 nov 2015, 00:44

normaal zou je zeggen mijlen, maar dat digi gedeelte kun je wellicht omzetten naar km/h ? althans dat schijnt wel te kunnen bij bepaalde bmw e.d. dus wie weet.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door matthyssie » 20 nov 2015, 01:31

Ff een stukje rijden. Bijv hectometerpaaltjes tellen.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door witje » 20 nov 2015, 18:26

Als het leer op het stuur nog in orde is dan is 177000km vermoedelijk de stand in kilometers

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door matthyssie » 20 nov 2015, 18:33

Het is een houten stuur. :lol:

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door witje » 20 nov 2015, 19:05

Zeker ook houten spaken? :tooth:

Afbeelding

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door matthyssie » 20 nov 2015, 19:22

:lol:

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door witje » 26 nov 2015, 20:11

Slippende koppeling bij warme motor: hulpkoppelingscilinder lekt (compleet zwart van de olie)

Dat wordt weer effe knutselen dit weekend

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KoenM, Linc (Bas), MartijnGizmo en 52 gasten