Sper of LSD? Bij mijn weten zit er op de (mijn) sportive een LSD en geen sper...matthyssie schreef:Een sper is op elke MX-5 een optie, behalve degenen die er standaard 1 hebben. Dus als je een 10 jarige neemt of een NBFL Sportive, weet je zeker dat er een sper onder zit. Bij 'normale' modellen kan het zo zijn, maar in 90% van de gevallen is het niet zo.
Ik ben in ieder geval erg blij dat ik een MX-5 heb genomen die wel een sper heeft.
Het grote MX-5 topic op DF
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 5995
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Het grote MX-5 topic op DF
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 5995
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Er is geen verschil tussen beiden. LSD betekent Limited Slip Differential. De Nederlandse vertaling hiervan is sperdifferentiëel.
Jouw sportive heeft een Torsen Sper/LSD, net als mijn Tenny.
Jouw sportive heeft een Torsen Sper/LSD, net als mijn Tenny.
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Het grote MX-5 topic op DF
check, ik dacht dat een sper nog een stapje verder was
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Onze MX-5 NB uit 2000 heeft nu 160.000 gedraaid en op vakantie in Duitsland begaf de dynamo het.
Er zit nu weer een nieuwe (origineel Mitsubishi) in.
Bij terugkomst in Nederland bleek er een opeens een rateltje aan de voorkant van het blok te horen. Bij een eerste korte inspectie leek het eerst van de spanrollen te komen, na het wegwijderen van de multiriemen was duidelijk de waterpomp als schuldige aan te wijzen. Speling op het asje.
De hele mikmak heb ik nu losgehaald, alles is in het verleden wel netjes vervangen maar er is duidelijk goedkope rotzooi gemonteerd. De riemen en rollen van SKF heb ik nu in huis, het is nog effe wachten op een krukaskeerring en een andere pomp.
Je kan er goed bij maar ik haat de enorme hoeveelheid werk en het secuur loshalen en merken van alles.
Krijg er hoofdpijn van
Er zit nu weer een nieuwe (origineel Mitsubishi) in.
Bij terugkomst in Nederland bleek er een opeens een rateltje aan de voorkant van het blok te horen. Bij een eerste korte inspectie leek het eerst van de spanrollen te komen, na het wegwijderen van de multiriemen was duidelijk de waterpomp als schuldige aan te wijzen. Speling op het asje.
De hele mikmak heb ik nu losgehaald, alles is in het verleden wel netjes vervangen maar er is duidelijk goedkope rotzooi gemonteerd. De riemen en rollen van SKF heb ik nu in huis, het is nog effe wachten op een krukaskeerring en een andere pomp.
Je kan er goed bij maar ik haat de enorme hoeveelheid werk en het secuur loshalen en merken van alles.
Krijg er hoofdpijn van
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Het grote MX-5 topic op DF
De nieuwe mx5 is echt een leuk autotje geworden!
Vandaag irl gezien... Erg leuk!
Vandaag irl gezien... Erg leuk!
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Herkenbaar. Ik zit ook al op de tweede sinds ik de mijne heb omdat ik ook bij aanschaf (in 2009) preventief de hele reutemeteut vervangen heb, en ook bij mij zat er speling op het asje. Ik haat het vooral als ik dingen voor de tweede keer moet doen; de nieuwigheid is er dan wel vanaf zeg maar.witje schreef:
Bij terugkomst in Nederland bleek er een opeens een rateltje aan de voorkant van het blok te horen. Bij een eerste korte inspectie leek het eerst van de spanrollen te komen, na het wegwijderen van de multiriemen was duidelijk de waterpomp als schuldige aan te wijzen. Speling op het asje.
De hele mikmak heb ik nu losgehaald, alles is in het verleden wel netjes vervangen maar er is duidelijk goedkope rotzooi gemonteerd. De riemen en rollen van SKF heb ik nu in huis, het is nog effe wachten op een krukaskeerring en een andere pomp.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Het grote MX-5 topic op DF
De NB is nu bij 164.000 toe aan z'n 2e en 3e nieuwe remklauw.
De eerste (achter) heb ik bij 140.000 vervangen, de vorige eigenaar heeft 'm kapotgedraaid (terugstellen moet met een inbussleutel, niet door de zuiger te draaien)
Vorige week bleek de zuiger linksvoor kaduuk. Het eerste deel (nieuwe blokken) loopt soepel, bij verder uitschuiven komt ie muurvast te zitten. De andere zijde is van buiten optisch ok, echter de hele zuiger is in roestige staat.
Kosten 121,50 GBP voor compleet nieuwe klauwen links en rechts incl shipment.
Nieuwe Mintex remblokken 35 Euro vanuit Duitsland
De oude Mintex blokken waren na 24.000 km trouwens al flink versleten, 1.5 mm over aan de linkerkant (door het vastslaan) en 3mm aan de rechterkant
De eerste (achter) heb ik bij 140.000 vervangen, de vorige eigenaar heeft 'm kapotgedraaid (terugstellen moet met een inbussleutel, niet door de zuiger te draaien)
Vorige week bleek de zuiger linksvoor kaduuk. Het eerste deel (nieuwe blokken) loopt soepel, bij verder uitschuiven komt ie muurvast te zitten. De andere zijde is van buiten optisch ok, echter de hele zuiger is in roestige staat.
Kosten 121,50 GBP voor compleet nieuwe klauwen links en rechts incl shipment.
Nieuwe Mintex remblokken 35 Euro vanuit Duitsland
De oude Mintex blokken waren na 24.000 km trouwens al flink versleten, 1.5 mm over aan de linkerkant (door het vastslaan) en 3mm aan de rechterkant
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 5995
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Mijn remblokken gaan ook behoorlijk rap! Bij 150.000 zijn er nieuwe blokken op gekomen. (originele, standaard blokken). Nu bij 165.000 is er bijna de helft al af. Moet wel zeggen dat ik ze dan ook stevig gebruik.
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Het grote MX-5 topic op DF
ik heb alleen achter "problemen" heb het idee dat de handremstelmechaniek niet goed werkt. eerste paar 1000km vrij strakke handrem maar die gaat steeds losser zitten. ook het rempedaal krijgt dan meer "travel" (maar bouwt wel goed druk op). merk dat mn brake-bias weer heel erg op de voorkant komt te liggen, meer dan wanneer ik de blokken net vervangen heb.
binnenkort stelmechaniek maar eens gaan reviseren....
binnenkort stelmechaniek maar eens gaan reviseren....
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 5995
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Ik had wel een vastzittende klauw rechtsachter. Heb deze uit elkaar gehad en de geleidepennen opnieuw ingevet. Sindsdien geen problemen meer.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Intussen dus voorzien van Bilstein B14's en RX8 sways Net een kart nu.Gisae schreef:Ik kan nu nog met flinke snelheid de drempels over, en deze heeft het Bilstein onderstel. Voor nu vind ik het prima.GTRene schreef:nice
al kan die nog wel iets omlaag zo te zien.
Geen idee hoe een NA of NB zou rijden, maar ik kan me niet voorstellen dat ik daar meer lol in zou hebben. Buiten dat ik er niet in pas...
Verbruik valt ook reuze mee met
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Het grote MX-5 topic op DF
De NC is iets massiever dus zal ook wat volwassener aanvoelen.
Ik ben 1.93 en rij dagelijks in de NB. Het gaat net, alleen mijn knie zit bijna klem tussen stuur en deurgreep. Was het stuur nu maar verstelbaar. Enig nadeel is dat vlug stuurwerk bij driften lastig is.
Maar ja dat ding is sowieso amper dwars te krijgen...
Ik ben 1.93 en rij dagelijks in de NB. Het gaat net, alleen mijn knie zit bijna klem tussen stuur en deurgreep. Was het stuur nu maar verstelbaar. Enig nadeel is dat vlug stuurwerk bij driften lastig is.
Maar ja dat ding is sowieso amper dwars te krijgen...
- ErikMartijn
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
- Locatie: 323ti
- Contacteer:
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Dat dwars gaan lukte bij mijn NA eigenlijk prima, beetje nattigheid was er alleen voor nodig. Of je moet hem op snelheid dwars gooien maar dan zijn de risico's weer wat hoger...
Ik zat alleen niet klem, heeft mijn kleine postuur toch nog wat voordelen
Ik zat alleen niet klem, heeft mijn kleine postuur toch nog wat voordelen
- TNThomas
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 15 okt 2010, 16:34
Re: Het grote MX-5 topic op DF
The Speedster is the more extreme of the two cars, having been substantially pared back compared to the standard car in an effort to minimise weight. The doors and seats are carbonfibre, and even the windscreen is gone – it’s been replaced by a thin wind-deflector – and the combined result is a new kerbweight of just 943kg, which is a significant 104kg less than the standard car.
Under the Speedster’s bonnet is Mazda’s 2-litre Skyactiv-G four-cylinder engine, which produces 158bhp and 147lb ft of torque when fitted to the regular car – equating to a power-to-weight ratio of 153bhp/ton. In the featherweight Speedster, that output grows to 170bhp/ton.
Inside, the bespoke carbon seats (created by Mu-Len Delta Seat) are covered in Alcantara, while underneath, the Speedster is suspended on K&W adjustable coilover suspension, set so the car sits 30mm lower than the production MX-5. The standard wheels are swapped for 16-inch RAYS 57 Extreme Gram Lights, wrapped in Kuhmo Ecsta V710 slicks, and the results make for a track-focused car that should be both lighter and sharper than the production model.
Mazda’s other new concept, the Spyder, receives fewer performance modifications, but it does gain a raft of new aesthetic features including a bikini top roof (a la Porsche Boxster Spyder), carbonfibre aero kit and a new grille intake.
Other visual changes include a Mercury Silver exterior, as well as an interior strewn with Prima natural full-grain leather, sourced from specialist Spinneybeck. The chassis hasn’t been completely ignored however, as the Spyder receives adjustable coilover suspension and 17-inch Yokohama Advan Racing RS II wheels, complete with semi-slick Yokohama Advan A048 tyres.
Though the resulting car is just 0.4 per cent lighter than the standard model at 1043kg - so its 2-litre engine wouldn't offer any noticeable straight-line performance gains - the Spyder certainly makes for a more visually sporting package.
LINK: http://www.evo.co.uk/mazda/mx-5/16901/m ... -las-vegas" onclick="window.open(this.href);return false;
Under the Speedster’s bonnet is Mazda’s 2-litre Skyactiv-G four-cylinder engine, which produces 158bhp and 147lb ft of torque when fitted to the regular car – equating to a power-to-weight ratio of 153bhp/ton. In the featherweight Speedster, that output grows to 170bhp/ton.
Inside, the bespoke carbon seats (created by Mu-Len Delta Seat) are covered in Alcantara, while underneath, the Speedster is suspended on K&W adjustable coilover suspension, set so the car sits 30mm lower than the production MX-5. The standard wheels are swapped for 16-inch RAYS 57 Extreme Gram Lights, wrapped in Kuhmo Ecsta V710 slicks, and the results make for a track-focused car that should be both lighter and sharper than the production model.
Mazda’s other new concept, the Spyder, receives fewer performance modifications, but it does gain a raft of new aesthetic features including a bikini top roof (a la Porsche Boxster Spyder), carbonfibre aero kit and a new grille intake.
Other visual changes include a Mercury Silver exterior, as well as an interior strewn with Prima natural full-grain leather, sourced from specialist Spinneybeck. The chassis hasn’t been completely ignored however, as the Spyder receives adjustable coilover suspension and 17-inch Yokohama Advan Racing RS II wheels, complete with semi-slick Yokohama Advan A048 tyres.
Though the resulting car is just 0.4 per cent lighter than the standard model at 1043kg - so its 2-litre engine wouldn't offer any noticeable straight-line performance gains - the Spyder certainly makes for a more visually sporting package.
LINK: http://www.evo.co.uk/mazda/mx-5/16901/m ... -las-vegas" onclick="window.open(this.href);return false;
- martll
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Ik vind ze beide echt super dik. Vooral de speedster is
-
- Berichten: 9976
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Wow, beide prachttig!
- martll
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Ik zit te zoeken naar een mx5, kan iemand mij vertellen of de totaalstand in kilometers is of in mijlen. Ik dacht mijlen gezien de teller. Maar de verkoper beweert stellig dat het kilometers zijn.
- Bijlagen
-
- image.jpeg (77.99 KiB) 6548 keer bekeken
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Het grote MX-5 topic op DF
normaal zou je zeggen mijlen, maar dat digi gedeelte kun je wellicht omzetten naar km/h ? althans dat schijnt wel te kunnen bij bepaalde bmw e.d. dus wie weet.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 5995
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Ff een stukje rijden. Bijv hectometerpaaltjes tellen.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Als het leer op het stuur nog in orde is dan is 177000km vermoedelijk de stand in kilometers
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 5995
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Het is een houten stuur.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Zeker ook houten spaken?
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 5995
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Slippende koppeling bij warme motor: hulpkoppelingscilinder lekt (compleet zwart van de olie)
Dat wordt weer effe knutselen dit weekend
Dat wordt weer effe knutselen dit weekend
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten