Nissan Juke & Nissan Juke-R (met GTR-motor)

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Nissan Juke & Nissan Juke-R (met GTR-motor)

Bericht door BrianV » 19 nov 2010, 15:13

Je kunt Nissan niet betichten van gebrek aan lef, want met de Juke heeft het merk 
na de Cube weer ’n aandachtstrekker van jewelste neergezet. Rijden in de opvallende cross-over voelt alsof je in een indianenpak door een drukke winkelstraat loopt.
Het zal weer eens niet ... In de persinformatie van de Juke rept Nissan met veel bloemige termen over hoe robuust en karaktervol de nieuweling is, terwijl-ie ondanks dat alles ook beschikt over ‘het rijgedrag van een sportwagen’. Dat is niet direct het eerste waar je aan denkt als je het nieuwste model van de Japanners ziet. Of het met dat rijgedrag echt zo goed zit, gaan we straks ontdekken. Eerst maar eens een stapje terug, want waar moeten we dit ‘lekker gek’ ogendewagentje eigenlijk plaatsen?Wel, zie de Juke als het kleinere broertje van de Qashqai, Nissans volume-model. De Juke is een alternatief voor de ‘gewone’ hatchbacks uit het B-segment (zoals Clio en Polo), maar dan met een hogere zitpositie en ’n wat dikker uiterlijk dan z’n concurrenten. Ten opzichte van de verstandige Note en de comfortabele Cube moet de Juke het sportieve alternatief zijn. Nissan verwacht er jaarlijks 3.000 te slijten, maar wanneer je de verkoopcijfers van de Toyota Urban Cruiser (576 verkocht sinds 1 januari 2010) en de Kia Soul (435 in dezelfde periode) ziet, dan blijken de kopers nog niet massaal toe te happen. En toch vissen die Toyota en Kia in dezelfde vijver als de Juke. Overigens mikt het merk ook op kopers van auto’s als de Citroën DS3 en de Alfa Romeo Mito. Mensen die wel ’ns wat anders willen, dus …

Het wijnrek
De Juke past in dat plaatje. Heel verfrissend in een tijd dat autofabrikanten steeds meer samenwerken, wat resulteert in modellen die alleen van elkaar verschillen door de logo’s op neus en kont. Nee, dan de Juke. De snoet van de compacte cross-over is niets minder dan spraakmakend; bovenop trekken puntige lichtunits de aandacht. Daarin vind je de stadlichten terug, terwijl de dimlichten een plekje hebben gekregen in de grote ronde units naast de grille, die volgens Nissan zijn geïnspireerd op de extra koplampen van (klassieke) rallyauto’s. Opvallend is ook de bumper, met onder de kentekenplaat drie grote ronde gaten die de radiateur van lucht voorzien. Geinig. Intern noemt Nissan deze vondst ‘het wijnrek.’Vanaf de zijkant bezien vallen vooral de enorme wielkasten op, die minimaal 16-inch wielen herbergen en optisch doorlopen in ’t plaatwerk. Daarnaast is de scherp aflopende daklijn, die net als bij de 370 Z en GT-R vlak boven de voorruit knikt, essentieel voor z’n herkenbaarheid. Eenmaal binnen valt vooral de brede middenconsole op en de tunnelconsole, die je in allerlei kleuren kunt bestellen. Verder herkennen we een hoop knoppen en vormen uit andere Nissans, en de ergonomie is dan ook prima voor elkaar.De Juke herbergt trouwens nog een vondst in de vorm van het Dynamic Control System. In de basis zie je knoppen om de airco en ventilatie mee te bedienen. Met een druk op de D-Mode knop verandert het aircocluster echter in ’n paneel om de instellingen van de auto mee aan te passen. De icoontjes van de airco maken plaats voor toetsen met ‘Sport’, ‘Normal’ en ‘Eco’, waarmee je vervolgens de gasrespons, directheid van de stuurbekrachtiging kunt aanpassen. Dat scheelt een hoop knoppen en komt de overzichtelijkheid enorm ten goede.

1.6 DIG-T
De ruimte op de bestuurdersstoel is voldoende, jammer dat je ’t stuurwiel alleen in hoogte kunt verstellen. De zitpositie is acceptabel, met leuk uitzicht op de twee stadslichtbobbels. Achterin en in de bagageruimte valt de Juke tegen. Eenmaal onderweg laat de auto zich eenvoudig en helder besturen, met ’n mooi lineair werkende stuurbekrachtiging en een strakke versnellingsbak. Die zesbak kan bij de benzinemotoren ook worden vervangen door ’n continu variabele transmissie.De instapper is een 1,6-liter viercilinder benzine met 117 pk. Helaas hebben we hiermee niet kunnen rijden. Naar verwachting neemt deze versie het leeuwendeel van de verkopen voor z’n rekening en niet de dieselversie, die de bekende 110 pk sterke 1.5 DCi van Renault in de neus heeft liggen. Verreweg de interessantste motor is echter de 1.6 DIG-T, die debuteert in de Juke. Die letters staan voor Direct Injection Gasoline Turbo, ofwel een relatief compacte turbomotor met directe inspuiting en continu variabele nokkenastiming, die een vermogen van maar liefst 190 pk op straat legt. Daarmee moet de Juke in acht tellen van nul naar honderd kunnen versnellen.Als enige Juke is deze versie trouwens te koppelen aan vierwielaandrijving, dat in de duurste uitvoering (bijna ¤ 32.000, slik!) bovendien is voorzien van ’n Torque Vectoring System. Dat TVS verdeelt de aandrijfkrachten constant tussen de achterwielen, waarmee de Juke vlotter en soepeler de bocht uit kan accelereren. Al rijdt de tweewielaangedreven versie ook helemaal niet verkeerd; de 190 paarden trekken af en toe wat in het stuur, maar de Juke ligt zeker in de bocht en is comfortabel genoeg. Het is geen verrassing dat de DIG-T sterk zat is, al doet z’n karakter een beetje denken aan de turbomotoren van Opel; onder de 2.000 tpm gebeurt er niet zo gek veel, maar eenmaal op stoom knalt de turbo erin en raast de compacte cross-over ervandoor. De krachtsopbouw had dus wat fraaier gekund, maar wie de toeren een beetje op niveau houdt, heeft aan de Nissan Juke 1.6 DIG-T een lekker autootje.
(Bron. Autoweek)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn mening:
ik vin het een gave/stoere bak voor aantrekkelijk weinig geld :thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nissan Juke

Bericht door Arthur » 19 nov 2010, 15:15

Ik vind d'r niks aan. Gewaagd of niet :wink:

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Nissan Juke

Bericht door Ahmed » 19 nov 2010, 15:28

Al paar keer irl gespot, wat een kots design zeg! :shock:

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: Nissan Juke

Bericht door BrianV » 19 nov 2010, 16:14

Ahmed schreef:Al paar keer irl gespot, wat een kots design zeg! :shock:
Mooi van lelijkheid zullen we maar zeggen,
groot plus punt is de sterke 1.6 Turbo motor met 190PK.

Ik heb momenteel andere prioriteiten anders had ik wel een proefrit aan gevraagd bij de dealer.
Misschien is hij echt lelijk maar op het eerste gezicht een stoer bakje

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Nissan Juke

Bericht door FrankS » 19 nov 2010, 16:18

Juke? De Nissan Puke ja.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Nissan Juke

Bericht door VLA » 19 nov 2010, 16:37

Wat een gedrocht zeg. :shock:

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: Nissan Juke

Bericht door BrianV » 19 nov 2010, 16:47

Afbeelding

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Re: Nissan Juke

Bericht door stefan740 » 19 nov 2010, 18:12

Dat helpt maar niet genoeg Brian. Ik kan me niet voorstellen dat dit gaat verkopen.

En die 190pk is mischien leuk maar kost ook GTI geld...

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: Nissan Juke

Bericht door BrianV » 19 nov 2010, 18:40

stefan740 schreef:Dat helpt maar niet genoeg Brian. Ik kan me niet voorstellen dat dit gaat verkopen.

En die 190pk is mischien leuk maar kost ook GTI geld...
Gti is wel iets duurder dan 24k?
Al met al de juke is een gewaagde auto!
Maar niet voor het DF volk hehe

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Re: Nissan Juke

Bericht door stefan740 » 19 nov 2010, 19:04

Ah foutje. Ik dacht dat er stond dat je met de 190pk versie ook gelijk moest kiezen voor 4wd. (dan 32k)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nissan Juke

Bericht door dvh » 19 nov 2010, 20:05

Wat een hondenhok !

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Nissan Juke

Bericht door Gert-jan » 19 nov 2010, 20:47

Kans maker om de Fiat Multipla van de eerste plaats (lelijkste auto's ooit gemaakt) af te stoten wat mij betreft :bag:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Nissan Juke

Bericht door Petrolhead Tom » 19 nov 2010, 21:03

Ik vind hem wel geinig.

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: Nissan Juke

Bericht door BrianV » 19 nov 2010, 21:45

Petrolhead Tom schreef:Ik vind hem wel geinig.
gelukkig ik dacht al dat ik enige was :x ,
over 2 jaar kan je de 190PK turbo versie redelijke goedkoop oppikken en een kracht kuurtje geven :D
0 naar 100 is 8 sec.. vrij rap voor een lelijk eendje :mrgreen:

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Nissan Juke

Bericht door Oscar29 » 19 nov 2010, 22:33

lol @ bekerhouders in voorbumpers. Wat een lelijke container dit, bah

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Nissan Juke GTR

Bericht door indobesar » 25 okt 2011, 13:09

Afbeelding

:strong:

Peter van den Berg
Berichten: 887
Lid geworden op: 11 apr 2008, 13:03
Locatie: Het Noorden

Re: Nissan Juke & Nissan Juke-R (met GTR-motor)

Bericht door Peter van den Berg » 25 okt 2011, 15:47

Ik vind de Juke sowieso al een leuke auto, maar met deze anabolen-kuur is het echt een geweldig ding geworden! :D

Peter van den Berg
Berichten: 887
Lid geworden op: 11 apr 2008, 13:03
Locatie: Het Noorden

Re: Nissan Juke & Nissan Juke-R (met GTR-motor)

Bericht door Peter van den Berg » 18 nov 2011, 16:19

De officiele foto`s:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

http://www.autogespot.com/nl/item/12588 ... uke-r.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nissan Juke & Nissan Juke-R (met GTR-motor)

Bericht door GTRene » 18 nov 2011, 16:25

toch wel gaaf zo :df:

Afbeelding

ff knutsele aan je motor wordt wel wat lastig denk

Afbeelding

maar best een dikke verschijning

Afbeelding

Afbeelding

en vanuit onderstaande hoek vind ik hem zelfs stoer/dik/vet/ruig?

Afbeelding

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Nissan Juke & Nissan Juke-R (met GTR-motor)

Bericht door indobesar » 06 dec 2011, 10:09


Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nissan Juke & Nissan Juke-R (met GTR-motor)

Bericht door Tom » 06 dec 2011, 10:19

Wat een hondslelijke auto is die Nissan Puke Afbeelding toch...
Als er een duits merkje op stond moesten we eraan wennen natuurlijk, gelukkig hoeft dat bij de Puke niet.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nissan Juke & Nissan Juke-R (met GTR-motor)

Bericht door GTRene » 06 dec 2011, 12:39

ik vind de Juke normaal Puke, maar in dit geval is het een trol, mooi van leleijkheid en snelheid/power.
ik zou die veel liever hebben dan een GTR, leuk...heeft wel iets van de Nissan GTI-R van weleer weg, dat was ook een trol :df:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nissan Juke & Nissan Juke-R (met GTR-motor)

Bericht door dvh » 06 dec 2011, 12:43

Tom schreef:Wat een hondslelijke auto is die Nissan Puke Afbeelding toch...
Als er een duits merkje op stond moesten we eraan wennen natuurlijk, gelukkig hoeft dat bij de Puke niet.
Lol +10

Right on the spot.
Ding is butt-ugly.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Nissan Juke & Nissan Juke-R (met GTR-motor)

Bericht door @iko » 06 dec 2011, 17:57

Kun je leuk BMWtjes mee opduwen op de autobahn :tooth:

WireWess
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mar 2010, 22:28
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Nissan Juke & Nissan Juke-R (met GTR-motor)

Bericht door WireWess » 20 jan 2012, 20:05

Nu ook op video in actie :D

Shakedown:
http://www.youtube.com/watch?v=PP5MBWVYizg

En race tegen Lambo, Ferrari en Mercedes :)
http://www.youtube.com/watch?v=oaqeY2e6Uf0

Gaat wel lekker los!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, GRzep, KoenM en 53 gasten