Bericht
door Joost » 13 jan 2021, 16:37
Even kort mijn eerste indrukken van de GR Yaris.
Erg leuke auto, toont lekker dik en breed door de brede wielkasten. Sturen en remmen dik in orde.
Motor(tje) trekt er lekker aan, heeft wel wat toeren nodig om echt tot leven te komen. Schakelen gaat strak en voelt erg mechanisch.
Loopt bij exact 230 (teller) vrij abrupt de begrenzer in.
Zitpositie: je zit echt te hoog. Dat gaan we dus sowieso veranderen.
Geluid: standaard niet veel. Daar gaat in de toekomst dus ook wel iets aan gedaan worden. Even de opties afwachten.
Onderstel is stevig maar niet oncomfortabel. Zit nog wel vrij veel bodyroll in voor mijn gevoel.
De auto voelt als een moderne mini Evo.
Je kan naar mijn mening twee kanten op met deze auto.
1. Meer de rally kant. Zitpositie verbeteren, onderstel zo laten, eventueel de banden wisselen voor iets met minder grip om de auto speelser te maken. Ik kreeg er op het korte stuk dat ik niet op de snelweg reed op droog wegdek weinig beweging in zonder de handrem te gebruiken. De auto heeft daarvoor (mede door de Michelin 4S banden) gewoon te veel grip.
2. De circuit/tarmac rally kant. Zitpositie verbeteren, onderstel wijzigen, andere (bredere) wielen monteren.
Het is maar net wat je met de auto wil en wat je zoekt in de auto. Deze auto schreeuwt imo om een goed (laag) onderstel en een paar dikke wielen zodat hij die echt tarmac rally look krijgt. Zo zie ik de auto het liefst. En ja, ik weet dat daardoor de auto zeer waarschijnlijk minder speels wordt en voor sommige mensen is dat nou juist wat ze niet willen.