Ferrari 365 GT4 BB (Berlinetta Boxer)

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Ferrari 365 GT4 BB (Berlinetta Boxer)

Bericht door Dennis Cavallino » 11 mar 2008, 23:43

[img:640:426]http://img291.imageshack.us/img291/3710 ... 702ex3.jpg[/img]

[img:640:426]http://img88.imageshack.us/img88/7858/bigke9a925nj2.jpg[/img]

http://www.classicdriver.com/uk/find/41 ... urer=10042

Wow!

Zwaar onderschatte Ferrari volgens mij, maar één van mijn favorieten die ik steeds meer ga waarderen. Wat een enorm gave bak is dat toch. Net als de 512 BB vind ik dit zo ontzettend veel gaver dan de TestaRossa die later uitkwam en hierop is gebaseerd. Maar dat is meer een karikatuur van zichzelf. Dit is echt mooi, met simpele lijnen, die hier en daar niet kloppen (lange overhang voor), maar als je het concept goed bekijkt, dan zou een kortere overhang juist weer helemaal niet staan. Het geluid is ook fenomenaal. Zal wel lekker rijden zei mijn collega ooit die het kan weten (in tegenstelling tot een TR, waarvan iedereen weet dat 't een 'waardeloze bak' is om in te sturen).

[img:640:426]http://img139.imageshack.us/img139/670/ ... 260zr6.jpg[/img]

[img:640:426]http://img329.imageshack.us/img329/7451 ... 6aevu5.jpg[/img]

[img:640:426]http://img88.imageshack.us/img88/5229/bigmee0c98mw5.jpg[/img]

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 12 mar 2008, 00:04

hij is wel gewaardeerd, tenminste wel door mij, maar omdat je om de haverklap de hele motor eruit moet halen is ie onbetaalbaar met onderhoud...

der was een paar jaar geleden op discovery zo'n man die ook zo'n auto had en het al 2 x had gehad...erg duur grapje :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mar 2008, 00:05

Motortakel is niet zo duur. :roll:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 12 mar 2008, 00:25

Dennis Cavallino schreef:Motortakel is niet zo duur. :roll:
haha nee die valt nog wel mee...maar veel werk, achja als je zelf alles kan zal het ook wel meevallen maar die man was wel rijk en liet het doen, ik weet niet meer hoe duur per keer en wat nou precies kapot ging? of vervangen moest worden...kan ook de riemen zijn geweest :roll:
maar heet die auto niet 512 Berlinetta Boxer?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 12 mar 2008, 01:10

GTRene schreef:
maar heet die auto niet 512 Berlinetta Boxer?
De 512BB is weer de opvolger van deze 365BB :wink:

Verschrikkelijk mooie en brute Ferrari's 8)

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 12 mar 2008, 09:16

Ik vind hem echt helemaal niks. Rare lijnen, lijkt ook wel iets van een muscle-car look in te zitten.

Vind ik een Mondial nog mooier.....wel veel minder bruut natuurlijk

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Bericht door Ben_968CS » 12 mar 2008, 09:31

De 365's (en ook nog de eerste 512BB's) hadden rijen carbarateurs, de BB512i had injectie.

De carbs zijn peperduur en zeldzaam, de 512i's zijn relatief betaalbaar (bijvoorbeeld de BBi op deze site: http://www.oldtimergarage.ch/) . Wat het onderhoud betreft, zo'n auto zou er bij mij nooit inkomen.

HSR
Berichten: 5277
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 12 mar 2008, 13:06

Ik had ooit bijna de kans om zo'n 365 BB van Enschede naar Almelo te rijden. De wagen moest naar de RWD voor keuring maar helaas waren de platen nog niet binnen. Ik kon wel janken toen het afgeblazen werd, vind het namelijk echt een fantastisch gelijnde wagen.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 12 mar 2008, 13:24

Gewoon helemaal gaaf.

De BB's, 288 GTO's zijn gewoon qua belijning de Ferrrari's.

En in die lijn de 308, 328 en 355 ook.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 12 mar 2008, 15:15

Er is ooit een autoblad in Amerika geweest die de auto, toen hij net uit was, ergens op een straat heeft gezet met de logo's afgeplakt.

De vraag was wat de mensen dachten dat hij waard was, het hoogste bedrag was een derde van wat de auto werkelijk koste, wat een naam al niet doet voor een auto. ;)

Wat niet betekend dat ik hem niet waardeer, ik ben Ferrari fan en dit vind ik ook een fantasische bak.

Waar ik het niet mee eens ben is deze auto heel goed zou rijden, en al helemaal niet veel beter rijd dan de Testarossa.

De TR rijd beter dan de mensen zeggen, en ja ik heb er mee gereden naast andere Ferrari's waaronder een 512BB.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mar 2008, 15:38

@Hugo: lol@RWD fout.

HSR
Berichten: 5277
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 13 mar 2008, 16:27

Dennis Cavallino schreef:@Hugo: lol@RWD fout.


:lol: Ja, dat krijg je met al dat BMW gezeik hier op DF. De enige afkortingen die ik nog ken zijn BMW en RWD.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 mar 2008, 20:43

De Testarossa moet je wel in zijn tijd plaatsen. Destijds toen de TR de BB opvolgde vond ik de TR echt veel en veel mooier, stunning gewoon :D Ook nog wekelijks te zien in Miami Vice :oops: :lol: Nee echt een briljant apparaat en zeer indrukwekkend maaarrrr gewoon niet tijdloos en niet in het bezit van de klassieke Ferrari lijnen die de BB nu weer zo mooi maken :wink:

Maar destijds in de jaren tachtig viel de BB mij persoonlijk ook niet op. Qua ontwerp springt ie er niet uit en het "bullige" van de auto vond ik vroeger maar lomp t.o.v. de 328, dat was DE Ferrari voor mij. Behalve de top van 288km/h imponeerde de 512BB (365 was iets voor mijn tijd) niet maar dat maakt em nu weer zo begeerlijk. Gevoelsmatig werd de BB qua (design) concurrentie afgemaakt door de Countach. Daar sprak men over, dat was DE Italiaanse sportwagen, "De snelste ter wereld" :lol: de BB was niet eens in beeld ondanks vergelijkbaar concept en potentieel.

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Bericht door Wim te Riet » 13 mar 2008, 20:58

De BB en de Countach zijn twee compleet verschillende auto's.
De Countach is ruw, ongepolijst en de BB is zo ongeveer het tegenovergestelde. Ik kan ze beide zeer waarderen, maar m'n voorkeur gaat uit naar de Lambo. Hoewel het leukst natuurlijk is om beide auto's in je garage te hebben :)

Ik hoop dit jaar in de gelegenheid te komen een vergelijking te maken tussen beide iconen, aangevuld met een Porsche 930.

Linkjes:
512 BB - http://www.klassiekerrally.nl/index.php ... rari-512bb
Countach - http://www.klassiekerrally.nl/index.php ... o-countach
Meer Countach: http://www.klassiekerrally.nl/index.php ... ch-lp5000s

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten