Binnenkort bij de Lancia-dealer: matzwarte Delta (pagina 3)

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Dexter » 18 nov 2008, 16:54

Even een crosspost uit een ander topic maar hier hoort het eigenlijk thuis dus vandaar..... :police:

Rij-impressie Lancia Delta

Ik heb inmiddels in de nieuwe Lancia Delta gereden en de conclusie is dat je, voor de prijs die je ervoor moet betalen, een wereldauto krijgt. :thumbup: :wink:
Met de 120 PK instapdiesel is hij zeker niet langzaam en ook al is hij bijzonder chique afgewerkt (typisch Lancia) en zou je daardoor dus verwachten een auto te rijden die 100% op comfort is afgestemd, verrast hij je tóch met een prima wegligging bij een sportieve rijstijl wat tegelijk is gekoppeld aan een trefzeker bochtgedrag.
Dit mag op het conto van het Reactive Suspension System (RSS) worden geschreven wat ervoor zorgt dat de demping van de vering electronisch wordt aangepast aan de rijstijl en het wegdek.
Ook de aanwezigheid van de Torque Transfer Control (TTC), Drive Steering Torque (DST) systemen om de tractie te verdelen over de aangedreven wielen in 'moeilijke' situaties draagt daar een behoorlijk steentje aan bij zonder dat je dat zelf merkt. Een dikke plus daarvoor! :thumbup:

Natuurlijk is de Delta daardoor niet ineens een auto met een puur sportieve inslag zoals de MiTo of de Mini, maar ik weet niet of je voor een auto waar je voor het grootste deel rechtdoor snelwegkilometers en woon-werkverkeer mee aflegt, wel specifiek zou moeten kiezen voor zo'n puur sportieve auto.
Dat gooi en smijtwerk is uiteraard heel erg leuk, maar na een jaartje of anderhalf heb je dat wel gezien en is de kans op irritatie, omdat je elke dwarsrichel en hobbeltje voelt en het relatief harde geluidsniveau van de dieselmotor dat best duidelijk hoorbaar is, steeds groter aanwezig.
Voeg daaraan toe dat het meenemen van passagiers in de MiTo en de Mini slechts een bijzaak is en je jezelf dus moet dubbelvouwen om in en uit te stappen, dat het interieur van beide auto's van een ander niveau is en je hebt alle mogelijke pijnpunten op een rijtje
En dan is de Delta misschien nog niet zo'n slechte keuze, omdat hij je in stilte (het geluidsniveau in de auto is gelijk aan Audi/BMW) met meer dan voldoende ruimte én naar keuze comfortabel of heel sportief daar brengt waar je heen wil. :hmmm:
Het koppelen en schakelen met de standaard 6-bak in de Delta is prima voor elkaar en ook de besturing is niet zo sterk bekrachtigd dat je het idee krijgt dat je onvoldoende feeling hebt met de auto.
De stoelen zitten stevig en je zit er voor je gevoel meer 'op' dan 'in' maar niet zodanig storend dat je er last van hebt tijdens een sportief ritje met het nodige bochtenwerk.

Uiteraard is de Lancia Delta in Oro uitvoering heer en meester op het gebied van interieurafwerking t.o.v de Alfa MiTo Sport en de Mini Cooper D met Chili pakket.
Leer met alcantara beklede stoelen, gedeeltelijk leren afwerking van de deurpanelen, donkere dakhemel en een bijzonder mooi ogende, in een speciaal soort op leer gelijkend Benova kunststof, dashboard met duidelijke tellerklokken en een BIS, plus voor € 495,- meerprijs een volautomatische gescheiden klimaatregeling en een voor € 895, - meerprijs verkrijgbaar Blue-me/Navigatiesysteem wat werkt via het centrale BIS display tussen de tellerklokken.
Het op de Oro standaard aanwezige Comfortpakket biedt je verder Privacy glass op de achterste ruiten, electrisch verstelbare, verwarmde én inklapbare buitenspiegels, middenarmsteun met opbergvak achter en een met leer bekleed stuurwiel en versnellingspookknop.
Pak je er daarnaast voor € 740,- meerprijs het Techno pakket nog bij, dan heb je ook nog een regensensor, verlichtingssensor, cruise control en een automatisch dimmende binnenspiegel.
De achterbank is verstelbaar en kent een reclinestand waardoor de kofferruimte vergroot kan worden en je hebt, ook als de bestuurder én zijn achterpassagier1.86 lang zijn, steeds meer dan voldoende beenruimte op de achterbank.
Dat laatste komt overigens doordat de Delta op een 20 cm verlengd FIAT Bravo onderstel staat waardoor hij in een hoger segment valt dan de MiTo of de Mini.
Ook vermeldenswaard: Dankzij de toepassing van een speciaal isolatiemateriaal is het dak van de Lancia zo goed geïsoleerd dat de auto van binnen echt heel stil is geworden.

En last but not least het uiterlijk.......waar de MiTo en de Mini duidelijk laten zien voor welke doelgroep ze gebouwd zijn is dat bij de Lancia veel minder het geval.
Het nieuw en baanbrekende design is op zijn zachtst gezegd verrassend te noemen en toen ik de eerste foto's zag had ik er niet direct iets mee.
Dat is te verklaren door het feit dat mijn laatste Lancia Delta er héél anders uitzag dan deze Lancia Delta.
Van een vierkante doos met een torenhoge CW waarde naar een langgerekte (windtunnel)vorm met een spitse neus en relatief hoge heupen. :shocking:
Nu ik de auto in het echt heb gezien besef ik pas goed hoe mooi hij eigenlijk is. :angel:
De portiergrepen in chroom, de LED achterlichten, de koplampen met daaronder een reepje LED daglampen, de chromen omlijsting van de zijruiten die het dak laten 'zweven, de forse grille die een duidelijke verwijzing geeft naar het roemrijke Lancia verleden, het is er allemaal én op de juiste manier aanwezig.
In bepaalde kleuren oogt de auto voor mij wat minder, maar in spierwit of gebroken wit met een zwart dak is hij gewoon super!
Jammer dat er voor zo'n bi-colore uitvoering een meerprijs van € 1295,- in de prijslijst staat. :(
Maar in Nero Eclissi, Blu Oceano, Rosso Boreale (zie de foto's) Bordeaux Tramonto en Avorio Luna Piena is het ook een wonderschone verschijning in de Oro uitvoering met zijn standaard 16" lichtmetalen wielen.
Zet er een setje 17" wielen op en het is helemaal af....... :thumbup:

Ik weet in ieder geval zeker dat wanneer leasend Nederland deze auto écht ontdekt er geen houden meer aan is.
Want zeg nou zelf, zoveel exclusiviteit, klasse, uitstraling en comfort voor € 30.875,- voor een 120 PK turbodiesel Euro 5 norm of € 33.875,- voor de 165 PK turbodiesel Euro 5 norm of € 35.875,- voor de 190 PK Twin turbodiesel Euro 5 norm is toch niet te versmaden?
Hiermee heeft FIAT/Alfa Romeo volgens mij een geduchte concurrent in eigen huis gekregen...... :whistle:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding





*Met dank aan Jorg van Loon van Autobedrijf Otten die de proefrit en daarmee deze geschreven rij-impressie mogelijk maakte. :clap:

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Peter pwr » 18 nov 2008, 18:04

Is Lancia samengegaan met een Koreaans merk ofzo ?
Of is Lancia koreaans? Of is dit een deawoo? :P

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Dexter » 18 nov 2008, 18:12

achterwielaandrijfventje schreef:Is Lancia samengegaan met een Koreaans merk ofzo ?
Of is Lancia koreaans? Of is dit een deawoo? :P
Uit welk hol kom jij gekropen? Daewoo bestaat allang niet meer en Korea is 'lock, stock and barrel' opgekocht door de Chinezen. :twisted:
Hou jij je nou maar gewoon bezig met je SX 200 tuning dat gaat je een stuk beter af! :mrgreen:

Butt-ugly.......
Afbeelding

Beautiful.......
Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Michel P » 18 nov 2008, 18:12

Kijk een Thesis is mooi, maar dit vind ik ronduit lelijk.

Michel

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Dexter » 18 nov 2008, 18:14

Michel P schreef:Kijk een Thesis is mooi, maar dit vind ik ronduit lelijk.

Michel
Ja, maar jij rijdt dan ook in een Prius! :roflol: :jenna:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Michel P » 18 nov 2008, 18:30

Dexter schreef:
Michel P schreef:Kijk een Thesis is mooi, maar dit vind ik ronduit lelijk.

Michel
Ja, maar jij rijdt dan ook in een Prius! :roflol: :jenna:
Gaan we zo beginnen........... :jenna: ach ik weet wie het zegt :hammer: :hammer:

Michel

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Dexter » 18 nov 2008, 18:31

:mrgreen:

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Peter pwr » 18 nov 2008, 18:48

Het is gewoon duidelijk een vreselijk slecht Koraans achtig ontwerp. Het had net zo goed een ''ik kan het niet spellen'' merk kunnen zijn. Laat er maar iemand een goedkoop cheap auto merkteken erop fotoshoppen..........

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Metchu » 18 nov 2008, 18:51

ik vind de delta zeker niet lelijk, maar om nou de 200sx lelijk te noemen .... FOEI! De voorkant is dan misschien niet z'n beste kant :angel: maar...

Gebruikersavatar
elogiov6
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 aug 2007, 15:21

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door elogiov6 » 18 nov 2008, 19:13

Hhmmmm, heb de delta vandaag voor het eerst gezien in amsterdam. Is wel mooi, heeft stijl, maar heeft helaas NIETS met de oude delta te maken en in het bijzonder de integrale EVO. Voor mij is het niets.....

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Dexter » 18 nov 2008, 19:28

Metchu schreef:ik vind de delta zeker niet lelijk, maar om nou de 200sx lelijk te noemen .... FOEI! De voorkant is dan misschien niet z'n beste kant :angel: maar...
Metin, dat is wat ik bedoel....'beauty is in the eye of the beholder'.
Maar dan moet die persoon wel in staat zijn om het aparte van het design te herkennen.
Voor mij is een 200SX niet echt lelijk maar ik zie er ook geen echte aparte design schoonheid in.
Gewoon een leuke doorsnee jappencoupé waar er wel meer van zijn.
Wat dat betreft vond ik de 260/280 Z veel mooier...... :thumbup:

Gebruikersavatar
Joh@n
Berichten: 283
Lid geworden op: 07 nov 2006, 19:33
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Joh@n » 19 nov 2008, 11:29

Laatst ook een Delta testje geschreven :)

Afbeelding

De eerste indruk

Aangekomen bij Fiat Auto Nederland stond er al een hele rij Delta's klaar. Tijdens mijn vakantie in Italie afgelopen zomer heb ik eenmaal een Delta gezien en zo'n rits van deze auto's bij elkaar maakt toch wel indruk. Om 10:00 uur hadden we een afspraak staan om proef te rijden een Delta Platino, voorzien van 2.0 JTD blok met 165pk en 360Nm. Dat is een hele mond vol en schept, gezien het hoge vermogen en hoge koppel ook hoge verwachtingen. Kan de auto het vermogen wel kwijt? Is het met de grote 18" velgen niet een enorme stuiterbak geworden?

"Onze" Delta

De Delta die wij tot onze beschikking hadden was zoals al eerder gezegd voorzien van de middelste dieselmotor, gecombineerd met het hoogste uitrustingsniveau. Opvallend aan de auto waren direct de 18" optionele wielen en het Granluce panoramadak. Dit dak bestaat uit 2 delen; een deel dat ook opengeklapt/geschoven kan worden en een deel boven de achterbank. Dit laatste deel kan niet worden geopend, maar door het aanwezige zeiltje kan naar wens de zon het interieur in gelaten worden. Dit zorgt ervoor dat het interieur een heel ruim gevoel geeft, ondanks dat de zit relatief hoog is. Het dak komt ook iets omlaag ten opzichte van zijn panoramadak-loze broertjes. Voor iemand met mijn lengte (2.00 meter) is dit niet echt prettig en zit je al snel met je kruin tegen het zeiltje aan als de boel dicht zit.

Wat verder opvalt was het interieur met half leer, half alcantara stoelen. Wat ziet dat er toch ontzettend mooi uit allemaal.. d:)b De afwerking van de stoelen en het dashboard zijn echt prima, het ziet er allemaal degelijk uit. Op eventuele kraakjes en dergelijke komen we later terug. De stoelen zitten nogal raar, alsof je erop zit in plaats van erin. Na een tijdje begint het te wennen, maar het is nogal vreemd als je gewend bent echt vast te zitten in een stoel.

De auto was helaas niet voorzien van xenonverlichting, maar wel van de uit de Bravo bekende bochtenverlichting. Nieuw voor mij was dat deze ook aanspringt als je je richtingwijzer niet uit hebt staan, maar reageert op je stuurbeweging. Ik blijf erbij dat het wat goedkoop staat, maar met de optionele xenonverlichting draaien de lampen gelukkig wel écht mee. Overigens zijn de knipperlichten achter, evenals de gewone achterlichten en remlichten allemaal van het type LED, wat mooi aansluit op de dagrijverlichting aan de voorkant. Het geeft de auto een futuristisch uiterlijk en dat staat hem erg goed.

Afbeelding

Hoe rijdt zoiets nou?

Na het starten van de (al warme) motor gaan we een stukje om, helaas hebben we daar niet al teveel tijd voor. Er zijn een paar dingen direct herkenbaar aan deze Lancia: de pook staat in zijn vrij redelijk naar voren gekanteld alsof hij al in zijn 1 staat en daarnaast heeft de koppeling een lange en vrij lichte slag. Het schakelen zelf gaat echter goed, lekker direct en trefzeker de juiste versnelling in.

Nadat we de binnenwegen gelaten hebben voor wat ze zijn, draaien we de snelweg op en trappen we het gas eens goed in. Het eerste wat we ons afvragen is waar de 165pk en 360Nm gebleven zijn? Het voelt eerder als 30pk minder? Vreemd.. Het kan te maken hebben met de relatieve rust in de auto, het gewicht of iets anders, maar het komt niet vlot en krachtig over. De 8,5s naar de 100 hebben we niet getest, evenals de top van 215 km/h. Dat laatste zal gezien het gemak waarmee er 170 op de teller stond ongetwijfeld wel haalbaar zijn. Het verloop van het koppel is overigens wel heerlijk, al vanaf stationair begint de motor lekker te trekken en dat gaat behoorlijk lang door. Nergens begint de motor tegen te werken of te brommen, wat een pluspunt is voor de schakelluie rijder.

Afbeelding

Wat kunnen we verder over zeggen? Het is een auto die op 2 gedachten hinkt qua weggedrag. Hij is relatief zacht geveerd wat inhoud dat hij op lange hobbels erg comfortabel is. Maar aan de andere kant is de Delta ook behoorlijk hard gedempt, wat soms nogal een springerige achterkant op kan leveren. Het onderstel kan het koppel goed aan, de verwachting was dat er veel last zou zijn van torque steer, maar dat viel heel erg mee. Ondanks de regen gedurende de test had de auto voldoende grip.

Het sturen gaat niet zo licht als waar ik bang voor was, maar het blijft een rare gewaarwording. In bochten zit er een vreemde weerstand in het stuur, net of er een soort elastiek tussen het stuur en de wielen huist. Mijn voorkeur heeft het niet :) Het stuur pakt ook niet zo lekker vast doordat het hart op bepaalde plaatsen een uitsteeksel heeft waar normaalgesproken je duimen zouden zitten. In plaats daarvan zit de uitsparing helaas wat hoger..

Afbeelding

Conclusie

Al met al is het een auto waarvan ik me afvraag of hij potten gaat breken voor Lancia. De auto is ingezet op een vrij hoog segment en heeft op verschillende gebieden zeker iets te bieden aan de eigenwijze consument die graag iets bijzonders wil rijden. Het is een auto die voor langere afstanden prima geschikt is, met de kanttekening dat 18" dan een optie is die overgeslagen moet worden. Het geheel is luxe afgewerkt en ruim door de lange wielbasis. Persoonlijk zou ik een rondje om in de 120pk diesel maken om te erachter te komen of de 165pk versie wel de meerprijs waard is, aangezien deze niet op elk gebied punten scoort. Ook qua ergonomie kan er hier en daar wel wat verbeterd worden, het display van de airco, radio en tellerbehuizing spiegelen behoorlijk en soms vind je knopjes op nogal vreemde plaatsen terug (zie de koplampverstelling op de foto eerder).
De auto zal ongetwijfeld wel wat harten veroveren, maar ik denk dat het exclusieve verschijning blijft waarbij het maar de vraag is gezien de huidige omstandigheden of Lancia daar goed aan doet...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Roman » 19 nov 2008, 12:15

Best fraai maar die achterkant vind ik dus helemaal niks.

Een geplette Murano lijkt het net, nee op het moment vind ik het niks.

Gaat er trouwens nou nog een 4wd Integrale versie komen of blijft het hierbij?

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Peter pwr » 20 nov 2008, 19:26

Vooral die dichte achterraamstijl lijkt me niet echt bevordelijk voor het zicht?. Vooral omdat deze auto gericht is op het bejaarden publiek. :)

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Nutkees » 20 nov 2008, 19:41

Wat dat betreft vond ik de 260/280 Z veel mooier......
:banaan: :hosanna: :thumbup:

Gebruikersavatar
Joh@n
Berichten: 283
Lid geworden op: 07 nov 2006, 19:33
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Joh@n » 23 nov 2008, 11:40

achterwielaandrijfventje schreef:Vooral die dichte achterraamstijl lijkt me niet echt bevordelijk voor het zicht?. Vooral omdat deze auto gericht is op het bejaarden publiek. :)
Viel mij op zich heel erg mee, er zitten namelijk ook beste buitenspiegels op. De dode hoek is wel iets groter dan bij de gemiddelde auto, maar een Bravo is in mijn ogen erger...

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door 2000USA » 23 nov 2008, 13:20

Joh@n schreef:
achterwielaandrijfventje schreef:Vooral die dichte achterraamstijl lijkt me niet echt bevordelijk voor het zicht?. Vooral omdat deze auto gericht is op het bejaarden publiek. :)
Viel mij op zich heel erg mee, er zitten namelijk ook beste buitenspiegels op. De dode hoek is wel iets groter dan bij de gemiddelde auto, maar een Bravo is in mijn ogen erger...
Ik kijk niet zo vaak naar achteren... :mrgreen: Valt opzich mee, spiegels zijn groot zat en over je schouder zie je ook genoeg. Ben wel bij met de parkeersensoren. Bij de Delta ook een aanrader.

corrado
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:33

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door corrado » 25 mar 2009, 19:05

Even een reactie van een Delta rijder...

Als echte Lancia adept heb ik al in juli vorig jaar ongezien 'mijn' Delta besteld. Was best een beetje een gok, maar toch vol vertrouwen de handtekening gezet. De kleur die ik wilde daar hadden ze nog niet eens een naam voor, zo vroeg was ik er bij. Ik rijd daarom al sinds half oktober 2008 in een nieuwe Delta. En jongens wat een fijne auto is dat. Los van het feit dat ik het persoonlijk een hele mooie auto vindt, veel meer echt Lancia dan de meesten onder ons zich realiseren, is elke kilometer ermee een waar genot. Deze Delta past weer veel meer in de oude Lancia traditie van kwaliteit en innovatie, net als de Thesis.

O.k, in basis is het een Fiat, maar qua uiterlijk en interieur is het toch echt wel erg Lancia: met meer durf vormgegeven, eigenzinniger en met mooie materialen. Mijn uitvoering is een 120 pk Argento, in donkerblauw metalique met een bicolore donkergrijs halfmat dak. En donkerblauw stof in het interieur. In het begin was het even wennen; de stoelen leken me wat hard maar dat is al snel wat soepeler geworden. Al was het inderdaad in het begin even wennen, ze zitten echt goed, ook bij langere ritten, en zien er geweldig uit. De 120 pk zorgt voor een vlotte auto die prima kan meekomen, de turbo zorgt zelfs voor een lekkere acceleratie in het juiste toerengebied. De ruimte achterin is geweldig. De klacht die je veel las, dat de achterbank zo vlak is, vind ik onzin: met drie kinderen ben je blij eindelijk eens een auto te hebben waar de buitenste twee niet de neiging hebben om naar binnen te hangen. Dit is nou eindelijk eens een auto die ook echt voor 5 personen bedacht is. Hier kunnen ze echt alledrie goed zitten, en met meer dan voldoende beenruimte. Wil je zelf een keer achterin, na een avondje stappen bijvoorbeeld, gooi je de rugleuning ietsje meer achterover en zit je zoals je nog nooit in een auto gezeten hebt. Een bijzondere gewaarwording.
En die dagverlichting voorop: gewoonweg chique. Beter dan bij de Audi's.
De basisuitvoering die ik heb (Argento) heeft niet de chroomstrip rondom de zijruiten maar er alleen onderlangs en dat is helemaal niet zoveel minder om te zien. Het zogenaamde zwevende dak komt zo optisch zelfs nog wat meer los van de rest van de auto, naar mijn mening.
De ergonomie is prima in orde. Ben het ook niet eens met alle kritiek die ik daar over lees. Rijd er eens een paar dagen langer mee zou ik zggen en je merkt dat het prima in elkaar steekt. Knoppen die wat verder van je af zitten (ik las die kritiek ook al in de Autovisie...), zitten daar om dat je ze zo goed als niet nodig hebt (koplamphoogte instellen, wie doet dat elke dag? ik niet.) De radio en airco bediening verdienen een pluim. EINDELIJK eens een radio die kinderlijk simpel te bedienen, gewoon een paar duidelijke knoppen voor de zendersen één grote knop in het midden (bediening op het stuur gebruik ik afwisselend met de knoppen op het dashboard). Airco/verwarming idem dito. Niets dan lof wat mij betreft. Hier is over nagedacht, dat is duidelijk en zo wil ik het hebben. Weg met die dashboards en radio's waar je eerst een cursus voor moet afleggen om te weten hoe alles werkt.
en wat kost dit nou allemaal? zo'n € 25000 + metalique lak en het bicolore dak in mijn geval. Vergeleken met bijv. premium duits heb je dan erg veel auto voor een aantrekkelijke prijs.

Valt er dan niets meer te wensen? Jawel. Van mij mag er direct een andere pookknop op. Wat een hard en lelijk onding is dat. De vormgever die dat bedacht heeft moet nog maar eens op cursus. Kan hij meteen eens nadenken over al dat veel te goedkope zilverkleurige kunststof in het dashboard. Had dat er nou niet uit kunnen zien als geborsteld rvs bijvoorbeeld? Al mijn vorige Lancia's hadden nou juist van die prachtige dashboards (Delta Dedra en Libra) Ander onhebbelijkheidje is dat onder de neus een soort rubberen strook zit, ter bescherming van het carter (?). Dit schortje (een brede zachtkunsstof strook, vlak voor de voorwielen) raakt bij het minste of geringste en bij elke drempel de grond. Helpt wel om rustigaan te doen maar geeft een k..tgeluid, hoe voorzichtig je ook bent. Nog een klein maar niet onoverkomelijk nadeeltje: de achterruit wordt erg snel erg smerig. vooral bij slecht weer zorgt dat voor veel vuil op de grote achterruit. In het begin was het wel even wennen dat de vlakliggende a-stijlen voor een vrij grote dode hoek zorgen. Je schrikt even als je voor het eerst een kleine rotonde rondrijdt want dan zie je vrij weinig. Het went echter snel.
Het verbruik zou best ietsje beter kunnen, ik haal de opgegeven cijfers bij lange na niet. Heeft misschien ook iets te maken met mijn rijstijl die deze Lancia uitlokt: ietsje pittiger accelereren dan je met een turboloze auto zou doen. Maar met snelheden ietsje boven de 120 mag je heel blij zijn als je een gemiddelde van 1:12 haalt.
Het donkerblauw metalique is mooi, was ook een bewuste keuze in combinatie met het bicolore dak, maar mocht ik die keuze overdoen dan zou ik nu voor het wat uitgesprokenere lichtblauw metalique gaan. Wel in combinatie met het donkergrijze bicolore dak natuurlijk.
De stalen velgen met wieldoppen zijn natuurlijk wat minder aantrekkelijk dan lichtmetaal, maar misstaan echt niet. Wat mij betreft hadden die doppen er wel als mooie doppen mogen uitzien en niet als imitatie lichtmetaal, maar dat is wellicht een beetje spijkers op laag water...

Al met al een auto die wel heel even wat gewenning vroeg. Maar is dat nou niet juist karakter? Had ik liever een dertien in dozijn auto gehad dan was het wel een Golf of zo geworden... :wink:

Ik bezit nog een Delta van '95, maar echt, dit is een veel fijnere en karaktervollere auto. Jammer dat we hem nog steeds zo weinig zien. Ik zou zeggen: op naar de Lancia dealer en kopen die Delta! Ik zit hier voorlopig nog wel een aantal jaren aan vast, gelukkig... :hosanna:

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door 2000USA » 30 mar 2009, 09:56

Mooi stukje!

Afgelopen zondag in Amsterdam: Lancia-event voor de RAI: 3x 200pk Delta + 200 Chevaux: KLIK
Afbeelding


Reed ook nog een Ultima GTR, waarschijnlijk voor de AutoRai, ging na een rondje naar binnen.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Lancia Delta

Bericht door Snipe » 02 mar 2010, 18:39

Nieuw: de Lancia Delta Hardblack.
Matzwarte carrosserie, hoogglans zwart dak, beige leer en alcantara, verchroomde spiegelkappen, gepolijste 18" velgen.
100224_L_DeltaHardblack_01.jpg
100224_L_DeltaHardblack_01.jpg (103.82 KiB) 3304 keer bekeken
100224_L_DeltaHardblack_02.jpg
100224_L_DeltaHardblack_02.jpg (111.58 KiB) 3304 keer bekeken
100224_L_DeltaHardblack_03.jpg
100224_L_DeltaHardblack_03.jpg (165.08 KiB) 3304 keer bekeken

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Binnenkort bij de Lancia-dealer: matzwarte Delta (pagina 3)

Bericht door 2000USA » 03 mar 2010, 13:02

IRL:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kvinum helemaal niet gek! Waar ik in eerst instantie verwacht had dat matzwart zou werken op een sjieke auto als de Delta. interieur had ik anders willen hebben.

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Binnenkort bij de Lancia-dealer: matzwarte Delta (pagina 3)

Bericht door FrankS » 07 mar 2010, 16:38

Mooi hoor :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Binnenkort bij de Lancia-dealer: matzwarte Delta (pagina 3)

Bericht door Arthur » 08 mar 2010, 03:40

In welke uitvoeringen, prijzen en prestaties?

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Binnenkort bij de Lancia-dealer: matzwarte Delta (pagina 3)

Bericht door Snipe » 08 mar 2010, 08:38

Uitvoering Hardblack, prijzen nog onbekend en prestaties 190 pk diesel of 200 pk benzine.
The Lancia Delta perfectly embodies the notion of affordable luxury by fulfilling the modern requirements of mobility and prestige thanks to the concept of downsizing, i.e. ensuring performance and luxury at reduced cost, size and fuel consumption levels. In order to remain a benchmark for the segment, in Geneva Lancia is presenting a fascinating special series which can be ordered from spring in major European countries, set apart by some aesthetic and product innovations.
As regards the exterior, the new car is distinguished by a particular black body colour with matt finish: it is the first car that can, as standard, boast this exclusive paint finish - called Hard Black – which requires a long production process (over 4 hours per car). After all, for the Delta, colour is not only a matter of aesthetics, but an integral part of a product philosophy which has among its constituent elements, glamour, personality, style and the greatest possibility for customisation.
The body colour matches the glossy black roof and is enhanced with chrome-plated mirror frames and new 18" burnished alloy wheels. What catches the eyes on the inside are the beige seats in leather and Alcantara® (this optional will soon be available in the Gold and Platinum models too).
Also, the new version of the Delta comes with some innovative devices as standard to give more comfort and driving pleasure, such as the electronic Reactive Suspension System, automatic dual zone air conditioner and the Blue&Me™ system.
The stylish and exclusive vehicle will be the star of a fundraising drive for the Mandela Foundation which each year organises events all over the world to raise awareness and tackle issues such as civil rights restrictions and disease. One of the most well known projects is Mandela Day/46664, which every 18th July celebrates the birthday of the South African leader imprisoned for decades with the number 46664 for fighting against his country's regime of segregation. From 2010 this anniversary is being officially recognised all around the world, thanks to a UN resolution. This year Mandela Day/46664 will be held in Madrid and Lancia will be playing a leading role to demonstrate its ongoing social commitment.
The special Delta series can be equipped with either the 1.8 Di TurboJet 200 HP engine or with the 1.9 Twin Turbo 190 HP engine, both manufactured by FPT – Fiat Powertrain Technologies. In detail, the first engine delivers a maximum output of 200 HP (147 kW) at 5,000 rpm and a peak torque of 320 Nm (32.6 kgm) at 1,400 rpm. It is an innovative direct injection petrol engine with turbocompressor and dual continuous variable valve timing unit that underlines Lancia's sportiness and its respect for the environment in terms of low emissions and reduced fuel consumption. All this further enhances the liveliness, flexibility and driveability that have always been features of the model. The 1.8 Di TurboJet 200 HP engine combined with a modern Sportronic six-speed automatic gearbox, allows the Lancia Delta to reach a top speed of 230 km/h and go from 0 to 100 km/h in just 7.4 seconds. The car is also distinguished by its low fuel consumption (7.8 litres per 100 km), reduced emissions of CO2 (185 g/km) and Euro 5 compliance.
The special series can be equipped with the 1.9 Twin Turbo MultiJet, the most powerful engine in its class with a maximum output of 190 HP and a peak torque of 400 Nm at 2,000 rpm. This means record performances such as a top speed of 222 km/h and acceleration from 0 to 100 km/h in 7.9 seconds. The car boasts excellent performances, thanks to important technological innovations, starting with the use of two turbocompressors (hence the name Twin Turbo): a compact one with low inertia to ensure responsiveness and power at low speeds and a bigger one to deliver still greater power. It should be noted that the high power delivery (approximately 100 HP/litre) is a value so far reserved for particularly sporty petrol engines. Even more appealing is that it comes with no less than 300 Nm of torque at just 1250 rpm: this translates into extreme responsiveness of the 1.9 Twin Turbo MultiJet to everything demanded by the driver and allows a truly satisfying drive in all situations.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Binnenkort bij de Lancia-dealer: matzwarte Delta (pagina 3)

Bericht door Arthur » 08 mar 2010, 08:49

Thnx, zal dus buiten het leasebudget vallen bij ons...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten