Persintroductie Alfa Q2

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Persintroductie Alfa Q2

Bericht door MartijnGizmo » 03 jul 2007, 13:20

Voor hetzelfde verhaal maar dan met foto's: http://martijnfoto.nl/?p=29
Begin vorige week vroeg Wilbert van Rijtesten.nl me of ik zin had om mee te gaan naar een persdag van Alfa Romeo in Lelystad. Uiteraard! Leuk om mee te maken en wat plaatjes te schieten.

Dus op vrijdag ging om 5:45 mijn wekker al, zodat ik een krap uurtje later met de trein naar Zwolle kon. Door toeval stapte in Assen een vriend van me in, wat de reistijd een stuk aangenamer maakte. :) In Zwolle werd ik opgepikt door Wilbert in zijn fraaie MG B GT. Geen radio, 4 versnellingen en een kachel die niet uit wil. Reizen voor échte mannen! :D Na een uurtje sturen kwamen we een half uur te vroeg op het RDW-terrein in Lelystad aan. Geen probleem, de charmante persdame van Alfa Romeo ontving ons vriendelijk en onder het genot van een kop koffie namen we aan een tafel plaats. Langzaam druppelde de rest van de pers binnen, waaronder Evert en Anne van Autoplus, een redacteur + cameraman van Autoweek en Bavo Galama + crew van het RTL-programma Gek Op Wielen. Ook zijn er nog tig andere journalisten, die ik in ieder geval niet van gezicht ken.

Na een welkomstpraatje volgt wat uitleg over het Q2-systeem (want daarvoor zijn we hier). Ik zal jullie de technische details besparen, maar het komt er op neer dat men ook bij Alfa Romeo inziet dat je niet oneindig veel vermogen op de voorwielen los kunt laten. Zie ook de uitleg van Alfa zelf. Samen met Paul Maaskant Prodrive heeft Alfa Romeo een paar parcours uitgezet waar de voordelen van het Q2-systeem duidelijk worden. De aanwezige groep wordt opgedeeld, waarbij wil ik nog even aanmerken dat 3x7 niet in de buurt komt van 25. ;) In totaal heeft Alfa Romeo een stuk of tien auto's voor ons ter beschikking gesteld om mee te stoeien. Onder begeleiding van twee Prodrive-instructeurs gaat onze groep eerst naar de natte slalombaan. Hier staan twee 147's en een GT klaar om te testen met bermrijden, noodstop en de natte slalom.

Alfa Q2 147 slalom Alfa Q2 GT slalom

Als ik net begonnen ben met het maken van wat foto's, wordt duidelijk dat men er al vanuit gaat dat ik ook ga rijden. Dat laat ik me geen twee keer zeggen natuurlijk, en al snel geef ik de zwarte GT de sporen. Uiteraard ben ik wel bekend met de technische achtergrond van een torsen-sper-differentiëel op een voorwielaandrijver, maar toch leuk om in de praktijk te ervaren wat dit doet!

Helaas hebben we voor dit onderdeel niet zo heel veel tijd, maar er hoort nog een toetje bij: rijden op de kombaan! Ik zit met twee andere journalisten in een 147, omdat Wilbert graag met de GT wilde, net als het team van Autoplus. Verschil is echter dat ik in de middelste auto zit, de enige van de drie zonder Prodrive-instructeur. Ik laat eerst de andere twee maar een rondje doen, aangezien dit mijn kombaan-vuurdoop is. Vanaf de achterbank ziet het er al vrij bizar uit, met 160km/h door een bocht met 60 graden helling! Als het mijn beurt is, valt het me reuze mee: recht op een asfaltwand afrijden met 160 is minder eng dat het lijkt. Wel apart is dat je echt in elkaar gedrukt wordt door de G-krachten, iets wat je normaal gesproken niet zo voelt in een auto. Voor de tweede kombocht laat ik een klein gat vallen, zodat ik met iets hogere snelheid er doorheen kan, achter de andere 147 aan. Erg leuk om te doen! :D

Hierna is het tijd voor het volgende onderdeel: op een groot stuk asfalt is met pilonnen een klein parcours uitgezet, met verschillende soorten bochten. Bij dit onderdeel zijn twee GT's aanwezig, waarbij de ene niet van Q2 is voorzien, als referentie. De vorige groep is nog bezig, en het valt al snel op dat niet iedereen even goed het parcours kan onthouden. Om ons op weg te helpen, rijdt de Prodrive-instructeur een rondje voor. Wij springen in de tweede GT (die zonder Q2) om hem te volgen. Anne van Autoplus zit achter het stuur, en moet alle zeilen bijzetten om met drie pasagiers het voor hem onbekende parcours af te leggen, achter iemand aan die dit soort dingen dagelijks doet. Petje af!

Vervolgens mogen we één voor één wat rondjes rijden, om het Q2-voordeel in grenssituaties te ervaren. Ik hou me ondertussen bezig met het maken van wat foto's, dus kom niet verder dan twee rondjes in de GT zónder Q2. Ook de Autoweek-crew is hier bezig met hun filmpje:

Alfa Q2 Autoweek crew

Het verzacht mijn leed als fotograaf weer een beetje om te zien dat een cameraman nog veel meer moeite moet doen soms. ;) Ondertussen gaat het er op de baan stevig aan toe:

Alfa Q2 GT parcours 1Alfa Q2 GT parcours 2

Nadat iedereen wat heeft kunnen stoeien met de auto's, is het tijd voor de competitie. Het is de bedoeling dat iedereen een geklokte ronde in de GT mét Q2 rijdt en voor de snelsten onder ons zijn er wat prijsjes beschikbaar. Ik heb pas twee rondjes gedaan en nog niet eens met de Q2, maar tot mijn schrik sta ik bovenaan de lijst. Naja, het moet maar, snel druk ik mijn camera bij Wilbert in z'n handen en spring in de klaar staande auto. Snel de stoel wat naar achteren en gáán met die hap. Door gebrek aan een auto rijd ik zelf niet al te vaak en rijden op een circuit is al helemaal nieuw voor mij. Gelukkig beschik ik wel over een dosis theoretische kennis, die dan ook door mijn hoofd spookt. Niet te veel onderstuur provoceren, zo vloeiend mogelijk rijden, teveel glijden proberen te vermijden. Voor m'n gevoel doe ik het vrij vlot, maar zit ik nog een eind van de grens verwijderd. Gelukkig was Wilbert zo slim om wat foto's van mijn actie te maken:

Alfa Q2 Martijnronde 1Alfa Q2 Martijnronde 2Alfa Q2 Martijnronde 3Alfa Q2 Martijnronde 4Alfa Q2 Martijnronde 5

Daarna mag ook de rest, waarbij sommigen hun opgave wel erg serieus nemen: hevig brullende motoren en afschuwelijk krijsende banden getuigen van de aangeboren menselijke competitiedrang.

Alfa Q2 parcours onderstuurAlfa Q2 parcours pylon

De tijden zullen pas bij de lunch bekend gemaakt worden, dus vol spanning gaan we op weg naar het derde en laatste onderdeel van de dag. Op een natte baan en een natte cirkel staan twee GT's mét en één GT zónder Q2 klaar. Kort nog even de spelregels uitgelegd en we mogen weer los.

Alfa Q2 natte baanAlfa Q2 natte baan

Ook ik ga uiteraard even in de weer met de Alfa's, wanneer kun je nou echt zonder gevaar de grenzen opzoeken? Eerder die dag hoorde ik iemand van Alfa zeggen dat Q2 qua gevoel op een vierwielaandrijver lijkt. Nogal overdreven naar mijn mening, maar dat het voordelen biedt is inmiddels wel duidelijk. Met name op de natte cirkel hebben Wilbert en ik een hoop lol: door abrupt gas los te laten, met links te remmen of zelfs aan de handrem te trekken laat de GT zich best tot een portie overstuur bewegen, waarna door gasgeven met behulp van Q2 de boel weer recht wordt getrokken.

Alfa Q2 natte baan GT achterAlfa Q2 natte baan cirkelAlfa Q2 natte baan onderstuur

Inmiddels komt de regen met bakken uit de hemel vallen en is het de hoogste tijd voor een lunch. Uiteraard heeft Alfa Romeo een heerlijke lunch voor ons geregeld, maar eerst is het tijd voor de prijswinnaars:

Alfa Q2 prijs 1Alfa Q2 prijs 2Alfa Q2 prijs 3

Met hulp van WTCC-coureur Olivier Tieleman worden de prijzen uitgedeeld. Voor de snelste en langzaamste van de dag is er een vouwfietsje beschikbaar, voor de nummer twee, drie en vier is er een fles Toscaanse wijn. Als de nummer vier zijn fles in ontvangst heeft genomen hoor ik de Alfa-man plotseling "Koevoets" zeggen. Ik ben al bijna geneigd om om me heen te kijken of er nog iemand met die achternaam aanwezig is, maar het blijkt toch echt om mij te gaan. Licht verbouwereerd begeef ik me naar voren om mijn fles in ontvangst te nemen.

Alfa Q2 fles wijn

Wie had dat gedacht van de fotograaf? :D En dat met mijn gebrek aan praktische ervaring. De theorie heeft me kennelijk toch geholpen. De nummer twee blijkt een coureur te zijn en de snelste van de dag is al vaker met Alfa Romeo mee geweest. Doe ik helemaal niet slecht dus...

Vervolgens nog genoten van de heerlijke lunch:

Alfa Q2 lunch 1Alfa Q2 lunch 2

Tijdens het eten dringt het tot me door dat ik dus sneller ben dan Bavo Galama en het grootste deel van de rest van de aanwezige autojournalisten. :D

Na de lunch weer begonnen aan de terugreis per MG en trein, maar dit keer wel mét fles wijn en dikke grijns op m'n smoel...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 jul 2007, 14:00

Als ik het goed begrijp is een Q2 een halve Q4 :wink:

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 03 jul 2007, 14:02

Gefeliciteerd, de gevestigde orde zal zich achter de oren moeten krabben :wink:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 03 jul 2007, 15:16

Rico v Velzen schreef:Als ik het goed begrijp is een Q2 een halve Q4 :wink:
Dat wilde de Alfa-persman ons wel doen geloven ja. :lol:

Filmpje van Autoweek: http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id ... 1&cache=no
Vanaf 01:50 zie je mij weglopen met rugzak. 8)

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15
Contacteer:

Bericht door Panda de Beer » 03 jul 2007, 15:44

Leuk verhaal!

Maar hoe vond je nu het verschil tussen de Q2 en de standaard-auto?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jul 2007, 15:48

Natuurlijk talent slaat bij jou dus niet alleen op fotografie. :)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 03 jul 2007, 15:56

Panda de Beer schreef:Leuk verhaal!

Maar hoe vond je nu het verschil tussen de Q2 en de standaard-auto?
Als je in krappe bochten hard op het gas gaat slaat je binnenste voorwiel minder snel door, dat is toch het voornaamste verschil. Moet trouwens wel aanmerken dat je geen verschil in het stuur voelde in negatieve zin. Dus geen toestanden als bij de Focus RS, dat je van rijbaan kunt wisselen door alleen gas te geven.

Aight!
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:05

Bericht door Aight! » 03 jul 2007, 16:42

Leuk stukje :)

HSR
Berichten: 5284
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 03 jul 2007, 22:49

Martijn Koevoets schreef:
Panda de Beer schreef:Leuk verhaal!

Maar hoe vond je nu het verschil tussen de Q2 en de standaard-auto?
Als je in krappe bochten hard op het gas gaat slaat je binnenste voorwiel minder snel door, dat is toch het voornaamste verschil. Moet trouwens wel aanmerken dat je geen verschil in het stuur voelde in negatieve zin. Dus geen toestanden als bij de Focus RS, dat je van rijbaan kunt wisselen door alleen gas te geven.
Heeft misschien ook met verschil in vermogen te maken. Fijnste van sper op FWD vind ik dat je veel fijner snelheid kan houden in een bocht en sneller kan uitacceleren. Kwa krappe bochten vind ik de winst minimaal, in beide gevallen onderstuur je de sloot in met FWD. :D

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 05 jul 2007, 23:49

Heb je helemaal gelijk in hoor, denk dat het met bijv. een 200pk benzine-turbo een stuk anders zal zijn. Vond die 150pk JTDm nou geen strepentrekker.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 20 jul 2007, 16:15

Grappige aan de Q2 is vooral dat het heel goedkoop kunt kopen voor alle FWD Alfa met een 6 bak. Voor nog geen 400 euro heb je dit sper incl de extra benodigde onderdelen. Inbouwen is een flinke klus (kost je een dag sleutelen).

Bevalt erg goed met veel vermogen op de voorwielen (243PK V6 met bijna 300NM koppel zoals destijds in mijn 156). Er rijden in Europa (lezers van het Engelse/International Alfa Owners forum) al heel wat Alfa's mee rond. Mijn ex 156 bijvoorbeeld ook. Ook een 156 met 420PK op de voorwieltjes rijdt er mee rond. Gaat beter dan je zou verwachten, maar blijft minder leuk dan achterwielaandrijving.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 22 jul 2007, 13:22

Martijn Koevoets schreef:Dus geen toestanden als bij de Focus RS, dat je van rijbaan kunt wisselen door alleen gas te geven.
Heb je wel eens met een Focus RS gereden dan? Het gelul over de Focus en het sturen ermee wordt vaak alleen bevestigd door mensen die te veel naar Jeremy Clarkson hebben gekeken maar er zelf niet in hebben gereden.

Je moet het stuur idd stevig vastpakken maar dat resulteert wel in een auto die sneller de bocht door gaat als een standaard STi...

Met andere woorden, de Focus RS is de besten en snelste Fwd'er ooit gemaakt maar is jammer genoeg erg ondergewaardeerd en dat komt omdat mensen veel te vaak afgaan op de opinie van b.v. de komiek Clarson!
Laatst gewijzigd door Topfuel op 22 jul 2007, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 22 jul 2007, 13:29

Spreek je nou jezelf niet tegen? ;)

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 22 jul 2007, 13:33

Ik vindt het alleen jammer dat de Focus RS altijd wordt gezien als de auto met de heftige/gevaarlijk stuureigenschappen maar dat er wordt vergeten dat de auto geweldig snel is.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 22 jul 2007, 13:57

Sperr op de alfa is btw een erg goede zaak... Nu maar afwachten welke fabrikanten gaan volgen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 283 gasten