De teloorgang van een mooi merk

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

De teloorgang van een mooi merk

Bericht door Robin » 01 feb 2006, 23:27

Er stond nog niks op 't Italieforum en dit las ik gisteren. Jammergenoeg kan ik 't alleen maar met 'm eens zijn:

http://www.planet.nl/planet/show/id=174 ... /sc=1e9512

Column: De teloorgang van een mooi merk

Gepubliceerd op dinsdag 31 januari 2006

Door Thomas Bangma
Alfa Romeo, wie heeft er geen heerlijke herinneringen aan? Ik in elk geval wel. Ja, ik kan wel janken als ik terugdenk aan hoe het vroeger was.
Vroeger, toen was alles beter. Als je tenminste niet al te ver teruggaat in de tijd. Een jaar of dertig, maximaal veertig is genoeg. Toen was Alfa Romeo nog een prachtig merk, dat heel bijzondere auto’s bouwde. Auto’s die ten opzichte van de concurrentie eigenlijk ook nog eens heel redelijk geprijsd waren. Ik heb ze gelukkig nog heel bewust mee mogen maken; de Giulia’s, de Alfetta’s, en vrij recent nog de 75’s.
Afbeelding

Laatstgenoemd model – waarmee het 75-jarig bestaan van het merk werd onderstreept - was niet bepaald een stilistisch hoogstandje, maar een aparte auto was het zeker. Bovendien had de 75 achterwielaandrijving, een raszuivere dubbelnokker (de eerste jaren nog lekker met twee dubbele carburateurs) onder de kap en vooral heel veel karakter.

Karakter is iets geheel anders dan een sleets imago, dat dankzij beoefenaars van de hogere marketingkunst bij tijd en wijle opgepoetst wordt. Het karakter van een auto, daar kun je van genieten. Je kunt je er desnoods (of desgewenst) zelfs af en toe aan ergeren. Maar als al wat rest van een mooi merk een door de realiteit ingehaald imago is, dan valt er niets meer te genieten. Dan kun je slechts hopen dat anderen onder de indruk zijn van het imago van jouw Alfa Romeo. En dat is toch wel een beetje sneu.

Deze sombere gedachte overviel me terwijl ik in de nieuwe 159 reed. Terwijl juist deze Alfa me alweer bijna een jaar geleden tijdens een zogeheten ‘statische’ presentatie bijzonder aangenaam verraste. Want hij ziet er gewoon vreselijk goed uit. En dankzij de bemoeienissen van ene Karl-Heinz Kalbfell beloofde het een goed gebouwde, Duits-keurig afwerkte auto te worden. Wel, dat is ook heus gelukt. Ik vrees evenwel dat het daarbij is gebleven.

De 159 is ook weer heel redelijk geprijsd, maar het is helaas ook niet meer dan een redelijk alternatief voor diverse andere auto’s in zijn klasse. De 159 is simpelweg niet bijzonder genoeg waar het om de rijeigenschappen gaat. Zeker, hij rijdt uitstekend. Zoals zo veel andere auto’s dat thans ook doen. De 159 is als een vrouw die supersexy gekleed gaat, maar bij nadere inspectie de zonde eigenlijk niet waard blijkt te zijn. Geen moment voelde ik dan ook de neiging te ‘zondigen’ in het verkeer. Ik heb er een week lang bijzonder braaf in rondgereden. Om de dagelijkse dingen te doen. Geen kilometer extra. Dat zegt eigenlijk alles. Toch wil ik u het commentaar van Ton Roks (hoofdredacteur van Autovisie en erkend Alfa-liefhebber) inzake de 159 niet onthouden: ‘Alfa is een weg ingeslagen die tot gewonere auto’s leidt. Voor een merk dat het van liefhebbers moet hebben is dat gevaarlijk’. Hij laat het nog bij een welgemeende waarschuwing. Voor mij is Alfa Romeo vandaag al niet meer dan een mooie herinnering…

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 01 feb 2006, 23:35

Prachtige colum, en trieste constatering die ik alleen maar kan onderschrijven :-(

Michel

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 01 feb 2006, 23:39

Hoe erg ik het vind: hij heeft gewoon helemaal gelijk.
Eigenlijk moeten we hopen dat die 159 nu juist helemaal niet verkoopt en dat ze daar in Milaan eens goed wakker gerammeld worden. Maar dat zal er met een leasemarkt die bijna een vaste reeks verkopen garandeert ook wel niet in zitten. :(

159 ziet er trouwens wel heel mooi uit (zag er gisteren voor het eerst een in het wild rijden), dus dat valt dan nog wel mee, maar verder, nee, de zwanenzang die met de 155 is ingezet is onderhand een zelfmoord aan het worden.
En alsof alles nog niet erg genoeg wat, lepelen ze ook nog wat Opel-motoren in die nieuwe dingen, zelfs de V6 wordt vervangen door een GM V6, ze hadden ze liefhebbers beter meteen een ijspriem door het hart kunnen steken.
Oh nee, wacht dat boeide niet, want die liefhebbers kopen na de 75 toch geen nieuwe Alfa's meer. :(

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 01 feb 2006, 23:53

Bij Alfa Romeo maken ze auto's die goed rijden.. ook iets sportiever dan de concurrentie (qua gevoel/afstelling). Maar voor een echt sportieve auto hoef je er niet meer heen te gaan.
Design en marketinggelul over italiaanse levensgenieters bladiebla is wat die auto's nog doet verkopen.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 02 feb 2006, 12:33

Ja, en da's zund, want al dat mooie Italiaanse leven koop ik niks meer voor de dag nadat ik de showroom uitgereden ben en in een druilerige file sta op de Nederlandse wegen.

In het voorwoord van de nieuwe EVO trouwens een soortgelijk verhaal, maar dan over Audi.
Management summary: als de nieuwe RS4 nou gewoon rwd gehad had was het een betere auto geweest dan nu (en misschien wel een match voor de M3), maar dat gaat niet gebeuren want de marketingjongens bij Audi gooien niet zomaar 25 jaar Quattro weg.

Tsja, het is wel duidelijk eigenlijk. Imago verkoopt de auto's, kwaliteiten zijn minder belangrijk geworden.

Gebruikersavatar
6-bakkie
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:35
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door 6-bakkie » 02 feb 2006, 22:02

Kan het niet helemaal onderschrijven. Kom net terug van de officiele introductie van de Brera bij alfa nederland. Brera is een mooie, dikke auto alleen als die kap van de 3.2 V6 opengaat word je niet vrolijk. Waar vroeger je de tranen in de ogen sprongen van die 6 mooie inlaatbuizen, zit er nu een afdekplaat op.............. :oops:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 02 feb 2006, 22:35

Ja en als je die afdekplaat weg schroeft staat er: Made in Germany.


<zoekt oranje nazi helm en roept Mussolini erbij>

We zijn weer 50 jaar terug in de tijd! :twisted:

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Francisco » 03 feb 2006, 00:23

Sad but true .... :(

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 feb 2006, 17:42

Mannen niet zo'n drama.

De urnen industrie draait straks weer volle toeren :lol:


Alfa's hebben 1 sterk punt, de modellen stralen altijd een stukje sportiviteit en klasse uit. Zelfs een 147 onstijgd de grijze middenklasse massa. En ondanks dat het model al weer een eeuwigheid meegaat is die nog steeds actueel qua styling.

Peter, die GTA van jou met welke gedachte gang kocht je die toendertijd ?

Maar10
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:00
Locatie: La Haye
Contacteer:

Bericht door Maar10 » 03 feb 2006, 18:56

Je koopt met je gedachten op 0.

Maar on topic sad but true. Ik zie ook vroegere liefhebbers ineens in andere vage merken rijden en nu ik dus een maandje in een 147 1.6 rijd weet ik eigenlijk ook heel goed waarom. Ziet er echt heel gaaf uit en zelfs de hond kan in de kleine achterruimte maar het rijdt niet echt heerlijk zoals de Alfetta (hopelijk komt er weer snel een Nord 2L blok in de collectie maar voorlopig even een oude 4x4 op de shortlist) het is gewoon een vervoersmiddel geen pret meer, althans voor mij.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 03 feb 2006, 19:06

Om te beginnen: MEGALOL @ Avatar van Robin.
Die had ik ook al willen nemen, maar kon nergens een fatsoenlijk formaat vinden. :lol:

Het is een goede vraag Rico, dat wordt een lang verhaal, maar bottomline:
Megagave motor (niet eens goed, wat verbruik en specifiek vermogen en zo is niet eens zo bijzonder, maar dat geluid, hoe liniair hij is, de neus die bij volgas bij 180km/u nog omhoog komt), die auto is een verleider als een knappe vrouw.
Pas jaren later kom je erachter dat daaronder eigenlijk een stom zeurwijf zit met nukken en een draaicirkel als Erica Terpstra. ;)

Rij in die auto en het is meteen helemaal geweldig, auto was ook al gekocht voordat er goed en wel over nagedacht was en, ook heel belangrijk, er was destijds eigenlijk geen concurrentie.
Ja, Clio 2.0 en Focus RS en dat zijn toch viercilinders en missen iets speciaals als je je geld toch stuk gaat slaan. Golf R32 van 1500kg en Henkie Haldex leek me ook niks (naast het feit dat ik weggejaagd werd uit de VOLKSwagen-showroom, jaja, die mogen hun naam ook wel eens veranderen).
130i/350Z/RX8/etc. zijn allemaal auto's van latere tijd, EVO 7 was gewoon te duur en verder was er niet zoveel aanbod.

En wat ook meespeelde, ik had toen net die 75 erbij, ik wilde ook helemaal geen speelauto. De 75 was mijn eerste RWD auto (na de Batavus en wat karts), driften op de openbare weg was nog eng en dat zocht ik helemaal niet. Gewoon een snelle auto, punt naar punt, veel grip, goede remmen en een heerlijke motor, dan was het hem wel hoor.
Drie jaar circuitervaring verder en ik drift nu ook af en toe afritten in de regen met snelheden waar ik drie jaar geleden met een piepende wieltje de broek nog vol had gehad bij wijze van spreken.
Niet dat ik nu een tweede Verstappen ben, verre van dat, maar de grens is toch wel wat opgeschoven en het nut van een leuke speelauto op de openbare weg ontgaat me niet meer.

Is het toch weer een lang verhaal geworden terwijl het eten koud staat te worden. :lol:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 04 feb 2006, 02:18

Als je nou eens niet zoveel zat te vreten had je nu een TVR gehad ;)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 04 feb 2006, 10:02

:D

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 feb 2006, 13:15

Peter ik herken wel wat in de keuze voor de alfa 147 GTA. Ik kocht indertijd eigenlijk op dezelfde manier de S3. Er was in die klasse toen helemaal niks anders. Ja een Golf V6 met 204pk maar dat was meer een gewone snelle golf ipv iets bijzonders.

Vandaag de dag is er veel meer keus.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 04 feb 2006, 14:11

Ik begrijp de krokodillentranen van Bangma 14 jaar nadat de laatste RWD Alfa van de band rolde niet. Als hij een lofzang op de ouwe Giulia's, Giulietta's en 75's had willen houden en tegelijkertijd de nieuwe koers van Alfa Romeo waarin alleen nog maar FWD auto's pasten op de korrel had willen nemen, dan had hij dat in 1992 moeten doen. Sterker nog, hij had dat in 1992 horen te doen.

Maar autojournalisten verhouden zich vaak tot nieuwe modellen als marketeers tot hogere verkoopcijfers, ze vinden ineens alles prachtig. Zolang er maar iets te schrijven of verkopen valt.

147's en 156's zijn geweldige FWD auto's. Looks, prestaties, degelijkheid, alles ok. De 159 was de logische stap naar nog meer van datgeen dat Alfa sinds het verscheiden van de laatste RWD alleen maar betere verkoopcijfers heeft opgeleverd. Beter rijdt een auto daar nooit van.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 04 feb 2006, 17:58

Mooi gezegd Sweet. Zo is het maar net. Helaas.

Gebruikersavatar
Scudetto
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2006, 10:51

Bericht door Scudetto » 15 sep 2006, 12:04

*kick*

mooie discussie :)
Ik denk dat het weer wat tijd nodig heeft. Alfa (fiat S.p.A.) heeft geld nodig voordat ze weet wat leuke uitstapjes kunnen doen. Volgens mij gaat het juist weer de goede kant op.
De alfa's worden weer karaktervoller en spannender. Ik verwacht (lees: hoop) dat ze in de toekomst voor de limousines weer overgaan op RWD.


8C competizione anyone? Of een die kleine alfa die eraankomt, met een leuk blok erin. Ik denk dat de toekomst van alfa wel goed zit.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 15 sep 2006, 12:18

Denk dat de grote sedans eerder AWD krijgen, maar volgens mij komt er gewoon geen grote sedan. De 159 is groter dan de 166.

Er komt nu een kleine alfa onder de 147. Maar dat wordt echt geen 1 serie aftreksel met RWD.

Dat ze die proto in productie nemen is wel goed nieuws. Maar ik heb echt helemaal niets met moderne Alfa's. De 75 was in die tijd de leukste, maar eigenlijk hield Alfa eind jaren '70 op met echt leuke en mooie auto's produceren. Sterker nog, de vooroorlogse Alfa Romeo's, dát waren dé auto's uit hun historie. :) Maar ja, ik heb gewoon wat met pre war auto's.

Gebruikersavatar
Scudetto
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2006, 10:51

Bericht door Scudetto » 15 sep 2006, 14:55

Dennis Cavallino schreef:Denk dat de grote sedans eerder AWD krijgen, maar volgens mij komt er gewoon geen grote sedan. De 159 is groter dan de 166.
Dat zou zonde zijn, ik verwacht nog wel een 169 eigenlijk. Misschien eerder met AWD zoals je zegt, maar ik mag toch wel hopen :)

Dat de kleine alfa geen RWD maar FWD wordt lijkt me ook logisch, maar ze kunnen wel verrot goed FWD's maken bij Alfa. Dat wordt vast ook een leuke auto.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 15 sep 2006, 15:13

Een 169 moet dan wel meer richting een Quattroporte gaan vind ik. Hoeft geen concurrent te worden, maar bijna zelfde grootte en een groot deel van diens prestaties. Evt. met grote Diesel.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 15 sep 2006, 15:17

Een goede FWD is zoiets als een knappe travestiet. ;)

Gewoon mijn mening, is mooi als mensen dat anders zien, want voor de AWD/RWD-junkies blijft er gewoon verrotte weinig keus over. :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten