Alfa 75

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Alfa 75

Bericht door HSR » 09 feb 2007, 00:21

De Alfa 75, laatste échte alfa gemaakt. Vanaf de 2.0TS standaard met sper.

Ik heb zowel een 2.0 TS gehad, die na 7 dagen kapot ging dankzij mijn eigen lompe gedrag, en een 1.8 IE die juist uitermate goed zijn werk deed.
Het is een haat liefde verhouding. Ik hou van zijn looks, rijgedrag, geluid en emotie. Ik haat zijn kuren, roest, slechte assemblage, klote lak en zwakke versnellingsbak. En toch wil ik er weer een.

Nog steeds ben ik hopeloos verliefd op deze alfa. Ik wil er weer een en zit er aan te denken om er weer eentje te kopen voor van de zomer.



Hoeveel DF'ers hebben er een gehad? Wat waren jullie bevindingen met dit model?

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 09 feb 2007, 00:28

Geen gehad maar vind ze wel gaaf. Jammer van de horrorverhalen... project van Peter was super maar ik moet er niet aan denken dat mij zoiets overkomt.

Alfa moet zo'n soortgelijk model opnieuw uitbrengen, dat icm beetje knappe looks scoort zeker.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 09 feb 2007, 09:10

Peter Tunissen kan je alles vertellen over het drama dat Alfa 75 heet :wink:

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 09 feb 2007, 11:43

Hans Disco schreef:Peter Tunissen kan je alles vertellen over het drama dat Alfa 75 heet :wink:

Ok, ik ben benieuwd.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 09 feb 2007, 11:45

Wilde je nog een 75 kopen? Dan moet je dat doen voor Peter dit topic heeft gevonden :lol:

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 09 feb 2007, 11:54

Tom schreef:Wilde je nog een 75 kopen? Dan moet je dat doen voor Peter dit topic heeft gevonden :lol:
Misschien wel goed om te horen wat een miserie hij heeft gehad, dan houd ik waarschijnlijk een hoop knaken in de pocket :D

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 09 feb 2007, 12:25

Gewoon doen Hugo :wink:

Zeker nu je de e30 zo mist. Het leven is er om geleefd te worden.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 09 feb 2007, 13:33

Alfa 75, ik heb er 2 gehad. Een 1.8 met zo'n 135-140 pk voor mijn gevoel en een TS met voor mijn gevoel maar 100 pk. :)

De eerste was mijn 2e auto. Ik kan daar nog steeds warme gevoelens bij krijgen. Ik vond die auto mooi, was roestvrij, alleen de blanke laklaag van het dak was eraf, zoals bij zovelen. Mooi houten Momo stuurtje met chrome spaakjes en bijpassende pook. Dat maakte die auto af. Sturen in 75's zijn altijd lelijk namelijk.

Die auto stuurde zo fijn, schakelde lekker (als één van de weinigen) en ik heb die auto vertroeteld én op zijn staart getrapt 2 jaar lang. Gaf geen krimp. Jammer dat iemand zijn Golf in de neus boorde. Op dat moment had ik een Porsche 924 S op het oog. Die mist de emotie van de 75 en het scherpe sturen, maar is zeker niet slecht.

Een E30 is een mix van beiden. Maar de Alfa 75, daar ben ik op verliefd geworden en die liefde gaat nooit meer over. De zwarte 75 was van Peter (Nero Serpente) geweest. Beetje fout, maar wel mooi. Jammer dat 'ie stuk ging. Heb hem toen achtergelaten bij Alfa Nord.

Ik zit nu nog weleens te kijken naar een mooie TS. Ik ben alleen erg kritisch geworden intussen. Hij zou dan in concours staat moeten zijn. Komt nog wel een keer.

Ik heb mijn records in sommige bochten nooit meer geevenaard sindsdien. En dat terwijl ik nu beter kan rijden en snellere auto's onder mijn kont heb gehad. Grip en wegligging waren fenomenaal, zeker met juiste bandjes eronder. Weggedrag was listig toen ik nog onervaren was. Had mijn dood kunnen zijn, ware het niet dat ik hem wonder boven wonder uit de rotsen en vangrails hield op weg naar Malmedy (brak uit terwijl ik een bocht veels te hard in ging en remde, spinde 180 graden en kwam meter voor de rotswand tot stilstand). Ging zooooo hard, ik dacht dat die bocht ook met 140 kon, maar was haaks rechts downhill. Erg spannend. :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 09 feb 2007, 13:37

http://denniscavallino.hyves.nl/album/1 ... lino/llgq/

Hier staan wat foto'tjes van mijn 75 en de 75 V6 van Peter Tunissen (mocht toen ook even rijden op Lelystad). Ding helde over niet normaal, maar wel gaaf. :)

Je maakt mij blijer met ritje achter het stuur van een 75, dan een E46 M3.

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 09 feb 2007, 14:32

Dennis Cavallino schreef:http://denniscavallino.hyves.nl/album/1 ... lino/llgq/

Hier staan wat foto'tjes van mijn 75 en de 75 V6 van Peter Tunissen (mocht toen ook even rijden op Lelystad). Ding helde over niet normaal, maar wel gaaf. :)

Je maakt mij blijer met ritje achter het stuur van een 75, dan een E46 M3.

Dennis, dat heb ik dus ook. Die vervelende verliefdheid voor zo'n model. Mijn 1.8 helde ook over als de ziekte, was net een boot. Als ik er van de zomer misschien weer een koop komen er eerst gele koni's onder.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 09 feb 2007, 15:08

Auto/onderstel compleet aangepakt en dan gele Koni's eronder houden is een duidelijk no go. Ben wel benieuwd hoe die auto het op een RS onderstel doet.

Verder tsja, enerverende auto's, die 75's, zeker de V6'en en turbo's.
Wil je ermee gaan rijden of toeren?

Voor toeren lijkt het me prima, voor rijden ook, maar dan gaat er wel alles aan kapot dat je maar kunt bedenken; zo'n auto is in permanente staat van restauratie (coyright MN-Power, alleen had die het over een E30; een 75 is nog een paar tandjes erger ;)).

Ik denk dat om als circuitauto te gebruiken een E30/E36 M3 of 964 goedkoper is dan een 75.
Verder zijn het wel leuke auto's ja. :)

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 09 feb 2007, 16:41

Maar Peter, welke problemen heb jij allemaal gehad met de 75?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 09 feb 2007, 18:11

Geen problemen, behalve dat alles kapot ging. ;)
Motor (2x), bak (2x), diff (3x) en nog een hele zooi aan onderdelen waar je nog nooit van gehoord hebt. :D

Heb ooit uitgerekend dat die auto in anderhalf jaar (intensief) circuitgebruik iets van 25.000 euro heeft gekost (incl. alles dan wel).
En op het eind hou je dan een oude niet-uitziende 75 over; een M3 of 911 is altijd wel een koper voor te vinden, bij een 75 is dat gewoon moeilijker.

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 09 feb 2007, 18:57

Peter Tunissen schreef:Geen problemen, behalve dat alles kapot ging. ;)
Motor (2x), bak (2x), diff (3x) en nog een hele zooi aan onderdelen waar je nog nooit van gehoord hebt. :D

Heb ooit uitgerekend dat die auto in anderhalf jaar (intensief) circuitgebruik iets van 25.000 euro heeft gekost (incl. alles dan wel).
En op het eind hou je dan een oude niet-uitziende 75 over; een M3 of 911 is altijd wel een koper voor te vinden, bij een 75 is dat gewoon moeilijker.

Ja, maar dat is met bijzonder heftig gebruik. Ik zal hem lekker recreatief gebruiken en met enige mate van beleid.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 10 feb 2007, 02:11

Ja, maar evengoed wel met netjes warmrijden en geen echt gekke dingen als shift locks e.d.

Als je op het forum van de Alfaclub rondneust, dan zegt iedereen je dat Alfa's de beste auto's ter wereld zijn (daarom kom ik er ook niet meer eigenlijk), Duits is kut, Japans is kut, Engels is ook kut, Lancia kan nog net maar Alfa's zijn het en gaan ook niet kapot. En dan lees je drie posts later "ja, ik kom ook nooit boven de 4000rpm, dat vind ik zonde, ik ga mijn bella niet aftrappen".
www.zegdanniks.nl ;)

Ik zou trouwens voor een 924 of 944 gaan nu denk ik (maar dat ik ook omdat ik een 75 en E30 al gehad heb natuurlijk).
Dan heb je een beetje de mix van het betrouwbare van een E30 en het leuke transaxle weggedrag van een 75. Hoop ik. Maar daar kan Dennis je dan weer meer over vertellen. ;)

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 10 feb 2007, 12:03

Peter Tunissen schreef:Ja, maar evengoed wel met netjes warmrijden en geen echt gekke dingen als shift locks e.d.

Als je op het forum van de Alfaclub rondneust, dan zegt iedereen je dat Alfa's de beste auto's ter wereld zijn (daarom kom ik er ook niet meer eigenlijk), Duits is kut, Japans is kut, Engels is ook kut, Lancia kan nog net maar Alfa's zijn het en gaan ook niet kapot. En dan lees je drie posts later "ja, ik kom ook nooit boven de 4000rpm, dat vind ik zonde, ik ga mijn bella niet aftrappen".
www.zegdanniks.nl ;)

Ik zou trouwens voor een 924 of 944 gaan nu denk ik (maar dat ik ook omdat ik een 75 en E30 al gehad heb natuurlijk).
Dan heb je een beetje de mix van het betrouwbare van een E30 en het leuke transaxle weggedrag van een 75. Hoop ik. Maar daar kan Dennis je dan weer meer over vertellen. ;)
Aan een Porsche 944 zat ik ook te denken. Die kosten momenteel de wereld niet, maar zijn alleen wel stukken lelijker dan de Alfa 75.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 10 feb 2007, 12:26

Hé let op wat je zegt :wink:

Als je voor een 944 wilt gaan heb ik er nog wel een voor je. Ik gebruik de mijne bijna niet meer en hem stof laten verzamelen is ook zo zonde.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2007, 13:24

Geen koopje: http://www.rallycarsforsale.net/clas/in ... s&id=21255

Wel een gave 75.


Tja een Alfa 75 vergelijken met een Porsche 924/944 kan wel, maar toch ook weer niet. Ze hebben veel overeenkomsten, maar qua beleving zijn ze heel anders.

Ik heb de 924 S direct na de 75 gekocht en miste altijd de emotie. Beide auto's heb ik 2 jaar lang intensief in gereden. Een 924 S gaat nooit stuk (tenzij je verkeerde olie gebruikt, hehe) en heeft gewoon een veel minder spannend geluid. Mijn eerste 75 ging echter ook nooit stuk, behalve de uitlaat die onder het carter doorloopt!

De 924 S is echter wel sneller (net zo snel als een E30 325). En die snelheid, die mis je in een 75, vind ik. In een 924/944 zit je heel laag en dat voelt ook veel sportiever/directer aan. De kofferbak van de 75 is gigantisch, maar de 924 S vond ik ook praktisch.

De 75 heeft dubbele wishbones voor, alleen geen schroefveren. Daarom heb je die dikke stabi van RS racing nodig. Een 924 S heeft een soortgelijke constructie en ook die helt veel over. Daar kun je helaas geen camber afstellen, maar in dagelijks sportief gebruik vind ik beide auto's prima 'liggen'.

Door de transaxle constructie zijn beide auto's voorzien van maximale grip achter. Ze hebben ook beide 'last' van het gewicht bij de contraslip (tankslapper). Daar moet je rekening mee houden.

Grote pluspunt van de 75 vind ik het axiaal verstelbare stuur. In de 924/944 kun je het stuur niet naar je toe halen en daardoor loop je altijd te kloten met het vinden van een goede zithouding.

Ik zou beide auto's zo weer kopen, maar er zit een wezenlijk verschil tussen beide. Wat lekkerder/leuker/sneller/beter/betrouwbaarder/mooier is, tja, dat ligt aan jezelf. Ik zou een 75 willen, met een 924 S ernaast. :)

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 12 feb 2007, 17:05

Mooi verhaal, Dennis.


Ik hoor overigens ook wel best goede verhalen van de 75. Let wel, ze zijn al 18 jaar oud. Ik had een TS met 250K op de teller en ging nog steeds goed vooruit.
















Hans Disco schreef:Hé let op wat je zegt :wink:

Als je voor een 944 wilt gaan heb ik er nog wel een voor je. Ik gebruik de mijne bijna niet meer en hem stof laten verzamelen is ook zo zonde.

Kwanta kostda? 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten