Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk
Geplaatst: 30 dec 2017, 12:56
Voila, ik smijt het maar eens in de groep. Vorig jaar had ik al een korte testrit met de Guilia benzine 200pk en was toen al heel hard gecharmeerd.
Wat mij toen tegen hield was 2 ledig, enerzijds had het te maken dat er een opvolger kwam van de GT86/BRZ en ik daar toen nog helemaal verknocht aan was. Ik had ook nog een heleboel mods die ik kon hergebruiken en kreeg toen een eerlijke prijs voor mijn bijna 4 jaar oude GT86. Alles samen leek dit een keuze waar ik weinig verkeerd mee kon doen.
Anderzijds heeft de Guilia bij een eerste kennismaking toch heel wat checkboxes die ik belangrijk vind kunnen aanvinken.
- Een goede zit/stuur positie
Met mijn 1m93 zit ik net niet met mijn kruin tegen het plafond dus hoef ik er ook geen andere stoelen in (zoals in de GT86/BRZ het geval was). Bovendien is de stuur voldoende in de diepte verstelbaar: ik heb het stuur graag dicht bij mij en dat lukt goed in de Alfa. Nog een belangrijke voor mij is dat de schakelflippers vast staan op de stuurkolom: dit is de enige juiste plaats imho. Jammer dat enkel de Italianen dit tegenwoordig goed doen. Ik begrijp dan ook niet dat bij de Nissan GT-R dit vorig jaar hebben aangepast..
- Uit de basis een goede wegligging/stuurgevoel
Je moet het maar doen, als het merk die precies het merk bijster was helemaal terug keren en hun EIGEN idee en filosofie uitvoeren. Eindelijk terug de eigenheid die we van een Alfa verwachten. Daarbij hebben ze de keuze gemaakt om een achterwiel aangedreven wagen te bouwen met een echt goed chassis waarbij ze het gewicht van de wagen onder controle hebben kunnen houden. Hij is dan ook een 75kg lichter dan de 3-serie en Jaguar XE. De dempers doen hun werk zo goed als het kan voor een standaard productie wagen. Vooral de rebound hebben ze heel goed onder controle kunnen houden waardoor je heel wat vertrouwen krijgt wanneer je de Alfa snel rijdt, ook over slechte, hobbelige wegen. De calibratie van het stuurhuis hebben ze ook goed voor mekaar en de Guilia communiceert met je als geen ander. Hij is direct en dat heeft zeker weg van bv de stuur directheid van een Ferrari 458 Italia, maar dan in berline maatstaf. RWD is voor mij een must: een wagen dient te sturen via de voorwielen en aangedreven te worden op de achterwielen. Ze hebben het in Italië goed voor mekaar.
- Interieur
Het interieur is eens iets anders, anders dan we gewoon zijn van een BMW, Mercedes of Audi, maar aan de andere kant mist het wel iets van de flair van een 159. Ik had misschien iets meer van het Italiaans design willen terug zien. Maar voor mij is het prima en ik kan er best mee leven, zolang het maar niet gaat kraken of piepen. Het stuur ligt goed in de hand al mocht het van mij volledig rond zijn en niet onderaan licht afgevlakt. Ook de plastiekerige afwerking onderaan het stuur vind ik wat spijtig. In de afwerking konden er wel wat zaken beter uitgevoerd worden. Ik denk maar aan het wieletje om de lichten in hoogte te regelen en de armsteun die niet altijd met evenveel zin toe klapt. Beenruimte achterin is erg krap als ik achter mezelf zit, maar dat is nu niet zo belangrijk. Koffer ruimte lijkt mij iets kleiner dan de concurrentie maar voor mij ok.
- Motor/versnellingsbak
De motor is levendig en gewillig, al zou hij een wat ruwer karakter mogen laten horen. Verder ben ik wat ontgoocheld in de redline. Die begint al aan 5500 toeren, ik had van Alfa toch een redline van 6500 verwacht. Maar de auto gaat wel degelijk van zijn plek. Hij voelt erg vlot aan en dat is zeker mede door de ZF bak met 8 versnellingen. De programmatie van deze bak heeft Alfa zelf voor zich genomen en die is echt goed. Up- en down shift voert hij trefzeker uit, echt een plezier. Verder zou de motor op de bank overigens 230pk hebben en een paar tientallen meer Nm's. Maar het verhaal wordt nog beter: de motor zou identiek aan de Veloce zijn, waarbij men de motor software van de Veloce erop kan programmeren. Dat wordt dan 280pk, maar ook deze variant levert op de bank 30pk extra waarbij je op 310pk uit komt én 460Nm aan koppel. Dit programma is dan wel enkel actief in de Dynamic stand.
Zo, dit was even mijn korte impressie. Echter staan er nog wat puntjes open die ik niet heb besproken en die sommige mensen die mij kennen gemist hebben in bovenstaand stuk. En dit is eigenlijk perfect tot één punt. Alfa zet met de Guilia een fantastische, dynamische auto neer die kan wedijveren met de beste in het segment en misschien wel beter is naar chassis. Echter heeft er één of andere Italiaan enkele jaar terug beslist dat de ESP niet kon worden uitgezet op de meer standaard modellen van de Guilia. Enkel op de QV gaat het ESP uit in Race mode.
Mensen die me kennen weten dat dit voor mij een deal-breaker is. Niet dat ik nog zo wil vegen als het geval was met de GT86, maar indien gewenst wil ik nog steeds een bochtje dwars kunnen nemen. Binnen de optie lijst van de Guilia staat een optie "Performance pack" waar er een sperdifferentieel in zit (wellicht Q2 torsen exemplaar). In één video van Autovisie is er hierover gesproken dat in deze configuratie in de dynamic stand de ESP enige vrijheid zou toelaten. Heeft iemand hier meer informatie over. Als ik deze vraag stel bij een dealer weten ze uiteraard van niks, en verdere feedback van Alfa Romeo blijft voorlopig ook uit. Voor mij mag dat eventueel door een geheime combinatie van knoppen aan te draaien zijn. In de BRZ was er bv een "pedal dance" waarbij je herhaaldelijk op de rem moest staan en vervolgens aan de handrem moest trekken. In nood zou je kunnen zeggen, ik trek de zekering uit, maar ik heb nu ook geen zin om met een fouten in de ECU software te zitten
Verder duwt iedereen mij richting M140i. Er zijn natuurlijk enkele pro's aan die keuze: motor met meer longinhoud en een ESP die wel uit kan zonder enig probleem. Nadeel is dat het sperdiff ook prijzig is (2.8k als ik mij niet vergis), maar ook vind ik het stuurgevoel echt "doods", het geeft erg weinig feedback en ook het chassis (wat je onder je billen voelt) is weinig communicatief. Laatste punt is ook dat ik de schokdempers echt ondermaats vind. Op hobbelige wegen hebben ze erg veel moeite om de wagen op de weg te houden..
Deze indruk heb ik na een korte testrit vorig jaar van een half uur, misschien kan een langere testrit het tegendeel bewijzen?
Finaal punt: een nieuw project waarbij ik weer vanalles moet gaan aanpassen zie ik niet meer zitten. Dat van die M140i valt allemaal op te lossen, maar dat gaat mij weer een pak geld kosten terwilj ik dat eigenlijk niet meer wil.
Feedback en eigen meningen zijn welkom!
Wat mij toen tegen hield was 2 ledig, enerzijds had het te maken dat er een opvolger kwam van de GT86/BRZ en ik daar toen nog helemaal verknocht aan was. Ik had ook nog een heleboel mods die ik kon hergebruiken en kreeg toen een eerlijke prijs voor mijn bijna 4 jaar oude GT86. Alles samen leek dit een keuze waar ik weinig verkeerd mee kon doen.
Anderzijds heeft de Guilia bij een eerste kennismaking toch heel wat checkboxes die ik belangrijk vind kunnen aanvinken.
- Een goede zit/stuur positie
Met mijn 1m93 zit ik net niet met mijn kruin tegen het plafond dus hoef ik er ook geen andere stoelen in (zoals in de GT86/BRZ het geval was). Bovendien is de stuur voldoende in de diepte verstelbaar: ik heb het stuur graag dicht bij mij en dat lukt goed in de Alfa. Nog een belangrijke voor mij is dat de schakelflippers vast staan op de stuurkolom: dit is de enige juiste plaats imho. Jammer dat enkel de Italianen dit tegenwoordig goed doen. Ik begrijp dan ook niet dat bij de Nissan GT-R dit vorig jaar hebben aangepast..
- Uit de basis een goede wegligging/stuurgevoel
Je moet het maar doen, als het merk die precies het merk bijster was helemaal terug keren en hun EIGEN idee en filosofie uitvoeren. Eindelijk terug de eigenheid die we van een Alfa verwachten. Daarbij hebben ze de keuze gemaakt om een achterwiel aangedreven wagen te bouwen met een echt goed chassis waarbij ze het gewicht van de wagen onder controle hebben kunnen houden. Hij is dan ook een 75kg lichter dan de 3-serie en Jaguar XE. De dempers doen hun werk zo goed als het kan voor een standaard productie wagen. Vooral de rebound hebben ze heel goed onder controle kunnen houden waardoor je heel wat vertrouwen krijgt wanneer je de Alfa snel rijdt, ook over slechte, hobbelige wegen. De calibratie van het stuurhuis hebben ze ook goed voor mekaar en de Guilia communiceert met je als geen ander. Hij is direct en dat heeft zeker weg van bv de stuur directheid van een Ferrari 458 Italia, maar dan in berline maatstaf. RWD is voor mij een must: een wagen dient te sturen via de voorwielen en aangedreven te worden op de achterwielen. Ze hebben het in Italië goed voor mekaar.
- Interieur
Het interieur is eens iets anders, anders dan we gewoon zijn van een BMW, Mercedes of Audi, maar aan de andere kant mist het wel iets van de flair van een 159. Ik had misschien iets meer van het Italiaans design willen terug zien. Maar voor mij is het prima en ik kan er best mee leven, zolang het maar niet gaat kraken of piepen. Het stuur ligt goed in de hand al mocht het van mij volledig rond zijn en niet onderaan licht afgevlakt. Ook de plastiekerige afwerking onderaan het stuur vind ik wat spijtig. In de afwerking konden er wel wat zaken beter uitgevoerd worden. Ik denk maar aan het wieletje om de lichten in hoogte te regelen en de armsteun die niet altijd met evenveel zin toe klapt. Beenruimte achterin is erg krap als ik achter mezelf zit, maar dat is nu niet zo belangrijk. Koffer ruimte lijkt mij iets kleiner dan de concurrentie maar voor mij ok.
- Motor/versnellingsbak
De motor is levendig en gewillig, al zou hij een wat ruwer karakter mogen laten horen. Verder ben ik wat ontgoocheld in de redline. Die begint al aan 5500 toeren, ik had van Alfa toch een redline van 6500 verwacht. Maar de auto gaat wel degelijk van zijn plek. Hij voelt erg vlot aan en dat is zeker mede door de ZF bak met 8 versnellingen. De programmatie van deze bak heeft Alfa zelf voor zich genomen en die is echt goed. Up- en down shift voert hij trefzeker uit, echt een plezier. Verder zou de motor op de bank overigens 230pk hebben en een paar tientallen meer Nm's. Maar het verhaal wordt nog beter: de motor zou identiek aan de Veloce zijn, waarbij men de motor software van de Veloce erop kan programmeren. Dat wordt dan 280pk, maar ook deze variant levert op de bank 30pk extra waarbij je op 310pk uit komt én 460Nm aan koppel. Dit programma is dan wel enkel actief in de Dynamic stand.
Zo, dit was even mijn korte impressie. Echter staan er nog wat puntjes open die ik niet heb besproken en die sommige mensen die mij kennen gemist hebben in bovenstaand stuk. En dit is eigenlijk perfect tot één punt. Alfa zet met de Guilia een fantastische, dynamische auto neer die kan wedijveren met de beste in het segment en misschien wel beter is naar chassis. Echter heeft er één of andere Italiaan enkele jaar terug beslist dat de ESP niet kon worden uitgezet op de meer standaard modellen van de Guilia. Enkel op de QV gaat het ESP uit in Race mode.
Mensen die me kennen weten dat dit voor mij een deal-breaker is. Niet dat ik nog zo wil vegen als het geval was met de GT86, maar indien gewenst wil ik nog steeds een bochtje dwars kunnen nemen. Binnen de optie lijst van de Guilia staat een optie "Performance pack" waar er een sperdifferentieel in zit (wellicht Q2 torsen exemplaar). In één video van Autovisie is er hierover gesproken dat in deze configuratie in de dynamic stand de ESP enige vrijheid zou toelaten. Heeft iemand hier meer informatie over. Als ik deze vraag stel bij een dealer weten ze uiteraard van niks, en verdere feedback van Alfa Romeo blijft voorlopig ook uit. Voor mij mag dat eventueel door een geheime combinatie van knoppen aan te draaien zijn. In de BRZ was er bv een "pedal dance" waarbij je herhaaldelijk op de rem moest staan en vervolgens aan de handrem moest trekken. In nood zou je kunnen zeggen, ik trek de zekering uit, maar ik heb nu ook geen zin om met een fouten in de ECU software te zitten
Verder duwt iedereen mij richting M140i. Er zijn natuurlijk enkele pro's aan die keuze: motor met meer longinhoud en een ESP die wel uit kan zonder enig probleem. Nadeel is dat het sperdiff ook prijzig is (2.8k als ik mij niet vergis), maar ook vind ik het stuurgevoel echt "doods", het geeft erg weinig feedback en ook het chassis (wat je onder je billen voelt) is weinig communicatief. Laatste punt is ook dat ik de schokdempers echt ondermaats vind. Op hobbelige wegen hebben ze erg veel moeite om de wagen op de weg te houden..
Deze indruk heb ik na een korte testrit vorig jaar van een half uur, misschien kan een langere testrit het tegendeel bewijzen?
Finaal punt: een nieuw project waarbij ik weer vanalles moet gaan aanpassen zie ik niet meer zitten. Dat van die M140i valt allemaal op te lossen, maar dat gaat mij weer een pak geld kosten terwilj ik dat eigenlijk niet meer wil.
Feedback en eigen meningen zijn welkom!