Oudere Pininfarina Ferrari's

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door InjectTheVenom » 26 apr 2011, 20:49

Zouden de houten plaatwerkmallen nog bewaard gebleven zijn van bijvoorbeeld de 250 GT Pininfarina Coupe en kunnen dingen als logo's en dergelijke nog nieuw besteld worden?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door Petrolhead Tom » 27 apr 2011, 14:09

Vast wel. Alles is te koop, zeker bij Ferrari. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door Ravin ///M » 27 apr 2011, 15:12

Je kunt hier in Rheden daar goed voor terecht, Roelofs Engineering:

http://www.roelofs-engineering.nl/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

en

http://www.roelofsparts.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door Niels v D » 27 apr 2011, 15:29

Hietbrink in Haaksbergen kan ook plaatdelen enz maken. Logo's lijken me niet zo ingewikkeld, die worden vast wel gemaakt.

Maar waarom? Ga je een Ferrari van de kolibri maken?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door Dennis Cavallino » 27 apr 2011, 16:09

Die houten mallen heten in 't Engels een (body)Buck. Ik ben al een tijdje informatie en foto's aan 't verzamelen over Bucks, omdat ik zo'n houten mal al een vorm van kunst vind. In het Ferrari Museum in Maranello staan ook houten prototypes, dat is weer net ff anders.

Houten mal/BodyBuck
Afbeelding

Houten prototype voor windtunnel
Afbeelding

Helaas zijn veel van die houten bucks gewoon in de buitenlucht opgeslagen en hadden ze destijds geen enkele waarde meer. Wel zijn ze reproduceerbaar. Kost alleen veel tijd (meten/zagen/installeren) en dus geld als je het moet uitbesteden. Met de hulp van 3d scanners en 3d printers worden dat soort klussen komende jaren makkelijker (goedkoper betwijfel ik).

Een buck (houten mal) wordt trouwens gebruikt om plaatwerk reproduceerbaar te maken, maar ook bij one-off's werden ze gebruikt, omdat je anders nooit (goedkoop) het plaatwerk op maat kon kloppen. Het is eigenlijk zonde dat nog maar weinig mensen die ambachtelijke technieken beheersen.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 27 apr 2011, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door Dennis Cavallino » 27 apr 2011, 16:18

250 GT als houten mal op 1/43 schaal: http://lpcreation.fr/lpcreation/?Ferrar ... inetta-SWB" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door Mathieu » 27 apr 2011, 16:21

Dennis Cavallino schreef:Die houten mallen heten in 't Engels een (body)Buck. Ik ben al een tijdje informatie en foto's aan 't verzamelen over Bucks, omdat ik zo'n houten mal al een vorm van kunst vind. In het Ferrari Museum in Maranello staan ook houten prototypes, dat is weer net ff anders.

Houten mal/BodyBuck
Afbeelding

Houten prototype voor windtunnel
Afbeelding

Helaas zijn veel van die houten bucks gewoon in de buitenlucht opgeslagen en hadden ze destijds geen enkele waarde meer. Wel zijn ze reproduceerbaar. Kost alleen veel tijd (meten/zagen/installeren) en dus geld als je het moet uitbesteden. Met de hulp van 3d scanners en 3d printers worden dat soort klussen komende jaren makkelijker (goedkoper betwijfel ik).

Een buck (houten mal) wordt trouwens gebruikt om plaatwerk reproduceerbaar te maken, maar ook bij one-off's werden ze gebruikt, omdat je anders nooit (goedkoop) het plaatwerk op maat kon kloppen. Het is eigenlijk zonde dat nog maar weinig mensen die ambachtelijke technieken beheersen.
Nog nooit gezien :oops:
Wat ontzettend gaaf om zoiets in je huiskamer te hebben staan :love:
Mits je natuurlijk een beetje de ruimte hebt en niet zo'n kleine woonkamer hebt als in ons huis.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door Dennis Cavallino » 27 apr 2011, 16:26

Gewoon houten deurtjes maken, IKEA klapstoeltjes met afgezaagde pootjes erin. Ik zie 't probleem niet 'Thieu!

Anders, als je er ooit één bij het grof vuil ziet en hem niet hoeft. Ik kan 'm wel kwijt hoor. Kom ik hem nog gratis bij je ophalen ook. :D


Past dit wel in je huiskamer?
Afbeelding
E-type neus die bij Harry Bootsma (DF-er met die Bentley) in de schuur stond. Kunst!

P.s.
Hou ff mijn website http://www.carthouse.nl" onclick="window.open(this.href);return false; in de gaten, daar komen allemaal autogerelateerde kunstitems op te staan (komen uiteindelijk ook op DF te staan als ik ze heb uitgewerkt, met interviews met de kunstenaars erbij). De site is net nieuw, dus ik moet nog even tijd vinden om het te vullen.
:morecoffee:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door steve smith » 27 apr 2011, 16:31

Waarom zou je? 250 GT en GTE's zijn de vuilnisbakken van de generatie, en worden vaak gekocht voor hun chassis. Er sneuvelt er nog weleens en eentje met racen dus ja..... Dan krijg je dit, wat ik persoonlijk doodzonde vind.
Afbeelding

http://barnfinder.blogspot.com/2010/12/ ... bones.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Of deze

http://www.artvalue.com/auctionresult-- ... 478733.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

In noord italie staat zo een hal vol koetsen zonder chassis, sommige daarvan bijna schroot, sommige daarvan volledige gerestaureerd en rijklaar van hun chassis ontdaan.

BTW van veel jaren 50 en 60 modellen heeft de eerder genoemde meneer Hietbrink mallen. Sommige origineel, sommige zelf gemaakt.

Afbeelding

Edit: hier nog een 212 waarvan het chassis geript is:
Afbeelding
http://bringatrailer.com/2011/02/08/par ... -212-body/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door steve smith op 27 apr 2011, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door Dennis Cavallino » 27 apr 2011, 16:39

Hietbrink heeft inderdaad veel mallen opgekocht en zelf gemaakt. Niet voor niets komt men van over de hele wereld naar hem toe.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door InjectTheVenom » 27 apr 2011, 20:07

Niels v D schreef:Maar waarom? Ga je een Ferrari van de kolibri maken?
Nog niet misschien (ter info, de firma Piecha heeft wel Ferrari look kits te koop) :lol: Ik heb deze week een kennis gesproken die mogelijk gebaat is bij hulp met zijn 250 GT :)

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door steve smith » 27 apr 2011, 20:19

In dat geval, laat de kennis naar Hietbrink gaan. Op een dag dat hij veel geduld heeft.

http://www.hietbrink.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door Mathieu » 27 apr 2011, 22:08

Zo :shock:
Dan kun je met recht zeggen dat je een ambacht uitoefent.........

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door Niels v/d burgh » 27 apr 2011, 22:54

Mathieu schreef:Zo :shock:
Dan kun je met recht zeggen dat je een ambacht uitoefent.........
+veel

Deze man is gewoon kunstenaar, echt geweldig wat ie allemaal kan.

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door Robin » 28 apr 2011, 11:09

Leuke draad, info, Dennis ook. :thumbup:

Het boek 250 GT Competition van Jess G Pourret laat ook wat van die mallen en opbouwtoestanden zien.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door Petrolhead Tom » 28 apr 2011, 12:22

@ Steve, zijn er geen bedrijven die je een chassis kunnen leveren dan? Heb je misschien geen origineel maar kun je wel mee rijden.

Gebruikersavatar
Dinkel
Berichten: 869
Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:18
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Oudere Pininfarina Ferrari's

Bericht door Dinkel » 19 jun 2011, 20:31

Dennis Cavallino schreef:Gewoon houten deurtjes maken, IKEA klapstoeltjes met afgezaagde pootjes erin. Ik zie 't probleem niet 'Thieu!

Anders, als je er ooit één bij het grof vuil ziet en hem niet hoeft. Ik kan 'm wel kwijt hoor. Kom ik hem nog gratis bij je ophalen ook. :D


Past dit wel in je huiskamer?
Afbeelding
E-type neus die bij Harry Bootsma (DF-er met die Bentley) in de schuur stond. Kunst!

P.s.
Hou ff mijn website http://www.carthouse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; in de gaten, daar komen allemaal autogerelateerde kunstitems op te staan (komen uiteindelijk ook op DF te staan als ik ze heb uitgewerkt, met interviews met de kunstenaars erbij). De site is net nieuw, dus ik moet nog even tijd vinden om het te vullen.
:morecoffee:
Gaaf! Toch maar es koffie drinken binnenkort . . . Kunst en auto's, that's right in my street.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten