Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Gebruikersavatar
Franswa
Berichten: 294
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:54
Auto: Megane 2RS & Clio 3RS
Locatie: Regio 0485

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Franswa » 09 jun 2012, 14:11

steve smith schreef:En op een GTA zet je voor relatief weinig een Movit upgrade, die kost je bij de BMW meer omdat je dan ook de klauwen moet vervangen.
Wat moet ik me dan precies bij die Movit upgrade voorstellen? En ook qua kosten? Ik lees er zoveel goede verhalen over, maar zit het dan enkel en alleen in de schijven en blokken bij een 156?

Ik ben zelf van standaard naar een Brembo Junior Kit (305*28) gegaan, en dit was al echt een enorme vooruitgang, met name door de CL5 blokken. Maar ik werd helemaal gestoord van de herrie! (tis een daily auto) Ondertussen rijd ik met 330 remmen en een wat minder agressieve remblok, remt goed, en zal ook wat langer meegaan. Maar het kan altijd beter natuurlijk!

Gebruikersavatar
atomchris
Berichten: 905
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:14

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door atomchris » 11 jun 2012, 09:09

Ik heb nu een alfa....eens maar NOOOOOOOOIT meer. Alleen maar problemen met dat hok.
Staat nu 30k kilometer op: 2 nieuwe distributie riemen nieuwe poelies waar dat ding over heen loopt,2 nieuwe antennes en een nieuwe radio is besteld.
Stoelframe's roesten,stoelen kraken,water in het gootje van de kofferbak,navi die af en toe er geen zin in heeft. Ben al 16 keer terug geweest met dat schijthok! Dus ik ga weer lekker terug naar Duitse autoos,dan maar een saaie auto. Jammer genoeg moet ik nog 2 jaar rijden in dat ding, ik heb al een keer een offerte laten maken voor een golf GTi(saai maar werkt) alleen de afschrijving is zo gigantico dat ik dat maar even niet doe.

Ti's zo jammer want het zijn wel echt mooie autoos!

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Mark 320iS » 11 jun 2012, 21:40

atomchris schreef:Ik heb nu een alfa....eens maar NOOOOOOOOIT meer. Alleen maar problemen met dat hok.
Staat nu 30k kilometer op: 2 nieuwe distributie riemen nieuwe poelies waar dat ding over heen loopt,2 nieuwe antennes en een nieuwe radio is besteld.
Stoelframe's roesten,stoelen kraken,water in het gootje van de kofferbak,navi die af en toe er geen zin in heeft. Ben al 16 keer terug geweest met dat schijthok! Dus ik ga weer lekker terug naar Duitse autoos,dan maar een saaie auto. Jammer genoeg moet ik nog 2 jaar rijden in dat ding, ik heb al een keer een offerte laten maken voor een golf GTi(saai maar werkt) alleen de afschrijving is zo gigantico dat ik dat maar even niet doe.

Ti's zo jammer want het zijn wel echt mooie autoos!
Jij hebt wel heel veel pech met dat ding zeg. Ik heb er nu zo'n 25k opzitten en heb er eigenlijk geen noemenswaardige problemen mee gehad. Enkel toen ik hem pas had is ie een keer terug geweest om de puntjes op de 'i' te zetten.

Gebruikersavatar
atomchris
Berichten: 905
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:14

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door atomchris » 13 jun 2012, 08:29

Dat kan je wel zeggen ja,nou komt er weer een nieuwe pomp van iets in(echt geen idee wat precies) en de nieuwe radio gaan ze achteraan want die staat al 2 weken in bestelling en nog geen teken van leven vanaf alfa....

Ooit komt het goed.... :please:

joostitalia
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2012, 20:34

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door joostitalia » 13 jun 2012, 18:50

Een alfa JTD of V6 kun je eigenlijk zonder enig probleem kopen, niets mis mee.
Een TSPARK (met name 2.0L) of JTS hebben vaak last van hoog olieverbruik, dit is op zich niet zo'n probleem als het optijd wordt gecontroleerd en bijgevuld. Probleem hiervan is wel dat je niet weet of de vorige eigenaar dit altijd heeft gedaan, en zoiets kan er pas na vele km's uit komen.
Meestal resulteert dit in kapotte drijfstanglagers of afgelopen nokkenassen.
Daarbij komt dat de jts motoren vaak inwendig vervuilen en er allerlei vervelende storingen en klachten de kop kunnen opsteken, dit kan weer leiden tot dure reparaties.
Bij een 156 moet je erg goed naar de bodem kijken, met name de oudere types KUNNEN last hebben van een rotte bodem (veroorzaakt door verstopte airco afvoer), bij modellen hierna 147/GT kan er wel eens wat vliegroest op zitten maar nog nooit een rotte tegen gekomen.
Verder zijn de 159 motoren probleemloos (159 als auto al helemaal) alleen kunnen de 1.9 en 2.2 JTS last hebben van een rekkende distributieketting, dit is 1x een dure reparatie maar dan ben je er vanaf omdat er nu een ander type spanner wordt gebruikt.
En spookverhalen zoals hierboven moet je je niets van aan trekken, dit zijn op zich staande gevallen.
Want de 1.4 turbo motoren zijn heerlijk en super goed, lekker trappen en nemen geen durppel olie!

Mijn advies, zoek gewoon een mooi exemplaar dat aantoonbaar op tijd zijn ondhoud heeft gehad (liefst van een liefhebber) dan zit je over het algemeen safe, in een motor kijken kun je helaas toch nooit.
Meestal is het namelijk de schuld van de berijder dat een motor stuk gaat en niet van de auto/fabricant!!!

En laat je niet gek maken door die ZOGENAAMDE duitse degelijkheid want bij VW sterven de FSI motor met de bosjes tegenwoordig! :kotsen:

Voor tips of advies kun je altijd contact op nemen!

Ciao Joost

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door ErikS » 13 jun 2012, 19:46

Lol, welkom gefrustreerde italiarijder!

joostitalia
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2012, 20:34

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door joostitalia » 13 jun 2012, 19:57

ErikS schreef:Lol, welkom gefrustreerde italiarijder!
Frustratie wil ik het niet noemen, maar het moet wel eens afgelopen zijn met die spookverhalen die (meestal) mensen verspreiden die nog nooit een alfa hebben gehad, en ze zijn echt niet slechter dan de rest hoor, elk merk heeft tegenwoordig zijn dingen en dan is bij alfa niet meer of minder dan bij bmw of vw om maar iets te noemen
:tong uitsteken:
:beer:
Laatst gewijzigd door joostitalia op 13 jun 2012, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door ErikS » 13 jun 2012, 19:59

Dat red jij niet in je eentje hoor!

Zo wel? Solliciteren @ alfa lijkt me goed plan!

(hier overigens 2 probleemloze alfa 145's gehad)

joostitalia
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2012, 20:34

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door joostitalia » 13 jun 2012, 20:03

ErikS schreef:Dat red jij niet in je eentje hoor!

Zo wel? Solliciteren @ alfa lijkt me goed plan!

(hier overigens 2 probleemloze alfa 145's gehad)
Solliciteren is niet nodig :blink:

joostitalia
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2012, 20:34

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door joostitalia » 13 jun 2012, 20:05

Verder wel een leuke bende hier, mooi dat er zoveer rij mogelijkheden worden georganiseerd :df: :clap:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Niels » 13 jun 2012, 21:16

joostitalia schreef: want bij VW sterven de FSI motor met de bosjes tegenwoordig! :kotsen:

Ciao Joost
Je bedoelt de TSI motoren waarschijnlijk. Sterven is wat overdreven maar een rekkende distributie ketting kan wel voor problemen zorgen. Net als bij de Alfa blokken die jij noemde :tooth:

Verder denk ik dat VW minder is geworden in de loop van de jaren en Alfa beter :wink:

Ron4S
Berichten: 204
Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:06

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Ron4S » 14 jun 2012, 22:58

Ben de trotse bezitter geweest van een nieuwe GT 2.0 JTS selespeed (grigio stromboli/cuio leer/18"/Xenon), mijn 5e en laatste Alfa (Alfa 33 1.7QV, Alfa 33 1.5 ie, Alfa 155 MKII 1.8 16v (mijn 1e nieuwe auto), Alfa 156 2.4 JTD Madeno en dus die GT. Vanwege naar later bleek de aangevinkte optie Xenon lampen werd de auto toen overigens 4 maanden later geleverd dan beloofd, was blijkbaar de 1e die die optie had besteld echt ongelooflijk. Dat was dus tevens de laatste; na 4500km (dit is geen type fout!) distributieriem er af gelopen, complete motor is toen vervangen. Uiteraard paar weken moeten wachten op nieuwe motor uit Italië. Altijd veel olieverbruik, om de haverklap kapotte stadsverlichting, piepend dashboard, krakend onderstel, etc. Uiteindelijk bij 95.000km nog een halve engine rebuild. Daarna weer hoog olieverbruik en toen was ik het zat. Ondanks dat de GT voor mij altijd een soort kleine Maserati was; zo'n mooie auto om te zien....zo veel stijl....ingeleverd en never looked back. Ik kan echt niemand de auto met een goed geweten aanraden. En als liefhebber en Alfa gek reed ik de auto altijd zorgvuldig warm, was er heel voorzichtig mee etc. Hielp niks, gewoon niet goed genoeg als je er objectief naar kijkt. Wist niet wat me overkwam toen ik switchte naar een BMW...

Maar die verdomde Alfa's BLIJVEN trekken, je draagt het virus in je lijf of niet.
Mijn vrouw rijdt nu al 60.000km probleemloos in een Lancia Delta (ivoorwitmetallic/semi mat zwart dak), dus het kan wel blijkbaar... :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door GTRene » 14 jun 2012, 23:37

Alfa heeft altijd wel iets, meeste komt nog van vroeger de RWD modellen, al vond ik die GTV V6 (nwe type) wat men pa kocht ook wel leuk en reed fijn.
Mooiste Alfa is denk wel de 33 stradale, zo'n type dus>>

Afbeelding

zelf ooit een Alfa Sud gehad :lol:
Ik had daarvoor een Ford RS2000 1976, doch moest het leger in en daar weinig centjes en dus verkocht en de Alfa gekocht :lol:
Was zuiniger en best een mooi geluid, leek best snel...
tot ik nadat ik hem net had en van Wierden naar Nijverdal reed net als met men RS over die straat met al die bomen...en dacht oooo die vrachtwagen kan ik nog wel inhalen (immers met de RS no problem)

was dat ff schrikken :shock: pedaal bijna door de bodem en voor men gevoel net gehaald :hot:
dus inhalen daarna met dat ding deed ik niet snel meer, die had meer geluid/beleving dan echte go zeg maar.

anyway, those were the days :headbang:

Mark N
Berichten: 959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 12:07

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Mark N » 15 jun 2012, 08:09

Bizar verhaal Ron! Over die xenonlampen is wel erg grappig eigenlijk. Nou moet ik eerlijk zeggen dat mijn ouders hetzelfde hebben gehad met een nieuwe volvo maar dan met een bepaald stuur. Oplossing was echter de eerste maanden een ander stuur monteren dus auto wel op tijd geleverd. :kikker:

edit: kon het toch niet laten eens rond te kijken wat zo'n GT nou nog moet doen tweedehands. Kom ik deze 3.2 tegen met slechts 9000 km: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=215845522

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door GTRene » 15 jun 2012, 10:37

das wel een fraaie zo te zien.

Gebruikersavatar
stradale
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door stradale » 15 jun 2012, 11:49

Iemand ervaring met zo'n GT 3.2? Weet iemand of er specifieke problemen zijn met dit model?

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 mar 2011, 10:38
Auto: '78 Alfetta
Locatie: Ede

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door marlon_ruchtie » 15 jun 2012, 16:37

Ik weet niet precies welke V6 dat is. Als dat een "geknepen" GTA is dan is het wel een redelijke motor, als het een JTS (GM/Opel) motor is gaat volgens mij ook voor de V6 dat rekkende distributieketting verhaal op.

JTS-en zou ik persoonlijk lekker laten staan, net zoals TS-en (tenzij 164 of eerder, die blijven wel heel).

Gebruikersavatar
skinnybmw
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 mei 2007, 18:16
Locatie: Dokkum/Leeuwarden, Frl.
Contacteer:

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door skinnybmw » 19 jun 2012, 18:29

Ok, kun je je mening ook onderbouwen? Waarom laat je de JTS-en staan?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Petrolhead Tom » 19 jun 2012, 19:18

stradale schreef:Iemand ervaring met zo'n GT 3.2? Weet iemand of er specifieke problemen zijn met dit model?
Moar MOAR! Ik denk er sterk over na om de panda hier tzt op in te ruilen.

Mark N
Berichten: 959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 12:07

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Mark N » 19 jun 2012, 21:14

skinnybmw schreef:Ok, kun je je mening ook onderbouwen? Waarom laat je de JTS-en staan?
Als je 1 zin eerder leest, zie je waarom! :coffee:

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 mar 2011, 10:38
Auto: '78 Alfetta
Locatie: Ede

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door marlon_ruchtie » 20 jun 2012, 21:15

Zoals ik schreef, JTSen zijn GM/Opel motoren, die hebben last van rekkende distributiekettingen en overmatig olieverbruik. (lees: liter op 1000km) Uiteraard niet allemaal, maar wel vaak.

TwinSparks met distributieriemen ook lekker laten staan, drijfstanglagers en krukaslagers vliegen er om de haverklap uit bij die dingen. Ook hier natuurlijk niet bij allemaal, maar wel heel vaak. (TwinSparks met dubbele distributiekettingen blijven wel heel, maar de laatste auto waar die in zaten was de 164)

Met een V6 met distributieriem zit je wel goed, dingen draaien 3 tot 4 ton zonder veel problemen, mits je op tijd onderhoud doet. Denk niet dat je 5000km of een half jaartje langer door kunt rijden met een distributieriem want dan loopt die er gegarandeerd af. (ook altijd spanners/looprollen meewisselen, dat zijn zwakke punten in die distributie)

GTA motor heeft tegen de 3 ton vaak versleten nokkenassen, 2.0 turbo's, 2.5jes en 3 liters zijn daar niet zo gevoelig voor.
Lagerwerk is wel sterk, zowel GTA's als gewone V6en en zowel 12 kleppers als 24 kleppers. Diesels heb ik zelf geen ervaring mee, maar voor wat ik lees blijven die ook gewoon heel. Wel hebben ze bijna allemaal de EGR afgedopt en/of softwarematig dichtgezet, anders koekt die vast en krijg je allerlei rare storingen. (de reden dat ik geen diesel rijd, heb geen zin in die ellende)

Is natuurlijk wel een beetje zwart/wit zo, maar de strekking is wel duidelijk denk ik.

Gebruikersavatar
skinnybmw
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 mei 2007, 18:16
Locatie: Dokkum/Leeuwarden, Frl.
Contacteer:

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door skinnybmw » 21 jun 2012, 17:45

Dank je wel! Erg duidelijk zo!

Gebruikersavatar
stradale
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door stradale » 24 jun 2012, 23:16

Dank je, Marlon! :thumbup:

Ik las op een Brits Alfa forum dat er machanisch geen verschil is tussen de 3.2's van de GTA en de GT. Het verschil in vermogen (10 pk) schijnt aan de mapping en/of het verschil in luchttoevoer te liggen. Zie http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gta ... iants.html.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Petrolhead Tom » 25 jun 2012, 11:46

Volgens mij heeft de motor van de GT een iets lagere compressie.

Online
Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door frankie » 29 jun 2012, 10:59

Het is in ieder geval niet alleen de mapping, want dat zou betekenen dat een chiptuner als Squadra hetzelfde vermogen zou moeten halen als bij een GTA, en dat is niet zo. Inderdaad heeft het GT blok op papier een lagere compressie, maar de motoronderdelen zijn exact hetzelfde als in een GTA. Waar het verschil vandaan komt is dus nog altijd een beetje mysterieus.

Persoonlijk vind ik de 3.2 Busso V6 echt een fantastisch blok. Ik heb een 147 GTA gehad, en hoewel die auto niet perfect was (zwaar in de neus natuurlijk), was dat de waanzinnigste auto die ik tot op heden gehad heb (dat kan natuurlijk ook wat over mijn auto historie zeggen :roll: ). Ik ben gewoon een sucker voor lekker motorgeluid :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten