Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Gebruikersavatar
Niels 155
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 jan 2011, 17:59
Auto: Alfa 155 2.0 16V EVO4 Seq
Locatie: Amersfoort

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Niels 155 » 07 jul 2012, 22:36

Allemaal lood om oud ijzer...

Juist de TS motoren, tot ong 2001/2 zijn super goed! Dat zijn de zo gehete fase 1 en fase 2 motoren. Deze zij echt super goed, en hebben nagenoeg geen last van olie verbuik. (uitzonderingen daar gelaten) Er zijn altijd mensen/rijders die nooit naar het oliepeil kijken. Helaas is vaak de volgende eigenaar daar pas de dupe van, want bij die gene loopt dan net de motor stuk... Ik ken vele TS motoren van deze serie die 3, 4 of zelfs 5 ton of meer gelopen hebben. Zo heeft mij eigen 146 2.0 TS op G3 inmiddels 315.000km gelopen zonder enige probleem en olieverbuik.

Vanaf de fase 3 TS motoren, is Fiat andere (lees goedkopere) zuigers gaan monteren, en kleinere drijfstanglagers gaan monteren. Doordat er goedkopere zuigers zijn gebruikt die niet meer zo goed/mooi inlopen, en vaak de olieschraapveren dicht of vast gaat zitten komt het hoge olieverbuik. Dit is goed op te losse door een modificatie uit te voeren op de zuigers, echter zal je dan wel wat moeten inversteren.

De JTS motoren in de 156 en GT ben ik zelf ook niet zo'n fan van. Ook deze hebben het zelfde verhaal op de zuigers, en vooral deze lopen niet mooi in (te grof gehoond). In Duitsland is het probleem van olieverbuik van deze motoren bijv vele malen minder. Daar wordt vaak hard gereden waardoor de zuigers beter inlopen en minder snel vervuilen. Doordat deze motoren direct ingespoten zijn, kunnen ze idd wel wat meer vervuilen, er wordt bijv geen benzine langs de kleppen gespoeld, waardoor daar aanslag kan ontstaan.

De JTS motoren en de V6 in bijv de Alfa 159 zijn niet slecht, maar ik ben dr zelf ook niet helemaal gek van. De problemen met de kettingen kan ik niet ontkennen. Echter zijn deze wel verholpen na het monteren van een nieuwe ketting en spanner enz. Deze zijn gemodificeerd en zouden daarna geen problemen meor moeten geven (Zelf niet meegemaakt ook na reparatie). Dat deze ingreep extreem duur is ben ik het niet mee eens. Deze reparatie is niet duurder als vervangen van een distributieriem van een gemiddelde motor van welk merk dan ook.

De JTD motoren en de echte V6 van Alfa kan ik kort over zijn. Er zijn namelijk weinig motoren ZO goed en weinig problemen. Wat eigenlijk alleen nog wel eens voor komt bij de huidige JTD's is eigenlijk alleen een EGR klep dat wel eens de geest wilt geven, en bij de oudere modellen wel eens een luchtmassameter.

De Alfa 159 is kwa auto verder bijzonder goed, en het verhaal dat er na 100.000km extreem veel kosten komen vindt ik dan ook ronduit onzin :S Buiten regulair onderhoud zijn er eigenlijk maar 2 punten die naar voren komen die speciaal bij de 159 ''horen''. De stuurhuizen willen nog wel eens slijten op de binnenste kogels, die eigen door roestvorming van vocht e.d van binnenuit de hoes. Nieuwe stuurhuizen zijn uiteraard gemodificeerd. Andere punt zijn de achterveren, het komt nog wel eens voor dat deze breken.

De 147, maar ook de 156 en GT hebben de wielophanging die idd nog wel eens wilt kraken. Met name op de bovenste draagarmen aan de voorzijde en de stabi stang. Vervelend dat zeker, maar soms eenvoudig te smeren of in te vetten, en anders als die vervangen moet worden ook weer niet zo van schrikbarende kosten. Distributie van de TS motoren om de 60.000km of 3 jaar. De JTD motoren 120.000 voor de eerder serie's en later 150.000 of 4 jaar. De V6 24V motoren 120.000km of 3 jaar. Vooral bij de 156 eerste serie (Tot omg 2001/2) is het belangrijk de bodem wel te controleren. Dit idd veelal door eerder genoemde problemen met de afwatering van de airco, waar later een modificatie op is gekomen.

Verder heb ik div collega's die naar een VW dealer zijn gegaan nadat mijn vorige werk in 2005 falliet ging. Ik kan af en toe me oren niet geloven wat er binnen de VAG groep tegenwoordig allemaal stuk gaat. En sinds wij het Bosch Car Service er op de zaak bij hebben, ben ik mij daar ook over gaan verbazen. Versnellingsbakken, Turbo's, Motoren, Kettingen, Verstuivers en noem maar op, het is aan de orde van de dag bij de VAG motoren. Mijn eigen ervaring is de laatste degelijke en goede duitse auto de Golf 4 geweest :) Ook heb ik in 2005 even bij een Toyota dealer gewerkt, en toen waren daar al de problemen met de VVTI motoren ivm olieverbruik. Als ik nu kijk bij Toyota, is daar ook alles behalve de product kwalitiet omhoog gegaan. Ook daar zijn versnellingsbakken, Turbo's en motoren tegenwoordig aan de beurt. Ook heeft BMW zo zijn dingen, en over Franse auto's wil ik niet eens beginnen, want daar zijn echt alleen maar problemen mee. En dan met name vooral Renualt! Ben zelf werkzaam bij een (ex) Alfa dealer (nu specialist) en huidig FIAT dealer kan ik daar toch niet van spreken bij FIAT en Alfa. Ik denk toch dat het Fiat concern momenteel 1 van de weinige is die het zaakje goed voor mekaar heeft. Mede doordat wij ook Bosch Car Service zijn gaan doen, kan ik uit eigen ervaring vertellen dat het ''Duitse'' ook allemaal niet altijd zo goed is als wordt verteld. Wel moet ik zeggen dat vooral bij de VAG groep, de garantie en coulance regelingen goed zijn geregeld. Daar wilt het bij Fiat nog wel eens aan ontbreken.

Heel verhaal zo, maar bedoel maar... Elk merk heeft wel wat ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Niels » 07 jul 2012, 23:23

Ik vond het een goed verhaal tot aan de Golf 4 :lol: In 97/98 heeft VAG echt de slechtste producten (Passat/Golf) in hun geschiedenis tot nu toe op de markt gezet met dank aan de beruchte inkoop manager die van Opel kwam. Opel heeft onder zijn bewind een dermate reputatie opgebouwd dat ze tot op de dag van vandaag daardoor dreigen kopje onder te gaan. Dus of het nog slechter is geworden....volgens mij niet maar dus ook niet veel beter :kikker:

Maar goed, een 156 V6 vanaf 2001 moet het worden dus :D

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 mar 2011, 10:38
Auto: '78 Alfetta
Locatie: Ede

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door marlon_ruchtie » 07 jul 2012, 23:45

Als ik zie hoeveel 4 cilinders er kapot lopen in de 156/147 dan durf ik er geen te kopen. (buitenom het feit dat die 2,5 V6 wat mij betreft echt het absolute minimum is qua vermogen/souplesse) 145/146 zie je minder dat die stuk lopen inderdaad. Maar dat is mij sowieso veel te klein dus daar heb ik mij nooit zo in verdiept.

Ook vind ik het persoonlijk een raar verhaal dat de distributieketting van een 159 V6 vervangen hetzelfde zou kosten als het wisselen van een distributieriem van welk willekeurig merk dan ook, maar aangezien ik altijd alles zelf doe heb ik daar niet echt ervaring mee. (centenkwestie en als ik het zelf doe weet ik zeker dat het goed gebeurt) Wat moet zo'n geintje ongeveer kosten dan als ik vragen mag?

Turbo's gaan altijd kapot omdat vrijwel niemand zo'n ding na laat lopen. Als een turbo nog 60.000rpm draait en de oliedruk valt weg dan gaat die wel stuk ja. (niet zo gek, kan geen enkele turbo tegen)

Wat ik wel kan beamen is dat een 156 wel rammelt en kraakt uit het onderstel, maar aan de andere kant mag het een keer na 295.000 km. De rest van de auto is namelijk nog vrij goed, motor loopt netjes en mist geen vermogen, bak schakelt zonder problemen en het ding start ALTIJD.

Mocht je trouwens eens willen sturen in een 156je V6, neem gerust een keer contact op. Het is maar een 2.5je, maar dan heb je in ieder geval een idee of het wat voor je is. (nee de mijne is niet te koop)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Niels » 07 jul 2012, 23:57

Bedankt voor het aanbod. Eigenlijk moet ik gewoon in de Ibiza blijven tokkelen maar marktplaats staat wel teveel open :lol:

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 mar 2011, 10:38
Auto: '78 Alfetta
Locatie: Ede

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door marlon_ruchtie » 08 jul 2012, 00:02

:lol: Dat klinkt bekend, staat teveel leuks te koop voor relatief lage aanschafprijzen.

Gebruikersavatar
Niels 155
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 jan 2011, 17:59
Auto: Alfa 155 2.0 16V EVO4 Seq
Locatie: Amersfoort

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Niels 155 » 08 jul 2012, 00:08

marlon_ruchtie schreef:
Ook vind ik het persoonlijk een raar verhaal dat de distributieketting van een 159 V6 vervangen hetzelfde zou kosten als het wisselen van een distributieriem van welk willekeurig merk dan ook, maar aangezien ik altijd alles zelf doe heb ik daar niet echt ervaring mee. (centenkwestie en als ik het zelf doe weet ik zeker dat het goed gebeurt) Wat moet zo'n geintje ongeveer kosten dan als ik vragen mag?

Sorry, dat is mijn fout. Dat bedoelde ik eigenlijk op de 4 cilinders ;) (De 1.9 en 2.2 JTS).
De V6 in de 159 en Brera/Spider is een no go vindt ik. Geen fijne motor, zowiezo met rijden ook niet vindt ik persoonlijk. En idd, ook die heeft wel eens problemen met de kettingen, maar vooral met de nokkenasverstellers. En die kettingen en verstellers zijn nou echt een tijd rovende bezigheid waar dus ook een prijskaartje aan vast zit. Die motor hadden ze gewoon lekker bij GM moeten houden. Kan ook niet eens in de schaduw staan van de laatste echte 3.2 V6 van Alfa!! Wel is idd de nieuwe 1750 TBi een echte Alfa motor, en doet die het bijzonder goed!

Wat betreft het stuk lopen van de TS... Dat komt wel voor idd, maar zoals ik al zei verbuiken de Fase 3 motoren gewoon wat (meer) olie. Als je regelmatig met een oliepijl onder minmimaa rijdt, of zelfs tot het olie lampje/melding in de bocht een singaal geeft (En je moet de mensen de kosten geven die dr zo mee om gaan/rijden) ben je natuurlijk veel te laat. En dat gaat van kwaad tot erger, en hier zal de motor nooit beter van worden. Ik weet zeker, dat wanneer een TS motor altijd goed in de olie heeft gezeten, 1 van de betouwbaarste motoren is! Helaas kan niemand in een motor kijken zonder em open te maken bij eventuele aanschaf van zo'n auto. Maar goed, geld dat eigenlijk niet voor elke auto ;)

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 mar 2011, 10:38
Auto: '78 Alfetta
Locatie: Ede

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door marlon_ruchtie » 08 jul 2012, 00:34

Niels 155 schreef:Wat betreft het stuk lopen van de TS... Dat komt wel voor idd, maar zoals ik al zei verbuiken de Fase 3 motoren gewoon wat (meer) olie. Als je regelmatig met een oliepijl onder minmimaa rijdt, of zelfs tot het olie lampje/melding in de bocht een singaal geeft (En je moet de mensen de kosten geven die dr zo mee om gaan/rijden) ben je natuurlijk veel te laat. En dat gaat van kwaad tot erger, en hier zal de motor nooit beter van worden. Ik weet zeker, dat wanneer een TS motor altijd goed in de olie heeft gezeten, 1 van de betouwbaarste motoren is! Helaas kan niemand in een motor kijken zonder em open te maken bij eventuele aanschaf van zo'n auto. Maar goed, geld dat eigenlijk niet voor elke auto ;)
Dat klopt, als een TSje goed in de olie heeft gezeten lopen ze 4 ton minimaal. Je kunt alleen moeilijk ontkennen dat een TS iets gevoeliger is qua olie en onderhoud dan je gemiddelde andere motor. Onderhoud is gewoon wat kritischer bij zo'n ding, op zichzelf niet zo erg, maar wel een groter risico met 2de hands aankopen natuurlijk. (en er zijn maar weinig mensen die preventief drijfstanglagers en krukaslagers gaan wisselen bij de aankoop van een 2de hand auto in de prijscategorie van een 156)

Bij je gemiddelde bmw/VAG/mercedes product kun je de onderhoudstermijn best 5.000km opschuiven als dat tijdtechnisch net "effe" wat beter uit komt. Bij een alfa'tje, en zeker een tsje, moet je dat niet willen want dan loopt die je gewoon kapot.

Maar ik zou sowieso gewoon een V6 kopen, veel fijnere motor om mee te rijden :df: Trek alleen een paar extra centen voor benzinegeld uit, op de snelweg is 1 op 10 haalbaar, in stadsverkeer is het meer 1 op 5 :roll:

Gebruikersavatar
Franswa
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:54
Auto: Megane 2RS & Clio 3RS
Locatie: Regio 0485

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Franswa » 08 jul 2012, 01:27

marlon_ruchtie schreef: Dat klopt, als een TSje goed in de olie heeft gezeten lopen ze 4 ton minimaal. Je kunt alleen moeilijk ontkennen dat een TS iets gevoeliger is qua olie en onderhoud dan je gemiddelde andere motor. Onderhoud is gewoon wat kritischer bij zo'n ding, op zichzelf niet zo erg, maar wel een groter risico met 2de hands aankopen natuurlijk.
De vroegere TSjes schijnen inderdaad wel beter te zijn geweest. Mijn ex 155 2.0 16v liep nog steeds echt TOP met 400k op de teller, op gas notabene! Het olieverbruik was 1 op 5000 km, voornamelijk te danken aan lekke pakkingen... Helaas is deze auto afgeschreven omdat ik er een ongeluk mee heb gehad, maar het blok zit nu ergens in een 156, die waarschijnlijk niet weet hoeveel kilometers dit blok gelopen heeft. En dat is ook geen enkel probleem, daar heb ik al het vertrouwen in!

Als je voor een 156/147/GT gaat, zou ik wel voor een V6 of een JTD gaan. Deze zijn motorisch echt bullet proof. Het standaard onderstel is niet verkeerd van deze auto's, maar ik zou het zeker upgraden. Is niet al te duur, maar je krijgt er echt heel veel meer plezier voor terug. Ik heb onder mijn 156 JTD 16v Koni FSD icm. GTA stabi's...perfect onderstel! Ideale snelwegcruiser, nooit te oncomfortabel. En op de Nordschleife heb je zo'n voorspelbare auto. Ik ben er helemaal mee in mijn nopjes! (alleen jammer dat het een diesel is, maar met 40k per jaar heb ik geen andere keuze..)

Gebruikersavatar
Niels 155
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 jan 2011, 17:59
Auto: Alfa 155 2.0 16V EVO4 Seq
Locatie: Amersfoort

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Bericht door Niels 155 » 08 jul 2012, 10:40

marlon_ruchtie schreef:
Niels 155 schreef:
Dat klopt, als een TSje goed in de olie heeft gezeten lopen ze 4 ton minimaal. Je kunt alleen moeilijk ontkennen dat een TS iets gevoeliger is qua olie en onderhoud dan je gemiddelde andere motor. Onderhoud is gewoon wat kritischer bij zo'n ding, op zichzelf niet zo erg, maar wel een groter risico met 2de hands aankopen natuurlijk. (en er zijn maar weinig mensen die preventief drijfstanglagers en krukaslagers gaan wisselen bij de aankoop van een 2de hand auto in de prijscategorie van een 156)
Daar heb je een punt! Dat doet idd niet iedereen, maar als je daar nou rekening mee houdt met de aanschaf (In de prijs meeneemt) weet je zeker dat die bij jezelf niet stuk zal lopen wanneer je em altijd goed in de olie hebt. Echt heel prijzig is het niet om de lagers te laten vervangen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten