Een alfa JTD of V6 kun je eigenlijk zonder enig probleem kopen, niets mis mee.
Een TSPARK (met name 2.0L) of JTS hebben vaak last van hoog olieverbruik, dit is op zich niet zo'n probleem als het optijd wordt gecontroleerd en bijgevuld. Probleem hiervan is wel dat je niet weet of de vorige eigenaar dit altijd heeft gedaan, en zoiets kan er pas na vele km's uit komen.
Meestal resulteert dit in kapotte drijfstanglagers of afgelopen nokkenassen.
Daarbij komt dat de jts motoren vaak inwendig vervuilen en er allerlei vervelende storingen en klachten de kop kunnen opsteken, dit kan weer leiden tot dure reparaties.
Bij een 156 moet je erg goed naar de bodem kijken, met name de oudere types KUNNEN last hebben van een rotte bodem (veroorzaakt door verstopte airco afvoer), bij modellen hierna 147/GT kan er wel eens wat vliegroest op zitten maar nog nooit een rotte tegen gekomen.
Verder zijn de 159 motoren probleemloos (159 als auto al helemaal) alleen kunnen de 1.9 en 2.2 JTS last hebben van een rekkende distributieketting, dit is 1x een dure reparatie maar dan ben je er vanaf omdat er nu een ander type spanner wordt gebruikt.
En spookverhalen zoals hierboven moet je je niets van aan trekken, dit zijn op zich staande gevallen.
Want de 1.4 turbo motoren zijn heerlijk en super goed, lekker trappen en nemen geen durppel olie!
Mijn advies, zoek gewoon een mooi exemplaar dat aantoonbaar op tijd zijn ondhoud heeft gehad (liefst van een liefhebber) dan zit je over het algemeen safe, in een motor kijken kun je helaas toch nooit.
Meestal is het namelijk de schuld van de berijder dat een motor stuk gaat en niet van de auto/fabricant!!!
En laat je niet gek maken door die ZOGENAAMDE duitse degelijkheid want bij VW sterven de FSI motor met de bosjes tegenwoordig!
Voor tips of advies kun je altijd contact op nemen!
Ciao Joost