Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
- Ravin ///M
- Berichten: 3002
- Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
- Locatie: Dieselduvel
Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Mijn neefje gaat volgende maand beginnen met zijn studie, en heeft gister zijn rijbewijs gehaald. Voorlopig blijft ie thuis wonen en met het OV is dat niet te doen. Op zoek naar een auto dus. Hij is Alfagek en de 159 is het bijzonder. Nu zal hij daar nog een poos voor moeten werken, maar we wilden hem alvast verrassen met een auto waar hij mee naar school en naar het werk kan.
Keus is gevallen op de 166... het valt me op dat ze met weliswaar hoge km.standen voor relatief weinig te koop staan. Hoe is de onderhoudsbehoefte, is het verstandig om een 166 met meer dan 2,5 ton op de teller te kopen? Wat is de slimste motorisering? Hij gaat rond de 18dkm per jaar ermee rijden. Over een jaar gaat de 159 van zijn zus uit de lease en zal hij die wellicht kunnen overnemen, dus de auto hoeft ook geen jaren mee.
Graag jullie advies?
Keus is gevallen op de 166... het valt me op dat ze met weliswaar hoge km.standen voor relatief weinig te koop staan. Hoe is de onderhoudsbehoefte, is het verstandig om een 166 met meer dan 2,5 ton op de teller te kopen? Wat is de slimste motorisering? Hij gaat rond de 18dkm per jaar ermee rijden. Over een jaar gaat de 159 van zijn zus uit de lease en zal hij die wellicht kunnen overnemen, dus de auto hoeft ook geen jaren mee.
Graag jullie advies?
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
- Contacteer:
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
V6 :shakeit:
De 2.4 jtd zou ik niet aandurven, de TS lijkt me wat underpowered voor de 166.
Maar is een 156 niks? hier rijdt een 1.9 jtd met 335dkm op de teller, zonder grote problemen.
als je er een kunt vinden van een jaar of 5/6 met niet al te hoge tellerstand? Hoeft niet de kop te kosten volgens mij.
De 2.4 jtd zou ik niet aandurven, de TS lijkt me wat underpowered voor de 166.
Maar is een 156 niks? hier rijdt een 1.9 jtd met 335dkm op de teller, zonder grote problemen.
als je er een kunt vinden van een jaar of 5/6 met niet al te hoge tellerstand? Hoeft niet de kop te kosten volgens mij.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
- Contacteer:
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Sorry hoor, maar met een 166 sla je toch een flater als je gaat studeren!
Gewoon een kleine oudere auto kopen. Zelfs als er geld zat is lijkt het mij verstandig om zoveel mogelijk geld over te houden voor studie en de leuke dingen eromheen. Een 166 is een auto van bijna 1500kg. Verzekeren kost meer dan 2000 euro per jaar voor WA en de wegenbelasting voor een benzine versie zal rond de 800 euro per jaar zitten. Ik weet niet waar hij gaat studeren en hoe lang hij thuis blijft wonen maar die liefde voor Alfa kan wel even wachten. Je studententijd doe je maar één keer.
Gewoon een kleine oudere auto kopen. Zelfs als er geld zat is lijkt het mij verstandig om zoveel mogelijk geld over te houden voor studie en de leuke dingen eromheen. Een 166 is een auto van bijna 1500kg. Verzekeren kost meer dan 2000 euro per jaar voor WA en de wegenbelasting voor een benzine versie zal rond de 800 euro per jaar zitten. Ik weet niet waar hij gaat studeren en hoe lang hij thuis blijft wonen maar die liefde voor Alfa kan wel even wachten. Je studententijd doe je maar één keer.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Idd, een leuke 147 geen optie?
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Of een leuke 156. Een 2.0 TS met 155pk lijkt me prima D-F.
- 2000USA
- Berichten: 957
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Lijkt me een beter plan inderdaad, ook qua vaste lasten.
Of een leuke GTV, heb je ook al voor redelijke prijzen. Zou het dan wel bij een 4-cilinder houden, of evt. een N/A 3.0.
Evt. importeren: Mooie op Mobile.de
Of een leuke GTV, heb je ook al voor redelijke prijzen. Zou het dan wel bij een 4-cilinder houden, of evt. een N/A 3.0.
Evt. importeren: Mooie op Mobile.de
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Zoals eerder gezegd is een JTD een nogal dure hobby. 2.0 is wel goedkoper, maar nodigt uit tot kamikaze-gang-houden rijstijl. Namelijk niet vooruit te fikken, maar daardoor wel heel leerzaam. Achterbanden verdampen bijna door slechte geleiding van achterwielophanging. Navi moet er niet in zitten, is een antiek systeem. Mocht je een V6 nemen en een tandriem laten doen, pak een tent die de calibers voor de nokkenassen heeft. Standaard schokdempers zijn fietspompen, koni heeft daar een kit voor die door dealers nieuw al gemonteerd werd. Oh en de zitpositie is een issue als hij lang is, ik kon er niet lang in zitten iig. Deurklinken oxideren al in de folder en bekleding van de stijlen flikkert eraf bij enthousiast bochengedrag.
Zou zelf een 156 pakken, is veel goedkoper te rijden en via het forum is ongeveer alles snel te krijgen voor bijzonder weinig. En overstuur op afroep!
Zou zelf een 156 pakken, is veel goedkoper te rijden en via het forum is ongeveer alles snel te krijgen voor bijzonder weinig. En overstuur op afroep!
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
166 zou ik niet doen.
159 heb ik nu als leasebak, deze wil ik ook niet echt aanraden. Voor een Opel is het een leuke auto, maar het is geen Alfa.
156 is mijn advies. Veel leukere auto en rijdt fantastisch.
Aiko (25 jaar Alfa ervaring)
159 heb ik nu als leasebak, deze wil ik ook niet echt aanraden. Voor een Opel is het een leuke auto, maar het is geen Alfa.
156 is mijn advies. Veel leukere auto en rijdt fantastisch.
Aiko (25 jaar Alfa ervaring)
- Ravin ///M
- Berichten: 3002
- Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
- Locatie: Dieselduvel
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Ja de 156 2.0 heb ik hem ook al aangeraden. Maar hij heeft wat met de 166 omdat zijn vader er 10 jaar terug één had. Onderhoud 166 is dus kritischer dan 156?
V6 wordt het sowieso niet, òf een diesel òf een 2.0. En het budget ligt rond de 5000 euro denk ik, dan heeft hij nog wat geld voor onderhoud enzo.
V6 wordt het sowieso niet, òf een diesel òf een 2.0. En het budget ligt rond de 5000 euro denk ik, dan heeft hij nog wat geld voor onderhoud enzo.
- Boyd
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 27 jul 2010, 17:37
- Contacteer:
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Blijf ook weg bij de modellen van voor 2001, die hebben nogal wat geneuzel onder de kiezen qua electronica De 2.0 twinspark is erg underpowered en heeft om elke 60 dz km of 3 jaar een dis wissel nodig, (let op dat ze bij garage bedrijf de juiste calibers hebben, met name voor de V6) Een nieuw setje bougies voor een ts loopt ook flink in de papieren
Zorg dat je er een vind zonder Navi, hopeloos systeem, luchtmassa meters willen regelmatig sneuvelen. De achterste wielen uitlijen moet echt bij een specialist. Is het slecht gedaan dan voelt de wagen nerveus en bij elke hobbel wil hij opzij springen.
Ik zou toch eerder uitkijken naar een 147, 156, of leuke of 164
Leuke 164 bijvoorbeeld
http://link.marktplaats.nl/365681221
Zorg dat je er een vind zonder Navi, hopeloos systeem, luchtmassa meters willen regelmatig sneuvelen. De achterste wielen uitlijen moet echt bij een specialist. Is het slecht gedaan dan voelt de wagen nerveus en bij elke hobbel wil hij opzij springen.
Ik zou toch eerder uitkijken naar een 147, 156, of leuke of 164
Leuke 164 bijvoorbeeld
http://link.marktplaats.nl/365681221
- Jeroen Bosman
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Tja, ik heb een 166 JTD van voor 2001 e moet zeggen dat ik nooit wat heb. OK, houderschapsbelasting is fors, maar verbruik val echt enorm mee. Als je een V kiest of JTD komen de kosten redelijk gelijk uit, men roept 1 op 10 voor de 2.5 V6, maar ikzelf haal dat niet met de 2.5 V6.
Voordeel van de JTD is ook dat een distributie wissel maar €270 kost en zonder kunstgrepen bij elke garage te doen is. Goedkoper in onderhoud dan de V6, economischer met verbruik en het minder fragiel dan de v6. De 2.0 hoor ik veel negatieve reacties over, ik zou het zekere voor het onzekere nemen en deze vermijden.
Soms heb je er 1 met navigatie vaak is dat zeker bij de oudere 166's een G2, je kan deze met een G3 systeem uitrusten en er zijn nog up to date kaarten te krijgen. Tenzij je de hele dag niet weet waar je naar toe moet zou ik aanraden gewoon en TomTom te kopen of een kaart.
Waar moet je op letten, draagarmen ritje over een klinkerweg zegt vaak genoeg, neem ook wat drempels. Zet de kachel op heet, ruik of je koelvloeistof ruikt, haal het leren flapje weg en voel achter/onder het dashboard of het daar nat is. De kachelradiator wil nog wel een lekken, dit geeft elektronica problemen. Echter als je een handgeschakelde JTD is het niet zo erg want daar zit niets, bij de V6 automaat heb je prijs, de elektronica van de bak zit o.a. daar.
Betaal max 3k voor een leuke JTD met leer, hou de rest voor onderhoud en de eerste belastingaanslagen heb je 2k speling Plenty :playcar:
Zoek naar eentje met leer en DSP, dan hoef je aan het geluid ook niets meer te doen.
Bied 2250 en koop dit, voor die prijs kan je toch bijna niet mooier rijden? en bovendien met de centen die je in je zak houdt kan er best wel eens wat aan stuk gaan
http://link.marktplaats.nl/354729978
Als trouwens een 166 al een dure keuze is voor een student, kan ik mij bijna niet voorstellen dat een 164 3.0Q4 goedkoper is in runningcost Of betrouwbaarder....
Voordeel van de JTD is ook dat een distributie wissel maar €270 kost en zonder kunstgrepen bij elke garage te doen is. Goedkoper in onderhoud dan de V6, economischer met verbruik en het minder fragiel dan de v6. De 2.0 hoor ik veel negatieve reacties over, ik zou het zekere voor het onzekere nemen en deze vermijden.
Soms heb je er 1 met navigatie vaak is dat zeker bij de oudere 166's een G2, je kan deze met een G3 systeem uitrusten en er zijn nog up to date kaarten te krijgen. Tenzij je de hele dag niet weet waar je naar toe moet zou ik aanraden gewoon en TomTom te kopen of een kaart.
Waar moet je op letten, draagarmen ritje over een klinkerweg zegt vaak genoeg, neem ook wat drempels. Zet de kachel op heet, ruik of je koelvloeistof ruikt, haal het leren flapje weg en voel achter/onder het dashboard of het daar nat is. De kachelradiator wil nog wel een lekken, dit geeft elektronica problemen. Echter als je een handgeschakelde JTD is het niet zo erg want daar zit niets, bij de V6 automaat heb je prijs, de elektronica van de bak zit o.a. daar.
Betaal max 3k voor een leuke JTD met leer, hou de rest voor onderhoud en de eerste belastingaanslagen heb je 2k speling Plenty :playcar:
Zoek naar eentje met leer en DSP, dan hoef je aan het geluid ook niets meer te doen.
Bied 2250 en koop dit, voor die prijs kan je toch bijna niet mooier rijden? en bovendien met de centen die je in je zak houdt kan er best wel eens wat aan stuk gaan
http://link.marktplaats.nl/354729978
Als trouwens een 166 al een dure keuze is voor een student, kan ik mij bijna niet voorstellen dat een 164 3.0Q4 goedkoper is in runningcost Of betrouwbaarder....
-
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 26 aug 2008, 22:13
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
heb zelf een 2,5 maar moet wel lachen, je merkt aan de auto dat de hij echt is gebouwd om kwa kwaliteit te voldoen aan bijvoorbeeld een E39(zal nu wel een shitload over me heen krijgen omdat bmw hier heilig is) en dat merk je maar kwa bijvoorbeeld geluid/olieverbruik/standaard uitrusting in het interieur durf ik het wel aan wie er stiller is om maar eens wat te noemen. Mijn ervaring is inderdaad ook zolang je een v6 neemt dat er weinig stuk gaat. heb eigenlijk alleen nog maar normaal onderhoud gehad(banden, distributie, filters)Steve wat bedoel je met achterbanden kwa slijtage? De mijne liggen er nu 23000 km om en hebben nog dik 4mm profiel over en ik heb achter echt grip wat alleen in de regen om te zetten is naar lift off overstuur nu er nieuwe voorbanden omzitten die de balans voor/achter wat verbreken. Kwa verbruik vind ik het nog wel meevallen, rijd redelijk pittig en zit toch rond de 1op 9,2.
Maar omdat het alfa is zal het hier wel weer helemaal de grond ingezeken worden terwijl maar weinig mensen hier er ervaring mee hebben maar ooit een alfa 75 hebben gereden en dat zal kwa kwaliteit en afwerking wel gelijk zijn.....
Als je de wegenbelasting en dergelijke kosten kan betalen zou ik het gewoon doen! Een e39 of een andere auto met dit gewicht zal weinig goedkoper zijn. En noem maar eens een auto waar voor dat geld een mooiere lijn in zit.
Die 164 zou ik zeker doen, die aandrijflijn is zeker niet bullitproof en de helft van de onderdelen is al niet meer leverbaar dus succes. Heb een tijd bij een bedrijf voor italiaanse onderdelen gewerkt, en het was niet voor niets dat de eigenaar zei dat een 166 te goed gebouwd was en er te weinig aan onderdelen te verdienen viel.
Maar omdat het alfa is zal het hier wel weer helemaal de grond ingezeken worden terwijl maar weinig mensen hier er ervaring mee hebben maar ooit een alfa 75 hebben gereden en dat zal kwa kwaliteit en afwerking wel gelijk zijn.....
Als je de wegenbelasting en dergelijke kosten kan betalen zou ik het gewoon doen! Een e39 of een andere auto met dit gewicht zal weinig goedkoper zijn. En noem maar eens een auto waar voor dat geld een mooiere lijn in zit.
Die 164 zou ik zeker doen, die aandrijflijn is zeker niet bullitproof en de helft van de onderdelen is al niet meer leverbaar dus succes. Heb een tijd bij een bedrijf voor italiaanse onderdelen gewerkt, en het was niet voor niets dat de eigenaar zei dat een 166 te goed gebouwd was en er te weinig aan onderdelen te verdienen viel.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26723
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
qua betrouwbaarheid kan ik niks zeggen maar het is iig een super mooi model 8)
http://link.marktplaats.nl/364174341
http://link.marktplaats.nl/364174341
- Ravin ///M
- Berichten: 3002
- Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
- Locatie: Dieselduvel
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Bedankt voor de uitgebreide uiteenzettingen heren!
Een 166 uit z'n hoofd praten, dat gaat me niet lukken. Combi van sentiment, liefde voor het model en een drang naar iets bijzonders. Ik reed toen ik student was ook een XJ6 uit 75, dus ik begrijp het ergens wel. Het verhaal van de achterbanden is hem bekend, maar dat heeft met de draagarmen te maken zegt hij. Navi wilde hij er graag in hebben, maar dat hebben we bij deze geschrapt van de lijst met wensen.
Ik vind het jammer dat hij voor een benzinemodel gaat, want de jtd's komen me het meest betrouwbaar over. We gaan dit weekend kijken naar 3 auto's, maar ik probeer er een 4e, een jtd aan toe te voegen.
Een 166 uit z'n hoofd praten, dat gaat me niet lukken. Combi van sentiment, liefde voor het model en een drang naar iets bijzonders. Ik reed toen ik student was ook een XJ6 uit 75, dus ik begrijp het ergens wel. Het verhaal van de achterbanden is hem bekend, maar dat heeft met de draagarmen te maken zegt hij. Navi wilde hij er graag in hebben, maar dat hebben we bij deze geschrapt van de lijst met wensen.
Ik vind het jammer dat hij voor een benzinemodel gaat, want de jtd's komen me het meest betrouwbaar over. We gaan dit weekend kijken naar 3 auto's, maar ik probeer er een 4e, een jtd aan toe te voegen.
- Jeroen Bosman
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Misschien kan je deze nog aan hem laten zien;
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=50102
Bouwjaar 23 mei 2001
Kleur Grigio 612.
Zwart Momo leren interieur met memory.
Climate control ( pas opnieuw laten vullen)
Compleet met werkende Navi G3 met 2010 versie cd.
CD-wisselaar.
Cruise control
Verlaagd met Eibach.
18 inch Alfa wielen met voor nieuwe banden en achter 6,5 mm (225/40/1
Eventueel met een set 17 inch Borbet met winterbanden.
Sebring sportuitlaat.
Rondom nieuwe remschijven en blokken.
Draagarmen voor, boven en onder nieuw.
Achteruitrijsensoren.
Klasse 3 alarm met certificaat.
Telefoon onder de armsteun.
APK tot en met 18 maart 2011.
Km stand: 205000
Distributie hoeft pas te worden vervangen bij 240000.
Hier kan je aankooptips vinden voor de 166 http://www.alfaromeo166club.nl/aankoop%20tips.htm
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=50102
Bouwjaar 23 mei 2001
Kleur Grigio 612.
Zwart Momo leren interieur met memory.
Climate control ( pas opnieuw laten vullen)
Compleet met werkende Navi G3 met 2010 versie cd.
CD-wisselaar.
Cruise control
Verlaagd met Eibach.
18 inch Alfa wielen met voor nieuwe banden en achter 6,5 mm (225/40/1
Eventueel met een set 17 inch Borbet met winterbanden.
Sebring sportuitlaat.
Rondom nieuwe remschijven en blokken.
Draagarmen voor, boven en onder nieuw.
Achteruitrijsensoren.
Klasse 3 alarm met certificaat.
Telefoon onder de armsteun.
APK tot en met 18 maart 2011.
Km stand: 205000
Distributie hoeft pas te worden vervangen bij 240000.
Hier kan je aankooptips vinden voor de 166 http://www.alfaromeo166club.nl/aankoop%20tips.htm
- Ravin ///M
- Berichten: 3002
- Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
- Locatie: Dieselduvel
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Tnx voor de link!
V6 zal het niet worden denk ik, maar da's wel een hele mooie 166
V6 zal het niet worden denk ik, maar da's wel een hele mooie 166
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
+1, fraai exemplaar .bmw320i schreef:qua betrouwbaarheid kan ik niks zeggen maar het is iig een super mooi model 8)
http://link.marktplaats.nl/364174341
Kan overigens verders weinig over Alfa's vertellen, behalve dat zo'n 156 me destijds echt reuze meeviel qua rijden, imho veel beter dan de Mondeo's/406/Avensis-bakken van destijds .
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Kijk, dus een echte Alfa liefhebber. Mooi!Ravin ///M schreef: Een 166 uit z'n hoofd praten, dat gaat me niet lukken. Combi van sentiment, liefde voor het model en een drang naar iets bijzonders.
Succes met de aankoop.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Als er iets van Alfa in z'n hart klopt is V6 de enige keuze. Kan hij nog even genieten van een ECHTE Alfa motor voordat hij naar een Italiaanse Vectra zal downgraden.....Ravin ///M schreef:Tnx voor de link!
V6 zal het niet worden denk ik, maar da's wel een hele mooie 166
- Niels 155
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 04 jan 2011, 17:59
- Auto: Alfa 155 2.0 16V EVO4 Seq
- Locatie: Amersfoort
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Ik snap de negatieve reactie's hier op de 2.4 JTD niet helemaal! Hoe goed kennen jullie die motor?
Als de italianen iets goed kunnen, is het wel een dieselmotor maken!
Ik werk zelf al 10 jaar als Alfa monteur, en heb (buiten randzaken om) nog nooit een jtd motor stuk gezien!! Als een JTD al ''stil'' staat is dr iets aan de motor stuk, een BDP sensor, een luchtmeter oid, maar een motor zelf, neej niet snel iig MIjn idee als je een 166 wilt kopen, neem een V6 of de JTD. De 2.0 is idd net wat te zwak voor deze auto, en vooral de eerste serie die nog een 5 bak hadden. Latere 2 liters met de 6 bak zijn wel veel beter om te rijden. Echter heeft een 2.0 doordat die zo zwaar dr aan moet trekken vaak wat last van olie verbruik.
Voor zowel de V6 als de JTD geld dat ze behoorlijk wat km's aankunnen zonder problemen. De (overmatige?) electronische problemen van de eerste serie zijn mij eigenlijk helemaal niet bekend, zoveel problemen zijn dr namelijk niet
Wat idd wel zwake punten zijn, de schokdempers is standaard idd bagger. Koplampen zijn nog van glas, en worden dof na verloop van tijd, ook zijn de refelectors in de lezen vaak niet zo best meer bij de eerste type's van voor de facelift, waardoor dr bijzonder weinig licht uit komt. Distributie is bij de V6 vaak een prijzige rekening, en let er idd vooral bij de V6 op dat iemand met verstand van die motor het doet, want als die ook maar iets van tijd staat zal die lopen als een krant. Wielophanging achter goed controleren, de unibols in de fusee's achter gaan naar verloop van tijd los liggen, en ook dat is vrij prijzig. Al kan je van een Opel losse unibolls krijgen, (bij de Alfa dealer niet iig). Kachelradiateur gaat nog wel eens, en ook de kachelmotor.
Een kennisje van ons rijdt een eerste serie 166 van 2000/2001, die trekt ze racer dr mee alles, gechipt en heeft inmiddels ook al probleemloos 365.000km achter de kiezen (2.4 JTD 10V)
Als de italianen iets goed kunnen, is het wel een dieselmotor maken!
Ik werk zelf al 10 jaar als Alfa monteur, en heb (buiten randzaken om) nog nooit een jtd motor stuk gezien!! Als een JTD al ''stil'' staat is dr iets aan de motor stuk, een BDP sensor, een luchtmeter oid, maar een motor zelf, neej niet snel iig MIjn idee als je een 166 wilt kopen, neem een V6 of de JTD. De 2.0 is idd net wat te zwak voor deze auto, en vooral de eerste serie die nog een 5 bak hadden. Latere 2 liters met de 6 bak zijn wel veel beter om te rijden. Echter heeft een 2.0 doordat die zo zwaar dr aan moet trekken vaak wat last van olie verbruik.
Voor zowel de V6 als de JTD geld dat ze behoorlijk wat km's aankunnen zonder problemen. De (overmatige?) electronische problemen van de eerste serie zijn mij eigenlijk helemaal niet bekend, zoveel problemen zijn dr namelijk niet
Wat idd wel zwake punten zijn, de schokdempers is standaard idd bagger. Koplampen zijn nog van glas, en worden dof na verloop van tijd, ook zijn de refelectors in de lezen vaak niet zo best meer bij de eerste type's van voor de facelift, waardoor dr bijzonder weinig licht uit komt. Distributie is bij de V6 vaak een prijzige rekening, en let er idd vooral bij de V6 op dat iemand met verstand van die motor het doet, want als die ook maar iets van tijd staat zal die lopen als een krant. Wielophanging achter goed controleren, de unibols in de fusee's achter gaan naar verloop van tijd los liggen, en ook dat is vrij prijzig. Al kan je van een Opel losse unibolls krijgen, (bij de Alfa dealer niet iig). Kachelradiateur gaat nog wel eens, en ook de kachelmotor.
Een kennisje van ons rijdt een eerste serie 166 van 2000/2001, die trekt ze racer dr mee alles, gechipt en heeft inmiddels ook al probleemloos 365.000km achter de kiezen (2.4 JTD 10V)
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Zag er gister 1 rijden............tijdloos mooi!
- Aerschtuner
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 17:13
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Zo! Wat een dikke auto die 166 hierboven voor 4k (!). Misschien dat ik maar gewoon zoiets als boodschappenkar voor Mevrouw Aersch moet kopen in plaats van een klein Cliootje. Dan kan ik in het weekend ook nog lol hebben ermee.
- Jeroen Bosman
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Is nog een hoop geld, ik heb vorige week mijn 166 2.4 JTD verkocht. met lang leuren heb ik er €1700, voor ontvangen. Kan nu niet echt zeggen dat het bepaald storm liep op speurders en marktplaats.
Betrouwbaarheid is zonder meer goed geweest, waren wel kleine dingen die mij stoorden. o.a het plastic van het dashboard en bepaalde onhebbelijkheden die bij de 166 horen zoals de richtingaanwijzers die niet automatisch terugkomen enz.
unibolls van een Opel is nieuw, bedoel je niet die van een Mercedes? Je kan alleen de navigatie CD's van opel gebruiken voor zover ik weet.
Nadeel si wel dat hij denkt dat hij dan een opel is en dan gelijk 3x stuk gaat
Betrouwbaarheid is zonder meer goed geweest, waren wel kleine dingen die mij stoorden. o.a het plastic van het dashboard en bepaalde onhebbelijkheden die bij de 166 horen zoals de richtingaanwijzers die niet automatisch terugkomen enz.
unibolls van een Opel is nieuw, bedoel je niet die van een Mercedes? Je kan alleen de navigatie CD's van opel gebruiken voor zover ik weet.
Nadeel si wel dat hij denkt dat hij dan een opel is en dan gelijk 3x stuk gaat
- Niels 155
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 04 jan 2011, 17:59
- Auto: Alfa 155 2.0 16V EVO4 Seq
- Locatie: Amersfoort
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
Neej wij gebruikte Unibolls van een Opel, durf het type zo 123 niet te zeggen.
Maar het is idd zo, dat ze gebruikt niet echt ''handel'' zijn.
Maar dat was jaren terug al, toen ze nog redelijk ''nieuw'' waren. Wij konden ze toen nieuwe goed verkopen altijd, maar de gebruikte bleven ook vaak langere tijd staan. Toch apart gevonden altijd, het zijn super auto's.
Voordeel daarvan is, als je dr eentje wilt, koop je em voor ''weinig''.
Maar het is idd zo, dat ze gebruikt niet echt ''handel'' zijn.
Maar dat was jaren terug al, toen ze nog redelijk ''nieuw'' waren. Wij konden ze toen nieuwe goed verkopen altijd, maar de gebruikte bleven ook vaak langere tijd staan. Toch apart gevonden altijd, het zijn super auto's.
Voordeel daarvan is, als je dr eentje wilt, koop je em voor ''weinig''.
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: Alfa 166: aankoopadvies, ervaringen met de kwaliteit?
166....... mooi om te zien, ruk voor je portemonnee. Hopeloze auto's!
beter inderdaad het plan wijzigen naar een 156......
beter inderdaad het plan wijzigen naar een 156......
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten