Lancia Delta HPE(ombouwtips?)

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Lancia Delta HPE(ombouwtips?)

Bericht door Downforce Dennis » 02 jul 2006, 14:12

Ok, even een korte inleiding.
Maatje van me rijdt(of beter: reed) zo'n ding. 1.8 16v met VVT op de inlaatnokkenas, ik meen een 131pk. Enigste probleem was dat de vorige auto van die gast een Volvo S40 was, dus hij hield geen rekening met het overmatig oliegeslurp van dit Italiaans kraakwonder. Dus om een lang verhaal kort te maken. Blok zonder olie gedraait, rammel rammel klop klop in de motor. Metaalschilfers in de oliefilter en metaalslierten van +/- 5 cm(!!) lang in het carter. Dus mijn prognose: krukaslagers, VVT, nokkenassen, krukas zelf, en ga zo nog maar even door... naar de knoppen.

Inmiddels sta ik hier in de omstreken bekend als ombouwkoning(?? :roll: ) dus rees zijn vraag of er niets zwaarders in het vooronder van de Delta zou passen.
Rwd ombouw, daar begin ik direct aan, incl omlassen motorsteunen en dergelijke. Maar FWD ombouw...
Ik heb vorige woensdag even wat gebrainstormt en het volgende op papier gezet:

- Fiat 2.0 20v 5-cilinder (lijkt me de betrouwbaarste oplossing)
- Fiat 2.0 16v turbo (licht in de neus, rijdt het lekkerst, maar betrouwbaar? :? )
- Alfa 2.0 ts (motorsteunen omlassen, versnellingsbak + cardans zouden gewoon passen)
- Lancia/Fiat 1.8 16v VVT blok(gewoon hetzelfde blok zoeken en eventueel scherpere nokkenassen oid)

Iemand hier ervaring mee of wat zouden jullie doen?

alvast bedankt

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 27 aug 2006, 20:40

5 cylinder is wel veruit het krachtigste. Maar misschien dat authenticiteit van de wagen dan wel heel erg in het geding komt? Immers, iedereen associeerd de 5 cylinder brul met een Audi of een Volvo.

Het 2.0 TS blok is een erg fijn blok. Trekt echt als de ziekte, mits hij goed en sterk loopt. Je kan zo'n blok fantastisch op toeren rijden. vanaf 3.500 tot de 6.500 toeren zijn ze heerlijk scherp. Dit zijn alleen ook echte oliezuipers, ze blazen de olie door de verharde klephoedjes heen. Zo krijg je ook altijd bij het doorschakelen een wolkje uit de uitlaat.

Verder is het wel een redelijk betrouwbaar blok die meer dan eens de 3 ton heeft gehaald. Daarbij komende is het nu nog een betaalbaar blok.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9703
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Bericht door frank de jonge » 27 aug 2006, 21:26

Die HPE is ook in 2,0 turbo te krijgen..

Vraag anders Martin Willems in Emmer-Compascuüm

Dat is een Lancia, Fiat en ga zo maar door expert.
Die kan je alles over deze dingen vertellen en hoe je ermee om moet gaan.

Ze hebben ook een raceteam gehad geloof ik.

Mn kameraad had daar zn Delta HPE ook in onderhoud.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten