Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Gebruikersavatar
Anton van der Wulp
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jun 2008, 07:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Anton van der Wulp » 19 dec 2008, 21:42

Na mijn eerdere tests bij de Duitse auto's afdeling (BMW 335i Coupe en Porsche 928 GT), wil ik nog een rijtest van mij zelf delen.

Welkom terug!

Als we ‘Abarth’ opzoeken in Wikipedia zet de allereerste regel de beslissende toon: ‘Abarth is een Italiaans automerk’. Zie het als wat ALPINA met BMW’s doet: Het tunen van bestaande modellen en die helemaal aanpassen voor optimale prestaties. Abarth was ook daadwerkelijk een eigen merk , totdat het in 1971 aan Fiat werd verkocht. Ondanks dat Abarth later gebruikt werd voor de snellere uitvoeringen, was het eigenlijk niets anders dan een mooiklinkende GTI-achtige benaming.

Afbeelding

Met de nieuwe 500 en Grande Punto wordt het merk met de schorpioen - gekozen wegens het sterrenbeeld van oprichter Carlo Abarth - uit het stof gehaald en weer betiteld als een Italiaans automerk. En zo spreken we nu over een ‘Abarth Grande Punto’ met een kracht van 155 paarden. Klinkt dit interessant genoeg om door te gaan als een ‘rasechte’ Abarth? Nou, nee. Een willekeurige GTI, FR of RC overtreft al gauw de Abarth en zo lijkt de Punto vooral te scoren in een goede prijs/pk verhouding. En zo is Abarth nog steeds niets meer dan een mooi en interessant klinkende naamsaanduiding. Zou Carlo Abarth zich niet omdraaien in zijn graf als hij dit hoorde? Gelukkig niet, want voor wie helemaal los wil gaan is er nog het ‘Esseesse’-pakket dat de Grande Punto naar een meer serieuze 180 pk brengt. Een echte schorpioen moet tijdens zijn groei naar volwassenheid geregeld vervellen. Springt onze schorpioen met het ‘Esseesse’-pakket ook uit zijn vel en toont hij daarmee zijn ware aard?

Sex appeal

Aan uitstraling geen gebrek, want een te kort aan aandacht zul je met deze schorpioen nooit hebben. Het Abarth jasje straalt één en al sex appeal uit. Mede dankzij de invloeden van Italdesign-Giugiaro die verschillende Alfa Romeo’s, Ferrari’s, Maserati’s en ook de welbekende DeLorean DMC-12 ontwierp. De Abarth logo’s vliegen je om de oren en de witte lak staat geweldig in combinatie met de rode en zwarte accenten over de gehele auto. Vooral de zwarte sideskirts en spatborden geven deze Grande Punto iets aparts, samen met de rode striping en rode buitenspiegelkappen. De donkere koplampen en donkere omhulsels van de mistlampen zijn eveneens kenmerkend voor de Abarth.

Afbeelding

Het ‘Esseesse’-pakket, wat je overigens uitspreekt als ‘SS’ (niet echt de meest gelukkig gekozen benaming, maar het staat in dit geval voor Super Sport), bestaat onder meer uit de witte, bijna rally-achtige, 18 inch lichtmetalen velgen die geweldig staan onder de witte koets. De ‘SS’-uitvoering zou het op de eerste plaats vooral van zijn extra power moeten hebben. De 25 extra peekaas en de 42 extra Newtonmeters aan koppel ten opzichte van de ‘gewone’ Abarth worden niet gecreëerd door enkel andere softwareprogrammering. Er hoort een serieuze lijst aan geüpgrade hardware bij, waaronder een nieuwe (Garret 1446) turbo met een boost die verhoogd is van 1.3 naar 1.5 bar. Zo hebben we nog een hele waslijst vol met diverse kleine en grotere aanpassingen die aan de motor zijn verricht, maar die zal ik u besparen. Het eindresultaat moge duidelijk zijn: 180pk en een koppel van 272Nm. Waarden die zeker interessant klinken voor een auto die nog geen 1200 kilogram weegt. Daar zou Carlo Abarth met recht trots op mogen zijn.

Afbeelding

Met alleen motorische veranderingen ben je er natuurlijk nog niet. Wil je als sportief merk serieus overkomen, dan ga je door tot perfectie. Zo kun je niet kiezen voor enkel een motorische upgrade, maar zit je direct vast aan de rest van het uitbreidingspakket. Zo zakt de Grande Punto nog eens 2 cm naar de grond en zijn de voorste remschijven vervangen door geventileerde exemplaren met gaten, terwijl achter eveneens grotere schijven met gaten worden gemonteerd. Betere remblokken horen hier uiteraard ook bij en de klauwen zijn eveneens voorzien van een rood likje verf. Als finishing touch vind je op de achterklep en op de buitenspiegels de benaming ‘Esseesse’. Leuk, want het laatste wat je hoeft te doen is je schamen voor je prestaties, toch?

Afbeelding

Sportiviteit ten top

Voor het interieur hoeft Fiat, pardon, Abarth zich ook zeker niet te schamen. Wederom is her en der het welbekende Abarth logo te vinden. Op het stuur, op de vloermatten en in de bekleding van de voorstoelen. Rechts op het dashboard zit normaal gesproken het Grande Punto symbool, op de Abarth vinden we hier het schorpioen logo. De rode stiksels die we vrijwel overal tegenkomen onderstrepen het sportieve gevoel dat je in deze Italiaan krijgt. Over de gehele breedte van het dashboard wordt er kwistig gestrooid met fraai leder, dat door de dubbele stiknaad, naast sportief, ook chique oogt. Het carbonlook-achtige materiaal op de middenconsole en rondom de tellers komt wat twijfelachtig over, maar past wel helemaal bij de sportiviteit die het model wil uitstralen. Zo ontbreken er ook geen sportpedalen en is de Grande Punto voorzien van een donkere hemelbekleding. Dit alles tilt het Abarth interieur naar een hoger plan en geeft hem iets unieks. Enige misser in het interieur zijn de handgrepen die bekleedt zijn met zachtere oplegstukjes, die er duidelijk opgelijmd zijn, alsof het de handvaten van je mountainbike betreft.

Afbeelding

Een andere teleurstelling was het audiosysteem. Het geluid daarvan is van een matig niveau en bij hogere volumes beginnen de speakers al gauw wat te kraken. Het Blue&Me navigatiesysteem werkt door middel van een USB-stick, in plaats van een DVD of CD-rom. Een mooi concept, helaas hebben ze één detail over het hoofd gezien. In het dashboardkastje zit de USB-aansluiting en wanneer je de navigatiestick hierin steekt kan de klep van het dashboardkastje niet meer dicht. Zoals onze kroonprinses zou zeggen: “Dat was een beetje dom.”

Afbeelding

Gelukkig maken de volledig met leder beklede sportstoelen weer een hoop goed. Deze zien er niet alleen speciaal uit, ze zitten ook erg aangenaam. De zittingen zijn vrij hard - maar niet op een hinderlijke manier - en de zijdelingse ondersteuning scoort hoge punten. Het stuur is verder prima te verstellen en pakt lekker beet wat resulteert in een fijne zithouding. Achterin vinden we eveneens voorgevormde zittingen in de achterbank die de passagiers eveneens goed op hun plek houden.

Afbeelding

Rally-achtig rijden

Er komt dan 180 pk uit de auto, onder de motorkap vinden we slechts een 1.4 motorblok, al dan wel geholpen door de turbocompressor. Als we op pad gaan met de Abarth voel je wel degelijk dat je met een kleine motor rijdt, want onder de 2500 toeren is de motor vrij tam en lijkt er gek weinig te gebeuren. Maar als dan die sterkere turbo inkomt dan stijgt de trekkracht naar hoge waardes en schiet de schorpioen op zijn doel af. Wat is deze Abarth snel! Van 0 naar 100 zou slechts 7,7 seconden in beslag nemen en dat is voor zo’n relatief kleine auto behoorlijk rap. Het ESP is dan niet volledig uitschakelbaar, maar als het aan staat willen de voorwielen nog wel eens flink doorspinnen. Tijdens vochtige weersomstandigheden een sprintje trekken resulteert vrijwel altijd in enige vorm van wielspin en zelfs in de tweede versnelling spinnen de 215mm brede banden nog wel eens door. Bij normale weer- en wegomstandigheden heeft de Abarth gelukkig meer dan voldoende grip en kan hij zijn vermogen goed kwijt. Het doorslaan van de wielen is simpel onder controle te houden door gedoseerd het gaspedaal te bedienen, maar haalt wel enige pret uit het rijden.

Afbeelding

Op het dashboard vind je de knop ‘Sport Boost’. In theorie zou dit voor wat extra koppel moeten zorgen, maar in de praktijk merk je hier bizar weinig van. De reden waarom we vrijwel constant met ‘Sport Boost’ aan hebben gereden, is omdat de besturing in die stand een zwaardere weerstand kent. Daardoor voelt het niet zo kunstmatig als wanneer de SB-knop uit staat. Een lichte besturing is fijn bij het inparkeren, maar tijdens het rijden wil je niks anders dan met de SB-knop aan rijden. Het sturen gaat lekker direct en door de grotere weerstand met meer gevoel en de gewenste feedback. Het schakelen gaat soepel en makkelijk, al gaat het voor ons gevoel iets te gemakkelijk. Iets kortere slagen en wat meer weerstand tijdens het doorschakelen zou gewenst zijn en beter bij de sportieve rijervaring van de Abarth passen.

Afbeelding

De gewone Abarth staat al lager bij de grond en zoals gezegd ligt de Esseesse nog eens 2 centimeter lager, en dat is te merken! Hij is zeer hard geveerd en stuitert bij minder goede wegen flink op en neer. Maar om de één of andere reden deert ons dat niet. Voor je gevoel waan je jezelf in een heuse rallyauto. Vanaf 2500 toeren is hij erg snel en als je de Abarth dan eens hard de bocht in jaagt, dan wordt de auto wel eens wat springerig en zoekerig. Daardoor moet je aardig geconcentreerd de aandacht bij het sturen houden en moet je net als een echte rallycoureur flink werken om de auto op de gewenste koers te houden. Als je flink je best doet is de Grande Punto zelfs te verleiden tot een potje lift-off overstuur, wat de grijns in je gezicht nog groter maakt.

Afbeelding

Het kraken wat vanuit de achterste wielkasten komt stoort enigszins, maar lijkt wel te passen bij het ruige karakter van de auto. Net als het uitlaatgebrom dat vrijwel voortdurend hoorbaar aanwezig is. Het lijkt allemaal te horen bij de Abarth Grande Punto Esseesse. De aangepaste remmen tenslotte, doen hun werk uitstekend en vertragen de auto kordaat en zoals verwacht. Dan rijden we de bebouwde kom binnen en is het tijd om even rustig aan te doen. Als we langs een winkel rijden en de reflectie van de Grande Punto zien in de etalageruit, is het bijna alsof we onszelf als coureur en navigator zien zitten, die de straten van Nederland onveilig maken…

Carlo Abarth zou tevreden zijn

Het plezier wat je aan de Abarth Grande Punto ‘SS’ beleeft is glorieus. Het jasje straalt één en al dynamiek en sportiviteit uit en gelukkig geldt dit ook voor de rijbeleving. De acceleratie is een feest op zich en je waant je al gauw in een heuse rallyauto. Het harde en stuiterige onderstel kan voor een hoop mensen een reden zijn om niet voor het Esseesse-pakket te gaan, wat de Abarth Grande Punto in de ‘SS’-uitvoering nog unieker maakt en tot een echte liefhebbersauto voor fijnproevers en amateurcoureurs.

Aan de normale Abarth Grande Punto hangt een prijskaartje van € 21.990. Het Esseesse-pakket kost maar liefst € 6.799 extra. Dit is serieus veel geld voor slecht 25 paardenkrachten meer, maar de lijst van aanpassingen aan de auto zijn omvatten veel meer dan enkel een motorische upgrade. Niet alleen de 18 inch velgen kosten vast een flinke duit, maar ook de hardware van de motor en het aangepaste onderstel wijkt op zoveel punten af van de standaard ‘Abarth’, dat de meerprijs zeker is te rechtvaardigen. Wie een Abarth Grande Punto koopt krijgt ook daadwerkelijk een andere auto dan bij Fiat. Daarom mag er zeker van een ander merk worden gesproken. Als Carlo Abarth nog leefde, kon hij zeker tevreden zijn over deze uit zijn vel gesprongen schorpioen.

Afbeelding

Auteur en fotografie: Anton van der Wulp

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door indobesar » 19 dec 2008, 21:53

Leuke test om te lezen.

De foto's zijn erg mooi, al had ik graag ook "actie" foto's gezien. ;)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Joy » 19 dec 2008, 21:56

Leuke kar en een goed verslag. Hoe was je indruk van de bouwkwaliteit, gezien het feit dat ik er wel eens wat geklaag over lees.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Arthur » 20 dec 2008, 05:59

Supermooi :love:
Maar voor 29k kocht ik wat anders.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Harrie » 20 dec 2008, 18:40

Arthur schreef:Supermooi :love:
Maar voor 29k kocht ik wat anders.
Ging ik bij Renault shoppen. Ik heb ook eens een paar jaar in een Ritmo Abarth gestuurd. Het ding was beestachtig snel, iedere GTI had het nakijken, maar rammelen en roesten was synoniem aan Fiat toendertijd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Niels » 20 dec 2008, 19:01

Ritmo Abarth is idd gaaf vooral de 130TC met dubbele carbs :D

Leuk verslag verder, mooi apparaat maar 29K is wel erg stevig idd :hmmm:

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Harrie » 20 dec 2008, 20:19

Niels schreef:Ritmo Abarth is idd gaaf vooral de 130TC met dubbele carbs :D

Leuk verslag verder, mooi apparaat maar 29K is wel erg stevig idd :hmmm:
Ritmo Abarth was de 130TC. Het was eigenlijk Ritmo 130TC Abarth, inderdaad met dubbele cabs. De gargaebedrijven waren daar zeker niet blij mee. Afstellen van die dingen was voor veel bedrijven een groot drama. Voor de Abarth ben ik nog een 105TC gehad, daar een tuningset van Hormann op, ook dubbele cabs. Slechts een enkeling kreeg ze syncroon.
:?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Niels » 20 dec 2008, 21:06

O :hmmm: o.k. dacht al die TC's Abarth's waren :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Arthur » 21 dec 2008, 07:26

Fiat zal het nu vast wel beter doen dan in de tijd van de Ritmo... :wink:
Bij Renault shoppen doe ik niet, tenzij er 2e hands een ander merk staat :mrgreen: :sealed:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Aernoudt » 21 dec 2008, 08:12

Zit er voor dat astronomische bedrag nog niet eens een sper diff in, lees ik dat nu goed (spinnende wieltjes zonder half-uitgeschakeld esp) ? ESP die niet helemaal uit kan.
En dat alles voor bijna 30.000 euro :roll: :roflol: Nog niet in 30.000 jaar !

Dan liever een Leuke Renault Clio/Megane of een gebruikte R32 met een HPA race Haldex controller er op :thumbup:

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Wouter81 » 21 dec 2008, 12:59

Leuke test, die mij als Grande Punto T-JET rijder (zelfde blok, alleen andere turbo dus wat minder pk's) erg interesseert. Vind em echt prachtig mooi, helemaal goed zo. Die stoelen had ik ook graag gewild, ziet er geweldig uit. Echter geef ik ook toe dat ik 'em echt te duur vind. Rond de 29.000 voor een Grande Punto, hoe snel en luxe het ding ook is, is gewoon te veel. Voor amper meer heb je al een Golf V GTI.

Wielspin geloof ik graag, heb ik met koud nat weer tot in de 3e versnelling 'last' van hehe, al vind ik het ook wel weer een beetje vermakelijk. ESP kan idd. helaas niet uit en er had idd. absoluut een sper in gemoeten. Had ik in de mijne zelfs al graag gehad, laat staan met 180 pk.

Gekraak uit de wielkasten achter komt helaas bekend voor :? , heb ik ook last van. Irriteert me ook behoorlijk. Auto van amper een jaar oud maar door rammeltjes en gekraak lijkt het alsof het ding dan veel ouder is.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2698
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Mark 320iS » 21 dec 2008, 14:17

Ik vraag me af of die prijs wel klopt? In de supertest van Autovisie staat een prijs van 27k.

Ik was/ ben erg sceptisch richting de GP Abarth SS. De GP van mij (1,9jtd, 130pk/ 280nm) heeft namelijk behoorlijke tractieproblemen bij het uitaccelereren, het stuurgevoel is nou niet om over naar huis te schrijven, en het ESP grijpt erg snel in. Nu moet ik er alleen bij zeggen dat mijn referentiekader wat betreft voorwielaandrijvers zich beperkt tot auto's in het B & C segment met minder dan 100pk, dus ik weet eigenlijk niet hoe een écht goede voorwielaandrijver rijdt.
Na het lezen van de supertest in Autovisie, waar ie nota bene boven de Clio RS Cup eindigt en op Zandvoort maar 0,3s langzamer is dan die Clio RS Cup ben ik toch geneigd mijn mening bij te stellen.

Kwa uiterlijk vind ik de SS schitterend met die witte 18 inch wielen.

Wat betreft het afwerkingsniveau van de GP, ik vind het prima. Het is weliswaar grotendeels hard kunststof dat de klok slaat in het interieur, maar het zit goed in elkaar en mijn auto vertoont verder geen piepjes of kraakjes naat 2,5 jaar en 63k km.
En dat harde kunststof zie je bij al die auto's in het B segment, en zelfs bij bepaalde auto's een klasse hoger.

Gebruikersavatar
Anton van der Wulp
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jun 2008, 07:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Anton van der Wulp » 21 dec 2008, 14:50

21.990 kost een gewone Abarth, daar komt dan 6.799 euro bij voor het Esseesse pakket. 1.150 voor de leder bekleding, 200 euro voor de striping, Blue&Me navi t.w.v. 550.

Dan kom je zelfs al op 30.639. Kan je ook een Leon FR van kopen met 200pk.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Arthur » 22 dec 2008, 04:02

Ook een GolfV GTI Limited Edition met 240pk... (met xenon,navi, etc.)

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door M@rcel » 22 dec 2008, 16:30

Dus dat Blue and Me gedoe is weggegooid geld? Lijkt me vrij vervelend om met een geopend dashboardkastje te moeten rijden....hoe verzinnen ze het?

Gebruikersavatar
elogiov6
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 aug 2007, 15:21

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door elogiov6 » 23 dec 2008, 11:02

Even voor alle duidelijkheid TC staat voor twin cam en heeft niets met abart te maken.

Heb zelf 2 ritmo´s gehad, had eerst een 105tc, deze had een 1600 cc twincam motor met inderdaad 105 pk. De 2e was een ook een 105 TC maar dan omgebouwd tot 130 TC of eigenlijk 150 TC met dubbele carbareteurs. Gekke ding had verschrikkelijk veel power. Bij 220 km per uur kwamen wel de ruitenwissers los van de voorruit.

Daarna heeft fiat een tijdje niets met de naam abarth gehad, ja een beetje optischmaar dat mag geen naam hebben. Deze fiat mag zeker de naam abarth dragen vind het een echt hebbedingtje

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Wouter81 » 23 dec 2008, 12:32

M@rcel schreef:Dus dat Blue and Me gedoe is weggegooid geld? Lijkt me vrij vervelend om met een geopend dashboardkastje te moeten rijden....hoe verzinnen ze het?
Vraag me af wat voor reusachtige usb sticks de TS heeft. Heb zelf ook Blue and Me (zonder navi maar dat maakt volgens mij geen verschil) en daar kun je een normale USB stick zonder problemen in kwijt, kastje kan gewoon dicht. Verder levert Fiat er standaard een USB verlengkabeltje bij dus dan is het al helemaal geen probleem.

Gebruikersavatar
Anton van der Wulp
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jun 2008, 07:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Anton van der Wulp » 23 dec 2008, 14:02

Gewoon het USB stickje die van Fiat afkomt, dus waar de navi op staat. In de Bravo / Delta (1e rij ik nu, Delta heb ik ook getest) zit het gewoon op het dashboard.

Blue&Me navi is sowieso een rotsysteem.. Veel te klein scherm, te weinig info, en een adres invoeren kost 10 minuten..

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door 2000USA » 23 dec 2008, 15:09

CCXT schreef:Blue&Me navi is sowieso een rotsysteem.. Veel te klein scherm, te weinig info, en een adres invoeren kost 10 minuten..
Je moet er natuurlijk mee leren werken/wennen. Zolang je stilstaat met het invoeren is het allemaal niet zo'n punt. Tuurlijk, als je kaartnavi gewend bent is bolletje-pijltje even wat anders... maar dat doet verder niet zoveel af aan het systeem.

Gebruikersavatar
Anton van der Wulp
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jun 2008, 07:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Anton van der Wulp » 23 dec 2008, 16:44

Als je nou snel door het alfabet kon scrollen zou het al een hoop schelen. En de helft wel met spraak instellen en de rest niet is gewoon omslachtig.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Andry » 25 dec 2008, 23:22

Ziet er zeker gaaf uit, alleen die prijs van de SS kit :shock: Wel heel erg veel voor het gebodene, volgens mij kan dat wel goedkoper...

Ondanks dat ik helemaal lyrisch ben van kleine snelle Fiats vind ik dit toch wat te gek :lol:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door RVV » 25 dec 2008, 23:25

Clio sport zit met wat leuke opties toch ook rond de 32/33K ?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Andry » 25 dec 2008, 23:48

Volgens mij wel en toch aardig gek voor een 'kleine' hot hatch.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door Niels » 26 dec 2008, 17:13

elogiov6 schreef:Even voor alle duidelijkheid TC staat voor twin cam en heeft niets met abart te maken.

Heb zelf 2 ritmo´s gehad, had eerst een 105tc, deze had een 1600 cc twincam motor met inderdaad 105 pk. De 2e was een ook een 105 TC maar dan omgebouwd tot 130 TC of eigenlijk 150 TC met dubbele carbareteurs. Gekke ding had verschrikkelijk veel power. Bij 220 km per uur kwamen wel de ruitenwissers los van de voorruit.

Daarna heeft fiat een tijdje niets met de naam abarth gehad, ja een beetje optischmaar dat mag geen naam hebben. Deze fiat mag zeker de naam abarth dragen vind het een echt hebbedingtje
Duidelijk :thumbup:

kamerplant
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 aug 2008, 20:11
Locatie: pijnacker

Re: Getest: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet Essesse (180pk)

Bericht door kamerplant » 28 dec 2008, 18:45

erg leuke auto.
prijs is idd veel te hoog :?

de looks zijn helemaal goed in mijn ogenben gek op witte velgen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten