Alfa 159

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Bruno
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:58
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bruno » 06 jun 2006, 16:57

Hmm, die avatar toont mooi bij mij ...
En geeft de site toch een beetje cachet, dacht ik zo ...

Wat is het probleem? Te breed? Te lang?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jun 2006, 16:59

Deze is prima maar die andere was net even te breed. vandaar.

Bruno
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:58
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bruno » 06 jun 2006, 17:09

Ja, dat had ik ook al door toen ik hem erop zwierde ...
Ach, dont sweat it ...

Nu kan je er:

Koningklijke Driving-Fun

van maken.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 22 jul 2006, 12:26

Gisteren een heel stuk in gereden.
Opvallend dat zelfs een 1.9 diesel met 150pk sloom kan lijken.
Een turbogat zo groot als de Grand Canyon.
Erg comfortabel, je voelt het zelfs nog niet als je over de 'curbstones' aan de zijkant van de weg gaat (je weet wel, die ribbeldingetjes die je wakker moeten maken als je in slaap gevallen bent achter het stuur, hoe heten die dingen eigenlijk?).
Afwerking is prima, ongeveer op niveau E46 om maar eens wat te noemen, deuren vallen dicht alsof ze 100kg per stuk wegen (zal ook wel zo zijn).
Parkeersensoren zijn superirritant, die rotdingen blijven maar piepen net als die kansloze lampjes als je je gordel niet om hebt, opbokken daarmee svp.
Motorgeluid is prima, voor een diesel zelfs erg goed, best mee te leven, je merkt eigenlijk pas dat je met een diesel op pad bent als je terug wil schakelen met tussengas en de motor niet op toeren komt als je het gas even intrapt.
VDC kan uit, halleluja Alfa, ze leren nog wel eens wat daar.
De kofferklep is met een hand bijna niet dicht te doen, zoveel weerstand hebben ze daar ingebouwd. Waar is dat goed voor?
De besturing is erg licht en je voelt helemaal niks, de banden niet, de grenzen van het onderstel niet, welke richting de voorwielen uitwijzen niet, helemaal niks.
Dat past dan weer goed bij het uitzicht, want je ziet ook niks, niet waar de auto begint, niet waar hij ophoudt, niet wat er aan komt met dank aan de superdikke raamstijlen, helemaal niks.
Dashboard is erg massief, alsof je met een S-klasse op pad bent zo groot.
In- en uitstappen is nog een probleem. Ik ben niet de grootste, maar stootte wel consequent mijn kop bij het uitstappen, stoelen hadden dus wel wat lager ingesteld mogen kunnen worden.
Een startknop op een diesel is wel erg pretentieus, ongetwijfeld gaan hele volksstammen leaselullen denken dat ze nu in een sportauto rijden omdat ze op een knopje moeten duwen om hem te starten, maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Ik had een heel verslag willen schrijven, maar eigenlijk geen zin in.
Bottomline: als auto om 40.000km per jaar fileverkeer mee te doen ok (wel graag met een betere radio dan, deze kraakte nogal, is ook slordig op een auto van meer dan een ton in guldens).
Als je plezier in autorijden zoekt: laat maar gauw staan.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 22 jul 2006, 12:31

Sportknop is sowieso kut, ben blij dat ik er weer van af ben. onnodig extra handeling, leuk verslag overigens, geeft gelijk aan wat je er van kunt verwachten.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 22 jul 2006, 12:49

Ja, het klinkt misschien weer een beetje als 'mijn auto is gaaf en alle nieuwe auto's zijn te comfortabel en te zwaar', maar toen ik terug naar huis kon rijden in een 10 jaar oude Impreza die nieuw nog niet de helft kostte van deze Alfa dacht ik toch wel: mijn auto is gaaf en alle nieuwe auto's zijn te comfortabel en te zwaar. :lol:

Het is natuurlijk geen vergelijk, 400kg minder, 100pk meer, Movit remmen, onderstelaanpassingen etc., maar ook de basis vind ik zoveel meer bieden wat ik in een auto zoek.

Maar het is denk ik wat mensen in een auto zoeken, als ik toch al wist dat ik drie jaar lang in de spits de hele A2 op en af zou moeten rijden zou ik misschien ook zoiets zoeken. Auto van de baas mag toch niet op een circuit komen, lekker een beetje stijlvol in de file patsen tegen de Golf of Astra leasers, kan prima met zo'n 159. Iedere drie maanden een kansloos kutblaadje in de bus krijgen met Italiaanse lifestyle onderwerpen en je weet weer precies waar Alfa voor staat, voor een pretentie. Een pretentie van sportiviteit die ze al jaren niet meer waar willen of kunnen maken, want wat biedt zo'n 159 meer dan een Vectra of een Mazda6? Precies, het imago en de looks, verder niks meer.
Begrijp me niet verkeerd, grip heeft het best wel, de remmen zijn niet slecht en hij stuurt ook best goed in, maar je voelt gewoon helemaal niks van wat er gebeurt.
Noem het dan geen sportieve auto of meet je als merk geen sportief imago aan, want dat is het gewoon niet meer.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 21 aug 2006, 12:55

De 159 blijkt op andere punten dan rijplezier toch wel een echte Alfa te zijn.
Kijk hier maar even, vierde post van de pagina (van psillen):
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 3&start=45
:shock:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten