Het kleine 130i (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 3601
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Locatie: Groningen

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door EvdP » 23 apr 2020, 13:56

Een 130i heeft geen turbo en best veel pk's voor een atmosferische 3 liter. Ik vond de 10 pk niet eens het meest interessante. De auto reageerde beter op het gas en de begrenzer was er af.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 4478
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Kasteel » 23 apr 2020, 13:59

EvdP schreef:
23 apr 2020, 13:56
Een 130i heeft geen turbo en best veel pk's voor een atmosferische 3 liter. Ik vond de 10 pk niet eens het meest interessante. De auto reageerde beter op het gas en de begrenzer was er af.
25 jaar daarvoor haalden ze meer uit een atmosferische 3 liter :P

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 24 apr 2020, 08:27

Als het over vermogen gaat moet je chiptuning doen als ze nieuw zijn, niet als er al 100-200K achter de kiezen hebben.

Zit een verhaal achter. Bij normaal gebruik krijg je koolstof afzettingen in de verbrandingskamers en dan stijgt je compressie verhouding iets. Een OEM laat daarom wat ruimte liggen qua onstekingsijdstip en/of nokkenastiming dan blijft het vermogen constanter over de levensloop van een motor.

Bij standaard atmo motoren dan. Bij turbo kan natuurlijk bijna iedere aap er een zooi PK's bij pompen. (maar gaat ten koste van betrouwbaarheid)

TLRS
Berichten: 1254
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door TLRS » 24 apr 2020, 11:42

Mooi als Carly er een berg topvermogen uit weet te halen, maar in hoeverre kijken ze naar afstelling bij andere toerentallen en gasklep standen?
Bert ///M3 schreef:
24 apr 2020, 08:27
Als het over vermogen gaat moet je chiptuning doen als ze nieuw zijn, niet als er al 100-200K achter de kiezen hebben.

Zit een verhaal achter. Bij normaal gebruik krijg je koolstof afzettingen in de verbrandingskamers en dan stijgt je compressie verhouding iets. Een OEM laat daarom wat ruimte liggen qua onstekingsijdstip en/of nokkenastiming dan blijft het vermogen constanter over de levensloop van een motor.

Bij standaard atmo motoren dan. Bij turbo kan natuurlijk bijna iedere aap er een zooi PK's bij pompen. (maar gaat ten koste van betrouwbaarheid)
Is dat nog steeds een relevant verhaal? Op m'n 118i had ik een andere demper met een nieuw eindstuk dat over de jaren amper zwart werd. Koelvloeistof en olie temp tegenwoordig 100+ graden.. vervuild de boel dan nog steeds genoeg om invloed te hebben op de compressie (en balans met draaiende delen)?

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1420
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: E87 130i
Locatie: Breda

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Barend » 24 apr 2020, 13:06

Thomth schreef:
21 apr 2020, 14:44
beste allemaal, even een vraag. Ik overweeg mn 325i coupe in te ruilen op een 130i. Iemand ervaring met de 130i als gezinsauto? (2 volwassen+1 baby binnenkort)
Ja, die ervaring heb ik. Ik zou het niet aanraden, behalve als de 130i je tweede auto is.
Als primaire gezinsauto is ie echt te klein.

Gebruikersavatar
PimV
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
Locatie: Delft

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door PimV » 24 apr 2020, 13:44

Ik vind de kofferbak eigenlijk wel meevallen, past meer in dan je denkt. Had hiervoor een e91 touring en ik sta er van te kijken hoeveel rotzooi je achterin de 130i krijgt. Doet niet veel onder.
Mijn vrouw heeft een nieuwe Polo als leaseauto ( dat is ook onze gezinsauto) met een kleintje <1 en kinderwagen kun je prima een weekendje weg. 2 weekendtassen en dan uiteraard heel de babyinventaris.
Die kofferbak is nog wel een stuk kleiner dan de 130i hoor. Dus je hebt echt geen huifkar nodig ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 30203
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.47
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 24 apr 2020, 14:03

De cijfers zeggen wat anders; 330l om 351l en de E91 heeft zelfs 460l. Nu zal het practische gebruik wel aangehaald worden maar de 130i heeft de kleinste kofferbak van die 3 ;)

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1420
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: E87 130i
Locatie: Breda

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Barend » 24 apr 2020, 14:57

Ik vergelijk hem met mijn E46 330i sedan en onze Mazda 323 sedan, en dan is de (E87) 130i echt wel (veel) kleiner.
Zowel beenruimte achterin is een stuk minder, als de kofferbak die een stuk kleiner is, zowel in de breedte als in de diepte.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 30203
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.47
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 27 apr 2020, 11:55


Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: BMW 125D+330I & Impreza GTT
Locatie: Gelderland

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jan Terwolde » 27 apr 2020, 22:14

en automaat... :dood:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 30203
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.47
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 27 apr 2020, 23:59

Verrek :D
Niet eens gezien.

Karel
Berichten: 600
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: België
Contacteer:

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Karel » 28 apr 2020, 00:35

Waarom eigenlijk niet ineens een M135?
Prijzen liggen niet echt ver uit elkaar.

Kan je het stuurgevoel van de M135/M140 ook niet softwarematig wat harder zetten?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 3588
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: E38 750i Individual
Locatie: Fryslân

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door matthyssie » 28 apr 2020, 08:03

Omdat er een groot verschil zit tussen de M135i en 130i qua rijbeleving. De 130i is een echte hothatch. De M135i is een snelle, niet al te ruime familiewagen. De 130i is gewoon puurder qua rijeigenschappen.

Karel
Berichten: 600
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: België
Contacteer:

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Karel » 28 apr 2020, 08:52

Hangt toch ook af van de kleine mods die je aan beide wagens doet.

Ik heb 130i - M135 - M140 gehad en alle 3 hadden ze een kuipje (noodzakelijk om echte gevoel te krijgen voor mezelf want op originele stoelen vond ik er zowieso niets aan van “gevoel”) en sperren.

De M135 had alleen veren (wat een vergissing!)
En de M140 heeft volledige setup (ophanging/stabi/bussen/...)

Waar de M135 zoekerig en nerveus was is de M140 super stabiel en planted.
Is gewoon de 130i kwa gevoel alleen met meer vermogen, want dat kwam de 130i voor mij beetje te kort origineel.

Vond de 130i super maar nu de prijzen dicht bij elkaar beginnen te zitten zou ik persoonlijk altijd voor een M135 gaan met paar tweaks.
(Zeker als je vb een automaat wil, die ZF is subliem, de automaat van de 130i niet)

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: BMW 125D+330I & Impreza GTT
Locatie: Gelderland

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jan Terwolde » 28 apr 2020, 09:45

Welke bussen had je allemaal gedaan en welke hielp het meest? Ook die van het subframe achter?

Arthursx
Berichten: 442
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: F21 M135i

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthursx » 28 apr 2020, 09:51

Er zit ook een groot verschil tussen een 3-deurs (F21) en 5-deurs (F20). De F21 heeft een underbody brace die de F20 niet heeft. Dit resulteert in een stabielere auto.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 4478
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Kasteel » 28 apr 2020, 10:17

matthyssie schreef:
28 apr 2020, 08:03
Omdat er een groot verschil zit tussen de M135i en 130i qua rijbeleving. De 130i is een echte hothatch. De M135i is een snelle, niet al te ruime familiewagen. De 130i is gewoon puurder qua rijeigenschappen.
Beide heb ik std niet zo veel mee; de M135i wordt tenminste nog vlot ;)

Nee, beide hebben gewoon eea nodig om hem leuk te maken, bij de M135i heeft alleen het stuurhuis mij echt nooit kunnen bekoren :(

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 910
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jeroen » 28 apr 2020, 10:25

Arthursx schreef:
28 apr 2020, 09:51
Er zit ook een groot verschil tussen een 3-deurs (F21) en 5-deurs (F20). De F21 heeft een underbody brace die de F20 niet heeft. Dit resulteert in een stabielere auto.
Ik kan me niet voorstellen dat het verschil echt zo groot is? Een 2 deurs auto is af fabriek minder stijf dan een 4 deurs, vandaar dat zo'n F21 een underbody brace heeft. Kan natuurlijk best zijn dat dan heel goed uitpakt.

Arthursx
Berichten: 442
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: F21 M135i

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthursx » 28 apr 2020, 11:23

Jeroen schreef:
28 apr 2020, 10:25
Ik kan me niet voorstellen dat het verschil echt zo groot is? Een 2 deurs auto is af fabriek minder stijf dan een 4 deurs, vandaar dat zo'n F21 een underbody brace heeft. Kan natuurlijk best zijn dat dan heel goed uitpakt.
Even een stuk tekst van een BMW forum gekopieerd:
Why does my 5 door F20 have a floppy/floaty rear end?
3 Door cars (F21, F22 & F23) come with underbody braces as standard, linking the rear subframe to the chassis. They mount at 45° degrees, which help prevent the rear subframe wobbling about. (BMW also fitted very similar on the E81 3 door, etc).

The 5 door M135i cars and all M140i do not get any braces, nobody is 100% sure why. Most likely is adding the rear doors adds weight and cost, so these parts were omitted to reduce weight/costs again. They might have been removed to help keep emissions and aero drag within certain strict boundaries, or to make 5 door cars more comfortable and family friendly, nobody knows for sure....

What we do know is, adding the F21 braces to an F20 reconnects the rear of the car, removing rear end slop and making the whole car feel more connected and solid.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 15769
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW 435iA Gran Coupé
Locatie: Baarn

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Martijn_bmw » 28 apr 2020, 11:58

interessant hoe BMW altijd weer kleine details heeft tussen op het oog dezelfde auto's !

dit bedoel je dus??

https://f20.1addicts.com/forums/showthr ... ?t=1180623

Afbeelding

Arthursx
Berichten: 442
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: F21 M135i

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthursx » 28 apr 2020, 12:10

Klopt Martijn.

Str8Six
Berichten: 529
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: 130i
Locatie: Groningen, Utrecht

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Str8Six » 28 apr 2020, 14:51

Nice, met wat zoekwerk kwam ik erachter dat het ook een mod is die uit te voeren is op de E87.
De E81 heeft deze 'strut' inderdaad wel standaard, de E87 niet. Tenzij je destijds bij BMW aanklopte voor een m-performance onderstel. Dan zat de strut er weer bij. (33306778243)
Zie: https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... 3306778243

Mocht ik een keer een sloop E81 tegenkomen, ga ik deze mod wel even proberen :blink:

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i LCI
Locatie: Friesland

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door bartb » 28 apr 2020, 15:49

Is eventueel nog nieuw te krijgen. Kosten: €110,- :)

En een topic op duitse 1er forum.
https://www.1erforum.de/threads/y-zugst ... 964/page-2
Kan er moeilijk uit halen of je er echt verschil in merkt. Op straat zal het weinig meerwaarde hebben denk ik....

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 586
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door tuurgtt » 28 apr 2020, 16:01

Ik heb een half jaar geleden deze brace ook bij de dealer besteld en onder mijn 3deurs M140 laten schroeven, paar honderd euro, best redelijk omdat arbeid minder dan een uur was.
Ik had vroegah onder de Impreza's ook altijd een arsenaal aan struts hangen, maar die flexten echt als een natte dweil.
De BMW is veel stijver, maar het verschil voor en na is wel degelijk merkbaar.

Dat wiebelen met de achterkant onder harde acceleratie raak je er alleen niet mee kwijt, daar heb je echt een goede LSD voor nodig.
Onder mijn 320pk/370Nm Cayman met PS4 helemaal nóóit een LSD gemist, maar tegen het monsterkoppel van de B58 zijn de Michelin Supersports aan de achterkant bij half gas al kansloos.

Oh, on topic; driebeurs blauw met handbak; https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr

Jeetje, wat blijven deze dingen achterlijk duur. Ik kocht zeven jaar geleden mijn ex-323ti met dezelfde leeftijd en kmstand als deze 130i en betaalde 2000 euro...

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 3588
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: E38 750i Individual
Locatie: Fryslân

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door matthyssie » 28 apr 2020, 16:06

Wat een geld indd. Dan kun je beter mijne kopen ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EvdP, Google [Bot], Majestic-12 [Bot], mark323ti, markk, WJ en 31 gasten