Jep, vind het ook altijd lastige uitspraken... Auto is volgens de verkoper bij hem ingeruild door de vorige eigenaar, dus zou kunnen.
Het kleine 130i (occasion) draadje
- Dimitri
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Alsof je door contant te betalen geen lijstje kunt krijgen met gedane werkzaamheden.
- Jeroen
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Dimitri schreef: ↑29 apr 2021, 10:29Proefrit al wat eerder kunnen maken gelukkig, wat een bommetje. Auto ziet er ook gewoon goed uit.Jeroen schreef: ↑27 apr 2021, 08:26 De kans is natuurlijk heel klein dat jouw 130i álle punten van dat lijstje heeft. Veel worden er ook slechts preventief aangeraden (bv disakleppen) en hoe ga je een benzinepomp checken? Iig een belangrijke is de waterpomp. Die moet echt aantoonbaar vervangen zijn, anders kan je het alsnog gaan doen. En met deze kilometerstand zijn de bougies (longlife, 100.000km) voor de 2e keer vervangen, en als het echt goed is gedaan zijn ook de bobines meegenomen. Als je in je budget 1500 apart houdt (bij mij was het 3k trouwens) voor extra onderhoud/tegenvallers na aankoop dan zit je wel goed.
1 hele grote maar:
Er is geen onderhoudshistorie bekend. Wel wanneer de beurten (als olieservice in het boekje aangekruist) gedaan zijn, maar niet wát: "Dat werd door de vorige eigenaar altijd gewoon zo ff contant geregeld, zonder bonnetje."
Er is na het inruilen wat onderhoud gedaan (ABS pomp, draagarmrubbers) maar meer is er niet bekend.
Banden zijn bijna aan vervanging toe, remschijven hebben wel een aardige lip op de zijkant. Dus er zit sowieso op korte termijn wat regulier onderhoud aan te komen. Tel daar preventief de waterpomp en grote beurt bij op en er moet 2000+ in om hem strak te hebben voor de zomer.
Keuzes, keuzes...
De ABS pomp is iig een dure, en het is positief als die al gedaan is. Voor de rest eens met je beslommeringen. Geen mogelijkheid om met het bedrijf uit te onderhandelen dat zij wat aankomend onderhoud voor hun rekening nemen? Dan denk ik ook maar aan dit hoogdravende lijstje:
6-in-lijn zekerheden van Supreme Car Store:
Altijd een Bovag 40-Punten check! BOVAG
Altijd een gegarandeerde kilometerstand
Volledige/complete set sleutels en boordliteratuur
Geen aankomende onderhoudsbeurten
Rijklaar in de showroom!
Géén afleverkosten
Standaard aflevering met garantie!:
Onze aangeboden prijzen zijn standaard incl. 1 maand Supreme Rijklaar Garantie. Voor meer informatie over onze voorwaarden en de mogelijkheden voor een langere garantieduur kunt u contact opnemen. Tegen een meerprijs leveren wij (indien mogelijk) 3 of 6 maanden garantie.
Vragen naar dat 40 punten rapport kan je ook een inzage geven in de staat van de auto.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
- Arthur
- Berichten: 39741
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Waarom is nu een lijst(je) met gedane werkzaamheden weinig waard? Wat moet er dan wel aanwezig zijn om jou te overtuigen?
Dat een boekje aangekruist is zegt op zich weinig, al is dat te checken bij de uitvoerende garages. Heb je een lijst met gedane werkzaamheden, die een garage er altijd bij doet als bewijs (bij mij tenminste wel), dan heb je daar meer aan dan een kruisje.
Dat een boekje aangekruist is zegt op zich weinig, al is dat te checken bij de uitvoerende garages. Heb je een lijst met gedane werkzaamheden, die een garage er altijd bij doet als bewijs (bij mij tenminste wel), dan heb je daar meer aan dan een kruisje.
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Ik denk alleen niet dat een garage die contant geld wil in box 4 een lijstje gaat aanleveren met z’n naam en logo erop.Arthur schreef: ↑29 apr 2021, 13:56 Waarom is nu een lijst(je) met gedane werkzaamheden weinig waard? Wat moet er dan wel aanwezig zijn om jou te overtuigen?
Dat een boekje aangekruist is zegt op zich weinig, al is dat te checken bij de uitvoerende garages. Heb je een lijst met gedane werkzaamheden, die een garage er altijd bij doet als bewijs (bij mij tenminste wel), dan heb je daar meer aan dan een kruisje.
Een handgeschreven briefje zegt mij altijd weinig. Die kan iedereen maken
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Passagiers kant achterwiel ruik je dat wel De afdekplaat boven de tank richting interieur zit rubber tussen. Als je het in de auto ruikt is het wel heel ernstig.BartMS schreef: ↑26 apr 2021, 23:35 Die benzinepomp ben ik nog niet vaker tegengekomen, zit die niet onder de achterbank? waarom ruik je hem dan buiten de auto :O? Weet ik ik iig waar ik het moet zoeken als ik t ruik
Massa kabel onderin schijnt ook vaak te roesten waardoor hij soms slecht start.
Bak en motorsteunen kom je ook her en der tegen.
Mijn DISA lag los in de inlaat. Zeker preventief vervangen.
Riem spanner ratelt nog wel eens, olie filter huis pakking en warmte wisselaar pakking zijn 9 van de 10 keer uitgehard. Beide Disa's eruit halen en controleren, dan komt de CCV erbij als je de inlaat eraf hebt. Klepdeksel pakking en boutjes ook niet vergeten. Vanos reinigen en nieuwe rubbers. Tel er nog maar wat geld bij op als je geen briefje hebt met gedane werkzaamheden.Dimitri schreef: ↑29 apr 2021, 10:29
Proefrit al wat eerder kunnen maken gelukkig, wat een bommetje. Auto ziet er ook gewoon goed uit.
1 hele grote maar:
Er is geen onderhoudshistorie bekend. Wel wanneer de beurten (als olieservice in het boekje aangekruist) gedaan zijn, maar niet wát: "Dat werd door de vorige eigenaar altijd gewoon zo ff contant geregeld, zonder bonnetje."
Er is na het inruilen wat onderhoud gedaan (ABS pomp, draagarmrubbers) maar meer is er niet bekend.
Banden zijn bijna aan vervanging toe, remschijven hebben wel een aardige lip op de zijkant. Dus er zit sowieso op korte termijn wat regulier onderhoud aan te komen. Tel daar preventief de waterpomp en grote beurt bij op en er moet 2000+ in om hem strak te hebben voor de zomer.
Keuzes, keuzes...
Paar weken terug al mee bezig geweest bij mijn 130i
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Disa kleppen zijn doorontwikkeld meen ik? Ze lijken me te groot om in de motor te komen trouwens.. iemand andere ervaring?
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
De klep is inderdaad vrij groot, maar het pinnetje past er mooi doorheen
Bij mijn 130i met 230k waren ze nog vrij netjes, maar wel vervangen n.a.v. een ander forumlid met een 330i met dezelfde KM-stand waar een motorrevisie nodig was (pinnetje motor ingezogen).
Zit op FB in een 130i groep, daar heb ik het ook vaker langs zien komen. Vriend van mij (blue_dust) heeft de grote laatst ook los gehad, die zat er ook al los in. Merkte je in het rijden verder niks van, ook geen codes.
Vanaf 06/2007 is er idd een revised part nr voor de grote, zou hem dus ook altijd vervangen door het nieuwe nummer als je auto ouder is.
Bij mijn 130i met 230k waren ze nog vrij netjes, maar wel vervangen n.a.v. een ander forumlid met een 330i met dezelfde KM-stand waar een motorrevisie nodig was (pinnetje motor ingezogen).
Zit op FB in een 130i groep, daar heb ik het ook vaker langs zien komen. Vriend van mij (blue_dust) heeft de grote laatst ook los gehad, die zat er ook al los in. Merkte je in het rijden verder niks van, ook geen codes.
Vanaf 06/2007 is er idd een revised part nr voor de grote, zou hem dus ook altijd vervangen door het nieuwe nummer als je auto ouder is.
- PimV
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
- Auto: E46 M3
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Heb ook een 130i gehad.
Bij mij was de Disa klep in de garage niet goed vervangen en was er een asje/pinnetje achtergebleven in de inlaat. Die was tussen de kleppen geschoten --> gevolg volledige cilinderkop revisie
De hele klep zal niet zo zeer in de motor schieten, maar onderdeeltjes kan absoluut.
Ik heb toen ook op advies van dit forum de carterventilatie mee laten nemen. Slijtageonderdeel.
De diverse pakkingen en waterpomp zijn al meermaals genoemd. Check ook even op Youtube, best aardig wat filmpjes uit Duitsland en de UK met aankoopadvies en gebruikersreviews.
Verder zijn de 130i volgens mij aardig bullet-proof, uiteindelijk is het een gewoon een grote motor in een klein autootje, geen fancy race spul
Wereldkar vond ik het!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Zou mij niks waard zijn, gewoon pak bonnen erbij met wat er aantoonbaar uitgevoerd is. En ook al doet iemand het onderhoud zelf dan de facturen erbij van de spullen die (online) besteld zijn op naam.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Helemaal mee eens! Gewoon aantoonbaar dat er minimaal iedere 15-20 k een oliewissel is gedaan bonnetje van oliefilter is ook al leuk en ook bijvoorbeeld de bakolie. Al is het geen racemotor; zo'n blok met valvetronic wil je echt niet overhoop willen halen net als je hem gekocht hebt is de lol er toch aardig af. Koelslangen is ook wel een ding en mijne ging boven de 2 ton dat soort dingen krijgen en met 2,5 ton stond ik in Duitsland op een heuvel met witte rook nee was geen nieuwe Paus....
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Oef, dat klinkt pijnlijk..PimV schreef: ↑30 apr 2021, 09:06 Heb ook een 130i gehad.
Bij mij was de Disa klep in de garage niet goed vervangen en was er een asje/pinnetje achtergebleven in de inlaat. Die was tussen de kleppen geschoten --> gevolg volledige cilinderkop revisie
De hele klep zal niet zo zeer in de motor schieten, maar onderdeeltjes kan absoluut.
Welk bouwjaar had je? Latere modellen hebben waarschijnlijk herziene onderdelen. En dus iets andere pijnpunten?
Carterventilatie (membraan in kleppendeksel) is een bekende. Motor loopt ruwer omdat carterdamp makkelijker in inlaat komt. Echter na de lmm, dus mengsel van slag.
Zaken zoals bobines worden genoemd. Maar meen dat die stuk gaan als de bougies niet fris zijn. En die blijven allicht schoner als ermee door gereden wordt.. of er een co2 package op zit en de boel armer/warmer afgesteld staat (oliebedrijfstemp 110 graden).
- Jeroen
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Als ik al die mogelijke issues op het wereldwijde web zie, zou ik bijna niet meer aan een 130i durven beginnen. Gelukkig valt het in het echte leven vaak mee. Nu zijn dit waarschijnlijk last famous words, maar mijn 130i (ruim 4 jaar bezit) krijgt al ruim 3 jaar de standaard beurten (om de 10k) plus slijtagedelen en verder niet. 2005, 2 ton plus. Ding loopt altijd probleemloos. Overigens wel carterventilatie/waterpomp/bobines gehad.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Tsja, richting of over 2 ton is er altijd wel wat. Ik vond het fijne blokken, Z4 3.0si gehad met 110.000km en 630i met 150.000km.
-
Online
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Heb veel plezier beleefd aan mijn 130i, maar herken ook het gevoel dat er altijd wel wat mee is. Bullit proof zou ik deze generatie BMW's zeker niet willen noemen. Gelukkig dat anderen wel tot hoge kilometerstanden relatief probleemloos rondrijden.
Verder zou ik Dimitri nog willen adviseren geld achter de hand te houden voor een sper en een Bilstein B12 pro kit. Dat transfomeerde mijn 130i van een slappe 'one tire fire' in een ouderwets fijne BMW.
Verder zou ik Dimitri nog willen adviseren geld achter de hand te houden voor een sper en een Bilstein B12 pro kit. Dat transfomeerde mijn 130i van een slappe 'one tire fire' in een ouderwets fijne BMW.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Ja sper en frisse dempers is een absolute must!
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Hmm tsja, online worden de M52 en M54 altijd als oude rotten/betrouwbare techniek bestempeld, maar alle bovengenoemde zaken komen daar ook gewoon voor (DISA kleppen, waterpompen, koelslangen en carterventilatie).
Enige verschil is dat het daar wellicht wat goedkoper is om te vervangen qua onderdelen en manuren. N52 kom je wat moeilijker bij overal en sommige onderdelen zijn electrisch ipv mechanisch.
Feit blijft dat de N52 inderdaad in bijna elke BMW is geleverd vanaf 2005, het is geen speciaal Motorsport blok met bijbehorende techniek. Gewoon lekker vaak olie wisselen en gas geven, en wat zaken preventief uitvoeren
- Dimitri
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Allen dank voor het meedenken en sensiliberen.
Knoop doorgehakt en vandaag de auto opgehaald.
Eerste indruk: heerlijk bakkie! Woensdag laat ik hem volledig nakijken bij de BMW specialist. Fingers crossed!
Edit: zal binnenkort even tijd maken voor een voorstel topic met wat foto's.
Knoop doorgehakt en vandaag de auto opgehaald.
Eerste indruk: heerlijk bakkie! Woensdag laat ik hem volledig nakijken bij de BMW specialist. Fingers crossed!
Edit: zal binnenkort even tijd maken voor een voorstel topic met wat foto's.
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Gefeliciteerd met de aankoop!
Zo op de foto's te zien een zeer net en fris exemplaar. Daar ga je vast en zeker veel plezier aan hebben.
Zo op de foto's te zien een zeer net en fris exemplaar. Daar ga je vast en zeker veel plezier aan hebben.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Gefeliciteerd! Ben jaloers zegt iemand die een M135i heeft en ervoor een 130i...... Geweldige wagen en wees er zuinig op want is super wagen!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Toch die N52 met tikkende kop, vanos ventielen, dunne oliefilterhuis en carter pakking, olieverbruik, lagerschalen bij 250k enz. Mijn M52 heb ik met 10w60 5 jaar lang driftdagen, topspeed runs, bezopen burnouts gedaan met maten, redline op 7000 enz enz en blok bleef maar gaan.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Bij mijn 130i was het o.a. klakkeren het 2 massavliegwiel; bij afloop van de garantie hebben ze die vervangen en gelijk de bak ook maar.....thanks BMW Premium garantie...
Die tikkende kop heeft ie gehad tot ik m wegdeed bij 332.000 en no problem! Wel iets dikkere olie gaan gebruiken in lijn met slijtage.
Die tikkende kop heeft ie gehad tot ik m wegdeed bij 332.000 en no problem! Wel iets dikkere olie gaan gebruiken in lijn met slijtage.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Ik heb ook wel wat shit gehad aan die M52 maar werd ook idioot mee gereden, had een N52 nooit overleefd.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
M52 heb ik zelf geen ervaring mee, wel met m54. Die zweet ook uit alle pakkingen na een jaar of 15.
Tikkende klepstoters heb ik gelukkig geen last van, zal na 240k ook vast niet ineens nog opkomen. Was het niet juist de M52 die last had van scheurtjes in cilinderkop tussen cilinder 5 en 6?
Tikkende klepstoters heb ik gelukkig geen last van, zal na 240k ook vast niet ineens nog opkomen. Was het niet juist de M52 die last had van scheurtjes in cilinderkop tussen cilinder 5 en 6?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berrie en 423 gasten