Het kleine 130i (occasion) draadje
- sitechris
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Zolang op dezelfde as iig dezelfde banden zitten vind ik het prima. Ik heb daar geen slechte ervaringen mee.
- Will F.
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Zelfde maat rondom helpt goed om het onderstuur te verminderen.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Belangrijk punt wat hier aangehaald wordt. Een bredere velg laat een band anders op de velg vallen dan een smallere velg.
Dus als je echt rondom gelijk wil maken zul je opzoek moeten naar of 2x voorvelg of 2x achter om het een zogenaamde "square setup" te geven.
Succes met de keuze.
-
- Berichten: 713
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: 130
- Locatie: Rotterdam
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Ga het eerst maar eens op deze set proberen. Verschil in velgbreedte is 0.5. 7.5 voor en 8 achter. Denk dat een zelfde hoogte band als achter het beste valt en ben erg benieuwd hoe het onderstuur daardoor beperkt is.
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Mijn ervaring met de 130i is dat het ontzettend aan de band ligt. Ik heb Kumho's eronder gehad in 215/245 (non-RFT) en dit was drama qua zweverigheid, zeker op hoge snelheid.
Op Achilles ATR Sport 2 (225 rondom, non-RFT) is dit al vele malen beter, maar op Bridgestone Potenza 215/245 (RFT) is de auto superstabiel tot 250+.
Op Achilles ATR Sport 2 (225 rondom, non-RFT) is dit al vele malen beter, maar op Bridgestone Potenza 215/245 (RFT) is de auto superstabiel tot 250+.
-
- Berichten: 713
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: 130
- Locatie: Rotterdam
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Welke banden gaven de beste balans voor jou? Geeft je huidige setup niet veel onderstuur?
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
De potenza's zijn, naar mijn ervaring, erg oncomfortabel.. runflat of niet. De stugheid/precisie verminderd de symptomen wellicht, maar ik zou het bij de bron aanpakken.
Het onderstuur is bij de 1 serie, zover ik weet, een onderstel aangelegenheid. Met een kleine ingreep en uitlijnen kun je voor ietsjes meer -camber zetten.
De balans wijzigen kan ook met stabi's, achter issie dun..
Het onderstuur is bij de 1 serie, zover ik weet, een onderstel aangelegenheid. Met een kleine ingreep en uitlijnen kun je voor ietsjes meer -camber zetten.
De balans wijzigen kan ook met stabi's, achter issie dun..
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Combinatie van RFT op de ene as en non-RFT op de andere schijnt zeer ongelukkig te zijn. Daar heb ik wel vaker wat over gelezen.
Mijn 130i staat op Hankook Ventus S1 evo2 (non-RFT, maar wel XL). Geen klachten over stabiliteit op hoge snelheden. Heerlijk stille band en als ik de testjes op http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Hanko ... 1-evo2.htm lees, zit het met de prestaties ook wel snor.
Mijn 130i staat op Hankook Ventus S1 evo2 (non-RFT, maar wel XL). Geen klachten over stabiliteit op hoge snelheden. Heerlijk stille band en als ik de testjes op http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Hanko ... 1-evo2.htm lees, zit het met de prestaties ook wel snor.
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Beste balans is op de Bridgestones. Op de Achilles heb ik gek genoeg meer onderstuur.
Ik heb echter wel de camber pin mod gedaan, M3 draagarmen voor, een E93 M3 stabi voor en een E93 335i M-Sport stabi achter. Ook rij ik met een sper, dat zal ook iets onderstuur creëren.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
130i Soundgenerator
Nooit geweten dat de 130i een "soundgenerator" had.
Nooit geweten dat de 130i een "soundgenerator" had.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Met de performance uitlaat is dit overbodig
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Zo is vergelijken een beetje lastig..matthyssie schreef: ↑30 okt 2017, 14:12 Beste balans is op de Bridgestones. Op de Achilles heb ik gek genoeg meer onderstuur.
Ik heb echter wel de camber pin mod gedaan, M3 draagarmen voor, een E93 M3 stabi voor en een E93 335i M-Sport stabi achter. Ook rij ik met een sper, dat zal ook iets onderstuur creëren.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Geen ervaringen met Michelin PS4 (non rft) op een 130i maar op de 328i ben ik er super tevreden over. Ook op hogere snelheden. (225-245)
Zelfde bandbreedte/ hoogte zou ik niet doen obbe.
Ziet er iig vreemd uit. Voor boller/ronder op de velg als achter.
Zelfde bandbreedte/ hoogte zou ik niet doen obbe.
Ziet er iig vreemd uit. Voor boller/ronder op de velg als achter.
- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Bedankt voor de tip! ik heb de M3 draagarmen en camber pin mod gedaan, auto is voorzien van een sper maar toch teveel last van onderstuur. E93 335i M-sport stabi achter werkt voor nog minder onderstuur? Ga ik die binnenkort eronder gooien
-
- Berichten: 713
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: 130
- Locatie: Rotterdam
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Blijft een beetje lastig nu. De nieuwe achterbanden die ik nu heb (P zero Nero gt in 225) zijn er niet smaller dan de 225. Als ik dus hetzelfde bandentype neem als achter, wat me het meest logisch lijkt, vallen ze misschien wat raar op de voorvelg omdat die iets smaller is. Aan de andere kant valt het me op foto's van andere 130s met breedset en 225 voorbanden niet op.
Met stabi's zal hetzelfde zijn als met onderstellen. Iedereen heeft een andere voorkeur. Op een circuit zal eventueel duidelijk worden wat echt het 'beste' onderstel is op dat circuit. Als je kijkt naar de leveranciers van aftermarket stabi's zie je dat ze allemaal verschillende diktes kiezen. Ik ben zelf wel erg benieuwd naar het onderstel van Birds in de UK. Die hebben een eigen onderstel op basis van de Bilstein set icm dikkere stabi's. Weet niet welke set ze daarvoor gebruiken maar daar lijkt me voor de 130 het meest over nagedacht. Schijnt overigens niet heel hard te zijn en het goed te doen op de Britse B wegen.
Met stabi's zal hetzelfde zijn als met onderstellen. Iedereen heeft een andere voorkeur. Op een circuit zal eventueel duidelijk worden wat echt het 'beste' onderstel is op dat circuit. Als je kijkt naar de leveranciers van aftermarket stabi's zie je dat ze allemaal verschillende diktes kiezen. Ik ben zelf wel erg benieuwd naar het onderstel van Birds in de UK. Die hebben een eigen onderstel op basis van de Bilstein set icm dikkere stabi's. Weet niet welke set ze daarvoor gebruiken maar daar lijkt me voor de 130 het meest over nagedacht. Schijnt overigens niet heel hard te zijn en het goed te doen op de Britse B wegen.
-
- Berichten: 713
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: 130
- Locatie: Rotterdam
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Eibach heeft 28mm voor en 15 achter en H&R en Whiteline hebben 27 voor en 20 achter. Vooral achter een nogal groot verschil.
https://www.demon-tweeks.co.uk/performa ... 7/2007/130
https://www.demon-tweeks.co.uk/performa ... 7/2007/130
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Yep. Ik had eerst alleen de M3 stabi voor maar toen had hij ook net even teveel onderstuur.
Let wel dat het een klote klus is om de achterstabi te wisselen. Hij zit boven het subframe langs dus deze moet zakken..
E93 335i M-Sport stabi is ook 15mm dik, net als de Eibach.
-
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Ik ben op de 135i cab geswitcht van de ori 215/245 Bridgestone RFTs naar exact dezelfde set in 1 maatje breder; 225/255. Wilde eigenlijk PS4s, maar deze waren een superaanbieding... en ik voel echt veel meer verschil tussen deze en de ori maat dan ik verwacht had. In positieve zin dus, zelfs voor RFT!
-
- Berichten: 2713
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
idem hier! heb in mijn geval voor 235 achter gekozen en 225 voor, breedsetje van 8J voor en 8,5J achter
-
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Iemand bekend met deze?: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2017-11-20 om 21.58.03.png (1011.39 KiB) 2848 keer bekeken
- Joël D.
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Nee, wel met het bedrijf. Mijn moeder heeft daar een Abarth Grande Punto gekocht. Is allemaal keurig geregeld. Bij de APK bleek nog een wiellager kapot te zijn, die is keurig, kosteloos, vervangen.
- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Vind die zwarte 3-deurs erg mooi!l Stond eerst bij een particulier te koop voor 17,5k toen geloof ik. Helenvolle uitvoering is dit en zwart blijft toch de mooiste kleur als je t mij vraagt
- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Vind die zwarte 3-deurs erg mooi!l Stond eerst bij een particulier te koop voor 17,5k toen geloof ik. Hele volle uitvoering is dit en zwart blijft toch de mooiste kleur als je t mij vraagt
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Vanmiddag de versnellingsbak olie vervangen door Castrol Syntrans V FE 75W-80. Verschil was gelijk merkbaar, soepeler dan voorheen maar een mx-5 zal het niet worden. Oude olie was redelijk verkleurd, geen schraapsels op de plug dus dat is goed.
In het differentieel Fuchs Titan SinTopoid LS 75W-90 gegooid. De olie leek mij behoorlijk vers maar ik kan dat niet controleren. Beetje lastig vervangen door gebrek aan aftapplug, maar met een kleine aanpassing aan m'n ontluchtingspomp de gehele liter eruit gezogen
In het differentieel Fuchs Titan SinTopoid LS 75W-90 gegooid. De olie leek mij behoorlijk vers maar ik kan dat niet controleren. Beetje lastig vervangen door gebrek aan aftapplug, maar met een kleine aanpassing aan m'n ontluchtingspomp de gehele liter eruit gezogen
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Bij de mijne ook net de versnellingsbakolie laten verversen. Ik heb gekozen voor de speciale BMW/ZF-variant van Castrol Syntrans. Kleine moeite met groot resultaat, want ik vind hem aanzienlijk prettiger schakelen nu!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 358 gasten