Het kleine 130i (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Flamman » 02 mei 2021, 09:18

Knot schreef: 01 mei 2021, 22:48 Toch die N52 met tikkende kop, vanos ventielen, dunne oliefilterhuis en carter pakking, olieverbruik, lagerschalen bij 250k enz. Mijn M52 heb ik met 10w60 5 jaar lang driftdagen, topspeed runs, bezopen burnouts gedaan met maten, redline op 7000 enz enz en blok bleef maar gaan.
Koopt Dimitri een mooie 130i begin jij alle internet ellende weer op te sommen.
Ik wens je heel plezier met de 130i, geweldige auto en betrouwbare auto !!

Wij runnen al 5 jaar 5x 130i’s (omgebouwde straatauto’s) die alleen maar circuit’s zien en het is een auto gebleken met heel weinig technische malaise !
Tuurlijk moet je hem goed prepareren en standaard zaken vervangen maar drijfstang lager schalen heeft er nog geen 1 gehad, de auto van coolfan hebben we ook omgebouwd met 320dkm doet het perfect !

De M50 en M52 zijn denk ik ook het meest bullitproof van alle 6 cilinders mede omdat daar veel minder hightech in gebruikt is maar dat maakt een N52 nog geen probleem blok.
Als een M52 te heet loopt kun je ook direct het alu onderblok weggooien omdat deze bros is geworden, een gietijzeren M50 heeft daar geen last van maar een M52 rijdt beter omdat deze lichter is en meer koppel geeft.
Deze oudere motoren liggen ook in koetsen die roesten en veel minder stijf zijn dus m.i. is een 130i een top auto, geniet ervan !

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 02 mei 2021, 10:01

Tuurlijk is het geen rommel maar zeker niet dat een M52 minder is.

Hoe zit het dan met verhalen lagerschalen waarom mijn 325i met 270k slecht verkoopt?

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Dimitri » 02 mei 2021, 10:31

Flamman schreef: 02 mei 2021, 09:18
Knot schreef: 01 mei 2021, 22:48 Toch die N52 met tikkende kop, vanos ventielen, dunne oliefilterhuis en carter pakking, olieverbruik, lagerschalen bij 250k enz. Mijn M52 heb ik met 10w60 5 jaar lang driftdagen, topspeed runs, bezopen burnouts gedaan met maten, redline op 7000 enz enz en blok bleef maar gaan.
Koopt Dimitri een mooie 130i begin jij alle internet ellende weer op te sommen.
Ik wens je heel plezier met de 130i, geweldige auto en betrouwbare auto !!

Wij runnen al 5 jaar 5x 130i’s (omgebouwde straatauto’s) die alleen maar circuit’s zien en het is een auto gebleken met heel weinig technische malaise !
Tuurlijk moet je hem goed prepareren en standaard zaken vervangen maar drijfstang lager schalen heeft er nog geen 1 gehad, de auto van coolfan hebben we ook omgebouwd met 320dkm doet het perfect !

De M50 en M52 zijn denk ik ook het meest bullitproof van alle 6 cilinders mede omdat daar veel minder hightech in gebruikt is maar dat maakt een N52 nog geen probleem blok.
Als een M52 te heet loopt kun je ook direct het alu onderblok weggooien omdat deze bros is geworden, een gietijzeren M50 heeft daar geen last van maar een M52 rijdt beter omdat deze lichter is en meer koppel geeft.
Deze oudere motoren liggen ook in koetsen die roesten en veel minder stijf zijn dus m.i. is een 130i een top auto, geniet ervan !

Haha, dank!
Ik zie het maar gewoon als betrokkenheid van mensen op het forum hier. :)

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Flamman » 02 mei 2021, 10:46

Ik denk dat we beide het zelfde denken over de M52.

Vraag me niet waarom maar van de N52B25 hoor ik vaker ellende, uiteenlopend van hoog olie verbruik tot scheuren in de cilinders terwijl het in de basis hetzelfde blok is.
Wat ik wel vermoed is dat er veel blokken te heet zijn gelopen door een defecte waterpomp en niet tijdig stoppen.
Als daarna alleen de waterpomp (en ik hoop ook de thermostaat) vervangen worden is de motor al beschadigd.
Dat wil zeggen, cilinderschade, olie verbruik hoog en later scheuren, koelvloeistof verbruik etc.
Het gebruik doet ook veel, korte stukjes rijden, lange olie intervallen, altijd rustig rijden, lage toerentallen icm automaat etc.

Wellicht is er toch ook iets in het fabricage deel anders gegaan bij de 2.5.

Conclusie: goed onderhouden, vaak olie verversen, premium brandstof tanken, netjes warm rijden en heel belangrijk daarna lekker door trappen !

Ps: ik heb heel goede ervaring met Mobil 1 0W40, top spul

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Martijn_bmw » 02 mei 2021, 10:53

Het is gewoon een algemeen beeld, de technisch sterkste auto’s zijn gebouwd in de jaren 90.
Alleen inmiddels zijn die zo oud dat de carrosserie eromheen weg rot :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 02 mei 2021, 10:57

Dimitri schreef: 01 mei 2021, 20:06 Allen dank voor het meedenken en sensiliberen.
Knoop doorgehakt en vandaag de auto opgehaald.

Eerste indruk: heerlijk bakkie! Woensdag laat ik hem volledig nakijken bij de BMW specialist. Fingers crossed!

Edit: zal binnenkort even tijd maken voor een voorstel topic met wat foto's.
Na alle verhalen hier had je ‘dik gedrukt’ wellicht om kunnen draaien? Maar goed, veel plezier ermee :thumbup:

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Flamman » 02 mei 2021, 11:00

Ik heb overigens nog 3x N52B30 blokken en versnellingsbakken op voorraad mocht er iemand om verlegen zitten.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jeroen » 02 mei 2021, 14:35

Fijn dat er ook eens een tegengeluid is. Over de N52B30 bestaat inmiddels ook veel internetwijsheid, waarbij sommigen ook graag refereren aan een bepaalde 130i hier op het forum die na 2 jaar inclusief afschrijven al 20k had gekost.

Deze motoren zijn kwetsbaarder dan de oude 6 cilinders waar domweg minder opzit met simpeler techniek. Het is een veel modernere motor die erg mooi loopt met een behoorlijk vermogen voor zijn inhoud. En helaas kan er zat stuk aan, maar je krijgt het vast niet allemaal tegelijk, en het is absoluut geen probleemblok.

@Flamann: ben wel benieuwd wat jullie preventief vervangen aan een 130i. Horen de Disa kleppen daar bijvoorbeeld ook bij?
Dus Dimitri, veel plezier met je 130i, gaaf exemplaar!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door StefanW » 02 mei 2021, 15:05

Jeroen schreef: 02 mei 2021, 14:35 Fijn dat er ook eens een tegengeluid is. Over de N52B30 bestaat inmiddels ook veel internetwijsheid, waarbij sommigen ook graag refereren aan een bepaalde 130i hier op het forum die na 2 jaar inclusief afschrijven al 20k had gekost.
Het doet weer pijn als ik het lees... :shithappens:

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Eric Z » 02 mei 2021, 15:18

StefanW schreef: 02 mei 2021, 15:05
Jeroen schreef: 02 mei 2021, 14:35 Fijn dat er ook eens een tegengeluid is. Over de N52B30 bestaat inmiddels ook veel internetwijsheid, waarbij sommigen ook graag refereren aan een bepaalde 130i hier op het forum die na 2 jaar inclusief afschrijven al 20k had gekost.
Het doet weer pijn als ik het lees... :shithappens:
Maar de opvolger gaat probleemloos?

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Flamman » 02 mei 2021, 16:14

Jeroen schreef: 02 mei 2021, 14:35 Fijn dat er ook eens een tegengeluid is. Over de N52B30 bestaat inmiddels ook veel internetwijsheid, waarbij sommigen ook graag refereren aan een bepaalde 130i hier op het forum die na 2 jaar inclusief afschrijven al 20k had gekost.

Deze motoren zijn kwetsbaarder dan de oude 6 cilinders waar domweg minder opzit met simpeler techniek. Het is een veel modernere motor die erg mooi loopt met een behoorlijk vermogen voor zijn inhoud. En helaas kan er zat stuk aan, maar je krijgt het vast niet allemaal tegelijk, en het is absoluut geen probleemblok.

@Flamann: ben wel benieuwd wat jullie preventief vervangen aan een 130i. Horen de Disa kleppen daar bijvoorbeeld ook bij?
Dus Dimitri, veel plezier met je 130i, gaaf exemplaar!
Hierbij een lijstje onderhoudswerkzaamheden aan de motor, komt uiteraard nog veel meer ombouw etc bij aan de rest vd auto:

- waterpomp en thermostaat
- alle beginnende olie lekkage’s direct oplossen, soms een carterpan pakking, een oliefilterhuis pakking en of valvetronic motor pakking, klepdeksel pakking, allemaal geen drama
- groot onderhoud, olie en filter, bougie’s, luchtfilter, koelvloeistof
- uitlezen en storingen checken
- disa kleppen demonteren en controleren, zelf nog geen defecten aan geconstateerd maar onze auto’s rijden ook vaak in het hoge toeren gebied dus klep doet niet zo veel
- multiriem en spanner met looprol
- verder hebben we een rijk gevulde flightcase mee met spullen maar we sleutelen vrijwel nooit aan de auto’s op het circuit.
- we rijden altijd op 98 brandstof dus geen bio-ethanol aandeel denk dat dit problemen met injectoren en bobine’s voorkomt inc met veel vollast.
- 1 heeft er soms last van een tikkende klepstoter alleen in de opwarm fase (worden ze oud mee) daar hebben we laatst een toevoeging bij de nieuwe olie toegevoegd t.b.v. de klepstoters en dat lijkt te helpen

Olie verbruiken ze allemaal iets, zeg een liter op 3 trackdays (ongeveer 1700km circuit) wat totaal geen probleem is, op straat kwam ik bij mijn 130i uit op minimum na 10k km wat een mooi moment is voor verversen 😉

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Emiel » 02 mei 2021, 16:24

Iedere bmw/volvo/vag/fransoos heeft kwaaltjes.

Dimitrie, veel rij plezier!

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jeroen » 02 mei 2021, 16:26

Dank voor de opsomming! Mooi om deze info uit de (race)praktijk te lezen. Idd doet gebruik ook een hoop natuurlijk. Om de 10k olie wisselen, euro 98 en korte ritjes vermijden en goed warmrijden vinden ze fijn.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 02 mei 2021, 18:08

Mijn M52 van ruim 24 jaar oud en 291.xxx op de klok vorige week nog probleemloos door de apk.
Rijd nog steeds fijn. Niet snel, maar snel genoeg.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door StefanW » 02 mei 2021, 21:38

Eric Z schreef: 02 mei 2021, 15:18
StefanW schreef: 02 mei 2021, 15:05
Jeroen schreef: 02 mei 2021, 14:35 Fijn dat er ook eens een tegengeluid is. Over de N52B30 bestaat inmiddels ook veel internetwijsheid, waarbij sommigen ook graag refereren aan een bepaalde 130i hier op het forum die na 2 jaar inclusief afschrijven al 20k had gekost.
Het doet weer pijn als ik het lees... :shithappens:
Maar de opvolger gaat probleemloos?
Yes, tot op heden wel. Maar heb 2500km in 4 maanden gereden, dus rij niet veel.
Bij aankoop wel flink geinvesteerd in de auto; carterpanpakking, kleppendekselpakking, waterpomp, thermostaat en DISA, dus de "bekende" dingen zijn wel gelijk aangepakt.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Martin van der Zwaard » 03 mei 2021, 09:32

Dimitri schreef: 01 mei 2021, 20:06 Woensdag laat ik hem volledig nakijken bij de BMW specialist. Fingers crossed.
Deze volgorde snap ik nooit. Eerst kopen en dan na laten kijken.....lijkt mij beter dat eerst te doen voordat je hem koopt :hmmm:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 03 mei 2021, 09:58

Hij wil graag de 1000/knot beurt uitvoeren snap dat dan :tooth:

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door coolfan » 03 mei 2021, 10:38

Mijn N52B30 heeft in de 332.000 km het volgende gemankeerd:

Bij garantiebeeindiging het volgende onder garantie vervangen wegens bijgeluiden: 160.000

- 2 massa vliegwiel
- versnellingsbak
- koppeling (ja gelijk maar laten doen)
- achterwiellager

bij 220.000
- waterpomp

bij 260.000
koelwaterslag in Duitsland

bij 300.000
Klepdekselpakking

Voor de rest geen kosten behalve heel veel banden en vele oliewissels. Vele kilometers in Duitsland volgas, driften in de Dolomiten, driften op Weeze, rijden op Assen.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door StefanW » 03 mei 2021, 10:49

coolfan schreef: 03 mei 2021, 10:38 Mijn N52B30 heeft in de 332.000 km het volgende gemankeerd:

Bij garantiebeeindiging het volgende onder garantie vervangen wegens bijgeluiden: 160.000

- 2 massa vliegwiel
- versnellingsbak
- koppeling (ja gelijk maar laten doen)
- achterwiellager

Voor de rest geen kosten behalve heel veel banden en vele oliewissels. Vele kilometers in Duitsland volgas, driften in de Dolomiten, driften op Weeze, rijden op Assen.
Dit hebben ze trouwens ook allemaal. Bij mijn auto zijn de koppeling en vliegwiel ook onder garantie bij 40.000km vervangen.
Maar als ie stationair in zijn vrij draait, dan hoor ik ook gerammel (niet extreem). Had mijn oude ook, 130i kwaaltje, ken verder geen kwaad.

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door coolfan » 03 mei 2021, 11:10

StefanW schreef: 03 mei 2021, 10:49
coolfan schreef: 03 mei 2021, 10:38 Mijn N52B30 heeft in de 332.000 km het volgende gemankeerd:

Bij garantiebeeindiging het volgende onder garantie vervangen wegens bijgeluiden: 160.000

- 2 massa vliegwiel
- versnellingsbak
- koppeling (ja gelijk maar laten doen)
- achterwiellager

Voor de rest geen kosten behalve heel veel banden en vele oliewissels. Vele kilometers in Duitsland volgas, driften in de Dolomiten, driften op Weeze, rijden op Assen.
Dit hebben ze trouwens ook allemaal. Bij mijn auto zijn de koppeling en vliegwiel ook onder garantie bij 40.000km vervangen.
Maar als ie stationair in zijn vrij draait, dan hoor ik ook gerammel (niet extreem). Had mijn oude ook, 130i kwaaltje, ken verder geen kwaad.
Psies! dus daarom hele sterke blokken! Goed je oliewissels doen en netjes warm rijden. Bij mij was op den duur wel olieverbruik zo rond de 1op 2000 en onderstel was echt uitgewoond en dat zijn dure zaken kwa arbeid om goed te krijgen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 03 mei 2021, 11:38

Martin van der Zwaard schreef: 03 mei 2021, 09:32
Dimitri schreef: 01 mei 2021, 20:06 Woensdag laat ik hem volledig nakijken bij de BMW specialist. Fingers crossed.
Deze volgorde snap ik nooit. Eerst kopen en dan na laten kijken.....lijkt mij beter dat eerst te doen voordat je hem koopt :hmmm:
Zei ik ook al, dan is het idd ‘fingers crossed’ ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jeroen » 03 mei 2021, 11:44

StefanW schreef: 03 mei 2021, 10:49
coolfan schreef: 03 mei 2021, 10:38 Mijn N52B30 heeft in de 332.000 km het volgende gemankeerd:

Bij garantiebeeindiging het volgende onder garantie vervangen wegens bijgeluiden: 160.000

- 2 massa vliegwiel
- versnellingsbak
- koppeling (ja gelijk maar laten doen)
- achterwiellager

Voor de rest geen kosten behalve heel veel banden en vele oliewissels. Vele kilometers in Duitsland volgas, driften in de Dolomiten, driften op Weeze, rijden op Assen.
Dit hebben ze trouwens ook allemaal. Bij mijn auto zijn de koppeling en vliegwiel ook onder garantie bij 40.000km vervangen.
Maar als ie stationair in zijn vrij draait, dan hoor ik ook gerammel (niet extreem). Had mijn oude ook, 130i kwaaltje, ken verder geen kwaad.
Dit hadden E30’s vroeger ook al, en daar werden ze oud mee. Geldt voor de 130i idd ook.

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door coolfan » 03 mei 2021, 12:38

ja klopt oersterk en klinkt gewoon goed ook beter dan de turboblokken maar zoals eerder gezegd belang van goed onderhoud is echt zoo belangrijk want anders loop je leeg. Denk dat ik misschien 6 oliewissels meer heb gedaan maar is wel je behoud. En ja bakolie moet je ook na een ton doen net als je diff. Uitlaat was na 332.000 ook nog intact

Verder je koelkwaterslangen en je draagarmrubbers dat zijn toch lelijkes en dan kan je beter een exemplaar met wat minder kilometers als is gewoon uitdroging en veroudering altijd van toepassing

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 03 mei 2021, 12:46

Hoor je steeds over die oliewissels. Had jij de auto vanaf nieuw? Want de meesten halen nu zo’n ding met 1,5 ton+ op de klok met regulier onderhoud. Kun je wel beginnen met de 10kkm intervallen maar dan is het (zogenaamde) kwaad al geschied.

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door coolfan » 03 mei 2021, 12:49

klopt ik had m heel jong gebruikt maar klopt anders zit je al met een auto met flink wat slijtage vervuiling dus goed kijken wat ermee gedaan is en anders gewoon naar paar duizend vervangen en daarna nog een keer scheelt ook al

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Berrie, Chaert-RS, Edwin de Haas, frankie, Semrush [Bot] en 140 gasten