Mercedes-Benz C-klasse 220cdi met Chips

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Mercedes-Benz C-klasse 220cdi met Chips

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2006, 08:40

N.a.v. een testrit gisteren in een C 220cdi, waarbij wij het ESP hadden uitgeschakeld (in de wetenschap dat ESP niet volledig uit te schakelen is bij Mercedes-Benz) vielen ons een aantal dingen op.

1: Sperwerking. Er zit volgens mij geen sper op zo'n ding, maar waarschijnlijk werkt met ESP off toch het electronische sper. 2 zwarte strepen bij acceleratie :!: Echt heel bizar. Ten eerste bizar dat het met ESP off funtioneert en ten tweede bizar omdat een electronisch sperdiff gewoon ronduit k*t functioneert voor de sportieve automobilist. Het heeft namelijk een remmende werking ipv een accelererende. 1 van de achterwielen wordt afgeremd, om zo de tractie over beide wielen te verdelen. Dus je hebt een gigantisch 'aandrijfverlies', denk ik?
Naast het leuke feit dat je 2 zwarte strepen neerzet, zie ik er verder niet zo heel veel voordelen in, ik ben wel benieuwd of je met een gewoon open diff niet sneller bent. En waarom kan het niet gewoon uit??

2: ESP off zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Tot nu toe had ik alleen maar kennisgemaakt met Mercedes' ESP systemen op de natte/veilige banen van de RDW in Lelystad. Maar nu reed ik voor het eerst op droog. De kont van de C-klasse komt met ESP off wel heel erg makkelijk om (misschien ook wel door de slechte Michelin Alpin's, waar ik nog nooit enthousiast over ben geworden, echt een kloteband!), dankzij het electronisch 'sper'. Maar op het moment dat de auto echt helemaal haaks staat, grijpt het ESP op het verkeerde punt in. Het remt namelijk de wielen af die het juist niet nodig hebben, waardoor je een extra lange zwieper maakt en uit moet kijken hoe je stuurt. Te lang tegensturen gooit de auto weer in een mega contra slip, waarna weer het zelfde gebeurt.

Echt superlink, want je kunt zelf heel lang corrigeren en net voordat je de auto volledig onder controle krijgt, geeft het 'uitgeschakelde' ESP systeem je een leuke uitdaging!

We hebben ons even heerlijk vermaakt zo met die auto, maar ik snap gewoon niet waarom OFF niet echt OFF is. Dit is echt té gevaarlijk.
En waarom moet dat electronisch sper blijven werken? Het voordeel van electronica is dat je het ook makkelijk uit moet kunnen schakelen. Het afremmende karakter van een electronisch sper zorgt met ESP off voor rare situaties. Je auto gaat makkelijke dwars, maar als je dan op het gas gaat, lijkt het net of iemand nog even extra de handrem erop trekt... om vervolgens weer de rest van het ESP systeem in werking te voelen treden.

Echt een heeeeeel raar gevoel heb ik overgehouden aan deze test.

Verder wel een fijne auto. Heb dit jaar al vaak in een C gereden en het stuurt weliswaar niet zo direct, het is wel een hele prettige auto om mee te cruisen, maar ook om flink mee door te trappen. Sturen is volgens sommigen niet zo direct als een BMW, maar in mijn ogen een stuk directer dan BMW's van pak hem beet, 15 jaar terug. En daar is iedereen het over eens: daar is weinig mis mee!

Remmen doen het ook goed. Noodstop zorgt voor 2 mooie strepen, niet met van die 'ABS' onderbrekingen erin. :lol:

P.s. de testrit moest op aanraden van de eigenaar, dus we moesten verplicht 'gummen'. 8)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 15 apr 2006, 09:20

Zou Mercedes dan aannemen dat hun kopers e.e.a. nooit uitschakelen? Hoe zou de fabriek reageren als je dit probleem voor zou leggen? In de VS zou een ongeval hieruit, wellicht verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Er zou eigenlijk een onafhankelijke test dienen plaats te vinden voor alle fabriekanten, om de electronische hulpmiddelen te testen. Je zou dit van een merk als Mercedes niet verwachten.

Michel

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 apr 2006, 09:34

Oke, dus het ESP systeem van Opel zou beter zijn als dat van Mercedes????

Bij mij remt ie de boel namelijk wel netjes af (behalve op de ring met wielen los dan).

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2006, 09:41

Ja Knot, maar jij hebt een FWD, dus dat is even niet te vergelijken vind ik. Met deze benz wek je power oversteer op alsof het een lieve lust is (en dat is leuk!) maar als je echt mooi haaks staat, dan gaat de ellende beginnen. Met een FWD met ESP zou je nooit zover komen.

ESP moet gewoon volledig werken
of
10-15% marge overlaten als het aanstaat
of
uit kunnen

Niet dat het volledig uit staat en dan toch in werking gaat, want het grijpt echt op een verkeerde manier in.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2006, 09:43

@Michel: als wij gisteren tegenliggers hadden gehad (en we wisten dat die er niet waren :lol: ) dan hadden we een serieus probleem kunnen hebben door het ESP.

Feit is wel dat Arnoud en ik de auto expres driftend de bocht door gooiden, maar zelf zou ik de auto ook weer in het gareel hebben kunnen brengen mocht dat nodig zijn geweest, met ESP en tegenliggers hadden er weleens ongelukken kunnen gebeuren. Dus ja, je hebt een goed punt.

Ik vraag me oprecht af: waarom doet MB dit???

Mail naar Duitsland is onderweg. Ben benieuwd naar de reactie.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 apr 2006, 09:49

Het zou inderdaad volledig uit moeten gaan, dat vind ik vaag bij Mercedes.

In mijn geval is het 5% over de grens, voordat ie uitbreekt sta je alweer recht, 3 remmen worden gebruikt behalve binnenste achterwiel.. tak...tak..tak.. en klaar.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2006, 09:56

Ja zo hoort het te werken als het aan staat. Gaat erom hoe het (niet!) werkt als het uit staat. :lol:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 apr 2006, 11:43

Leuk stuk, maar Mercedes staat er toch om bekend dat het ESP niet uitschakelbaar is ?

Zelfs bij de hele sportieve AMG uitvoeringen kan het niet.

Maar het bevestigd wel een beetje het idee over Mercedes.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 apr 2006, 12:32

IK heb nog ergens een document hoe het wel compleet uitgeschakeld kan worden bij AMG versies.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2006, 14:16

@Rico: dat ze het systeem ergens 'werkend' laten dat had ik ook al gehoord en gemerkt als instructeur ooit eens... :)

Maar nu we het op droog hebben getest viel me pas op hoe gevaarlijk het werkt. Denk dat veel mensen die even willen spelen met de auto, in serieuze problemen kunnen komen. Het werd allemaal wat versterkt door de slechte winterbanden, waardoor ik nu goed kon voelen wat het 'probleem' is. Goeie banden zullen het wat beter camoufleren.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 15 apr 2006, 18:56

Dennis Cavallino schreef:@Michel: als wij gisteren tegenliggers hadden gehad (en we wisten dat die er niet waren :lol: ) dan hadden we een serieus probleem kunnen hebben door het ESP.

Feit is wel dat Arnoud en ik de auto expres driftend de bocht door gooiden, maar zelf zou ik de auto ook weer in het gareel hebben kunnen brengen mocht dat nodig zijn geweest, met ESP en tegenliggers hadden er weleens ongelukken kunnen gebeuren. Dus ja, je hebt een goed punt.

Ik vraag me oprecht af: waarom doet MB dit???

Mail naar Duitsland is onderweg. Ben benieuwd naar de reactie.
Ben benieuw dof je een goed onderbouwd antwoord gaat krijgen, of een standaard marketing bla bla stuk tekst!

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie en 417 gasten