Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen deze motoren ? En hoe zit het met betrouwbaar tunen ? Ik weet uit ervaring dat 250pk bij de 1.8 al op de grens was (plof) maar hoeveel is te peuteren uit de 2 liter ? Seat van Edwin heeft 270pk ? Is dat de max of ziter meer in ?
En hoe zit het met de turbo's en intercoolers op deze motoren ? nog meer vermogen mogelijk ?
En welk model in de VAG groep heeft standaard momenteel het meeste vermogen met de nieuwe TSFI motor ?
VAG 1.8 turbo en VAG 2.0 TSFI turbo
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
-
OnlineTristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Het verschil is dat de 1.8 Turbo een 20-klepper en 1800cc is en de 2.0 TFSI een 2000cc 16-klepper is met directe inspuiting.
Tot nu toe is de 2.0 TFSI uit de Golf, Passat, Altea en Leon de sterkste versie (Leon heeft 185pk, maar is een software-matig gedowntuned en is identiek aan de Golf 200pk). Denk dat 270pk de max. is van de turbo, kan gewoonweg niet meer lucht verplaatsen. De 1.8T kan zelfs 500pk uitgehaald worden dmv. grote turbo en alle aanpassingen van dien. Maar dan heb je wel AWD nodig. Met de 2.0 TFSI zullen ook snel kits komen met 300pk+.
Zometeen komt de S3 met een 260pk TFSI, waarschijnlijk met grotere turbo en sterkere internals. Dit zal dan de sterkste TFSI blok worden van VAG.
Tot nu toe is de 2.0 TFSI uit de Golf, Passat, Altea en Leon de sterkste versie (Leon heeft 185pk, maar is een software-matig gedowntuned en is identiek aan de Golf 200pk). Denk dat 270pk de max. is van de turbo, kan gewoonweg niet meer lucht verplaatsen. De 1.8T kan zelfs 500pk uitgehaald worden dmv. grote turbo en alle aanpassingen van dien. Maar dan heb je wel AWD nodig. Met de 2.0 TFSI zullen ook snel kits komen met 300pk+.
Zometeen komt de S3 met een 260pk TFSI, waarschijnlijk met grotere turbo en sterkere internals. Dit zal dan de sterkste TFSI blok worden van VAG.
-
OnlineTristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Of 1 grote. Bij chiptuning van een Cupra R of S3 is vaak de IC ook aan de kleine kant. Beter is een grote FMIC aan de voortkant van de auto, heeft dan meer koelingscapaciteit. Standaard zitten ze altijd een beetje verscholen achter bumpers en plastic.Rico v Velzen schreef:tristan en ook waarschijnlijk 2 intercoolers, want dat had de vorige S3 ook.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Internals van de 2.0 liter moeten 30% meer vermogen aankunnen dan de 1.8 Reken er dus maar op dat VAG zonder grote aanpassingen (grotere turbo lijkt me sterk gezien hun ervaringen met de 1.4 GT vwb compressor icm turbo) 300 pk uit dat blok gaat halen. Misschien ook nog wel meer.
De 2.0 TFSI in de Leon van Edwin hangt trouwens ook met de 260 pk tuning geweldig aan het gas. Motor voelt nooit gestresst.
De 2.0 TFSI in de Leon van Edwin hangt trouwens ook met de 260 pk tuning geweldig aan het gas. Motor voelt nooit gestresst.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], wackywim en 333 gasten