BMW neemt waterstofauto in productie

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

BMW neemt waterstofauto in productie

Bericht door Wouter » 14 mar 2006, 17:41

Het Duitse BMW neemt als eerste autofabrikant ter wereld een auto in productie die op waterstof rijdt.


7-serie
Het gaat om enkele honderden BMW's uit de huidige 7-serie. De eerste auto's worden afgeleverd in de omgeving van München en Berlijn, omdat er bij deze steden al waterstoftankstations zijn. BMW hoopt dat er meer van deze tankstations komen. Waterstofauto's zijn milieuvriendelijker dan gewone auto's.

Pioniersrol
Op het gebied van waterstof bekleedt BMW een pioniersrol. Het concern is zeker tien jaar bezig geweest met de ontwikkeling van de nieuwe motor die op waterstof loopt. Ook experimenteert het merk al jaren met opslagmethoden van de nieuwe alternatieve brandstof.


gelukkig driften met een electro moter zag ik al nooit zitten, mooi dat ze dit doorzetten

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 9187
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 14 mar 2006, 17:47

Wat is je bron Wouter?

En verbranden ze de waterstof in een verbrandingsmotor of middels een brandstofcel. In dat laatste geval vindt de aandrijving toch echt middels een electromotor plaats :-)

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 14 mar 2006, 17:56

ik kan nog niets vinden op de bmw site

stond iets op rtlz

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 14 mar 2006, 19:12

Op Flitsservice stond een intresant artikel over waterstof.

Column: Waterstof

--------------------------------------------------------------------------------
13/03/2006 Een leuke reclame van “Werken bij het Rijk”, een presentatrice krijgt een glaasje water uit de uitlaat van een auto. “Kan ik dit echt opdrinken?” vraagt ze aan de techneut. Ja dat kan ze zeker, maar ze neemt geen slok.

Waterstof is net zo misleidend als gratis Openbaar Vervoer. De mensen wordt verteld wat de voordelen zijn, maar niet wat het kost. Natuurlijk willen we dat. De belasting kan weer omhoog en over een paar jaar komen we erachter dat het allemaal niet werkt. Zonde van het geld, want veel is vandaag al bekend.

Modern water is nog steeds zo nat als vijfhonderd jaar geleden. We moeten onszelf nog steeds afdrogen na het douchen. Het lijkt er dus op alsof we de eigenschappen van water niet kunnen veranderen. De bekende eigenschappen van waterstof geven aan dat de Waterstof Economie er niet gaat komen, en dat terwijl we er graag erg veel belastinggeld aan uit willen geven. Het zal niet verder komen dan een droom van de milieulobby.

De energiedichtheid van waterstof is vijftien keer zo klein als die van benzine. Voor iedere liter benzine hebben we dus vijftien liter waterstof nodig om dezelfde energie op te wekken. Met waterstof hebben we dus auto’s nodig met een hele grote tank.

In de Waterstof Economie komt het waterstof natuurlijk bij u thuis. Dat betekent wél dat het getransporteerd moet worden via gasleidingen. Punt is alleen, dat de gasleidingen voor waterstof tien keer zo groot moeten zijn dan die van aardgas. En eenmaal het waterstof uit de kraan is het oppassen geblazen, want als waterstof zich mengt met zuurstof is het mengsel uiterst explosief.

Het totaalplaatje is nog erger. Eerst hebben we elektriciteit. Hiermee wordt waterstof opgewekt via elektrolyse, rendement 80%. Vervolgens wordt de waterstof afgevangen en gecomprimeerd (voor transport), rendement 80%. Daarna gaan we de waterstof verbranden om energie op te wekken, rendement 50%. En met de energie uit die verbranding wekken we weer elektriciteit op. We begonnen met elektriciteit en we eindigden met elektriciteit. Alleen, de hoeveelheid energie aan het eind van de rit is nog maar 32% van hetgeen waarmee we begonnen, allemaal door tussentijds energieverlies. De elektriciteit aan het eind van de keten zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen om een motor te laten draaien.

Ook de milieulobby zal zijn messen slijpen. Waterstof is namelijk een broeikasgas, net als CO2. En als waterstof met lucht verbrand wordt, ontstaat er onder andere NOx en dat is dezelfde luchtvervuiling die fossiele brandstoffen opleveren.

Dan zou je waterstof ook nog eens “schoon” kunnen opwekken met Windmolens. Afgezien van allerlei bezwaren die sowieso al tegen windmolens bestaan, voor 1 Megawatt aan elektriciteit moet er vijf tot tien Megawatt aan windmolen capaciteit worden ingezet.

Daarmee komt toch snel een eind aan de droom van de auto die op water rijdt. Het kán wel, alleen niet op grote schaal.

Dat de auto op water desondanks toch nog in het reclamespotje wordt gebruikt is dan ook niet erg geruststellend, als je waarde hecht aan zorgvuldige overheidsuitgaven.

Bron: Flitsservice.nl


Melder: DrNomad
Wordt niks dus.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mar 2006, 19:42

Zitten een hoop onwaarheden en een hoop waarheden in die tekst.
(ff geen tijd om op te reageren)

Maar ik vind het goede ontwikkelingen

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 14 mar 2006, 20:32

Dennis Cavallino schreef:Zitten een hoop onwaarheden en een hoop waarheden in die tekst.
Dat weet ik niet, ik kwam het vandaag tegen. Er zitten geen bron vermeldingen bij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, BMWDennis, Google Adsense [Bot], Jussi, Kasteel, Kocheler, Leen, m3e30_chris, MarkS, MK, S-RS, SvB, tuurgtt en 35 gasten