BMW Biturbo petrol 306 pk (duits persbericht)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

BMW Biturbo petrol 306 pk (duits persbericht)

Bericht door RVV » 21 feb 2006, 12:26

Mit Effizienz zur Höchstleistung: BMW präsentiert die Zukunft des Turbo-Motor.

Ein neues Spitzentriebwerk mit Bi-Turbo-Technik und Benzin-Direkteinspritzung krönt künftig die Palette der Reihensechszylinder-Motoren von BMW. Mit einer Leistung von 225 kW/306 PS und einem maximalen Drehmoment von 400 Newtonmetern erfüllt die neue Antriebsvariante auch anspruchsvollste Wünsche nach spontaner und souveräner Kraftentfaltung. Der erste Reihensechszylinder mit Bi-Turbolader, High Precision Injection und Vollaluminium-Kurbelgehäuse begeistert mit einem bei aufgeladenen Motoren bisher nicht gekannten Ansprechverhalten und einer bis in hohe Drehzahlbereiche anhaltenden Durchzugskraft. Zugleich glänzt das neue Turbo-Triebwerk mit der für die Reihensechszylinder-Motoren von BMW typischen Laufruhe. Dass die gesteigerte Leistung auf besonders effiziente Weise realisiert wird, ist der High Precision Injection von BMW zu verdanken. Die neueste Generation der Benzin-Direkteinspritzung leistet einen wirksamen Beitrag zur Wirtschaftlichkeit des Turbo-Triebwerks. Mit dieser Kombination haben die Ingenieure von BMW 100 Jahre nach der Erfindung des Turbo-Motors ein neues und besonders reizvolles Kapitel in der Geschichte aufgeladener Triebwerke geschrieben.

Bewährte Basis: der Reihensechszylinder-Motor.

Mit dem Einsatz der Turbolader-Technik beantwortet BMW auf ebenso faszinierende wie effiziente Weise den Wunsch nach zusätzlicher Leistung. Die Aufladung erweist sich dabei – vor allem in der von BMW gewählten Konzeption – als ideales Mittel, um bewährte Antriebsqualitäten zu bewahren und neue Reize zu wecken. Als Basis dient die aktuelle Generation der Reihensechszylinder-Motoren von BMW, die mit einem Hubraum von 3,0 Litern und einer Leistung von 195 kW/265 PS ein für Saugmotoren herausragendes Potenzial erreicht hat. Um nochmals merklich mehr Leistung und vor allem Drehmoment zu generieren, kommt nun die Bi-Turbo-Technik zum Zuge. Im Vergleich zum bewährten 3,0 Liter-Saugmotor konnte die Leistung damit um etwa 15 Prozent, das maximale Drehmoment gar um rund 30 Prozent gesteigert werden.

Das Ergebnis ist in den Werten von 225 kW/306 PS sowie dem maximalen Drehmoment von 400 Newtonmetern ablesbar und zeugt von einem beeindruckenden und schon bei niedrigen Drehzahlen einsetzenden Schub. Was dies für die Fahrpraxis bedeutet, haben die Motorenentwickler am Beispiel einer Limousine der BMW 3er Reihe errechnet: In der Beschleunigung von null auf 100 km/h wäre die Bi-Turbo-Variante demnach um mehr als eine halbe Sekunde schneller, der Elastizitätswert (80 bis 120 km/h im zweithöchsten Gang) könnte sich von 8,2 Sekunden für die stärkste Saugmotor-Variante, den BMW 330i, auf 6,3 Sekunden verbessern.

Unter Beibehaltung des Saugmotor-Konzepts wäre ein derartiger Zuwachs an Dynamik nur über eine erhebliche Erweiterung des Hubraums realisierbar gewesen, verbunden mit einer entsprechenden Gewichtszunahme und den daraus resultierenden Auswirkungen auf die Fahrzeugbalance. Dagegen erweist sich der Einsatz der Turbolader-Technik in Verbindung mit der High Precision Injection als eine besonders effiziente Methode, um noch höhere Ansprüche an die Leistung und das Drehmoment des Motors zu erfüllen. Zum Vergleich: Der neue Reihensechszylinder-Bi-Turbo wiegt etwa 70 Kilogramm weniger als ein ähnlich leistungsstarker Achtzylinder-Saugmotor mit einem Hubraum von 4,0 Litern. Darüber hinaus weist das mit High Precision Injection ausgerüstete Triebwerk gegenüber einem gleich starken Turbo-Motor mit Saugrohreinspritzung einen Verbrauchsvorteil von etwa zehn Prozent auf.

Neben dem geringen Gewicht und den für seine Leistungsklasse günstigen Verbrauchswerten kann der neue Bi-Turbo-Antrieb mit einem weiteren Qualitätsmerkmal der Reihensechszylinder-Motoren von BMW aufwarten. Er bietet herausragende Laufruhe und damit genau jene Tugend, mit der die Reihensechszylinder-Motoren von BMW zum weltweit anerkannten Maßstab für kultivierte Antriebstechnik geworden sind. Schon die Zylinderanordnung beschert dem Motor einen ausgeglichenen Charakter bezüglich der freien Massenkräfte – auch bei hohen Drehzahlen agiert das Triebwerk vibrationsfrei. Außerdem verfügt auch die Turbo-Variante des Sechszylinders über die vom Saugmotor bekannten besonders leichten Nockenwellen, die variable Nockenwellenverstellung Doppel-VANOS sowie über eine elektrisch betriebene Wasserpumpe, die nur entsprechend dem jeweiligen Kühlungsbedarf arbeitet.

Das Turboloch ist Vergangenheit.

Mit der neuen Motorvariante ist es den Ingenieuren von BMW gelungen, die konstruktionsbedingten Nachteile früherer Turbo-Triebwerke zu beseitigen. Folglich zeigt der aufgeladene Sechszylinder von BMW auch nicht die für Turbo-Motoren bis heute typischen Eigenschaften: Der erst mit Verzögerung einsetzende Schub ist dem neuen Antrieb ebenso fremd wie der hohe Kraftstoffverbrauch herkömmlicher Turbo-Aggregate. Für eine deutlich spontanere Leistungsentfaltung sorgt insbesondere das Bi-Turbo-Konzept. Anstelle eines großen Laders versorgen zwei kleinere Exemplare jeweils drei Zylinder mit verdichteter Luft. Wesentlicher Vorteil der klein dimensionierten Lader ist ihr geringes Trägheitsmoment. Schon der leichteste Impuls, den der Fahrer mit dem Gaspedal erzeugt, wird mit sofortigem Druckaufbau beantwortet. Das bei aufgeladenen Motoren bislang typische Turboloch – jener Moment, der vergeht, bis der Lader seine leistungsfördernde Wirkung aufnimmt – ist daher nicht mehr wahrnehmbar. Im Fahrbetrieb ähnelt die Leistungscharakteristik des neuen Turbo-Triebwerks daher der Kraftentfaltung eines deutlich hubraumstärkeren Saugmotors. Das 3,0 Liter-Aggregat stellt sein imposantes Drehmoment von 400 Newtonmetern ohne spürbare Verzögerung und über die breite Drehzahlspanne von 1500 bis 5 800 min–1 hinweg zur Verfügung. Und damit nicht genug: Der Motor dreht kraftvoll bis in den Bereich von 7 000 min–1 hoch. Der Fahrer erlebt eine besonders souveräne Form der Dynamik, die es ihm erlaubt, auch zügige Beschleunigungsmanöver entspannt zu absolvieren.

Doppelter Fortschritt: hohe Leistung, hohe Effizienz.

Um ein faszinierendes Fahrerlebnis mit zeitgemäßen Verbrauchswerten in Einklang zu bringen, hat BMW als weltweit erster Automobilhersteller einen Reihensechszylinder-Benzinmotor mit Bi-Turbolader, Kraftstoff-Direkteinspritzung und Vollaluminium-Kurbelgehäuse entwickelt. Einen Beitrag zur Verbrauchsreduzierung leistet bereits die Konzeption der Turbolader. Weil die Turbinen aus hochwarmfestem Spezialstahl bestehen und Temperaturen von bis zu 1050 Grad verkraften, kann auf die kühlende Wirkung einer erhöhten Kraftstoffzufuhr verzichtet werden. Gerade unter Volllast ergeben sich daraus spürbare Verbrauchsreduzierungen.

Die Schlüsselfunktion im Konzept für einen möglichst sparsamen Umgang mit Kraftstoff kommt jedoch der High Precision Injection zu. Die neue Generation der Benzin-Direkteinspritzung erfüllt auch in der Praxis die in sie gesetzten Erwartungen hinsichtlich der Wirtschaftlichkeit, ohne dass dabei Abstriche bei den dynamischen Qualitäten des Motors erforderlich wären. High Precision Injection erlaubt eine exaktere Gemischdosierung sowie eine höhere Verdichtung – ideale Voraussetzungen für eine Steigerung des Wirkungsgrads und eine deutliche Reduzierung des Verbrauchs. Möglich wird dies auf Grund der zentralen Platzierung des Piezo-Injektors zwischen den Ventilen. In dieser Position kann der neuartige nach außen öffnende Injektor den Kraftstoff kegelförmig und besonders gleichmäßig im Brennraum verteilen.

Mit der Entwicklung des neuen Reihensechszylinders mit Bi-Turbolader und Direkteinspritzung eröffnet BMW ein neues Kapitel für ein im Grunde schon recht altes Motorenprinzip. Immerhin konnte erst kürzlich der 100. „Geburtstag“ des Turbo-Motors gefeiert werden. Die im November 1905 von dem Schweizer Ingenieur Alfred Büchi zum Patent angemeldete Lader-Technik war über Jahrzehnte hinweg vor allem für die Leistungssteigerung von Schiffs- und Flugzeugmotoren von Bedeutung. Erst wesentlich später wurden auch Automobile mit aufgeladenen Motoren produziert. In Europa hielt diese Technik erstmals 1973 Einzug in die Serienfertigung: im BMW 2002 Turbo.

BMW – erster Turbo-Weltmeister der Formel-1-Geschichte.

Im Verlauf der 100-jährigen Turbo-Geschichte hat BMW immer wieder Meilensteine der Entwicklung gesetzt. Bereits Ende der 1960er-Jahre war BMW der erste Hersteller, der Turbo-Motoren im Tourenwagen-Rennsport einsetzte. Als erstes Turbo-Fahrzeug gewann 1983 ein BMW Brabham, gesteuert von dem Brasilianer Nelson Piquet, die Formel-1-Weltmeisterschaft. Schon damals konnten die Motorenentwickler von BMW aus einem Hubraum von nur 1,5 Litern weit mehr als 1000 PS generieren. Diese scheinbar grenzenlosen Möglichkeiten der Leistungssteigerung mittels Turbo-Technik führten in der Königsklasse des Motorsports schließlich jedoch zu der Entscheidung, aus Sicherheitsgründen auf den Einsatz noch höherer Leistungen zu verzichten.

In der Serienfertigung dagegen wurden alle bisherigen Turbo-Konzepte stets mit dem Nebeneffekt steigender Verbrauchswerte in Verbindung gebracht. Dieser Zielkonflikt schien lange Zeit unlösbar. Erst die jüngsten Entwicklungen des Motorenbaus haben den neuen Weg aufgezeigt, dem BMW nun konsequent folgt: Turbo-Technik in Verbindung mit High Precision Injection als Konzept für effiziente Dynamik in einer besonders faszinierenden Form.

Das neue Hochleistungstriebwerk an der Spitze der Reihensechszylinder-Motoren von BMW liefert den beeindruckenden Beleg für das Potenzial dieses Konzepts und seiner wichtigsten Bestandteile. Mit seinem spontanen Ansprechverhalten und der souveränen Durchzugskraft eröffnet der unmittelbar vor der Serienreife stehende Motor völlig neue Dimensionen der Fahrdynamik. Für die High Precision Injection haben die Motorenentwickler von BMW darüber hinaus bereits jetzt noch weitere Anwendungsoptionen im Visier. Jenseits des Einsatzes in einem auf höchste Dynamik ausgerichteten Antrieb bildet diese Technologie die Basis für ein Mager-Direkteinspritz-Konzept und damit für eine erhebliche Verbrauchsoptimierung auch in anderen Leistungsklassen. Auf diese Weise nutzt BMW einmal mehr seine führende Kompetenz auf dem Gebiet des Motorenbaus, um moderne, zeitgemäße Antriebsformen zu entwickeln und dabei zugleich die Freude am Fahren immer weiter zu steigern.


http://www.e90post.com/forums/attachmen ... 5843&stc=1

http://www.e90post.com/forums/attachmen ... 5846&stc=1

http://www.e90post.com/forums/attachmen ... 5847&stc=1

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 21 feb 2006, 13:13

leuke motor heb toch liever een 3.0 zonder turbo.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 feb 2006, 13:25

Engelse tekst;


BMW Unveils New Biturbo Petrol Straight Six Engine
Text & photos courtesy BMW AG
02-20-2006


The force is with BMW as a new biturbo petrol engine blows in at the Geneva Motos Show

225 kW/302 hp and 400 Nm for hugely-powerful all-aluminum 3.0-litre six

High-precision direct petrol injection cuts fuel use by 10 percent

Turbo lag banished by intelligent biturbo technology



BMW is not re-writing the laws of physics, just the laws of forced-induction. Turbo lag has been vaporised, fuel consumption slashed and torque ramped to the max, as BMW unveils yet another benchmark-setting power unit.


Backing up its global success with the innovative 507 bhp V10 powerplant for the M5 and M6 super cars (2005 Engine of the Year), and the VALVETRONIC magnesium-aluminum straight-six engines introduced in 2005, BMW is set to tear the wraps off a production-ready biturbo version of its acclaimed petrol-powered six-cylinder. Retaining the familiar 3.0-litre capacity, the new all-aluminum engine boasts a pair of turbochargers, each feeding a trio of cylinders.

When combined with the efficiency and flexibility of acclaimed BMW VALVETRONIC and double-VANOS technology, the new engine is able to produce an immense 225 kW of power and 400 Nm of torque. It is armed with a Table Mountain-like torque profile that defies the term curve. Peak torque of 400 Nm is delivered between 1,500 rpm and 5,800 rpm and the engine boasts a 7,000 rpm red line.

The biturbo six-cylinder has the same power and more torque than the muscular 4.0-litre V8 engine fitted to the 740i. The new engine further entrenches BMW as the manufacturer of the world’s most intelligent, advanced and dynamic engines for the enthusiast driver. However, in keeping with BMW philosophy, the substantially enhanced performance does not come at a substantial cost to the environment. Fuel consumption, previously a bug-bear of high-performance turbo-charged engines, has been radically reduced thanks to high-precision direct petrol injection, used for the first time on a BMW six-cylinder motor. The V12 powered BMW 760i/Li features direct petrol injection for its 6.0-litre engine.

A further traditional turbo-engine wrinkle has been ironed out by BMW engineers: turbo lag. In the new engine, this has been completely removed, thanks to low inertia turbochargers. The driver need only brush the accelerator pedal to receive an immediate surge of power and performance, as the engine delivers an electrifying response. While turbocharger technology is almost as old as the internal combustion engine itself, in combination with cutting-edge high-precision direct petrol injection technology BMW engineers were able to write a new and exciting chapter in the history of forced-induction.

The foundation for all this power and torque is drawn from the exemplary characteristics of the magnesium-aluminum 3.0-litre engine which is rated at 195 kW/265 hp (as fitted to the BMW 130i and Z4 Roadster). This in itself is quite outstanding for a normally aspirated engine. Compared with the proven 3.0-litre normally aspirated magnesium-aluminium engine, the all-aluminium engine featuring new biturbo technology increases overall output by approximately 15 percent. Peak torque shoots up by an even more impressive 30 percent. The resulting 225 kW/302 hp and 400 Nm of torque deliver outstanding thrust and driving power all the way across the rev range.

The only way to achieve such an increase in power and performance with a normally-aspirated engine would be to significantly increase engine size, which would also mean a corresponding increase in weight and the negative effects on the car’s overall balance. The BMW combination of turbocharger technology with high-precision petrol injection is a particularly efficient way to meet even greater demands in terms of output and torque. And for comparison, the new straight-six biturbo weighs about 70 kg less than an approximately equally powerful eight-cylinder normally-aspirated engine displacing 4.0 litres. That is about the same weight as a moderately sized passenger.

Direct petrol injection also offers a significant fuel consumption saving of about 10 percent compared with a similarly powerful turbocharged engine that uses regular fuel injection. Turbines made of high heat-resistant special steel can withstand temperatures of up to 1,050 °C and therefore do not need the cooling effect of extra air flow. Particularly under full load, this means a significant decrease in fuel consumption.

High-precision fuel injection allows an even more exact dosage of fuel as well as a higher compression ratio – ideal conditions for increasing engine efficiency and significantly reducing fuel consumption. All this is made possible by the central position of the piezo-injector between the valves. Fitted in this position, the innovative injector opening to the outside is able to distribute fuel in a conical burst ensuring particularly smooth distribution of fuel within the combustion chamber.

Apart from its low weight and class-leading fuel economy, the new biturbo engine is able to offer yet another unique BMW feature. This is supreme smoothness and refinement, precisely the virtue which has made BMW straight-six power units the benchmark for refined drive technology, acknowledged the world over. Indeed, the natural perfection of the straight-six layout gives the engine perfect balance in terms of free mass forces, avoiding vibrations even at high engine speeds.

A further important point is that this turbocharged version of BMW’s six-cylinder comes with the same hollow, extra-light camshafts as on the normally-aspirated engine, as well as an electrically driven coolant pump operating only as required. Developing this new straight-six with biturbo technology, BMW is opening
up a new chapter in the long history of the turbocharged engine, which dates back to 1905 and the work of Swiss engineer Alfred Büchi.

Initially turbo-charged engines were restricted to marine and aircraft engines. It was only much later that the technology migrated to cars. BMW began its association with turbocharged road cars with the now famous 1973 BMW 2002 Turbo road car. But BMW regularly sets important milestones in engine development.

During the late 1960s, BMW was the first manufacturer to use turbocharged engines in touring car racing.
And in 1983 a BMW Brabham driven by Brazilian racing driver Nelson Piquet became the first turbocharged F1 car to win the Formula 1 World Championship. Even back then, BMW’s engine specialists were able to extract far more than 1,000 horsepower from an engine displacing just 1.5 litres.


Now BMW is ready to open a new chapter in turbo-charged petrol-engined road cars and reset the bench-mark for dynamic driving with forced-induction. Over and above the drivetrain conceived and built for supreme dynamics, this technology provides the starting point for a lean-burn direct injection concept and thus serves to successfully optimise fuel consumption also in other performance classes.

In this way BMW is once again proving its competence in engine construction, developing modern drive concepts and at the same time enhancing that sheer driving pleasure of BMW to an even higher standard. BMW will announce at a later date which of its vehicles will receive this new engine.

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Bericht door Jeroen05 » 21 feb 2006, 13:26

Dit was al een tijdje bekend dat het er aan zat te komen. Jammer...geef mij maar de turbo loze variant. Voor mij is en blijft de atmosferische lijn 6 van BMW ultiem.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 21 feb 2006, 14:10

Zoveel wilder als een ongeblazen 6 in lijn is die niet. Dan liever een 3.0 6 in lijn atmo.

Michel

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 21 feb 2006, 14:19

Mijn stelling: eerst rijden, dan oordelen.

335i lijkt mij super, vooral veel koppel bij lage toerentallen kan een groot voordeel zijn t.o.v. de 330i imho. Mag daarnaast toch aannemen dat BMW ervoor gezorgd heeft dat de turbo's niet de geweldige 6-in-lijn sound van de 330i naar de achtergrond verdringen...

Snap alleen niet dat ze niks zeggen over de toepassing van deze motor (in welke modellen), terwijl enerzijds al spypics geplaatst zijn met een 335i Coupe en anderzijds er 3 Sedan modellen met 2 enkele uitlaten aan iedere kant (a la Audi) gespot zijn. In een artikel met AMS werd de komst van deze motor in huidige modelseries zelfs tegengesproken:

http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 104140.htm

Nu lijkt dat laatste me grote onzin, de 3 is net een jaar op de markt! (of zouden ze bedoelen dat ie wél in de 3 Coupe komt, maar niet in de 3 Sedan?)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 feb 2006, 15:50

Martijn het kan natuurlijk ook zijn dat BMW geen uitgestelde beslissingen wilt. Beetje zand in de ogen strooien.

---

BMW kennende zal de techniek wel weer het neusje van de zalm zijn. De motor is gezien zijn specs echt op comfort ontwikkeld. Een low pressure turbo die optimaal met een automaat zal/kan worden gecombineerd. Motor zal ook niet uitnodigen tot hoge toeren rijden. Het is een typische motor voor een 5 serie en eventueel de 3 serie.

Maar je zult hem niet aantreffen in een 1 serie of een Z4 coupe.

Deze motor zal altijd genoeg power leveren bij lage toeren. Vooral bij een automaat een must.

Ik loop zelf niet warm voor deze motor, chippen e.d. klinkt aardig, maar daar zou ik sowieso mijn vingers niet aan branden. Wel ben nik benieuwd wat na chippen mogelijk is qua vermogen ?

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 21 feb 2006, 15:51

de 335i is de eerste BMW die ik zou overwegen om te kopen.....dat zegt wel genoeg dacht ik...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 21 feb 2006, 16:11

Denk dat dit een prima alternatief is voor als je een M3 te duur of te hardcore vindt. Hele soepele motor, hoge prestaties maar toch comfortabel. En met de turbo's relatief goedkoop te tunen. Denk dat dit wel een succes kan worden. En BMW zal er echt wel alles aan doen om het als een echte BMW te laten klinken en te laten rijden.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 21 feb 2006, 16:21

Jeroen van den Berg schreef:Dit was al een tijdje bekend dat het er aan zat te komen. Jammer...geef mij maar de turbo loze variant. Voor mij is en blijft de atmosferische lijn 6 van BMW ultiem.
BMW kan niet achterblijven in de pk race, Mercedes en Audi gebruiken al langer turbo's en compressor's. Om in die race mee te blijven kunnen doen zullen ze iets moeten. De (e46) M3 zat qua pk's al op de grens.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 feb 2006, 16:22

Hammer vanuit je RS4 ervaring kan ik me dat goed voorstellen. Toch denk ik dat het brute wat een RS4 bied ver te zoeken is in deze motor. Geen turbogat volgens BMW want dat was altijd de reden geweest om van turbo's af te zien.

Al met al vind ik het wel opmerkelijk dat BMW voor turbo's heeft gekozen op een dikke benzine motor. Audi is er min of meer vanaf gestapt. En Mercedes past ook geen turbo's toe.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Bericht door Robin » 21 feb 2006, 16:27

Rico, de S 600 heeft een V12 5.5 biturbo motor, de SL 600 ook.

Boeie. Onbetaalbaar :wink:

Deze .35i motor lijkt me dus de moeite waard qua techniek. Zal er wel 'n proefrit mee wil maken iig.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 feb 2006, 16:29

"kloink" slaat zichzelf voor zijn hoofd. S600 ind.

volgens mij zijn die americano's helemaal wild van deze motor.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 21 feb 2006, 17:01

De turbo is gewoon weer helemaal "hot". De meeste hot-hatches beschikken nu over een turbo (net zoals vroeger zoals o.a Renault 5 GT Turbo etc). Voor een fabrikant is dit gewoon relatief makkelijk pk's winnen en qua tuning is het ook erg interessant.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 21 feb 2006, 17:38

Rico v Velzen schreef:Hammer vanuit je RS4 ervaring kan ik me dat goed voorstellen. Toch denk ik dat het brute wat een RS4 bied ver te zoeken is in deze motor. Geen turbogat volgens BMW want dat was altijd de reden geweest om van turbo's af te zien.

Al met al vind ik het wel opmerkelijk dat BMW voor turbo's heeft gekozen op een dikke benzine motor. Audi is er min of meer vanaf gestapt. En Mercedes past ook geen turbo's toe.
Wedden dat de nieuwe RS6 een BT krijgt?

En, de RS4 is helemaal niet zo bruut hoor,echt het klinkt misschien gek maar bruut vind ik zeker geen goed woord om het karakter te omschrijven.

De auto laat zich heel erg schakellui rijden en heeft geen enkele last van nervositeit.

de echte OOOMPHH komt pas los na de 3.5K RPM,daarvoor merk je wel dat de turbo's op gang zijn maar een schop krijg je niet.

Ik weet niet precies hoe ik dat moet omschrijven. :oops:

Maar goed,back on topic...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 feb 2006, 17:57

Ja ik heb nog een beetje mijn RS4 meerij ervaring uit 2000 in mijn achterhoofd zitten. Schijnt dat het daar steeds bruter wordt (in mijn achterhoofd dan) :lol:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 21 feb 2006, 19:06

Ik rij al jaren met turbo's... maar blijf erbij dat een BMW eigenlijk NA hoort te zijn.

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Francisco » 21 feb 2006, 23:27

In BMW termen heiligschennis. Met een chipie wordt het toch wel weer leuk denk ik (+sper). Zou wel zonde zijn als die mooie 6 cilinder roffel uit de 130i verloren gaat. Mooi geluidje.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 21 feb 2006, 23:36

chipie er in en je hebt 350 tot 400 pk en 500 nm.Leuk voor als je naast de toekomstige m3 staat bij een stoplicht :D

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1919
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Bericht door Erik » 22 feb 2006, 20:17

Eindelijk weer een BMW met een fatsoenlijke motor.

Als BMW vroeger was doorgegaan met de turbo dan reed nu elke bmw fappert ermee stelletje nalopers :)

400pk appeltje eitje, hij kan het koppel van 400Nm (dus 500 lukt ook wel) aan dus nu een kwestie van vasthouden op hogere revs.

E

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 23 feb 2006, 17:08

Erik schreef:Eindelijk weer een BMW met een fatsoenlijke motor.

Als BMW vroeger was doorgegaan met de turbo dan reed nu elke bmw fappert ermee stelletje nalopers :)

400pk appeltje eitje, hij kan het koppel van 400Nm (dus 500 lukt ook wel) aan dus nu een kwestie van vasthouden op hogere revs.

E
LOL man als er 1 fabrikant is die fatsoenlijke motoren heeft dan is het BMW wel. En dat al jaren zonder turbo. Ergens stoort het me als BMW motoren liefhebber wel een beetje dat ze nu op turbo's overstappen. Hoe goed ze ook als turbo zullen zijn, hoeveel vermogen ze er extra uit zouden kunnen persen, het staat me gewoon tegen. Ik zet ook nog niet blind in op de kwaliteit van deze combinatie. Turbo's toepassen betekent concessies aangaan. En dat vind ik gewoon jammer. Turbo's koop je op iedere hoek van de straat, BMW was een van de weinige fabrikanten die nog state of art motoren techniek zonder turbo's kon leveren. Ze hebben geproeft dat de klant het slikt bij de dikke diesels, diezelfde diesels met turbo's hebben de weg vrijgemaakt voor de benzine turbo's. En ik vind het jammer.

Mischien niet zo jammer als BMW op FWD zou over stappen maar het komt wel aardig in die buurt :(

Straks zal het allemaal fantastisch zijn maar van mij hoefde het niet. Straks gaan ze ook nog een V6 met turbo's ontwikkelen :( Geaarde turboliefhebbers staan in de rij, kan ik me ook wel weer voorstellen.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 23 feb 2006, 17:19

Het wordt tijd dat je eens met een V6 Turbo gaat rijden Rico....gewoon een fantastische motor...

Ik kan het niet eens zijn met je verhaal aangaande de turbo's,BMW heeft in de states erg veel problemen gehad met opgeblazen M3 motoren omdat (juist) ze te ver gepushed zouden worden.

Dat gaat Audi nu ook krijgen met die nieuwe RS4 motor.....

In Duitsland zegt men al dat de versnellingsbakverhoudingen ervan gewoonweg te kort zijn om fatsoenlijk lang hard mee te rijden....

Het is nu eenmaal zo dat een motor met turbo betere prestaties kan leveren en niet zo erg op het randje ontwikkeld hoeft te worden.

waar ze wat ontwikkelingsgeld in moesten steken is het duurzamer maken van de turbo's...BV standaard secundaire oliepompjes die na het rijden de olie blijven rondpompen door de motor heen OID....

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 23 feb 2006, 17:35

Hammer ik ben niet negatief over V6 motoren (eventueel met turbo's) maar er zijn al zoveel aanbieders die zoiets op de markt zetten. Datzelfde geld voor turbo motoren in het algemeen. Het speciale van BMW was voor mij juist hun vasthoudenheid aan de 6 in lijn atmo.

De M is een sportmotor waar BMW inderdaad veel problemen mee heeft gehad. En een M motor past ook niet in de "normale" productie modellen. Maar de turbo's kunnen nooit een vervanging daarvoor zijn. De turbo's die BMW nu moet toepassen worden alleen maar toegepast om mee te kunnen in de wedloop met de concurrenten. Grote auto's (5 serie/E klasse A6) worden voor het overgrote deel geleverd met een automaat. De BMW turbo motor is daarvoor speciaal ontwikkeld. Om veel koppel te leveren bij lage toeren. Ik moet überhaupt nog zien of ie met handbak word aangeboden. Want een 535d word ook alleen maar met automaat geleverd.

En dan zie ik 2 dingen gebeuren, de grote motoren straks nog met turbo EN verplicht automaat :cry: Dit zijn geen stappen om de sportiefe kant van BMW te benadrukken maar om juist de comfortabele kant te benadrukken. Als ik dat wil dan kan ik ook bij Mercedes/Lexus en in mindere mate Audi gaan shoppen. BMW word in mijn beleving meer eenheidsworst.

De nieuwe turbo motor is geen sportmotor die staat straks verder van de M van motorsport dan de huidige atmo's. En die hele ontwikkeling blijf ik persoonlijk jammer vinden.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 23 feb 2006, 18:11

Tsja, ik heb hier ook een enorm dubbel gevoel bij.

Van de ene kant moet dit wel een supermotor kunnen worden, zeker als de tuners zich er mee gaan bemoeien.
Heb je voor 330i geld een auto die zich qua prestaties met een M3 kan meten, is leuk.

Van de andere kant vraag ik me af wat de meerwaarde van een M3 dan nog is? Ok, atmosferische motor is puurder en doet het beter op een circuit, maar wel weer die zwaardere V8 op de vooras, kun je wel tegen elkaar wegstrepen denk ik.
En even €40k meer aftikken voor een ///M en bij het eerste het beste tussensprintje om de oren worden gereden door een gechipte 335i?
Word je ook niet gelukkiger van.

Ergens zou ik het wel logisch vinden als die 335i er uitsluitend met automaat komt, gewoon om het verschil met een M3 te benadrukken en die nog een bestaansrecht te verschaffen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 23 feb 2006, 18:53

Peter, tunen is leuk maar dan krijg je weer hetzelfde verhaal als bij de huidige 330(C)i waar een turbo op gemonteerd is. Aandrijflijn, bak en differentieel die dan in de problemen komen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HarryC, Philipoo en 229 gasten