Powerflex rubbers of niet?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Powerflex rubbers of niet?

Bericht door Dennis320I » 08 jul 2021, 18:26

Goedenavond,ik ben sinds 2 jaar in het bezit van mijn e46 320I uit september 2000.
Na dat ik 2 weken geleden een vanos revisie heb laten doen vertelden ze bij die garage dat er een scheurtje bij de achter ophanging zit.
Nu heb ik al een afspraak gemaakt om de zo geheten verstevegingsplaten aan te laten brengen.
Ook vervangen ze van het subframe de rubbers door gele powerflex bussen.
Nadat ik al een paar dagen verschillende dingen lees over wel en niet vervangen van rubbers door powerflex bussen ben ik een beetje in dubio over welke wel of niet te vervangen door powerflex rubbers :hmmm:
ik weet dat het onderstel er steviger en stugger door wordt en er ook verschil zit in kleuren powerflex van gele,paarse en zwarte bussen.

Nou is mijn vraag:welke wel vervangen door powerflex en welke gewoon door normale rubbers te vervangen en waarom?

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door TLRS » 08 jul 2021, 22:57

Je kunt die vraag alleen zelf beantwoorden. Hoeveel extra rij geluid kun je tolereren. Hoe belangrijk is strak stuurgedrag voor je. Welke alternatieven heb je zoals bijv banden(maat) of chassis verstevigingen. Op wat voor wegen rijdt je het meest..

Online
vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door vester86 » 09 jul 2021, 00:53

maar aan de andere kant: powerflex in het subframe doet wat anders dan powerflex in de ophanging/draagarmen.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door TLRS » 09 jul 2021, 06:35

Dat is waar.. Is m3 rubber passend voor het subframe?

Zover ik weet is bij BMW, meer dan bij andere merken, het totaal plaatje qua onderstel afhankelijk van de rubbers.

bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door bleu_dust » 09 jul 2021, 09:11

Is het een dagelijkse auto? Dan zou ik standaard rubbers in je subframe doen. Zelfs nieuwe standaard rubbers is al een hele verbetering

Ben je vaker op het circuit of is het een weekend auto dan kan je voor powerflex gaan idd.

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door Dennis320I » 09 jul 2021, 20:26

Aller eerst hartelijk bedankt voor de reacties :duimpje:
TLRS schreef: 08 jul 2021, 22:57 Je kunt die vraag alleen zelf beantwoorden. Hoeveel extra rij geluid kun je tolereren. Hoe belangrijk is strak stuurgedrag voor je. Welke alternatieven heb je zoals bijv banden(maat) of chassis verstevigingen. Op wat voor wegen rijdt je het meest..
Strak stuurgedrag vindt ik erg belangrijk en fijn.
Mijn bandenmaat zijn 225/45/r17 94w voor en achter
Bedoel jij met chassis versteviggingen,de (bekende) platen die aan het chassis worden gelast van het onderstel achter?
Ik rij gewoon op n en snelwegen.
vester86 schreef: 09 jul 2021, 00:53 maar aan de andere kant: powerflex in het subframe doet wat anders dan powerflex in de ophanging/draagarmen.
Zoals ik het begrijp powerflex in het subframe is ok maar je kan beter in de ophanging en draagarmen orginele rubbers doen?
bleu_dust schreef: 09 jul 2021, 09:11 Is het een dagelijkse auto? Dan zou ik standaard rubbers in je subframe doen. Zelfs nieuwe standaard rubbers is al een hele verbetering
Ben je vaker op het circuit of is het een weekend auto dan kan je voor powerflex gaan idd.
Zoals ik het goed begrijp kan ik beter in de ophanging en draagarmen rubbers doen alleen de ophanging van het subframe powerflex(die zitten al bij de reperatie kosten van een scheeur in de ophanging van de bodem waar verstevegings platen worden gelast.)

En welk merk rubbers bevelen jullie aan? Meyle of.......?

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door Jan Terwolde » 12 jul 2021, 13:00

Voor dagelijks zou ik gewoon originele rubbers vervangen voor nieuwe originele en als het dezelfde maatvoering is dan m3 rubbers. Gaat langer mee en geen gedreun of iets. De banden en banden i.c.m. met maatvoering velgen maken meer verschil.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door TLRS » 12 jul 2021, 15:40

Vwbt strak sturen/chassis verstevigingen, subframe bevestigingen ja. Maar eventueel ook andere plekken van het chassis waar bijvoorbeeld bij cabrio’s verstevigingen gemonteerd worden.

Als er m3 subframe rubbers gebruikt kunnen worden, zou dat ook mijn eerste keuze zijn.

Als je niet geeft om wat extra geluid en trillingen, dan kun je overwegen om de rest ook te doen. Echter zou ik dan verwachten dat bij onverwachte richels in snelle bochten.. het makkelijker is om grip te verliezen. Rubbers zorgen in zekere zin voor zijdelingse meegevendheid.

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door Dennis320I » 15 jul 2021, 12:17

Hartelijk bedankt voor het meedenken :duimpje:

In de ophanging van het subframe komen gele powerflex bussen.
De rest van de achterkant bv draagarmen enz heb ik alle gewone oen rubbers van meyle besteld.
Als ik alles eronder zit zal ik mijn ervaring daarvan hier wel laten weten. :)

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door TLRS » 15 jul 2021, 19:32

:beer:

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door Dennis320I » 25 aug 2021, 20:36

Update :)
Vorige week mijn auto opgehaald.
De verstevigingsplaten zijn aangebracht en kon de achteras meenemen om het subframe te schuren en te spuiten.
Verder heb ik zoveel ik kon de rubbers vervangen(wat aardig tegenviel omdat ze behoorlijk vast zaten) door meyle rubbers.
De rubbers die ik niet zelf kon vervangen is door het autobedrijf gedaan ook hebben ze de rubbers van de schommelarm welke in het chassis gaan vervangen door meyle hd rubbers en aan de zijkanten opgevuld met ronde kunststof schijven.
Ik heb de achter dempers ook vervangen door nieuwe blauwe meyle dempers(de oude waren totaal op).
Het subframe waarmee het vast zit aan het chassis zijn nu gele powerflex bussen de rest meyle rubbers.

Direct kon ik merken dat het chassis steviger was :)

Alleen had ik ter hoogte van de asbak in het middenconsole af en toe een ratelend plastic achtig geluid en de handrem stond te slap afgesteld(moest hem helemaal omhoog doen voor de handrem strak stond).

Ik ben direct teruggegaan en kon gisteren de auto brengen en het geluid is een stuk minder maar nog niet helemaal weg.
De handrem hebben ze iets gesteld maar nog niet de drie a vier klikjes zoals (wat ik heb geleerd en kan het natuurlijk ook mis hebben) het hoort dus zelf maar ff iets aangedraaid.
Hun dachten dat het geluid kwam omdat er een hitteschild los zat.
De moertjes zaten ook vrij los voor mij doen.
Zelf denk ik en lijkt het wel op als of een handrem kabel af en toe tegen de aandrijfas aankomt of zoiets.
Net ff de moertjes zelf ff aangedraaid zodat hij bij drie a vier klikjes goed is.( het achterwiel heb ik los van de grond gedaan en gekeken als het niet aanliep)
Morgen ff een proefrit maken om te kijken als het nu nog minder en of weg is.

Heeft er iemand het zelfde geluid mee gemaakt nadat de achteras en of de aandrijf as eronder vandaan was geweest?
Het geluid is af en toe btw :)

Afbeelding

De oude rubbers waarvan er volgens mij al een paar eerder waren vervangen.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door Crookie » 25 aug 2021, 23:38

Lastig vanaf hier te bepalen wat zo‘n geluid veroorzaakt. Ik zou het zoeken in de draaiende delen of hitte schild en misschien de brandstof tank. Die wil ook wel eens schuren tegen het chassis als die los is geweest. De handrem mantel kabel is in principe helemaal stijf en beweegt niet.

EricT
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door EricT » 25 aug 2021, 23:50

Kan zijn dat ze de handremkabel(s) niet vastgeklikt hebben aan de tank.

Gebruikersavatar
Corsa_GSi
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Locatie: Regio 010
Contacteer:

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door Corsa_GSi » 03 sep 2021, 15:47

Ik heb jaren gereden met Paarse Powerflexen in me toenmalige daily auto's zonder problemen, reed een stuk beter dan origineel.
Dat kan natuurlijk ook aan het gelegen hebben dat ik de rubbers niet voor niets ging vervangen.

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door Dennis320I » 06 sep 2021, 12:39

Crookie schreef: 25 aug 2021, 23:38 Lastig vanaf hier te bepalen wat zo‘n geluid veroorzaakt. Ik zou het zoeken in de draaiende delen of hitte schild en misschien de brandstof tank. Die wil ook wel eens schuren tegen het chassis als die los is geweest. De handrem mantel kabel is in principe helemaal stijf en beweegt niet.
Beetje jammer dat jij dat jij dat niet kunt bepalen vanaf daar :lollerdelol:
Heb haar afgelopen zaterdag ff op de krik gehad en eronder gelegen.
Kon niks echt raars zien en of voelen wat los zat.
heb haar net ff gewassen en dan moet zij natuurlijk ook ff met 30 worden droog gereden :lol:
Het rare is dat het het af en toe hoor,het lijkt er erg veel op dat het een door trillend geluid is omdat ik het hoor bij het midden console en het echt een plastic tril/ratel geluid is.
Ik probeer hem ff op een brug te krijgen en het hitteschild ter hoogte van het tussenlager er af te halen kijken als ik daar iets kan zien.

Bedankt maar weer voor het mee denken allen :beer: :clap: :thumbup:

EricT schreef: 25 aug 2021, 23:50 Kan zijn dat ze de handremkabel(s) niet vastgeklikt hebben aan de tank.
Thx,die zitten gewoon zoals het hoort vast :thumbup:

Zo gauw ik meer weet post ik het :hangloose:

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door Dennis320I » 06 sep 2021, 12:41

Corsa_GSi schreef: 03 sep 2021, 15:47 Ik heb jaren gereden met Paarse Powerflexen in me toenmalige daily auto's zonder problemen, reed een stuk beter dan origineel.
Dat kan natuurlijk ook aan het gelegen hebben dat ik de rubbers niet voor niets ging vervangen.
Mijn rubbers waren er ook aan toe en zij rijd nu echt veeelll beter en heb niet meer dat zwabbert gevoel maar lekker super strak :crazy:

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door Dennis320I » 13 sep 2021, 17:01

Update :)

Vanmorgen weer naar de garage geweest waar hun de verstevigingsplaten eronder hebben gelast.
Omdat ik nog steeds dat ''ratelend'' geluid hoorde.
Maandag zouden ze haar op de brug zetten en kijken.
Omdat mijn auto apk gekeurd moest zij toch op de brug.
Ik vertelde van het geluid en bewoog de cardanas iets heen en weer en yup daar was het geluid weer :(
Bleek dat de moertjes van de tussenlager niet hadden vastgezet :'( maar gewoon iets los erop hadden gedraaid zonder het met de dopsleutel aan te draaien,dus uitlaat en hitteschild eronder vandaan gehaald en de moertjes aangedraaid zoals het hoort en yup het geluid niet meer gehoord tot nu toe :headbang: :thumbup:

Bedankt voor het meedenken iedereen :thumbup: :thnx:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Powerflex rubbers of niet?

Bericht door Eeuwe » 14 sep 2021, 09:01

:thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], SlowCo en 90 gasten