BMW M135i of M140i
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
BMW M135i of M140i
In het voorsteltopic had ik al een paar opties genoemd als opvolger van mijn Ford Fiesta ST line. Mijn wens naar een automaat is groot en ook het geluid van de motor geeft voor mij ook rijbeleving. Een hatchback moest het worden, dus de geschikte auto om verder te kijken is dus de BMW M135i of M140i.
Kunnen jullie mij vertellen wat de grote verschillen zijn tussen de N55 motor in de M135i en de B58 in de M140i en de voor- en nadelen misschien van beide motoren? Qua betrouwbaarheid ben ik ook erg benieuwd.
Ik ben geen kenner op dit gebied en er zijn hier vast mensen met ervaring die wellicht beide modellen hebben gereden.
Kunnen jullie mij vertellen wat de grote verschillen zijn tussen de N55 motor in de M135i en de B58 in de M140i en de voor- en nadelen misschien van beide motoren? Qua betrouwbaarheid ben ik ook erg benieuwd.
Ik ben geen kenner op dit gebied en er zijn hier vast mensen met ervaring die wellicht beide modellen hebben gereden.
Laatst gewijzigd door Martin* op 16 feb 2021, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Als je budget toelaat altijd voor de M140 gaan.
Een B58 is echt subliem tov een N55.
De N55 is op zich ook al schitterend maar een B58 rijdt nog stuk leuker.
Ik heb ze beide gehad en heb nu een B58, voor die reden, in een ander merk .
Andere kunnen het mss beter uitleggen maar pakt stuk directer op en blijft power geven tot aan de begrenzer.
Afhankelijk van je rijstijl of wat je ermee wil doen kan je best een budget reseveren voor:
1) M performance diff
2) ophangings aanpassinge: bussen, swaybars en demperset
Dan pas krijg je een M140 op volle waarde en met messcherpe gevoel.
Een B58 is echt subliem tov een N55.
De N55 is op zich ook al schitterend maar een B58 rijdt nog stuk leuker.
Ik heb ze beide gehad en heb nu een B58, voor die reden, in een ander merk .
Andere kunnen het mss beter uitleggen maar pakt stuk directer op en blijft power geven tot aan de begrenzer.
Afhankelijk van je rijstijl of wat je ermee wil doen kan je best een budget reseveren voor:
1) M performance diff
2) ophangings aanpassinge: bussen, swaybars en demperset
Dan pas krijg je een M140 op volle waarde en met messcherpe gevoel.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
B58 is ook een closed deck dus kan veel meer hebben.
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
- Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
- Locatie: ZH
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Ben geen kenner van de N54 of N55, maar na het lezen op deze en andere forums (BMW driversforum; bimmerpost; etc) was ik er al vrij snel uit dat ik een B58, in mijn geval een F31 wilde. Met een beetje (MHD stage 1 en xHP) tuning, gewoon via je telefoon en een OBD-dongle, zit je al snel aan de 400 pk. Een feest om in te rijden, elke keer weer.
Van eerder genoemde zaken heb ik minder verstand zoals ophanging en LSD (ik heb een xdrive en is voor een 3er weer anders dan een voor een 1.
Van eerder genoemde zaken heb ik minder verstand zoals ophanging en LSD (ik heb een xdrive en is voor een 3er weer anders dan een voor een 1.
Laatst gewijzigd door MJW op 15 feb 2021, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- veejay
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
-
Onlinesitechris
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Heb nog eens een keer een testje M235i vs M140i gedaan om juist even het verschil tussen de motoren te voelen. Wellicht heb je hier nog wat aan. Lastig te zeggen welke ik fijner vind. De M140i/M240i is echt een koppelbeul, de M135i/M235i moet het wat meer van toeren hebben. Geluid van de M235i is iets beter. M140i overheerst speakersound klein beetje. Aan de andere kant is de startup van de M140i wel weer veel bruter. M140i is ook sneller. Scheelt echt wel wat.
https://driveaholic.nl/keuzestress-bmw- ... bmw-m140i/
https://driveaholic.nl/keuzestress-bmw- ... bmw-m140i/
- Tristan
- Berichten: 13332
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
N55 klinkt beter dan de B58 voor wat het waard is.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Hier sluit ik me (met een M135i in mijn bezig) bij aan!Karel schreef: ↑14 feb 2021, 23:51 Als je budget toelaat altijd voor de M140 gaan.
Een B58 is echt subliem tov een N55.
De N55 is op zich ook al schitterend maar een B58 rijdt nog stuk leuker.
Ik heb ze beide gehad en heb nu een B58, voor die reden, in een ander merk .
Andere kunnen het mss beter uitleggen maar pakt stuk directer op en blijft power geven tot aan de begrenzer.
Afhankelijk van je rijstijl of wat je ermee wil doen kan je best een budget reseveren voor:
1) M performance diff
2) ophangings aanpassinge: bussen, swaybars en demperset
Dan pas krijg je een M140 op volle waarde en met messcherpe gevoel.
Ik reed eens in een M240i xDrive van AC Schnitzer met het MPerformance-diff op de achteras, zat een erg mooie balans in die auto!
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Let wel dat het M performance diff niet 1 op 1 past bij een xdrive. Standaard heeft een xdrive een 188-formaat diff.
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
- Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
- Locatie: ZH
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Beetje off topic, maar kwam toevallig dit verhaal tegen.matthyssie schreef: ↑15 feb 2021, 10:24 Let wel dat het M performance diff niet 1 op 1 past bij een xdrive. Standaard heeft een xdrive een 188-formaat diff.
Lijkt erop dat het met 10mm aanpassen wel mogelijk zou moeten zijn. On topic: ik neem aan dat de TS het over een achterwielaandriver heeft en niet over een xdrive?
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Ah je schuift t diff dan dus gewoon meer naar achteren. Imo niet een topoplossing maar het werkt wel.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Ik vond mijn M140 (nog net non opf) toch zeker zo goed klinken als mijn M135.
Beide stond de speakersound volledig uit.
De Supra (opf ) is pak stiller.
Beide stond de speakersound volledig uit.
De Supra (opf ) is pak stiller.
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Iedereen bedankt voor de reacties
Zo te lezen is de B58 de betere keus. Zou ik gaan voor de M135i dan alleen de lci versie vanaf 2016 met de brede koplampen. Als je die vindt ligt de prijs echter te dicht bij die van een M140i van 2017 bijvoorbeeld.
@Karel: dank je voor de tip wat betreft de m performance diff en onderstelaanpassingen.
@sitechris: bedankt voor de vergelijkingstest tussen de M235i en M140i. Leuk om te lezen wat de verschillen zijn.
@veejay: bedankt voor de video.
De bedoeling is dat ik alleen achterwielaandrijving neem, dus geen xdrive. Heeft xdrive nog toegevoegde waarde?
Ik ga op zoek naar een M140i. Wordt vervolgd.
Van 1.0 3 cilinder naar 3.0 6 cilinder.
Zo te lezen is de B58 de betere keus. Zou ik gaan voor de M135i dan alleen de lci versie vanaf 2016 met de brede koplampen. Als je die vindt ligt de prijs echter te dicht bij die van een M140i van 2017 bijvoorbeeld.
@Karel: dank je voor de tip wat betreft de m performance diff en onderstelaanpassingen.
@sitechris: bedankt voor de vergelijkingstest tussen de M235i en M140i. Leuk om te lezen wat de verschillen zijn.
@veejay: bedankt voor de video.
De bedoeling is dat ik alleen achterwielaandrijving neem, dus geen xdrive. Heeft xdrive nog toegevoegde waarde?
Ik ga op zoek naar een M140i. Wordt vervolgd.
Van 1.0 3 cilinder naar 3.0 6 cilinder.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Xdrive is handig als je heel groot vermogen wil gaan draaien maar nadelig met ophangingskeuze (heel beperkt).
Dus hangt er vanaf wat je plannen zijn.
Met stock vermogen en Ohlins R&T, swaybars en sper had ik 0 grip problemen.
Dus was de RWD net veel speelser.
Xdrive kan je tegenwoordig wel uitschakelen en naar RWD zetten met een appje.
(Maar dus zo goed als geen andere dempers beschikbaar voor xdrive).
Dus hangt er vanaf wat je plannen zijn.
Met stock vermogen en Ohlins R&T, swaybars en sper had ik 0 grip problemen.
Dus was de RWD net veel speelser.
Xdrive kan je tegenwoordig wel uitschakelen en naar RWD zetten met een appje.
(Maar dus zo goed als geen andere dempers beschikbaar voor xdrive).
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Duidelijk verhaal.
Ik vind standaard 340pk al veel. Ook dat went na verloop van tijd, maar een stage 1 tuning zou ik nog wel eens doen denk ik.
Voor mij geen xdrive dus, want het onderstel simpel aanpassen vind ik belangrijker.
Ik vind standaard 340pk al veel. Ook dat went na verloop van tijd, maar een stage 1 tuning zou ik nog wel eens doen denk ik.
Voor mij geen xdrive dus, want het onderstel simpel aanpassen vind ik belangrijker.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Persoonlijk heb ik met de M140 nooit het gevoel gehad dat ik meer wou.
Genoot echt wel veel meer van het aangepaste onderstel en dan gaan knallen op ritjes.
Als je echt puur voor gevoel wil gaan:
Monteer een kuipje!
Nog veel leuker gevoel dan 100pk erbij. .
Genoot echt wel veel meer van het aangepaste onderstel en dan gaan knallen op ritjes.
Als je echt puur voor gevoel wil gaan:
Monteer een kuipje!
Nog veel leuker gevoel dan 100pk erbij. .
-
Onlinesitechris
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Ik heb M140i ook stock gelaten. Auto is echt snel genoeg. Meer is niet altijd beter.
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Ik heb de M135i gehad, b58 zou nu wel mijn voorkeur genieten. Verder 100% onderstel upgrade en sper
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Met kuipje bedoel je een kuipstoel/racestoel neem ik aan?
Ik ben nog niet helemaal thuis in dat soort DF termen..
Heb je gelijk in, en als er een dat moet weten ben jij dat volgens mij wel.
Lijkt mij ook het eerste wat ik aan wil pakken als ik een M140i zou hebben
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 21 dec 2013, 18:17
- Auto: Panamera GTS / X7 30d
Re: Keuzestress: BMW M135i of M140i
Hoezo keuzestress, dit zijn juist leuke dilemma's. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar zou willen adviseren om naast de aankoopprijs nog een paar duizend euro over te houden voor wat upgrades zoals hiervoor genoemd. Ik heb sinds een paar maanden ook een M140i en heb in het verleden een handgeschakelde M135i gehad. Toen ik de M135i had, heb ik niets aan vermogen gemist, nu ik de M140i (met automaat) heb, is deze inderdaad wel wat sterker onderin en relaxter te rijden. Maar het meeste plezier beleef ik nog een de upgrades van de M140i welke ik achteraf heb laten plaatsen:
- M Sper
- Onderstel Upgrade (veren en dempers) inclusief versteving subframe (zit standaard niet op 5-deurs)
- Michelin Pilot Super Sport ipv Bridgestone Runflat's
- Remmenupgrade (M4 remblokken voor met stalen remleidingen)
Hiervoor had ik een Alfa met 510pk, maar heb tot op heden geen tekort aan vermogen gehad in de M140i. Maar mocht je budget alleen toereikend zijn voor een M135i, dan zou ik die zeker niet laten staan.
- M Sper
- Onderstel Upgrade (veren en dempers) inclusief versteving subframe (zit standaard niet op 5-deurs)
- Michelin Pilot Super Sport ipv Bridgestone Runflat's
- Remmenupgrade (M4 remblokken voor met stalen remleidingen)
Hiervoor had ik een Alfa met 510pk, maar heb tot op heden geen tekort aan vermogen gehad in de M140i. Maar mocht je budget alleen toereikend zijn voor een M135i, dan zou ik die zeker niet laten staan.
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: BMW M135i of M140i
@Reihen 6: keuzestress is denk ook niet het juiste woord. Ik heb de topictitel even aangepast.
Budget is rond €36000. Bedankt verder voor de tips met aanpassingen. Het is inderdaad slim om wat geld over te houden hiervoor.
Budget is rond €36000. Bedankt verder voor de tips met aanpassingen. Het is inderdaad slim om wat geld over te houden hiervoor.
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 21 dec 2013, 18:17
- Auto: Panamera GTS / X7 30d
Re: BMW M135i of M140i
Geen probleem, succes met de keuze!
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: BMW M135i of M140i
M140 of M135 is denk ik puur een budget kwestie. Onder de streep is de M140 op een aantal punten net iets beter. Maar zoals gezegd is de M135 zeker geen stakker. Afhankelijk van mijn stemming rijd ik met stage2 of stage2+, en eerlijk is eerlijk eigenlijk is dat gewoon te veel vermogen (maar wel leuk haha )
Zoals eerder al genoemd inderdaad wel wat budget overhouden voor op zijn minst een degelijk onderstel en sper. Daar knapt de auto enorm van op! Aangezien ik waarschijnlijk iets meer dan gemiddeld wilde aanpassen ben ik uiteindelijk voor de M135 gegaan, maar als de M140 met dezelfde aanpassingen en opties in budget had gepast was ik zeker daarvoor gegaan.
Zoals eerder al genoemd inderdaad wel wat budget overhouden voor op zijn minst een degelijk onderstel en sper. Daar knapt de auto enorm van op! Aangezien ik waarschijnlijk iets meer dan gemiddeld wilde aanpassen ben ik uiteindelijk voor de M135 gegaan, maar als de M140 met dezelfde aanpassingen en opties in budget had gepast was ik zeker daarvoor gegaan.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW M135i of M140i
Staat me even niet meer bij, je kunt tijdens het rijden wisselen van mapping zoals bij een JB4?
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: BMW M135i of M140i
Nee met MHD kun je niet onder het rijden switchen. Maar wisselen is een kwestie van circa 1 minuut, dus stelt niks voor.