Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
vester86
Berichten: 2107
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330i

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door vester86 » 06 feb 2021, 20:01

ja ik had die woonplaats service niet (bleek). uiteindelijk nog wel gematst door het bergingsbedrijf, was “maar” €120 voor een ritje van 8km

Online
Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 491
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door Milka » 21 feb 2021, 20:16

even een update

van de week waren de spullen binnen gekomen, dus gisteren ondanks het weer de hele dag binnen geweest :-)

Het was een beetje een gedoe om de Z4 op de brug te krijgen met zijn gebroken poot, maar daarna konden we los.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Hoewel al wel vaker gedaan, is het toch altijd even goed opletten, doorlezen en dubbel check.
Dus zo snel als de echte sleutelaars zijn we niet, maar niets brak af en ontbraken er onderdelen waardoor we niet door konden.
Buiten de afgebroken veer, stelden de dempers ook weinig meer voor. Je drukte ze makkelijk in en kwamen maar traag terug.

Om 10h begonnen en om 15h zat het er onder en konden we beginnen aan de eerste proefrit.
Direct bij het wegrijden, voel je dat de auto lekker stug is, waar de auto eerder de oneffenheden hard doorgaf.
Ik ken de auto echter niet zo goed als de eigenaar zelf en die was helemaal super blij met de transformatie.
Geen nerveuze auto, maar eentje die vertrouwen geeft om lekker door een bocht te gaan.

Zelf ook nog gestuurd en ik kan het enkel maar bevestigen, de auto voelt heerlijk aan.
In vergelijking met de B12 onder mijn e46 M3 durf ik geen verschil in stugheid van de demping te benoemen.
De testrit was geslaagd, geen onderdelen die loskwamen, geen rare bij geluiden en bij terugkeer zaten alle vier de wielen er nog onder.
Afbeelding Afbeelding

Op bovenstaande fotos staat de voorkant nog op de eerdere maat van 65,5 cm achter hebben we de auto maar liefst 3cm lager staan dan eerder. De auto staat er nu veel beter bij en heeft niet de rake van een Red Bull F1 auto :tooth:

Na deze rit hebben de auto voor nog een cm lager gezet en achter gelaten voor wat het was.
Stance is nu nog beter. Tweede rit door het dorp over vele drempels, nul problemen.
Omdat de dempers weer hun werk doen, slaat de neus niet door en raakt niet meer de grond.
Met het zakken is alleen de stelring nu ter hoogte van de band gekomen en heeft te weinig speling.
Daar moet dus nog een spacer van 5mm op alvorens het gas er weer echt vol op kan :df:

Wil je dus een schroefset onder je Z4 dan kunnen wij een KW variant 1 zeker aanbevelen.

Online
Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 491
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door Milka » 21 feb 2021, 20:20

oja en omdat ik zo gaaf vind, nog een foto vh interieur :ken ik jou:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2290
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door Sander-E46 » 21 feb 2021, 21:43

Mooi werk!

MatthijsL
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 dec 2020, 12:27
Auto: CT200H, Yaris H
Locatie: Boskoop

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door MatthijsL » 21 feb 2021, 22:24

Mooi in balans! En velgen zijn ook top! Wel mooi dat het met drempels ook nu nog goed gaat, dat geeft moed :mrgreen:

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 2758
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door Joël D. » 25 feb 2021, 20:54

Goede upgrade. Stance is wel fraai!

Gaaf interieur ook, niet origineel denk ik he?

Online
Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 491
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door Milka » 25 feb 2021, 21:43

Interieur is oem ook t leer
Alleen niet van deze auto
Komt uit een UK auto
Heb de eigenaar vorig jaar beetje voor gek verklaard dat ie er ik meen 1600 voor heeft afgetikt

Achteraf gezien een koopje
Mindere sets gaan nu voor meer en de combi van zwarte lak met de rode stoelen en deurpanelen is gewoon top.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 2758
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door Joël D. » 26 feb 2021, 07:16

Milka schreef: 25 feb 2021, 21:43 Komt uit een UK auto
Ja, dat bedoelde ik inderdaad. :) Komt volgende mij uit een LCI.
Heb de eigenaar vorig jaar beetje voor gek verklaard dat ie er ik meen 1600 voor heeft afgetikt

Achteraf gezien een koopje
Mindere sets gaan nu voor meer en de combi van zwarte lak met de rode stoelen en deurpanelen is gewoon top.
Boel geld, maar nette prijs denk ik zo. Ik heb 1000 Euro betaald voor mijn set met zwart leer inclusief verzendkosten naar Nederland. Ik heb ze daarna ook niet mee te koop zien staan.

Wel een noodzakelijke upgrade, de standaard stoelen zijn echt niets imo.

Online
Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 491
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door Milka » 27 feb 2021, 20:19

van de week de 5mm spacers binnen gekomen
en ook nieuwe stabi koppel stangen gemonteerd, dus hij was er klaar voor.
De stance is echt stukken beter :ken ik jou:
De auto heeft nu voor 5mm spacer en achter zit 10mm;
Afbeelding Afbeelding

nog wat sticker tuning :blink:
Afbeelding
Effe de eigenaar sarren :mrgreen:
Het denkt alleen dat dit de enige was :angel:

Afbeelding

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 4434
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: E60 535d
Locatie: Fryslân

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door matthyssie » 28 feb 2021, 10:46

Ik durf 5mm spacers persoonlijk niet aan. Je vergroot het vlak van de naaf met 50%. Vond je het niet eng om de wielen zo te monteren?

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 41507
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door Robin » 28 feb 2021, 11:19

matthyssie schreef: 28 feb 2021, 10:46 Ik durf 5mm spacers persoonlijk niet aan. Je vergroot het vlak van de naaf met 50%. Vond je het niet eng om de wielen zo te monteren?
En dit?
https://suspensionsecrets.co.uk/why-you ... s-spacers/
Secondly, installing wheel spacers on a car increases the leverage on the wheel bearing. The larger the spacer, the larger the leverage becomes

Online
Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 491
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door Milka » 28 feb 2021, 12:21

Daar is niets engs aan hoor, spacer op de naaf, wiel er voor en vastschroeven.
Wat wel eng is, is rijden met een onderstel waar de band net niet de veerpoot raakt.
We hebben het over 5mm he, niet 5cm.

Ik ken de verhalen over dat het je geometrie verpest en dat de naven extra belast worden.
Het is in mijn ogen meer theorie en voor de fingerspitzen coerreurs.
Ik denk dat het verlagen meer met de geometrie doet dan 5mm spacers.
en wat betreft de extra belasting. Rijd al 12 jaar met e36 en 10mm spacers voor, openbare weg, driften en mee op het circuit.
Ik heb de lager nog niet hoeven te vervangen. Ook al slijt het sneller, ik vind het met 12 jaar langzaam genoeg.

Maak er je eigen keuze in, mijn punt is dat je er niet te bang door moet laten maken.

Online
Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8278
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door Peric » 28 feb 2021, 12:37

Denk ook dat het allemaal wel meevalt. Hele volksstammen rijden rond met spacers. Als het echt zo erg was geweest had je daar vast wel over gelezen.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 4434
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: E60 535d
Locatie: Fryslân

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door matthyssie » 28 feb 2021, 13:55

Dat lagerverhaal kan mij ook niet interesseren. Ik bedoel gewoon de dikte van de naaf (waar je velg op steunt). Die is ca 10mm lang. De eerste 1mm vh gat in de velg loopt meestal taps toe dus daar steunt hij sowieso niet. Dan zet je er een 5mm spacer tussen en steunt de velg dus nog maar 4mm op de naaf ipv 9. Ik vind dat gevoelsmatig nogal een verschil, zeker als je bijv de auto gaat belasten met circuitwerk oid.

Online
Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 491
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door Milka » 28 feb 2021, 14:17

Een 5mm heeft geen randje
Een 10mm spacer heeft deze wel, maar die is niet zo breed als de oorspronkelijke 10mm; is een aanname heb dit niet gecontroleerd :wink:
Ik denk dus dat er niet veel verschil zit in de steunrand bij een 5 of 10mm spacer.
Zoals aangegeven heeft dit bij de e36 nog nooit tot problemen geleid.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat de wielbouten ook veel meer dragen dan de 10mm van de naaf.
De naafrand is voor een goede zetting, centrering en draagt bij aan het dragen.

Online
SlowCo
Berichten: 2073
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?

Bericht door SlowCo » 28 feb 2021, 19:30

matthyssie schreef: 28 feb 2021, 13:55 Dat lagerverhaal kan mij ook niet interesseren. Ik bedoel gewoon de dikte van de naaf (waar je velg op steunt). Die is ca 10mm lang. De eerste 1mm vh gat in de velg loopt meestal taps toe dus daar steunt hij sowieso niet. Dan zet je er een 5mm spacer tussen en steunt de velg dus nog maar 4mm op de naaf ipv 9. Ik vind dat gevoelsmatig nogal een verschil, zeker als je bijv de auto gaat belasten met circuitwerk oid.
Als de naafcentreerrand je velg moet ondersteunen, zitten de wielbouten/moeren los... :lol:
Het contactvlak van de velg op de wielnaaf in combinatie met de aantrekkracht van de bouten/moeren zorgt voor de krachtoverbrenging. En met een spacer dus de contactvlakken van de velg tegen de spacer en de spacer op de wielnaaf.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Emilio, Erik dB, Gijzert, Google [Bot], MJW, Peter-Paul, Rogerb, SlowCo, theo300pk+, woka en 127 gasten