rem upgrade M*40i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 13 jan 2021, 21:46

na een lange zoektocht en diverse prijs aanvragen, toch gekozen om e.a. bij een vertrouwde partij te laten uitvoeren ( Baan Velgen te rotterdam ) ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor Stoptech geperforeerde schijven, tevens van Stoptech staalomvlochten slangen en Castrol SRF vloeistof ( bedankt voor de tip, Bleu_Dust ) voor de pads heb ik gekozen voor de DS2500. kwa prijs gelukkig ook nog redelijk kunnen onderhandelen. Nu nog eerst even wachten op mijn Turbo upgrade. uiteraard zal ik als e.a. is gemonteerd mijn bevindingen mededelen t.o.v. Oem op het forum

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door JeroenT » 13 jan 2021, 21:58

JdBn schreef: 13 jan 2021, 15:56
kriszty schreef: 13 jan 2021, 15:47
JeroenT schreef: 13 jan 2021, 14:17 M-performace bij de M1xxi en M2xxi zijn idd geperforeerde schijven.
je bedoelt geventileerde :)
Geventileerd zijn ze allemaal. Wat je vanaf de buitenkant ziet is geperforeerd/gegroefd/dimpled/watvooranderevormzenogkunnenverzinnen.

Afbeelding
Hier een plaatje van een plaatje met mijn winterwieltjes met M performance schijven.
Bijlagen
Screenshot_20210113-215559_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210113-215559_Samsung Internet.jpg (1000.24 KiB) 16349 keer bekeken

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 14 jan 2021, 09:49

ik zie t :) dacht altijd dat de M-lites niet standaard met geventileerde schijven werden geleverd !

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door Str8Six » 14 jan 2021, 18:36

Nogmaals, alle schijven zijn tegenwoordig bijna geventileerd (dit zijn de koelkanaaltjes IN de schijf).
Geperforeerd zie je idd vaak terug op de sportievere modellen (dit zijn de gaatjes DOOR de schijf)

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 753
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door BamiesGTA » 17 jan 2021, 12:43

kriszty schreef: 13 jan 2021, 21:46 na een lange zoektocht en diverse prijs aanvragen, toch gekozen om e.a. bij een vertrouwde partij te laten uitvoeren ( Baan Velgen te rotterdam ) ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor Stoptech geperforeerde schijven
Hiermee geef je het tweedelige ontwerp van de originele schijven op of hebben de stoptechs ook een aluminium hart?

Een tijd geleden voor mijn ex-e46 M3 ook gekeken voor een remupgrade en na veel zoeken tot de conclusie gekomen dat er niet snel betere schijven zijn dan de originele BMW schijven met aluminium hart.

Volledig geperforeerd zou ook niet mijn voorkeur hebben i.v.m. sneller scheuren. Zijn gegroefde schijven niet altijd de betere optie?

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 17 jan 2021, 13:05

BamiesGTA schreef: 17 jan 2021, 12:43
kriszty schreef: 13 jan 2021, 21:46 na een lange zoektocht en diverse prijs aanvragen, toch gekozen om e.a. bij een vertrouwde partij te laten uitvoeren ( Baan Velgen te rotterdam ) ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor Stoptech geperforeerde schijven
Hiermee geef je het tweedelige ontwerp van de originele schijven op of hebben de stoptechs ook een aluminium hart?

Een tijd geleden voor mijn ex-e46 M3 ook gekeken voor een remupgrade en na veel zoeken tot de conclusie gekomen dat er niet snel betere schijven zijn dan de originele BMW schijven met aluminium hart.

Volledig geperforeerd zou ook niet mijn voorkeur hebben i.v.m. sneller scheuren. Zijn gegroefde schijven niet altijd de betere optie?
durf ik niet te zeggen !

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 18 jan 2021, 08:32

In ieder geval worden het deze disc van Stoptech ( ziefoto )
Bijlagen
sport-drilled-slotted-rotors_1.jpg
sport-drilled-slotted-rotors_1.jpg (37.99 KiB) 15737 keer bekeken

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door Str8Six » 18 jan 2021, 23:34

Hmm, zien er mooi uit, maar lijken idd niet tweedelig qua design. Dat is juist wat echt iets toevoegd qua hitte bestendigheid van de schijf. Geen ervaring met stoptech verder, maar was niet mijn keuze geweest. Origineel, ATE, Zimmermann en Textar leveren allemaal tweedelige schijven voor deze auto's

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 20 jan 2021, 10:48

Str8Six schreef: 18 jan 2021, 23:34 Hmm, zien er mooi uit, maar lijken idd niet tweedelig qua design. Dat is juist wat echt iets toevoegd qua hitte bestendigheid van de schijf. Geen ervaring met stoptech verder, maar was niet mijn keuze geweest. Origineel, ATE, Zimmermann en Textar leveren allemaal tweedelige schijven voor deze auto's
Tja, dan zouden alleen de orginele goed zijn, zimmermann is wat ik lees ook niet floated ( wel 2 -delig ) er blijft dan niet veel andere keuzes over , buiten dan de hele dure upgrades ( 4000 euro of meer ) . Is de Stoptech dan minder dan de OEM , lijkt me toch van niet !

Ik ben helaas geen remspecialist, en kan ook uit diverse andere forums hier niets uit halen wat nu echt goed is.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door JdBn » 20 jan 2021, 11:12

kriszty schreef: 20 jan 2021, 10:48
Str8Six schreef: 18 jan 2021, 23:34 Hmm, zien er mooi uit, maar lijken idd niet tweedelig qua design. Dat is juist wat echt iets toevoegd qua hitte bestendigheid van de schijf. Geen ervaring met stoptech verder, maar was niet mijn keuze geweest. Origineel, ATE, Zimmermann en Textar leveren allemaal tweedelige schijven voor deze auto's
Tja, dan zouden alleen de orginele goed zijn, zimmermann is wat ik lees ook niet floated ( wel 2 -delig ) er blijft dan niet veel andere keuzes over , buiten dan de hele dure upgrades ( 4000 euro of meer ) . Is de Stoptech dan minder dan de OEM , lijkt me toch van niet !

Ik ben helaas geen remspecialist, en kan ook uit diverse andere forums hier niets uit halen wat nu echt goed is.
Origineel is ook niet floating, maar wel tweedelig. Scheelt in je onafgeveerd gewicht omdat het center van die schijven van alu is. Heb dat soort schijven ook willen laten monteren op mijn 335d (Z4 35i schijven zouden qua maten gelijk moeten zijn maar dan dus met alu hart, in tegenstelling tot de 335d schijven) maar daar wilde de dealer toen niet aan meewerken.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 20 jan 2021, 12:11

JdBn schreef: 20 jan 2021, 11:12
kriszty schreef: 20 jan 2021, 10:48
Str8Six schreef: 18 jan 2021, 23:34 Hmm, zien er mooi uit, maar lijken idd niet tweedelig qua design. Dat is juist wat echt iets toevoegd qua hitte bestendigheid van de schijf. Geen ervaring met stoptech verder, maar was niet mijn keuze geweest. Origineel, ATE, Zimmermann en Textar leveren allemaal tweedelige schijven voor deze auto's
Tja, dan zouden alleen de orginele goed zijn, zimmermann is wat ik lees ook niet floated ( wel 2 -delig ) er blijft dan niet veel andere keuzes over , buiten dan de hele dure upgrades ( 4000 euro of meer ) . Is de Stoptech dan minder dan de OEM , lijkt me toch van niet !

Ik ben helaas geen remspecialist, en kan ook uit diverse andere forums hier niets uit halen wat nu echt goed is.
Origineel is ook niet floating, maar wel tweedelig. Scheelt in je onafgeveerd gewicht omdat het center van die schijven van alu is. Heb dat soort schijven ook willen laten monteren op mijn 335d (Z4 35i schijven zouden qua maten gelijk moeten zijn maar dan dus met alu hart, in tegenstelling tot de 335d schijven) maar daar wilde de dealer toen niet aan meewerken.
Duidelijk, maar hoeveel scheelt t dan in gewicht, praat je over kg of over grams . is het merkbaar

Online
vester86
Berichten: 2673
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door vester86 » 20 jan 2021, 12:34

ja en dan zit het gewichtsverschil ook nog dicht bij het midden van de schijf, daar waar het het minste uitmaakt

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door TLRS » 20 jan 2021, 12:57

Ongeveer 10 vs 11kg bij 340mm.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 20 jan 2021, 13:03

TLRS schreef: 20 jan 2021, 12:57 Ongeveer 10 vs 11kg bij 340mm.
lijkt me toch verwaarloosbaar ? , of zie ik t nu door een roze bril :)

Misterqq
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2021, 19:52
Auto: Bmw 225d coupe

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door Misterqq » 20 jan 2021, 13:37

Stoptech is wel kwaliteit hoor. Niks mis mee. Voor mijn auto werd zelfs geadviseerd boven brembo. Had te maken met krom trekken van schijf kwam volgend hem meer voor bij brembo. Qua prijs is was toen iets duurder.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door JdBn » 20 jan 2021, 14:32

vester86 schreef: 20 jan 2021, 12:34 ja en dan zit het gewichtsverschil ook nog dicht bij het midden van de schijf, daar waar het het minste uitmaakt
Dan heb je het over de roterende massa, das weer wat anders en inderdaad een kilo verschil zo dicht bij de as ga je niet merken nee. Maar waar het om te doen is is het onafgeveerd gewicht, als dat lager is heeft je demper/veer combi meer controle over de bewegingen omdat er minder massa gedempt moet worden. En ja, 1 a 2 kg kun je kennelijk wel merken.

Het viel me laatst trouwens op dat de winterwielen die ik laatst gekocht heb een stuk lichter aanvoelen dan m'n zomerset, en ik heb ook het idee dat ik dat in positieve zin merk. Hoeveel het scheelt zou ik eigenlijk even moeten checken bij een volgende wissel.

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door Str8Six » 20 jan 2021, 15:28

Bij dit soort dingen denk ik altijd vanuit de fabrikant: BMW wil een goede auto bouwen tegenover zo min mogelijk kosten. Daarom besparen ze op sommige onderdelen. Vanaf de fabriek monteren ze echter wel tweedelige remschijven op de M-sport en M-performance remmen, blijkbaar wegen de voordelen (hittebestendigheid/gewicht) echt op tegen de nadelen (kosten).

Op de échte' M-modellen zitten inderdaad tweedelige zwevende schijven (aluminium hub met speling tussen schijf en hart), op de bovengenoemde modellen 'gewone' tweedelige schijven (dus aluminium, vaste hub).

Zoals eerder vermeldt leveren de meeste bekende merken ook schijven in dit design (ATE/Brembo/Zimmermann/Textar), dus ik zou dan niet voor een eendelig alternatief gaan, hoe goed het merk dan ook bekend mag staan. Just my 2 cents

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door TLRS » 21 jan 2021, 00:37

kriszty schreef: 20 jan 2021, 13:03 lijkt me toch verwaarloosbaar ? , of zie ik t nu door een roze bril :)
Het totaal onafgeveerd gewicht gaat volgens mij rap over de 50kg. In die zin lijkt mij die ene kg ook vrij weinig uitmaken.

In die zin ben ik ook wel nieuwsgierig naar de beweegredenen van BMW. Misschien dat het remdeel gelijkmatiger opwarmt en afkoelt..?

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door Str8Six » 21 jan 2021, 22:38

Naar mijn weten is Aluminium een goede warmte geleider, dus volgens mij is het idee dat de warmte vanuit de schijf sneller wordt afgevoerd richting de velg en afkoelt

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 22 jan 2021, 12:32

Dit is een antwoord van een rem leverancier ( leuk voor de discussie :)

OEM = niet 2-delig maar een 1-delige Co-Cast schijf, deze verwarring is al heel lang bij BMW klanten.

De frictie ring is van gietijzer en de center bell van een aluminium composiet maar de delen zitten vast aan elkaar gegoten en kunnen dus niet los van elkaar zoals bij een StopTech/GiroDisc/AP/PFC 2-delige constructie.

Je heb dus wel het voordeel van een lichter totaal gewicht per schijf, maar niet het voordeel van de onafhankelijke uitzetting van de rotor en hat zonder kegelvorming en het vergroten van de ventilatie- en koelcapaciteit van de remschijf.



StopTech bied in het geval van die BMW alleen 1-delige schijven die niet co-cast zijn (dus volledig gietijzer uit 1 mal) om 1 simpele reden: ze maken geen co-cast schijven.

Nadeel is dus dat die van StopTech zwaarder zullen zijn dan OEM, maar uiteraard wel weer van een betere kwaliteit gietijzer zullen zijn vs OEM.

Voordeel is wel weer dat hoe meer ijzer je heb, des te hoger de thermische capaciteit. (je heb simpelweg meer materiaal die hitte kan absorberen)


In het kort; Hoe lichter je gaat (en dus minder materiaal hebt om hitte te absorberen) hoe lager de thermische capaciteit en dus hoe sneller de schijf heet word en voor fading kan zorgen. Daarom moet je (zoals bij GiroDisc) wanneer je lichtere schijven wilt maken, verplicht iets doen met de koeling van de schijf en dus de interne ventilatie verbeteren (voor betere luchtstroom door de schijf) eigenlijk ook volledig 2-delig gaan om hier ook ventilatie/koelingscapaciteit te winnen. Doe je dat niet > dan krijg je dus een soort hybride schijf zoals BMW en ook Audi & Porsche maken, die wel lichter zijn maar vaker en sneller kapot gaan door gebrek aan thermische capaciteit > exact de reden het gros van onze GiroDisc klanten BMW/Audi/Porsche klanten zijn.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 22 jan 2021, 12:34

De keuze voor mij wordt dan ;

Stoptech 1 piece drilled/grooved
textar pro + drilled/grooved ( 2-piece)
OEM Disc (2-piece)

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door TLRS » 22 jan 2021, 19:07

Interessant verhaal. Zo klinkt het alsof volledig ijzer prima is. Maar die thermische massa zit wel enkel aan de binnenzijde van de schijf, als een soort thermisch vliegwiel. Met andere woorden, de temperatuur van de schijf van binnen naar buiten toe zou daardoor misschien juist meer kunnen fluctueren?

Als Porsche co-cast schijven monteert, dan neem ik aan dat het wel bewezen techniek is. En het zou me verbazen als alle scheurneuzen weten dat je remmen tijd moet gunnen om af te koelen, maw wie zegt dat het aan de schijven heeft gelegen dat ze stuk gingen.

Wat Porsche overigens ook doet is spoilers monteren op de onderste draagarmen voor, die rijwind naar de remmen richt.

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door Str8Six » 22 jan 2021, 19:15

Nice, duidelijk antwoord. Wel een paar op/-aanmerkingen :
kriszty schreef: 22 jan 2021, 12:32
OEM = niet 2-delig maar een 1-delige Co-Cast schijf, deze verwarring is al heel lang bij BMW klanten.

Tweedelig betekend idd in het geval van M-sport en M-performance niet twee losse delen, maar wel 2 materialen (twee delen dus, alleen niet los). Dat noem ik (en alle fabrikanten) tweedelig.
kriszty schreef: 22 jan 2021, 12:32 Voordeel is wel weer dat hoe meer ijzer je heb, des te hoger de thermische capaciteit. (je heb simpelweg meer materiaal die hitte kan absorberen)
Zit wel iets in, maar het idee van een aluminium hub (zoals OEM) is dat warmte sneller wordt afgevoerd. Hoe meer ijzer, hoe langzamer het ook weer afkoelt lijkt me.

Wellicht voor jou gebruik wel de goede keuze dan, aangezien je aangaf niet het circuit op te gaan, maar af en toe wel flink te remmen. Denk (gezien de verdere reacties in dit topic) je niet echt mis kan grijpen

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 29 jan 2021, 20:20

kriszty schreef: 22 jan 2021, 12:34 De keuze voor mij wordt dan ;

Stoptech 1 piece drilled/grooved
textar pro + drilled/grooved ( 2-piece)
OEM Disc (2-piece)
uiteindelijke keuze is het de BMW oem disc ( 34106797602 nr.2) geworden , met goodrich rem leiding, en ds2500 pads
Bijlagen
280384.jpg
280384.jpg (32.29 KiB) 11859 keer bekeken

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: rem upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 26 feb 2021, 18:55

De remmen zitten er op :) , iets meer dan 3 uur installatie. Op zich heeft het rempedaal iets meer gevoel, nog niet echt het idee dat t veel beter remt ( ook nog niet echt hard moeten remmen ) maar toch... na 30 min. rijden wel het idee dat t beter is.

In ieder geval de looks is ook beter vind ik :)

Morgen mijn auto richting pure turbo 800 ( heb gevraagd om foto,s te maken van de installatie , die ik dan kan posten op het forum )
Bijlagen
IMG_3925.jpg
IMG_3925.jpg (47.96 KiB) 2377 keer bekeken
IMG_3927.jpg
IMG_3927.jpg (50.51 KiB) 2377 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bjeffindividual, Robbert92 en 142 gasten