Turbo upgrade M*40i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 18805
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: 6-pitter
Locatie: Baarn

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Martijn_bmw » 22 mar 2021, 20:36

Dat is wel een heel mooie grafiek, super lineair opbouw vermogen en een koppeltafel :)

theo300pk+
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 02 apr 2021, 12:58

Van de week in DE getankt en paar keer 100-200 geklokt met mijn BMW OBD app.
6,7 6,5 en twee keer 6,0 geklokt. Gemiddeld 6,3 seconden.
Vond de eerste mapping met het hogere koppel 790 nm sneller dan nu met het lagere koppel 734 nm.
Heb het destijds niet kunnen meten maar had wel gevoelsmatig die indruk.
Jij bent toch volgende week aan de beurt bij Mosselman, Patrick.
Ik ben benieuwd wat Mark er bij jouw auto uithaalt.
Jij kan met je 4WD wel opteren voor meer koppel.
Succes

kriszty
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 03 apr 2021, 09:26

yep komende dinsdag ochtend.. Ik ben met het vermogen wel tevreden, werd alleen gezegd dat bij de uitdraai log waarbij werd aangegeven dat ik "slechte" benzine zou gebruiken ( lees Shell 98 ) dat de timiing te laag was ( te weinig octaan dus ) heb de afgelopen 2 weken BP getankt, dus bij Mosselman op de bank om deze opnieuw af te stellen. waarbij ik een goede timing belangrijk vind ( en uiteraard de div temperaturen ).
en dan toch benieuwd wat hier nu uit komt.

De Dorch benzine pomp heeft wel een goede log, dus dat was wel een noodzakelijke upgrade.
Ik lees toch op andere forums dat de Bootmod3 vaak slechte timings hebben, er wordt dan wel gesproken over een custom map, maar in mijn ogen is dit gewoon een basis map en aangepast op turbodruk en Hpfp.

Ik zal mark wel vragen om als de auto klaar is een vergelijkbare log file te maken, en uiteraard deze posten.
Op zich met rijden merk ik hier niet veel van, de auto rijdt erg goed, uiteraard is rijden op de weg toch anders dan op de Dyno.
Maar we gaan t zien komende dinsdag.

theo300pk+
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 05 apr 2021, 14:46

kriszty schreef: 03 apr 2021, 09:26 yep komende dinsdag ochtend.. Ik ben met het vermogen wel tevreden, werd alleen gezegd dat bij de uitdraai log waarbij werd aangegeven dat ik "slechte" benzine zou gebruiken ( lees Shell 98 ) dat de timiing te laag was ( te weinig octaan dus ) heb de afgelopen 2 weken BP getankt, dus bij Mosselman op de bank om deze opnieuw af te stellen. waarbij ik een goede timing belangrijk vind ( en uiteraard de div temperaturen ).
en dan toch benieuwd wat hier nu uit komt.

De Dorch benzine pomp heeft wel een goede log, dus dat was wel een noodzakelijke upgrade.
Ik lees toch op andere forums dat de Bootmod3 vaak slechte timings hebben, er wordt dan wel gesproken over een custom map, maar in mijn ogen is dit gewoon een basis map en aangepast op turbodruk en Hpfp.

Ik zal mark wel vragen om als de auto klaar is een vergelijkbare log file te maken, en uiteraard deze posten.
Op zich met rijden merk ik hier niet veel van, de auto rijdt erg goed, uiteraard is rijden op de weg toch anders dan op de Dyno.
Maar we gaan t zien komende dinsdag.
Idd onduidelijk of de "slechte" timing komt door slechte brandstof of slechte tuning.
Duidelijk is wel dat Mark morgen met de juiste brandstof Ultimate 98 in ieder geval meer voorontstekeing en ook vermogen kan maken.
Het B58 blok is meer gevoelig voor ontsteking dan turbodruk.
Mark omschrijft de turbodruk van mijn tune als niet bijzonder hoog. Daarentegen draait de motor met de tune wel en makkelijk veel voorontsteking, overigens zonder een enkele correctie dus ver verwijderd van de max.
Ben ik wel blij mee want hoge turbodruk is de sloper van een motorblok.
Hoe laat sta je er morgenochtend?

kriszty
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 05 apr 2021, 14:51

gelijk vroeg in de ochtend 08:30 , ben benieuwd wat ie doet op zijn Dyno bank. Zal uiteraard e.a. posten wat er uit komt ..

p.s. wordt nu wel even lastig voor je Theo om te tanken in Duitsland zonder Covid test :hot:

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 2816
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Locatie: https://dbf.nl

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Booooh » 05 apr 2021, 15:44

theo300pk+ schreef: 05 apr 2021, 14:46 Idd onduidelijk of de "slechte" timing komt door slechte brandstof of slechte tuning.
Duidelijk is wel dat Mark morgen met de juiste brandstof Ultimate 98 in ieder geval meer voorontstekeing en ook vermogen kan maken.
Het B58 blok is meer gevoelig voor ontsteking dan turbodruk.
Mark omschrijft de turbodruk van mijn tune als niet bijzonder hoog. Daarentegen draait de motor met de tune wel en makkelijk veel voorontsteking, overigens zonder een enkele correctie dus ver verwijderd van de max.
Ben ik wel blij mee want hoge turbodruk is de sloper van een motorblok.
Hoe laat sta je er morgenochtend?
Welke druk kan het (standaard) blok zo'n beetje hebben dan? En wat als dat is aangepast met gesmede spullen?

theo300pk+
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 05 apr 2021, 15:45

kriszty schreef: 05 apr 2021, 14:51 gelijk vroeg in de ochtend 08:30 , ben benieuwd wat ie doet op zijn Dyno bank. Zal uiteraard e.a. posten wat er uit komt ..

p.s. wordt nu wel even lastig voor je Theo om te tanken in Duitsland zonder Covid test :hot:
Ik krijg donderdag mijn vaccinatie. :headbang:
Ik was zaterdag bij de Ring. Veel NL en UK kentekens en veel politie.
Geen controles en mensen werden alleen aangesproken op het dragen van een mondkapje.
Ik denk dat ieg bij de Ring de economische belangen prevaleerden.
Neemt niet weg dat iedereen zich gedisciplineerd gedroeg zonder bijeen scholingen oid.
Ook tanken op een paar honderd meter na de grens net zoveel NL als DE kentekens.
Zelfs de mensen achter de kassa waren NL.
Ik denk dat NL personen zich kunnen beroepen op de "24-uurs regeling".

Zed240
Berichten: 2070
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Zed240 » 05 apr 2021, 15:54

Vanaf morgen kan dat niet meer.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8285
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Joop » 05 apr 2021, 16:29

Daarom staan ze nu ook in de rij voor het tankstation...

https://nos.nl/l/2375494

Online
Eric Z
Berichten: 3299
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Eric Z » 05 apr 2021, 17:46

Knettergek!

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2403
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door MarkS » 05 apr 2021, 18:18

Voor 40-45ct de liter verschil, is maar wat je knettergek noemt.

Online
Eric Z
Berichten: 3299
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Eric Z » 05 apr 2021, 18:25

Nou even aftanken is mij de wachtrij niet waard, als je inderdaad de hele tank leeg gereden hebt scheelt het wel ja. Maar denk niet dat ik er zelf voor in de rij zou gaan staan.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 32648
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.48
Locatie: Boven Barcelona

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Arthur » 05 apr 2021, 18:55

Precies. Zelfde als op vakantie in de rij in Luxemburg (vroeger iig) om een tientje te besparen op je totale vakantie... Nu nog 1x tanken en dan wellicht maanden niet? Ik ging niet in de rij staan iig.

Zed240
Berichten: 2070
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Zed240 » 05 apr 2021, 19:20

MarkS schreef: 05 apr 2021, 18:18 Voor 40-45ct de liter verschil, is maar wat je knettergek noemt.
Verschil is niet meer zo groot. Litertje E10 deed vandaag op de grens 1.46-1.51, dus 20-25 cent ofzo? Ik zou er niet voor in de rij gaan staan, half uur wachten voor nog geen tientje winst. Maar gezien de rijen die ik vanmiddag zag, ben ik in de minderheid. :tooth:

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 41883
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Robin » 05 apr 2021, 19:31

Max 2 tientjes.....knotsgek inderdaad. Pennywise, poundfoolish.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 3874
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Opa » 05 apr 2021, 19:32

Volgens mij scheelt het maar ongeveer een kwartje met waar ik normaal gesproken m'n 98 tank, geen haar in m'n hoofd die er alleen maar aan zou denken om daarvoor in zo'n rij te gaan staan.
Heb ook geen grote tank, wij tanken meest tussen de 40 en 45 liter, dus ongeveer €10,0 op een tank en daar moet je dan ook nog voor omrijden(kost ook benzine) en een poos in de rij staan....doch 't nie. Afbeelding Afbeelding

Is toch ook gewoon weer een lachwekkend voorbeeld van verkeerde bezuiniging van die Ollanders. :tooth:

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2403
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door MarkS » 05 apr 2021, 19:33

Ik ben er ook niet in de rij voor gaan staan. Maar die staan er normaal ook niet hè. Verschillen van 30-40ct de liter zijn echt vrij normaal en als je hier (Kranenburg) in het grensgebied woont is het vrij gebruikelijk om daar even te gaan tanken (en boodschappen doen). Laatste tank bij mij scheelde 30 EUR. Het is ook makkelijk praten voor iemand anders z’n beurs (of als je aan de andere kant vh land woont). Interview met die mevrouw (Limburg?) was dan wel weer mooi, die bleef ook met verplichte test nog stug in Duitsland tanken ... ;-)

Tom
Berichten: 19546
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Tom » 05 apr 2021, 19:45

Inderdaad, in de rij staan of omrijden is een ander verhaal, maar maatje van mij woont ook dicht bij Duitsland en die combineren het met een boodschap. Geef 'm groot gelijk.

Online
Eric Z
Berichten: 3299
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Eric Z » 05 apr 2021, 19:54

Andere kant van het land, en als ik zeker weten onderweg moet tanken doe ik dat wel eens voor de grens ja.
Maar goed, ik vind ook hier het bizar hoe veel je iemand voor 5, 10, 15 of 20 euro ziet tanken. Ook auto’s waarvan je voor aanschaf toch echt wel wat te besteden moet hebben. Ik snap dat nooit zo goed, als het ding leeg is gooi je hem vol denk ik altijd maar.

Kijk zelf ook nooit naar de literprijs. Pas toevallig eens verbaasd staan kijken dat ik met gemak boven de 100 euro stond weg te tanken. Dat is het moment dat ik denk, de benzine is duur. Gelukkig hoef ik mij er niet druk om te maken, genoeg fun kilometertjes gemaakt nog afgelopen tijd.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8285
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Joop » 05 apr 2021, 19:56

De Aral in Elten is normaal ook altijd een vaste stop als de tank meer dan half leeg is en ik van die kant kom (of die kant op ga), maar om er nou voor in de rij te gaan staan is ook wel van de zotte.

theo300pk+
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 05 apr 2021, 20:01

Booooh schreef: 05 apr 2021, 15:44
theo300pk+ schreef: 05 apr 2021, 14:46 Idd onduidelijk of de "slechte" timing komt door slechte brandstof of slechte tuning.
Duidelijk is wel dat Mark morgen met de juiste brandstof Ultimate 98 in ieder geval meer voorontstekeing en ook vermogen kan maken.
Het B58 blok is meer gevoelig voor ontsteking dan turbodruk.
Mark omschrijft de turbodruk van mijn tune als niet bijzonder hoog. Daarentegen draait de motor met de tune wel en makkelijk veel voorontsteking, overigens zonder een enkele correctie dus ver verwijderd van de max.
Ben ik wel blij mee want hoge turbodruk is de sloper van een motorblok.
Hoe laat sta je er morgenochtend?
Welke druk kan het (standaard) blok zo'n beetje hebben dan? En wat als dat is aangepast met gesmede spullen?
Ik weet niet precies hoeveel turbodruk mijn tune heeft. Ik begrijp dat het niet veel hoger is dan de stock turbodruk. Denk in het begin van de 20-25 psi range. De tunes van de B58 met meer turbodruk die ik heb gezien overschrijden de 25 psi in de regel niet. Ook niet met de grotere hybride turbo's.
De extreme drukken van 30 psi of meer bij de N54 blokken heb ik bij de B58 nog niet gezien.
Op Bimmerboost las ik dat met stock block gereden wordt tot ca 750 - 800 whp. Met correctie van deze in de US veelal optimistische opgaven kom je dan op ca. 750-800 pk.
Ik heb eigenlijk nog niet gelezen over een geploft B58 blok. Ook niet met >> 700 pk. Supra's en BMW's met de B58 zijn wereldwijd inmiddels een populair tuning object geworden. Van Peru tot aan de Filipijnen ev. Zal me niet verbazen als er al duizenden met een Pure turbo of vergelijkbaar rondrijden.
Inmiddels worden aangepaste blokken aangeboden startend vanaf ca. 12.000 US$. Maar daar kan je makkelijk nog eens 20K bij optellen als je meer delen van de motor neemt. Daarvoor krijg je motoren die >> 1000 pk kunnen doen. Hiervoor worden dan op maat gemaakte Garett turbo's gezet.
Bimmerboost is een uitstekende bron voor deze informatie.

theo300pk+
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 05 apr 2021, 20:04

Joop schreef: 05 apr 2021, 19:56 De Aral in Elten is normaal ook altijd een vaste stop als de tank meer dan half leeg is en ik van die kant kom (of die kant op ga), maar om er nou voor in de rij te gaan staan is ook wel van de zotte.
Aral Elten is ook mjin vast tankstation om voorraad 102 Ultimate in te slaan.
Is iets meer dan een minuut over de NL grens.
Lijkt me moeilijk te controleren. Het plaatselijke leven van NL is zo verweven met DE. Neem alleen al de krantenjongen op zijn brommertje die aan weerszijden van de grens zijn krantjes wegbrengt.

Online
Gijzert
Berichten: 2714
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Gijzert » 06 apr 2021, 11:37

[/quote]
MarkS schreef: 05 apr 2021, 19:33 Ik ben er ook niet in de rij voor gaan staan. Maar die staan er normaal ook niet hè. Verschillen van 30-40ct de liter zijn echt vrij normaal en als je hier (Kranenburg) in het grensgebied woont is het vrij gebruikelijk om daar even te gaan tanken (en boodschappen doen). Laatste tank bij mij scheelde 30 EUR. Het is ook makkelijk praten voor iemand anders z’n beurs (of als je aan de andere kant vh land woont). Interview met die mevrouw (Limburg?) was dan wel weer mooi, die bleef ook met verplichte test nog stug in Duitsland tanken ... ;-)
Tijdstip is in Duitsland ook belangrijk. Kan soms ook makkelijk 10 cent in zitten.

Bij de Aral in Elten gaat de prijs omhoog als de concurrent aan de andere kant van de snelweg de deuren dicht doet. Vaak is het beste om daar om 20:30 / 20:45 te zijn. Dat is het goedkoopste tijdstip.

Online
Gijzert
Berichten: 2714
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Gijzert » 06 apr 2021, 11:38

theo300pk+ schreef: 05 apr 2021, 20:04
Joop schreef: 05 apr 2021, 19:56 De Aral in Elten is normaal ook altijd een vaste stop als de tank meer dan half leeg is en ik van die kant kom (of die kant op ga), maar om er nou voor in de rij te gaan staan is ook wel van de zotte.
Aral Elten is ook mjin vast tankstation om voorraad 102 Ultimate in te slaan.
Is iets meer dan een minuut over de NL grens.
Lijkt me moeilijk te controleren. Het plaatselijke leven van NL is zo verweven met DE. Neem alleen al de krantenjongen op zijn brommertje die aan weerszijden van de grens zijn krantjes wegbrengt.
Moah. 1 Agentje bij de afrit is voldoende. Of iedereen voor de afrit het oude zoll terrein op en controleren maar.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2403
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door MarkS » 06 apr 2021, 13:04

Gijzert schreef: 06 apr 2021, 11:37
MarkS schreef: 05 apr 2021, 19:33 Ik ben er ook niet in de rij voor gaan staan. Maar die staan er normaal ook niet hè. Verschillen van 30-40ct de liter zijn echt vrij normaal en als je hier (Kranenburg) in het grensgebied woont is het vrij gebruikelijk om daar even te gaan tanken (en boodschappen doen). Laatste tank bij mij scheelde 30 EUR. Het is ook makkelijk praten voor iemand anders z’n beurs (of als je aan de andere kant vh land woont). Interview met die mevrouw (Limburg?) was dan wel weer mooi, die bleef ook met verplichte test nog stug in Duitsland tanken ... ;-)
Tijdstip is in Duitsland ook belangrijk. Kan soms ook makkelijk 10 cent in zitten.

Bij de Aral in Elten gaat de prijs omhoog als de concurrent aan de andere kant van de snelweg de deuren dicht doet. Vaak is het beste om daar om 20:30 / 20:45 te zijn. Dat is het goedkoopste tijdstip.
Clevertanken.de ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed, Tristan en 170 gasten