Turbo upgrade M*40i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Online
kriszty
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 06 apr 2021, 13:37

Vanochtend bij Mosselman geweest met mijn auto, ik had deze verleden week wel even bijna leeg gereden en vervolgens deze afgetankt met 100+ bij Looman Aalsmeer. Met mijn matige timing in het achterhoofd was ik wel benieuwd wat 2 octaan meer kan bereiken.

Viel me dus niet tegen, 576pk en nul timing correctie ( wel 1 kleine correctie op t eind, maar die was zo klein )
Ik had verwacht rond de 520pk uit te komen op de bank van Mosselman, omdat deze best wel conservatief schijnt afgesteld te zijn.

Zijn advies was dan ook om t zo te laten, want er was ook maar een minimale winst te behalen.
bijlage dyno Mosselman: btw boost staat bij mij op 22psi
Bijlagen
M240ix.jpg
M240ix.jpg (789.15 KiB) 19738 keer bekeken

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 33247
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.48
Locatie: Boven Barcelona

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Arthur » 06 apr 2021, 14:27

MarkS schreef: 05 apr 2021, 19:33 Ik ben er ook niet in de rij voor gaan staan. Maar die staan er normaal ook niet hè. Verschillen van 30-40ct de liter zijn echt vrij normaal en als je hier (Kranenburg) in het grensgebied woont is het vrij gebruikelijk om daar even te gaan tanken (en boodschappen doen). Laatste tank bij mij scheelde 30 EUR. Het is ook makkelijk praten voor iemand anders z’n beurs (of als je aan de andere kant vh land woont). Interview met die mevrouw (Limburg?) was dan wel weer mooi, die bleef ook met verplichte test nog stug in Duitsland tanken ... ;-)
Ik praat voor m’n eigen portemonnee, zoals jullie/jij ook doen/doet. Ik woon best kort op de grens. Toch tank ik er nooit en doe ik er nooit boodschappen. Sowieso kost het tijd en ik moet er wel speciaal voor heen dan, kost ook de nodige km’s heen en weer. Dus wellicht als ik er bijna dagelijks langs zou komen dat ik het dan wel deed. Heb op 1,5km een Shell Express (is ook nog zo’n beetje het goedkoopste tankstation in de buurt) en alle supermarkten op loopafstand. Ben gewoon te lui voor de moeite en winst :tooth:

Voor zover de turbo upgrade M*40i ;)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2545
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door MarkS » 06 apr 2021, 14:30

Boven Barcelona, best kort bij welke grens Arthur? ;-)
Laatst gewijzigd door MarkS op 06 apr 2021, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 33247
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.48
Locatie: Boven Barcelona

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Arthur » 06 apr 2021, 14:31

Toch met die van Duitsland :)

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 42500
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Robin » 06 apr 2021, 14:46

kriszty schreef: 06 apr 2021, 13:37 Vanochtend bij Mosselman geweest met mijn auto, ik had deze verleden week wel even bijna leeg gereden en vervolgens deze afgetankt met 100+ bij Looman Aalsmeer. Met mijn matige timing in het achterhoofd was ik wel benieuwd wat 2 octaan meer kan bereiken.

Viel me dus niet tegen, 576pk en nul timing correctie ( wel 1 kleine correctie op t eind, maar die was zo klein )
Ik had verwacht rond de 520pk uit te komen op de bank van Mosselman, omdat deze best wel conservatief schijnt afgesteld te zijn.

Zijn advies was dan ook om t zo te laten, want er was ook maar een minimale winst te behalen.
bijlage dyno Mosselman: btw boost staat bij mij op 22psi
Top.
Ik zou bijna zeggen: Waar ligt de grens? :P

Online
kriszty
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 06 apr 2021, 14:52

Robin schreef: 06 apr 2021, 14:46
kriszty schreef: 06 apr 2021, 13:37 Vanochtend bij Mosselman geweest met mijn auto, ik had deze verleden week wel even bijna leeg gereden en vervolgens deze afgetankt met 100+ bij Looman Aalsmeer. Met mijn matige timing in het achterhoofd was ik wel benieuwd wat 2 octaan meer kan bereiken.

Viel me dus niet tegen, 576pk en nul timing correctie ( wel 1 kleine correctie op t eind, maar die was zo klein )
Ik had verwacht rond de 520pk uit te komen op de bank van Mosselman, omdat deze best wel conservatief schijnt afgesteld te zijn.

Zijn advies was dan ook om t zo te laten, want er was ook maar een minimale winst te behalen.
bijlage dyno Mosselman: btw boost staat bij mij op 22psi
Top.
Ik zou bijna zeggen: Waar ligt de grens? :P
Thanks,,,

WMI is nog mogelijk, maar aangezien er voor de B58 nog geen direct port wmi is, ga ik dat niet doen :)
Doel van mijn bezoek was omdat ik wilde dat er geen timing correcties waren op mijn huidige map, dit is eigenlijk met het tanken van 100+ opgelost.

theo300pk+
Berichten: 379
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 06 apr 2021, 17:33

kriszty schreef: 06 apr 2021, 13:37 Vanochtend bij Mosselman geweest met mijn auto, ik had deze verleden week wel even bijna leeg gereden en vervolgens deze afgetankt met 100+ bij Looman Aalsmeer. Met mijn matige timing in het achterhoofd was ik wel benieuwd wat 2 octaan meer kan bereiken.

Viel me dus niet tegen, 576pk en nul timing correctie ( wel 1 kleine correctie op t eind, maar die was zo klein )
Ik had verwacht rond de 520pk uit te komen op de bank van Mosselman, omdat deze best wel conservatief schijnt afgesteld te zijn.

Zijn advies was dan ook om t zo te laten, want er was ook maar een minimale winst te behalen.
bijlage dyno Mosselman: btw boost staat bij mij op 22psi
Prachtige kromme. Scheelt eigenlijk maar heel weinig met die van mij.
Wat worden je 100-200 Dragy tijd ? :wink:
6,5 seconden.?

Online
kriszty
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 06 apr 2021, 18:46

Koppel is inderdaad vrijwel hetzelfde, vermogen is iets minder, maar vind t nu prima zo hoor :) dragy 100-200 moet t een keer goed weer zijn en rustig op de weg, maar dat komt nog wel, zal denk ik ook ongeveer 6.5 seconden zijn, ik heb met mijn xdrive iets meer verlies dan jouw rwd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 21050
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Alles is een aanname....

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door JP » 06 apr 2021, 20:11

Heeft Mosselman geen groepsapp ?

Online
kriszty
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 08 apr 2021, 14:07

theo300pk+ schreef: 06 apr 2021, 17:33
kriszty schreef: 06 apr 2021, 13:37 Vanochtend bij Mosselman geweest met mijn auto, ik had deze verleden week wel even bijna leeg gereden en vervolgens deze afgetankt met 100+ bij Looman Aalsmeer. Met mijn matige timing in het achterhoofd was ik wel benieuwd wat 2 octaan meer kan bereiken.

Viel me dus niet tegen, 576pk en nul timing correctie ( wel 1 kleine correctie op t eind, maar die was zo klein )
Ik had verwacht rond de 520pk uit te komen op de bank van Mosselman, omdat deze best wel conservatief schijnt afgesteld te zijn.

Zijn advies was dan ook om t zo te laten, want er was ook maar een minimale winst te behalen.
bijlage dyno Mosselman: btw boost staat bij mij op 22psi
Prachtige kromme. Scheelt eigenlijk maar heel weinig met die van mij.
Wat worden je 100-200 Dragy tijd ? :wink:
6,5 seconden.?
vanochtend een snelle run gedaan, kwam uit op 6.6 sec , denk dat 6.5 haalbaar is met goed schakelen
maar vind dit al een prima tijd. Helaas nog geen Duitsland ritjes.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 1306
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: BMW 125D+330I Rotrex
Locatie: Gelderland

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Jan Terwolde » 08 apr 2021, 14:39

Echt lomp snel! Wat voor intercoolers hebben jullie? Moet ook nog 1 op de 125d eigenlijk.

Online
kriszty
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 08 apr 2021, 17:29

Jan Terwolde schreef: 08 apr 2021, 14:39 Echt lomp snel! Wat voor intercoolers hebben jullie? Moet ook nog 1 op de 125d eigenlijk.
Hi Jan, B58 is closed deck, we hebben water coolers, zit wel te kijken voor een grotere chargecooler, maar dit zal voor t vermogen
niets uitmaken. extra koeling kan maximaal 10graden minder zijn, maar in de praktijk zal dit wel meevallen, en lijkt me voor dagelijks normaal gebruik ook niet echt nodig.

Online
kriszty
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 14 apr 2021, 21:16

Is trouwens de Tanqyou 102 benzine echt ruk ? ( Theo jij had dit al gezegd :) ) ben toch benieuwd naar ervaringen hiermee, dit in mijn zoektocht buiten de Aral 102 in Duitsland en de dure 100 van Looman

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 1306
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: BMW 125D+330I Rotrex
Locatie: Gelderland

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Jan Terwolde » 15 apr 2021, 10:34

voor die paar pk toch net zo goed 98 er in kieperen? Alsof je te weinig pk's hebt :ongeveer als:

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 2868
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Booooh » 15 apr 2021, 12:05

Inderdaad, neem aan dat de mapping zich aanpast aan het octaangetal en dat je niet vast zit aan die 100/102 toch, over welk verschil hebben we het eigenlijk in vermogen?

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 42500
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Robin » 15 apr 2021, 12:08

98/100 of 98/102 x aantal pks zal wel nonsense zijn?

Een Golf GTI deed bijv 200pk op 95 en dan 212pk op 98 in die Top Gear test jaren terug.

Online
kriszty
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 15 apr 2021, 12:28

Booooh schreef: 15 apr 2021, 12:05 Inderdaad, neem aan dat de mapping zich aanpast aan het octaangetal en dat je niet vast zit aan die 100/102 toch, over welk verschil hebben we het eigenlijk in vermogen?
verschil zal ongeveer 20pk zjin, maar heeft meer met timing te maken die dan beter is. Als ik een map terug zet dan scheelt t zelfs 40-50pk , heeft puur met octaan te maken.

Maar mijn vraag was of die benzine van Tanqyou 102 minder van kwaliteit was :)

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 2868
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Booooh » 15 apr 2021, 13:21

Helder! Wel lastig als je zelf rekening moet houden met het mengsel wat er in zit welke map je moet/wilt gebruiken, een flex-fuel kit zou wel een oplossing zijn in dat geval of gewoon altijd dezelfde benzine tanken, 102 kom je niet heel veel tegen volgens mij. Is het niet zo dat als je de map kiest voor 98 deze dan toch beter performed als er voornamelijk 100/102 in zit, met andere woorden, past die de timing daar niet automatisch op aan?

Op je vraag kan ik je overigens geen antwoord geven, geen ervaring met Tanqyou (nooit van gehoord ook eigenlijk ;) ) ...

Online
kriszty
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 15 apr 2021, 13:38

Booooh schreef: 15 apr 2021, 13:21 Helder! Wel lastig als je zelf rekening moet houden met het mengsel wat er in zit welke map je moet/wilt gebruiken, een flex-fuel kit zou wel een oplossing zijn in dat geval of gewoon altijd dezelfde benzine tanken, 102 kom je niet heel veel tegen volgens mij. Is het niet zo dat als je de map kiest voor 98 deze dan toch beter performed als er voornamelijk 100/102 in zit, met andere woorden, past die de timing daar niet automatisch op aan?

Op je vraag kan ik je overigens geen antwoord geven, geen ervaring met Tanqyou (nooit van gehoord ook eigenlijk ;) ) ...
Timing past zich enigzins aan, verschil is goed te zien tussen onderstaande logs , de eerste is met Shell 98 , timing is echt drama
de tweede is pas na 1 week maar dan met 100+ , ( verschil is echt groot )
door de betere timing gaat t vermogen ook beter worden. Was gewoon benieuwd of er mensen waren die tanqyou 102 tanken :)
ben wel tevreden met de 100+ , maar was gewoon benieuwd :)

eerste log met shell 98:
https://www.bootmod3.net/log?id=6040a56 ... 5a22cd0b1a

laatste log met octaan 100+ :
https://www.bootmod3.net/log?id=606d4ec ... 6266cce97d

beide op de rollerbank gemeten, in real life is het vaak beter, maar ik wilde gewoon het verschil laten zien tussen de 2 verschillende benzine,s

Online
ErikS
Berichten: 16918
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door ErikS » 19 apr 2021, 15:17

kriszty schreef: 14 apr 2021, 21:16 Is trouwens de Tanqyou 102 benzine echt ruk ? ( Theo jij had dit al gezegd :) ) ben toch benieuwd naar ervaringen hiermee, dit in mijn zoektocht buiten de Aral 102 in Duitsland en de dure 100 van Looman
Ik rij er standaard mee. Tank altijd de (is volgens mij 100+ geworden) Tanqyou.

MJW
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: ZH

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door MJW » 19 apr 2021, 23:31

kriszty schreef: 15 apr 2021, 13:38 ... verschil is goed te zien tussen onderstaande logs , de eerste is met Shell 98 , timing is echt drama
de tweede is pas na 1 week maar dan met 100+ , ( verschil is echt groot )...
Hoe zie je dat de timing zoveel beter is-ben zelf een beginner op het lezen-van-logs overigens? waar let je dan op? Op de variatie in de timing waardes zelf? Ik las ergens dat je dan bv de timing correcties moet bekijken-maar die zie ik niet in de 98 log? Die zie ik bv wel in de 102 log en die zijn idd erg netjes allemaal 0! Of let je nog op andere specifieke parameters?

Online
kriszty
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 20 apr 2021, 08:11

MJW schreef: 19 apr 2021, 23:31
kriszty schreef: 15 apr 2021, 13:38 ... verschil is goed te zien tussen onderstaande logs , de eerste is met Shell 98 , timing is echt drama
de tweede is pas na 1 week maar dan met 100+ , ( verschil is echt groot )...
Hoe zie je dat de timing zoveel beter is-ben zelf een beginner op het lezen-van-logs overigens? waar let je dan op? Op de variatie in de timing waardes zelf? Ik las ergens dat je dan bv de timing correcties moet bekijken-maar die zie ik niet in de 98 log? Die zie ik bv wel in de 102 log en die zijn idd erg netjes allemaal 0! Of let je nog op andere specifieke parameters?
Klopt bij de eerste meting staan de correcties er niet op , maar je kan wel zien op de timing dat deze best laag staat, en onderling paar graden verschil zit, vooral cyinder 1 blijft hopeloos achter. probleem hierin was gewoon te weinig octaan. Bij de Log kijk je vooral naar de Boost, Timing , timing correcties, de Hpfp en Iat temp. uiteraard zijn er nog meer parameters.

zie uitleg op bimmerboost: https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1732327

MJW
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: ZH

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door MJW » 20 apr 2021, 21:17

Tnx!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bob Gervais, Bokkepoot, ErikS, EvdP, JdvPolo, KoenM, kriszty, Mark 320iS, Riceaux, Richardt., S-RS en 138 gasten