Turbo upgrade M*40i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 28 feb 2021, 09:47

Robin schreef: 28 feb 2021, 09:28 Ga je ook circuitrijden/trackdays kriszty? Want dan ben ik bang dat je met je nieuwe remmerij(top daar niet van) nu niet geheel voldoende hebt ivm 600/700pk.
Nee, absoluut niet :) voor circuit zou ik dan nog andere aanpassingen moeten doen, gebruik m meer voor wat langere ritjes, en ben ook niet t type wat continue vol gas de straten door rijd.

Ben wel benieuwd wat er uit de dyno komt en of er verschil zit in meting br-performance en Pure turbo zelf, en uiteraard wat ik straks meer gaat krijgen.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 28 feb 2021, 16:06

MJW schreef: 28 feb 2021, 01:07 Ik lees toch ook wel verhalen zoals deze post dat serieus gekietelde B58s de 8HP50 slopen...
Alles kan kapot. Vaak worden de auto's gebruikt voor dragraces met daarnaast de show van banden oprokende drifts op het parkeer terrein.
Dat is gelukkig een ver van mijn bed show.

MJW
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
Locatie: ZH

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door MJW » 28 feb 2021, 16:29

In de US hebben ze danook wel heel veel stoplichten om elke x weer de Launch Ctrl te gebruiken!

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 28 feb 2021, 16:34

MJW schreef: 28 feb 2021, 16:29 In de US hebben ze danook wel heel veel stoplichten om elke x weer de Launch Ctrl te gebruiken!
:blink:

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 28 feb 2021, 16:53

Voor de goede orde wil ik twee opmerkingen plaatsen bij mijn project bij Mosselman.

Ten eerste is het zo dat er geen problemen met de versnellingsbak of anderszins waren toen Mosselman mij de auto afleverde met 545 pk.
Het is MIJN uitdrukkelijk verzoek aan Mosselman nog meer vermogen te leveren.
Mosselman levert uit zich zelf uitsluitend deskundige en conservatieve veilige tunes aan haar klanten.
Mosselman is een professioneel tunings bedrijf met een lange en indrukwekkende historie van BMW tuning.

Het is dat ik (veel meer) vermogen vraag die wellicht meer past bij een race-team oid dan voor de gemiddelde consument die niet meer wil dan een betere drive ability met iets meer power dan stock.
Dan loopt mijn tune uiteraard tegen vele en onbekende limitations op in de ecu, waar van scratch af een antwoord op moet worden gezocht.
En ik ben dankbaar dat Mosselman bereid is om zich voor mijn out of the box verzoek in te zetten.

Ten tweede is de tune met de Pure800 de eerste tune die Mosselman hiermee moet maken.
Hoewel Mosselman veel ervaring heeft met tunes met grotere eigen Mosselman turbo's voor andere modellen, is de tune met specifiek een Pure800 weer anders en nieuw.
Mosselman mij dan ook een veilige en respectabele 545 pk geleverd. Die de auto superieure prestaties en drive ability leverde.
En ondanks het feit dat Mosselman geen ervaring heeft met de Pure800 vind ik het indrukwekkend hoeveel meer vermogen deze met de tune weet te halen.

Het leveren van een vermogen die grensverleggend is, kost nu eenmaal meer tijd en inspanning. Wat ook heel normaal en aanvaard in de tuning motoren. Ik heb tot op heden nergens identieke tunes met de Pure800 gezien die hetzelfde of meer leveren dan de tune van Mosselman.
Dit onderstreept nog eens imo mijn optiek de tuning deskundigheid en klantgerichtheid van Mosselman.
Ondanks de tijd die mijn tune kost waardeer ik Mosselman Turbo Systems op een uitstekende beoordeling.

Theo

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39710
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Arthur » 01 mar 2021, 02:35

Terug naar 545pk dus...?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Kasteel » 01 mar 2021, 07:08

Verder alle lof voor Bart-Jan!

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 01 mar 2021, 12:39

Arthur schreef: 01 mar 2021, 02:35 Terug naar 545pk dus...?
Als het probleem de bak is dan wel, maar ik vermoed eerder de koppeling die aardig voor zijn kiezen krijgt. Wat Theo ook zegt is inderdaad het koppel op de eerste 3 versnellingen verlagen. Of een sport koppeling eronder zetten Theo :)
In ieder geval is het wel een bak vermogen wat je erbij hebt gekregen, hopelijk dat mark alles snel voor je instelt, zodat je kan genieten van het rijden ermee :)

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 01 mar 2021, 16:14

De pre meting bij Pure Turbo is gedaan, bij Br-Performance hadden ze 440pk gemeten, bij Pure is het toch iets minder. Nu wachten op t eind resultaat .
pure-1.jpg
pure-1.jpg (301.26 KiB) 1472 keer bekeken

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 01 mar 2021, 18:18

Arthur schreef: 01 mar 2021, 02:35 Terug naar 545pk dus...?
Mosselman heeft ook een 570 pk map.
Beste is als ik de beschikking heb over 2 mappen.
Dan hoef ik die 595 map niet op te geven.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 01 mar 2021, 18:27

Ik heb ook een dyno meting bij PureTurbo.
Maar volgens Peter waren de gemeten waarden aan de wielen.
Bij mij liep het vermogen (met de Pure800) op tot 500 pk op eenzelfde grafiek. Volgens Peter zou dat 550 pk aan de motor zijn.

Lijkt imo niet aannemelijk dat je bij PureTurbo ca. 40 pk hebt ingeleverd.
Denk dat je er 50 pk bij op moet tellen voor het motorvermogen.
450/460 pk is aannemelijker. Ook al is dat misschien wat aan de (te) optimische kant.

Ik vind de metingen op de Dynojet van Pure en ook dezelfde Dynojet in de US moeilijk te duiden.
Daarom ga ik uit van de conservatieve waarden van de Mosselman dyno.

Wat krijg je morgen van Peter te horen?

Teho

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 01 mar 2021, 19:09

theo300pk+ schreef: 01 mar 2021, 18:27 Ik heb ook een dyno meting bij PureTurbo.
Maar volgens Peter waren de gemeten waarden aan de wielen.
Bij mij liep het vermogen (met de Pure800) op tot 500 pk op eenzelfde grafiek. Volgens Peter zou dat 550 pk aan de motor zijn.

Lijkt imo niet aannemelijk dat je bij PureTurbo ca. 40 pk hebt ingeleverd.
Denk dat je er 50 pk bij op moet tellen voor het motorvermogen.
450/460 pk is aannemelijker. Ook al is dat misschien wat aan de (te) optimische kant.

Ik vind de metingen op de Dynojet van Pure en ook dezelfde Dynojet in de US moeilijk te duiden.
Daarom ga ik uit van de conservatieve waarden van de Mosselman dyno.

Wat krijg je morgen van Peter te horen?

Teho
het is gemiddeld inderdaad zo,n 400whp + 10% is precies 440pk ( idem door BR-Performance ) gemeten dan.
auto is pas vrijdag klaar, ik moet nog even geduld hebben...

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 01 mar 2021, 19:30

https://www.facebook.com/pureturbos.eu/

Toevallig heeft Peter op facebook van PureTurbos een tune geplaatst van een M240xi met precies dezelfde mods als die van mij.

Deze geeft 566 wiel hp en 721 wiel nm.Eigenlijk 560 wiel hp, want is een klein puistje van 6000-6200 toeren, die nadien naar 560 whp terugvalt idem als voor 6000 toeren.

Komt eigenlijk wel in de buurt van mijn 590 pk tune bij Mosselman.
Correspondeert met 528,6 wiel pk op de Mosselman dyno.

Als ik de waarde van 560 wielpk corrigeer voor het verschil wat ik heb geconstateerd tussen de twee dyno's, dan kom je voor PureTurbo op 520 wiel pk.
Eerlijk gezegd ook een prima tune van PureTurbo.
Weet niet of dit de max. bij PureTurbo is.

Immers Mosselman heeft op mijn auto ook een 595 pk tune met 534 wiel pk.
En kon nog meer.

Scheelt ieg niet veel onderling.

En ultimo bepaalt de Dorch stage 1 fuelpump wat maximaal mogelijk is.

Wordt een slapeloos nachtje voor je Kriszty. :wink:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door dvh » 01 mar 2021, 20:39

Dit voelt allemaal meer als een afwijking dan een upgrade 🤭😂

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 02 mar 2021, 07:49

theo300pk+ schreef: 01 mar 2021, 19:30 https://www.facebook.com/pureturbos.eu/

Toevallig heeft Peter op facebook van PureTurbos een tune geplaatst van een M240xi met precies dezelfde mods als die van mij.

Deze geeft 566 wiel hp en 721 wiel nm.Eigenlijk 560 wiel hp, want is een klein puistje van 6000-6200 toeren, die nadien naar 560 whp terugvalt idem als voor 6000 toeren.

Komt eigenlijk wel in de buurt van mijn 590 pk tune bij Mosselman.
Correspondeert met 528,6 wiel pk op de Mosselman dyno.

Als ik de waarde van 560 wielpk corrigeer voor het verschil wat ik heb geconstateerd tussen de twee dyno's, dan kom je voor PureTurbo op 520 wiel pk.
Eerlijk gezegd ook een prima tune van PureTurbo.
Weet niet of dit de max. bij PureTurbo is.

Immers Mosselman heeft op mijn auto ook een 595 pk tune met 534 wiel pk.
En kon nog meer.

Scheelt ieg niet veel onderling.

En ultimo bepaalt de Dorch stage 1 fuelpump wat maximaal mogelijk is.

Wordt een slapeloos nachtje voor je Kriszty. :wink:
Die M240ix bij pure turbo met 566whp was ook een custom tune toch ...?
zou mooi zijn als ik beetje in de buurt kan komen hiervan.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 02 mar 2021, 10:47

dvh schreef: 01 mar 2021, 20:39 Dit voelt allemaal meer als een afwijking dan een upgrade 🤭😂

Smaken verschillen. :roll: :wink:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31201
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door JP » 02 mar 2021, 10:54

Als 590pk als teveel ervaren wordt, merk je dan wel verschil als je terug gaat naar 570 (of zelfs 545) ?

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 02 mar 2021, 17:02

JP schreef: 02 mar 2021, 10:54 Als 590pk als teveel ervaren wordt, merk je dan wel verschil als je terug gaat naar 570 (of zelfs 545) ?
Naar 545 zeker. Want heb tijdje daarmee gereden.
570 weet ik niet.

Situatie is dat ik inmiddels meer dan een maand mijn auto kwijt ben geweest voor die tune van 590.
Om die zomaar weer op te geven ........ :?

Heb de indruk dat het niet alleen de 590 vermogen was die de auto minder te beteugelen liet, maar zeer zeker ook de XHP tune.
Vermogen kwam veel te bruut in. Als je met huid en haar werd opgegeten. :hungry:

Auto gaat eerst nog terug naar Mosselman en dan maar eea bespreken.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 02 mar 2021, 17:03

Kasteel schreef: 01 mar 2021, 07:08 Verder alle lof voor Bart-Jan!
Bart-Jan ???

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 02 mar 2021, 17:05

kriszty schreef: 02 mar 2021, 07:49
theo300pk+ schreef: 01 mar 2021, 19:30 https://www.facebook.com/pureturbos.eu/

Toevallig heeft Peter op facebook van PureTurbos een tune geplaatst van een M240xi met precies dezelfde mods als die van mij.

Deze geeft 566 wiel hp en 721 wiel nm.Eigenlijk 560 wiel hp, want is een klein puistje van 6000-6200 toeren, die nadien naar 560 whp terugvalt idem als voor 6000 toeren.

Komt eigenlijk wel in de buurt van mijn 590 pk tune bij Mosselman.
Correspondeert met 528,6 wiel pk op de Mosselman dyno.

Als ik de waarde van 560 wielpk corrigeer voor het verschil wat ik heb geconstateerd tussen de twee dyno's, dan kom je voor PureTurbo op 520 wiel pk.
Eerlijk gezegd ook een prima tune van PureTurbo.
Weet niet of dit de max. bij PureTurbo is.

Immers Mosselman heeft op mijn auto ook een 595 pk tune met 534 wiel pk.
En kon nog meer.

Scheelt ieg niet veel onderling.

En ultimo bepaalt de Dorch stage 1 fuelpump wat maximaal mogelijk is.

Wordt een slapeloos nachtje voor je Kriszty. :wink:
Die M240ix bij pure turbo met 566whp was ook een custom tune toch ...?
zou mooi zijn als ik beetje in de buurt kan komen hiervan.
Reken op ca. 20 whp minder op 98 Ron.
Is nog steeds mega :thumbup:

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 03 mar 2021, 10:18

Vandaag is Peter ( van Pure Turbo.eu ) begonnen aan t demonteren van o.a. mijn turbo en downpipe. Heb gekozen om tevens ook de bougies mee te nemen van NRK , leek me wel een goede keuze. Uiteraard ben ik er niet bij, maar indien mogelijk zal hij nog foto,s maken van de voortang, en uiteindelijk ook het eindresultaat op de Dyno. Tijdens de demontage werd er wel opgemerkt dat er geen pakking aanwezig was tussen de downpipe en turbo ( foeii br... ). Hier alvast foto,s van de onderdelen die er op gaan.
Bijlagen
IMG_0881.jpg
IMG_0881.jpg (287.76 KiB) 607 keer bekeken
IMG_0882.jpg
IMG_0882.jpg (329.83 KiB) 607 keer bekeken
IMG_0883.jpg
IMG_0883.jpg (361.49 KiB) 607 keer bekeken
IMG_0884.jpg
IMG_0884.jpg (358.2 KiB) 607 keer bekeken
IMG_0885.jpg
IMG_0885.jpg (353.13 KiB) 607 keer bekeken
IMG_0886.jpg
IMG_0886.jpg (344.59 KiB) 607 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6137
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door EvdP » 03 mar 2021, 10:29

Wat is dit voor onderdeel?
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (67.89 KiB) 600 keer bekeken

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 03 mar 2021, 10:32

Dat is de benzine pomp upgrade :)

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 03 mar 2021, 13:59

Spannende update voor je Kriszty.
Stel dat je auto vanavond getuned en helemaal klaar is.
Ga je dan tot zaterdag wachten? :wink:
Of rij je vanavond nog naar BE? :crazy:

Zelf net kort bezoek Mosselman gedaan.

Versnellingsbak storing weg. En ook niet-functionele andere sensor storing.

XHP behoeft nog wel fine-tuning. Nu in comfort zijn twee afstellingen te direct ingesteld. Turbodruk val na opschakelen mag minder en de opbouw van de druk gaat veel te hard. Bruut rijgedrag is niet gevolg van vermogen, maar afstelling XHP is niet goed.
In Sport(+) blijven de XHP instellingen behouden. Resultaat is dat in Sport stand de motor ahw aan het gas hangt zoals bij een atmosferische motor.

Auto is wel spannend geworden. Met stock turbo was vnl. sturen. Remmen en gasgeven was min of meer blind in soort aan- of uit stand.
Er is nu nadrukkelijk een element bij gekomen en dat is de dosering bij het gasgeven. In 1,2 en 3 ieder moment wielspin op te roepen, ondanks de ingestelde torque limitations. Ook in hogere versnellingen naar situatie gecontroleerd feeden van het vermogen bij 2whl drive
Op de straat is het vermogen in de regel hoger dan op de dyno. Denk dat real life idd vermogen ruim >> 600 pk.

Was aanvankelijk van plan in de toekomst water/methanol port injection toe te voegen. Maar eerst maar proberen te rijden met huidige setup.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 03 mar 2021, 14:54

theo300pk+ schreef: 03 mar 2021, 13:59 Spannende update voor je Kriszty.
Stel dat je auto vanavond getuned en helemaal klaar is.
Ga je dan tot zaterdag wachten? :wink:
Of rij je vanavond nog naar BE? :crazy:

Zelf net kort bezoek Mosselman gedaan.

Versnellingsbak storing weg. En ook niet-functionele andere sensor storing.

XHP behoeft nog wel fine-tuning. Nu in comfort zijn twee afstellingen te direct ingesteld. Turbodruk val na opschakelen mag minder en de opbouw van de druk gaat veel te hard. Bruut rijgedrag is niet gevolg van vermogen, maar afstelling XHP is niet goed.
In Sport(+) blijven de XHP instellingen behouden. Resultaat is dat in Sport stand de motor ahw aan het gas hangt zoals bij een atmosferische motor.

Auto is wel spannend geworden. Met stock turbo was vnl. sturen. Remmen en gasgeven was min of meer blind in soort aan- of uit stand.
Er is nu nadrukkelijk een element bij gekomen en dat is de dosering bij het gasgeven. In 1,2 en 3 ieder moment wielspin op te roepen, ondanks de ingestelde torque limitations. Ook in hogere versnellingen naar situatie gecontroleerd feeden van het vermogen bij 2whl drive
Op de straat is het vermogen in de regel hoger dan op de dyno. Denk dat real life idd vermogen ruim >> 600 pk.

Was aanvankelijk van plan in de toekomst water/methanol port injection toe te voegen. Maar eerst maar proberen te rijden met huidige setup.
ik heb geduld :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 179 gasten