Turbo upgrade M*40i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 11 mar 2021, 15:48

TLRS schreef: 11 mar 2021, 12:28 Valt ontstekingstijdstip uit te lezen via obd..?
Met de goede app wel !

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door TLRS » 11 mar 2021, 16:29

kriszty schreef: 11 mar 2021, 15:48 Met de goede app wel !
Daar zou dan tot op zekere hoogte de kwaliteit van de benzine mee te zien zijn..?!

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 11 mar 2021, 17:01

TLRS schreef: 11 mar 2021, 16:29
kriszty schreef: 11 mar 2021, 15:48 Met de goede app wel !
Daar zou dan tot op zekere hoogte de kwaliteit van de benzine mee te zien zijn..?!
op zekere hoogte wel, hangt wel nog van hoop andere factoren af.. bij slechte benzine ( te weinig octaan b.v. ) zal de grafiek een afwijking vertonen ( cyl1 t/m cylxx ) ik ben geen tuner, maar begrijp enigszins wel hoe de grafieken in elkaar zitten. Heb life gezien hoe b.v. door meer octaan toe te voegen de timing veel beter werd.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 11 mar 2021, 17:24

Arthur schreef: 09 mar 2021, 20:45 Dat je zo positief blijft... langs de zijlijn, en verstoken van kennis, zou ik er flink de pee inhebben en het vermogen rap terug laten schroeven. Ben benieuwd naar het eindresultaat, wanneer alles naar je zin is.
Mosselman heeft me van begin af verteld dat mijn auto de eerste was die ze met een Pure800 tunen. En daarbij niet kon terugvallen op beschikbare basis mappings en dat de tune op de dyno van scratch af aan moest worden opgebouwd en dat ik de auto voor langere tijd moest kunnen missen.
Mark is dan ook vele uren met mijn auto op de dyno en op straat bezig geweest. Dat het veel langer duurde dan verwacht is natuurlijk een tegenvaller voor ons beiden. Maar ik ben veeleisend en ook Mark wil een 100% resultaat afleveren.
Dat is ieg prima gelukt met het vermogen.
Maar hij heeft nog niet zijn vingers op de juiste plek in de XHP software kunnen leggen getuige de wielspin problemen.
In dit verband helpt het terug schroeven van het vermogen naar 545 pk niet, want ook daarmee makkelijk wielspin op te roepen en daarmee is het software probleem niet weggenomen.

Het voorval op de Ring is een voorbeeld van wrong time, wrong place.
Dat het motor vermogen volledig weg viel is idd Mark toe te rekenen.
Maar het in de blubber vast staan en nadien ook te worden abgeschlept is pure pech.

Ik kon niet kiezen waar de auto neer te zetten, omdat de andere auto's me voorbij vlogen en ik snel vaart minderde.
Met nog geen 20 km/u kon ik nog het laatste moment de auto in de berm zetten naast dichtbij de vangrail.
Was het smalste stukje met zeiknatte drassige bodem.
Nadat ik de motor weer had kunnen starten en weg wilde rijden, trokken de wielen de auto onmiddellijk in de drek.
Verdere pogingen resulteerden alleen in nog dieper wegzakken en bovendien dat de auto naar en bijna tegen de vangrail toe gleed.

50 meter verder was er notabene een inham in de vangrail om idd. pechgevallen zoals die van mij te parkeren.
Maar dat haalde ik absoluut niet. Want als ik dat op de rijbaan had geprobeerd was ik ter plekke OP de baan stil gevallen.
Was een beangstigend situatie. Die overigens niet ophield omdat ook in de berm de auto's op volle snelheid voorbij kwamen.
Waar ik stond was geen enkele Strecken controleur die met zijn gele vlag had kunnen zwaaien.
Tot overmaat van ramp kreeg mijn mobiel geen verbinding met Abschleppers van de Ring.
Gelukkig deed het mobiel van mijn bijrijder het wel.
De wagen van de fa. Lenz kwam snel en zette de helft van de baan af met pylonnen met nu wel met gele vlaggen.

Met spanbanden werd de auto vlot van de vangrail weg getrokken.
Ik kon ik eigenlijk weer de rit vervolgen, ware het niet dat ik niet meer de baan op mocht omdat de modder die van mijn banden en onderzijde op de baan zou komen, voor echt gladde plekken zou zorgen met als gevolg mogelijk schade, letsel en ultimo aansprakelijkheid van mij.

Dus de nota van 330 E was uiteindelijk voor het lostrekken, optakelen en afvoeren naar Adenau en het afspuiten van het werkplateau, vrachtwagen en mijn auto.

Had ik de auto op de wel berijdbare lokatie kunnen parkeren, dan was er niets gebeurd en had ik gestart en weg gereden.

Trouwens wel een vreemde gewaarwording machteloos achter de vangrail te staan en te zien hoe iedereen langs je vaststaande auto racet.

Hoewel het noodloop lampje op het dashboard bleef branden en ook de display van mijn OBD app een versnellingsbak probleem constateerde draaide de motor eigenlijk idem als voorheen.
Voorzichtig uitgeprobeerd maar motor trok weer als een beer. Uiteraard niet nog een keer de Ring op en het bezoek afgebroken en naar huis gereden. En rit ging uitermate voorspoedig en bij tijd en wijle ook weer met hogere snelheid naar NL. Even 2 korte 100-200 metingen gedaan, maar daar was niet iets van minder vermogen uit op te maken.

Volgende week gaat auto weer naar Mosselman. Motor functioneert dus goed, maar noodloop en wegvallen vermogen moet nu worden opgelost.
Laatste loodjes.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Robin » 12 mar 2021, 11:52

Wat een verhaal man Theo.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 12 mar 2021, 13:38

Weer een weekje verder, afgelopen week nog als gewenning op stage 1 gereden
gemeten op de bank bij pure 480whp, en toen nog vol gegooid met total 98. inmiddels
al weer een week verder, tank leeg gereden, en in Aalsmeer even getankt ( redelijk dichtbij )
met super 100 . wel nog eerst de auto op stage 2 gereden +/- 520whp Dyno.

Moet zeggen dat ie op 98 al erg goed rijd, omdat t vandaag redelijk vochtig is , moest ik wel
soms doseren met het gas, als ik even vlug de snelweg wilde invoegen ( lichte slip van de banden in 4 )
maar het gemak waarbij de auto versnelt is verslavend, nog geen 100-200 gemeten hiermee, maar dat komt
wel als t een keer droog wordt. Heb wel de Cold start eruit gehaald ( zijn me buren denk ik wel blij mee )
Auto is ook prima rustig te rijden. Binnenkort even de enet kabel aansluiten en een log maken van de auto
nu ik met 100 octaan rijdt, kijken of dat iets uitmaakt..
Tot nu toe het idee, dat de auto vrijwel net zo snel is met 98 als met 100, maar dat kan tussen de oren zitten.

Grootste winst met de pure 800 turbo zit m toch echt in de hogere toeren, waar ii standaard snel buiten adem is bij hogere
toeren, merk je met de pure dat ie veel langer doorgaat in de hogere toeren, en daar ook super snel is.

Volgende week hopelijk ook mijn nieuwe velgen binnen, en waarschijnlijk de eventuri intake er op zetten ( ik weet t, hij is veel
te duur, maar toch..wel mooi )

Remmen lijkt momenteel ook of dit met de dag beter wordt, veel meer gevoel dan de standaard remmen, al zal dit hoofdzakelijk
ook aan de stalen leidingen en castrol liggen. Als de velgen erop zitten, zal ik wat nieuwe foto,s plaatsen.

@theo hopleijk kan je volgende week echt genieten van je auto als ie klaar is bij Mark...
Laatst gewijzigd door kriszty op 12 mar 2021, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Bram » 12 mar 2021, 13:41

Gruwelijk, die Eventuri! Heel benieuwd naar het geluid daarna :D

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 13 mar 2021, 16:13

theo300pk+ schreef: 11 mar 2021, 17:24
Arthur schreef: 09 mar 2021, 20:45 Dat je zo positief blijft... langs de zijlijn, en verstoken van kennis, zou ik er flink de pee inhebben en het vermogen rap terug laten schroeven. Ben benieuwd naar het eindresultaat, wanneer alles naar je zin is.
Mosselman heeft me van begin af verteld dat mijn auto de eerste was die ze met een Pure800 tunen. En daarbij niet kon terugvallen op beschikbare basis mappings en dat de tune op de dyno van scratch af aan moest worden opgebouwd en dat ik de auto voor langere tijd moest kunnen missen.
Mark is dan ook vele uren met mijn auto op de dyno en op straat bezig geweest. Dat het veel langer duurde dan verwacht is natuurlijk een tegenvaller voor ons beiden. Maar ik ben veeleisend en ook Mark wil een 100% resultaat afleveren.
Dat is ieg prima gelukt met het vermogen.
Maar hij heeft nog niet zijn vingers op de juiste plek in de XHP software kunnen leggen getuige de wielspin problemen.
In dit verband helpt het terug schroeven van het vermogen naar 545 pk niet, want ook daarmee makkelijk wielspin op te roepen en daarmee is het software probleem niet weggenomen.

Het voorval op de Ring is een voorbeeld van wrong time, wrong place.
Dat het motor vermogen volledig weg viel is idd Mark toe te rekenen.
Maar het in de blubber vast staan en nadien ook te worden abgeschlept is pure pech.

Ik kon niet kiezen waar de auto neer te zetten, omdat de andere auto's me voorbij vlogen en ik snel vaart minderde.
Met nog geen 20 km/u kon ik nog het laatste moment de auto in de berm zetten naast dichtbij de vangrail.
Was het smalste stukje met zeiknatte drassige bodem.
Nadat ik de motor weer had kunnen starten en weg wilde rijden, trokken de wielen de auto onmiddellijk in de drek.
Verdere pogingen resulteerden alleen in nog dieper wegzakken en bovendien dat de auto naar en bijna tegen de vangrail toe gleed.

50 meter verder was er notabene een inham in de vangrail om idd. pechgevallen zoals die van mij te parkeren.
Maar dat haalde ik absoluut niet. Want als ik dat op de rijbaan had geprobeerd was ik ter plekke OP de baan stil gevallen.
Was een beangstigend situatie. Die overigens niet ophield omdat ook in de berm de auto's op volle snelheid voorbij kwamen.
Waar ik stond was geen enkele Strecken controleur die met zijn gele vlag had kunnen zwaaien.
Tot overmaat van ramp kreeg mijn mobiel geen verbinding met Abschleppers van de Ring.
Gelukkig deed het mobiel van mijn bijrijder het wel.
De wagen van de fa. Lenz kwam snel en zette de helft van de baan af met pylonnen met nu wel met gele vlaggen.

Met spanbanden werd de auto vlot van de vangrail weg getrokken.
Ik kon ik eigenlijk weer de rit vervolgen, ware het niet dat ik niet meer de baan op mocht omdat de modder die van mijn banden en onderzijde op de baan zou komen, voor echt gladde plekken zou zorgen met als gevolg mogelijk schade, letsel en ultimo aansprakelijkheid van mij.

Dus de nota van 330 E was uiteindelijk voor het lostrekken, optakelen en afvoeren naar Adenau en het afspuiten van het werkplateau, vrachtwagen en mijn auto.

Had ik de auto op de wel berijdbare lokatie kunnen parkeren, dan was er niets gebeurd en had ik gestart en weg gereden.

Trouwens wel een vreemde gewaarwording machteloos achter de vangrail te staan en te zien hoe iedereen langs je vaststaande auto racet.

Hoewel het noodloop lampje op het dashboard bleef branden en ook de display van mijn OBD app een versnellingsbak probleem constateerde draaide de motor eigenlijk idem als voorheen.
Voorzichtig uitgeprobeerd maar motor trok weer als een beer. Uiteraard niet nog een keer de Ring op en het bezoek afgebroken en naar huis gereden. En rit ging uitermate voorspoedig en bij tijd en wijle ook weer met hogere snelheid naar NL. Even 2 korte 100-200 metingen gedaan, maar daar was niet iets van minder vermogen uit op te maken.

Volgende week gaat auto weer naar Mosselman. Motor functioneert dus goed, maar noodloop en wegvallen vermogen moet nu worden opgelost.
Laatste loodjes.
Nog rekening van Nurburgring GMBH ontvangen a 134,89 E voor verleende diensten.
Voor een half uur 2 medewerkers, dienst fahrzeug und Verwaltungspauschale (?).

Totaal 465 E voor baan uitstapje waar feitelijk weinig is gebeurd.
Zal wat worden als er wel wat gebeurd ........ :nah:
Zet me wel aan het denken om nog eens de Ring op te gaan.

Theo

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 13 mar 2021, 18:56

voorlopig even geen ring voor je theo :)

Nu wachten totdat je auto gereed is bij Mark

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 14 mar 2021, 13:37

kriszty schreef: 13 mar 2021, 18:56 voorlopig even geen ring voor je theo :)

Nu wachten totdat je auto gereed is bij Mark
En jij lekker genieten als je gaat rijden.
Van 400 whp naar 520 whp dat ga je echt mega merken. :shocking:

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 16 mar 2021, 13:08

theo300pk+ schreef: 14 mar 2021, 13:37
kriszty schreef: 13 mar 2021, 18:56 voorlopig even geen ring voor je theo :)

Nu wachten totdat je auto gereed is bij Mark
En jij lekker genieten als je gaat rijden.
Van 400 whp naar 520 whp dat ga je echt mega merken. :shocking:
Ja merk ik zeker :) , alleen nog even shit weer, dus nog even wachten op beter weer.
vrijdag worden er nog nieuwe velgen gemonteerd.. hopelijk weekend nog even touren

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 19 mar 2021, 14:24

Nieuwe velgen en bandjes eronder, zien er wel fraai uit :)
Bijlagen
IMG_4038.jpg
IMG_4038.jpg (660.67 KiB) 2343 keer bekeken
IMG_4037.jpg
IMG_4037.jpg (580.79 KiB) 2343 keer bekeken
IMG_4035.jpg
IMG_4035.jpg (874.5 KiB) 2343 keer bekeken
IMG_4031.jpg
IMG_4031.jpg (233.63 KiB) 2343 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Jan Terwolde » 19 mar 2021, 15:19

Gaaf! Wat voor breedte en et heb je genomen?

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 19 mar 2021, 16:37

8x18 et40 voor ( 225/40/18)
en 9x18 et40 achter (245/35/18)

achter is ie iets breder, maar vind dat wel goed passen, staat wat agressiever .
Wil m nog wel iets verlagen met een KW1 setje, maar die moet ik nog bestellen, of een b12 setje.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door jacobt » 19 mar 2021, 19:03

Met kw1 wordt het een vreselijk drama is mijn ervaring . Wat een rommel is dat

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 19 mar 2021, 19:20

jacobt schreef: 19 mar 2021, 19:03 Met kw1 wordt het een vreselijk drama is mijn ervaring . Wat een rommel is dat
verklaar , de B12 is dan beter ? ( B12 is goedkoper ) wil er +/- 1700 aan besteden. Moet wel Xdrive en EDC geschikt zijn.
Is volgens mij niet veel andere keuzes in deze prijsklasse.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door jacobt » 19 mar 2021, 19:31

Kw1 zat op mijn 135i e82.
Gewoon een waardeloze set, vering, demping, alles.
Origineel Bmw kan niet slechter zijn.
B12 ken ik niet.
Als ik zie wat je in tuning steekt snap ik niet dat je op het belangrijkste bezuinigd . Ohlins road en track zou ik adviseren , heb het zelf op meerdere auto’s aangeschaft en valt nooit tegen . Je krijgt daar zoveel grip en rijplezier van, dat is mij meer waard dan 50pk extra die je niet kwijt kunt op de weg met honky tonky onderstellen.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 19 mar 2021, 19:38

jacobt schreef: 19 mar 2021, 19:31 Kw1 zat op mijn 135i e82.
Gewoon een waardeloze set, vering, demping, alles.
Origineel Bmw kan niet slechter zijn.
B12 ken ik niet.
Als ik zie wat je in tuning steekt snap ik niet dat je op het belangrijkste bezuinigd . Ohlins road en track zou ik adviseren , heb het zelf op meerdere auto’s aangeschaft en valt nooit tegen . Je krijgt daar zoveel grip en rijplezier van, dat is mij meer waard dan 50pk extra die je niet kwijt kunt op de weg met honky tonky onderstellen.
Ik ga niet racen of dergelijk, wil alleen een subtiele verbetering , dus vandaar de vraag... Ohlins is inderdaad erg goed, maar voor mij hoeft t niet in die prijsklasse, is gewoon een keuze van mij.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door jacobt » 19 mar 2021, 19:46

Oh Tuurlijk , tis jouw feest. Maar ook op straat voel
je de kwaliteit van een onderstel ook. Origineel Bmw is niet slechter dan kw1 , volgens mij dus gewoon geld verkwisten.

Maar als jij je er goed bij voelt gelijk doen natuurlijk.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 19 mar 2021, 19:59

jacobt schreef: 19 mar 2021, 19:46 Oh Tuurlijk , tis jouw feest. Maar ook op straat voel
je de kwaliteit van een onderstel ook. Origineel Bmw is niet slechter dan kw1 , volgens mij dus gewoon geld verkwisten.

Maar als jij je er goed bij voelt gelijk doen natuurlijk.
:blink:

was gewoon benieuwd wat er nog meer te krijgen is rond deze prijsklasse.. wel grappig dat vrijwel iedereen zegt dat de
standaard bmw onderstel ruk is , en dat bijna alles een verbetering zou zijn, helaas heb ik geen vergelijk, kan dus niet zeggen
of t slecht of goed is.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 19 mar 2021, 22:27

Zwarte velgen met rode body is mooie combi geworden. Vooral het contrast geeft veel effect.
Heb exact dezelfde velgen met dezelfde maat banden maar helaas geen visueel effect want velgen en body allebei grijs.
Is setje kortere veren geen goedkope optie voor je? Heb je wel het visuele effect van het lager zetten van de auto, maar niet de kosten.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Bram » 19 mar 2021, 22:39

Dat lijkt me zeker geen verbetering van de wegligging opleveren...

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 20 mar 2021, 08:11

Bram schreef: 19 mar 2021, 22:39 Dat lijkt me zeker geen verbetering van de wegligging opleveren...
Alleen veren lijkt me niet goed, de B12 pro is een leuke instapper t.o.v. de standaard onderstel, dat is tenminste de mening van een hoop mensen die er mee rijden of gereden mee hebben. Uiteraard is de Rohlin het beste, maar aangezien ik niet circuit gaat rijden.
Ik ga nog even een hoop googlen en kijken wat nu de beste optie is voor mijn auto.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Karel » 20 mar 2021, 08:14

Rij dan gewoon nog even stock door tot je Ohlins of JRZ kan doen.
Als je de auto toch een tijdje wil houden (ga ik vanuit als je zoveel geld in het vermogen duwt) dan pak je beter ineens ook een deftig onderstel.
Ook al rij je alleen op de baan en al zeker met zoveel power.
Ik heb zelfs op stock vermogen, puur voor op de weg, eerst voor de hele ophanging gegaan als mods.

Je gaat het jezelf allerminst beklagen.
En nu goedkoop is nadien weer duurkoop want dan zal je toch alsnog aan de Ohlins/JRZ/Nitron gaan...

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 20 mar 2021, 08:45

Karel schreef: 20 mar 2021, 08:14 Rij dan gewoon nog even stock door tot je Ohlins of JRZ kan doen.
Als je de auto toch een tijdje wil houden (ga ik vanuit als je zoveel geld in het vermogen duwt) dan pak je beter ineens ook een deftig onderstel.
Ook al rij je alleen op de baan en al zeker met zoveel power.
Ik heb zelfs op stock vermogen, puur voor op de weg, eerst voor de hele ophanging gegaan als mods.

Je gaat het jezelf allerminst beklagen.
En nu goedkoop is nadien weer duurkoop want dan zal je toch alsnog aan de Ohlins/JRZ/Nitron gaan...
kan er wel naar kijken... 4000 euries toch incl plaatsing

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, JdBn, krentenbol, Martijn_bmw, Wimo en 33 gasten