Ik rij sinds 2 weken met de Pure 800 van Pureturbo in BE.
Voorlopig even met een stage1 basis map van Bootmod3.
En volgende week gaat de auto naar Mosselman voor een OBD custom tune en gaat de Bootmod3 in de verkoop.
Hoewel MHD en Bootmod ook de mogelijkheid van custom tuning bieden, gaat mijn voorkeur toch uit naar Mosselman omdat ik daar goede ervaring mee heb ik en ik precies aan kan geven hoe specifiek ik mijn tune wil hebben.
Niets ten nadele van Pureturbo BE en Bootmod3. In tegendeel. Pureturbo is attent en vlot in de communicatie en de werkzaamheden worden snel (en goedkoper) uitgevoerd en ook de service is in alle opzichten spot-on.
Ik heb de turbo en aanverwant daar gekocht en laten installeren. Was voordeliger omdat de turboswap daar inmiddels bijna met ogen dicht kan worden gedaan. Pure BE heeft daar al talloze van geinstalleerd en gemapt.
Daarbij speelt ook dat indien je de turbo swap elders laat uitvoeren je eerst de OEM turbo naar Pureturbo moet opsturen alvorens je de P800 geleverd krijgt. En dat kan kort maar (helaas bij mij) ook lang duren in verband met de upgrade in de US (en corona!!)
Bovendien is de wereldwijde vraag naar de P800 enorm en kan er soms niet zo snel geproduceerd worden als wordt besteld.
Pure BE heeft me ook de Dorch stage1 injectoren geleverd en gemonteerd. En ook tenslotte de Bootmod geleverd en geinstalleerd.
Pure BE is ook dealer van Dorch en Bootmod3. De tune van Bootmod is reversibel en daarmee is ook de Bootmod licensie weer vrij om naar een andere gebruiker te gaan. Is dus weer verhandelbaar.
De kosten van de turbo en injectoren kan je niet omheen. Omdat ik (vooralsnog

) mijn vermogen wil beperken tot max. 600 pk (ca. 550 wielpk) kon ik opteren voor de veel goedkopere Stage 1 injectoren.
Ik rij nu met de basis (lees heel conservatieve) mapping van Bootmod 500 wielpk, dus ca. 550 pk. Let wel, deze meting is op de (US) dyno van Pureturbo gemeten. Bootmod en MHD gebruiken deze optimische bank voor de opgaves van de motorprestaties. Op de dyno van Mosselman die als conservatief bekend staat, waren de waardes 460 wielpk en 515 (krukas) pk.
Waarbij ik meer realiteit toedicht aan de laatste meting.
Waarheid zal er ergens tussen liggen.
Ik heb ook TTE en de genoemde Vargas overwogen.
Zijn afgevallen omdat TTE in DE zit en de bereikbaarheid niet optimaal is en je moet ook je OEM turbo inleveren, opsturen. (Pureturbo is net over de grens) Hoewel de producten van TTE echt heel goed zijn en mogelijk vergelijkbaar met Pureturbo. TTE levert in de praktijk echter significant minder dan Pureturbo aan vermogen.
Vargas heeft het beste prijs-prestatie plaatje. En de laagste prijs (helemaal met de lage wisselkoers voor de US$) voor een echt andere turbo waarvan de in- en uitlaat dus volledig geoptimaliseerd zijn, dus geen hybride aangepaste OEM turbo met andere compressor en turbine wielen.
Bovendien hoef je je OEM turbo niet in te leveren.
Ik ben gaan googlen op Vargas en met name in het verleden waren er veel kwaliteits problemen en defecten, die overigens wel werden opgelost. Maar dat kon betekenen dat de turbo dan weer terug gestuurd moest worden om dan te wachten op reparatie. En soms wel meerdere keren.
Vargas is bekend om de high-performance (monster) turbo die deze levert voor de N54 blokken. Met internationaal erkende (drag en vermogens) prestaties.
Hoewel de meeste slechte ervaringen dateren van langere tijd geleden (chinese produktie??) en ik de indruk heb dat de kwaliteit inmiddels is verbeterd, ben ik toch niet voor Vargas gegaan. Gewoon omdat ik geen tijd, geld en zin heb in eventuele defecten of kwaliteits problemen naderhand.
De Vargas levert (door het geheel nieuwe ontwerp) wel het hoogste vermogen en de beste spoolup. Voorzover ik kan inschatten tot 40/50 pk meer dan Pureturbo. Maar daarover is uiteraard door partijen discussie.
Uit hoofde van praktische overwegingen heb ik daarom gekozen voor de Pure800 die helaas wel de duurste optie is.
En mijn enkele korte ervaringen zijn hiermee uitstekend.
Koppel is ca. 700 nm en blijft tot 5600 toeren boven de 650 nm.
Met het vnl. slechte weer en vochtige wegdek tot nu toe, meer dan genoeg (teveel

) om volgas in de eerste 4 versnellingen te gaan.
Een laatste en enkele keer in 5 (bij hoge snelheid) uitgeprobeerd, maar moet met fluwelen voet.
Boven de 5600 toeren is in deze basis map niet meer gewerkt aan verdere toename van vermogen en loopt koppel af tot 500 nm bij toerenbegrenzer.
Volgens Pureturbo BE levert custom mapping tot 6500 toeren extra op. En in het middengebied door meer turbodruk en ontsteking idem.
Deze turbo staat bekend om de meer lineaire afgifte van het vermogen en als een atmosferische motor tot het max toerental.
Onderin (tot 2500 toeren) heb ik weinig en niet merkbaar ingeleverd en daarna is het een wereld van verschil.
Hiermee stip ik ook het voor mij onaangename motorkarakter aan de de B58 met de stock turbo. Razendsnel met 480 pk, maar zonder beleving door het meer dieselachtige karakter van de vermogens afgifte.
Met de Pure800 heb ik het gevoel wat ik eigenlijk al wenste bij de aankoop van de auto.
Met alle andere mods is mijn auto echt af.
En de turbo was daartoe voor mij echt nodig.
Als je verdere info nodig hebt, kan je me altijd pb-en.
theo