M135i (N55) chip & charge pipe

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
k33z
Berichten: 2279
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door k33z » 08 aug 2020, 15:21

Genoeg kennis hier van het bekende N55 blok van BMW. Ik rij al een tijdje een M135i (EWG motor) en overweeg deze nu te voorzien van een MHD stage 1 chip.

Ik heb de flasher al in huis, maar twijfel nog over het vervangen van de charge pipe. Dit is een zwak onderdeel bij de N55, maar lees dat de M2 bijvoorbeeld hetzelfde onderdeel gebruikt en die motor levert 360/370pk (waar je met een chip ook heen gaat denk ik).

Mijn vraag bestaat uit twee delen:

1) Is het nodig de charge pipe te vervangen bij een stage 1 chip?
2) Als ik deze zou vervangen, weet iemand een goed adresje (bij voorkeur in Zuid-Holland)?

Thanks.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 661
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Jesper » 08 aug 2020, 21:47

Zeker vervangen. Zelfs zonder tune gaan ze stuk....

Chargepipe zou iedere OK garage moeten kunnen vervangen is geen rocket science 😉

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 1417
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Philipoo » 08 aug 2020, 21:57

Charge pipe vervangen kan je zelf als je wel eens íets geklust hebt. Sowieso doen en gelijk ff upgraden naar een betere, worden bros en gaan kapot.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 29322
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Knot » 08 aug 2020, 22:26

Zou hem vervangen. Ik vroeg het bij BR ook voor mijn B48 die hebben het probleem niet maar N55 en B58 eigenlijk allemaal juist wel.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 17056
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW 435i & Z3
Locatie: Baarn

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Martijn_bmw » 08 aug 2020, 22:39

Ik zou idd ook vervangen. Heb die van mij standaard gelaten en daarom de pijp ook maar laten zitten.

Als ik zou chippen zou ik ook meteen een alu pijp er tussen zetten

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2312
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/E39/E30/Tuono1000r
Locatie: https://brandbikes.nl/

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door e30touring1990 » 09 aug 2020, 12:43

standaard gaan ze idd al kapot omdat het plastic gewoon vergaat, heeft niet per se met vermogen te maken. paar weken geleden vervangen bij n55 335i voor een VRSF alu exemplaar (auto heeft 96k gelopen), standaard plastic chargepipe was al aardig bros en begon te scheuren onder de slangklem.

k33z
Berichten: 2279
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door k33z » 09 aug 2020, 13:29

Iemand nog tips voor een goed adres om een charge pipe te kopen?

Emilio
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: Golf

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Emilio » 09 aug 2020, 17:59

Ik weet niet waar in Zuid-Holland je woont maar bij beek auto racing op het forepark in Den Haag zouden ze je hier zeker mee moeten kunnen helpen.

k33z
Berichten: 2279
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door k33z » 09 aug 2020, 20:38

Ben al bij Beek geweest, die leveren het dus niet. Dat verbaasde mij nogal...

Kan het natuurlijk online ergens bestellen, dat is ook een optie.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2312
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/E39/E30/Tuono1000r
Locatie: https://brandbikes.nl/

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door e30touring1990 » 09 aug 2020, 20:59

e30touring1990 schreef: 09 aug 2020, 12:43 standaard gaan ze idd al kapot omdat het plastic gewoon vergaat, heeft niet per se met vermogen te maken. paar weken geleden vervangen bij n55 335i voor een VRSF alu exemplaar (auto heeft 96k gelopen), standaard plastic chargepipe was al aardig bros en begon te scheuren onder de slangklem.
dit was met circa een week in huis vanuit US

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 17056
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW 435i & Z3
Locatie: Baarn

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Martijn_bmw » 09 aug 2020, 22:04

Is dat veel goedkoper vanuit US?
Vind ze hier nog best aan de prijs eigenlijk

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 29322
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Knot » 10 aug 2020, 00:10

Vrsf klinkt wel bekend. Doen ook veel downpipes etc.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2312
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/E39/E30/Tuono1000r
Locatie: https://brandbikes.nl/

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door e30touring1990 » 10 aug 2020, 10:18

Martijn_bmw schreef: 09 aug 2020, 22:04 Is dat veel goedkoper vanuit US?
Vind ze hier nog best aan de prijs eigenlijk
of het veel goedkoper is dan hier weet ik eerlijk gezegd niet. belangrijkste was voor mij pasvorm/afwerking en daarover las ik goede reviews.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2312
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/E39/E30/Tuono1000r
Locatie: https://brandbikes.nl/

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door e30touring1990 » 10 aug 2020, 10:19

Knot schreef: 10 aug 2020, 00:10 Vrsf klinkt wel bekend. Doen ook veel downpipes etc.
daarvan dacht ik dan gehoord te hebben dat pasvorm matig is (n54), meen me ff te herinneren dat Nick dat zei (TEG) van zijn z4 35i

Gebruikersavatar
ArjandeV
Berichten: 2456
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Ede

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door ArjandeV » 10 aug 2020, 14:23

k33z schreef: 09 aug 2020, 13:29 Iemand nog tips voor een goed adres om een charge pipe te kopen?
Zeker! https://www.mlperformance.co.uk/collect ... ipe-valves

Die van mij ging op een zondag stuk, iemand had een Aliexpress chargepipe, nou die kregen we er met geen mogelijkheid goed onder. Toen een Masata besteld, die zat er echt in 5 min onder.. Tis wel geld.. de reden dat die dingen breken: intercooler zit vast aan chassis, motor beweegt onder stress, chargepipe verbind die twee en is van plastic met een soort "flexibel" deel.. maar dat zegt op een gegeven moment doei..

Afbeelding dit soort shit dus..

MJW
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door MJW » 11 aug 2020, 10:02

Knot schreef: 08 aug 2020, 22:26 Zou hem vervangen. Ik vroeg het bij BR ook voor mijn B48 die hebben het probleem niet maar N55 en B58 eigenlijk allemaal juist wel.
Dacht dat de B58 juist een ander ontwerp heeft waardoor de chargepipe in dezelfde trillingen zit als de motor. Ik las dat hier.
On the B58, the “intercooler” is integrated into the intake manifold, which means that everything the chargepipe is attached to is moving and the chargepipe moves in-sync with it. Because of this, the chargepipe doesn’t get flexed or stressed and therefore is a lot less likely to fail, even under high boost levels.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 29322
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Knot » 11 aug 2020, 11:00

Oh, apart.

Ik vroeg het bij BR of de chargepipe van de 120i ook vervangen moest worden maar hij zei dat er nog geen enkele gescheurd was na chippen. Op de 35i en 40i's echter wel.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 1417
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Philipoo » 11 aug 2020, 12:59

MJW schreef: 11 aug 2020, 10:02
Knot schreef: 08 aug 2020, 22:26 Zou hem vervangen. Ik vroeg het bij BR ook voor mijn B48 die hebben het probleem niet maar N55 en B58 eigenlijk allemaal juist wel.
Dacht dat de B58 juist een ander ontwerp heeft waardoor de chargepipe in dezelfde trillingen zit als de motor. Ik las dat hier.
On the B58, the “intercooler” is integrated into the intake manifold, which means that everything the chargepipe is attached to is moving and the chargepipe moves in-sync with it. Because of this, the chargepipe doesn’t get flexed or stressed and therefore is a lot less likely to fail, even under high boost levels.
Klopt, chargepipe van de B58 is een stuk beter. Echter, aangezien je een B58 zo op 500+pk hebt wil een plastic chargepipe dan alsnog graag poef zeggen, vandaar dat ze vaak alsnog vervangen worden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 29322
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Knot » 11 aug 2020, 14:03

Het blijft plastic natuurlijk en zal allemaal met boost te maken hebben. Bij een N55 (en B58 ook) komt er natuurlijk even wat meer dan 300pk door.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 17056
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW 435i & Z3
Locatie: Baarn

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Martijn_bmw » 11 aug 2020, 14:15

de overdruk op die pijp (hoef) bij een gechipte N55/B58 niet hoger te zijn dan bij een N20/B48.
Zal allebei rond dezelfde druk zijn, alleen de diameter van de buis zal groter zijn zodat er meer lucht/flow doorheen kan voor de 6 mannen aan de bar i.p.v. 4.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 1417
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Philipoo » 11 aug 2020, 14:33

Martijn_bmw schreef: 11 aug 2020, 14:15 de overdruk op die pijp (hoef) bij een gechipte N55/B58 niet hoger te zijn dan bij een N20/B48.
Zal allebei rond dezelfde druk zijn, alleen de diameter van de buis zal groter zijn zodat er meer lucht/flow doorheen kan voor de 6 mannen aan de bar i.p.v. 4.
En dan hoe groter de binnendiameter hoe minder stress de buis aan hoeft te kunnen, maar dat terzijde.

Op de B58 is de chargepipe niet bevestigt aan een vaste omgeving, op de N55 wel. Dit betekent dat als het blok beweegt er constant stress op je chargepipe staat bij de N55, maar bij de B58 is dit niet het geval. Vandaar dat die op de B58 het een langere tijd uithoudt!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 17056
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW 435i & Z3
Locatie: Baarn

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Martijn_bmw » 11 aug 2020, 14:40

Kan je eigenlijk checken hoe die er aan toe is?
Ik heb mijn 435 niet gechipt ook niet van plan, maar ook geen zin om te stranden met een gebroken charge pipe

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2312
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/E39/E30/Tuono1000r
Locatie: https://brandbikes.nl/

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door e30touring1990 » 11 aug 2020, 14:45

Martijn_bmw schreef: 11 aug 2020, 14:40 Kan je eigenlijk checken hoe die er aan toe is?
Ik heb mijn 435 niet gechipt ook niet van plan, maar ook geen zin om te stranden met een gebroken charge pipe
als je 'em losmaakt dan voel je eigenlijk al wel dat het vrij uitgedroogd is en elk moment kan scheuren (dat voel je soms een beetje aan het type plastic). als je dan net op een plek wat druk zet dan scheurt die al in, vooral vlakbij de slangklem.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 17056
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW 435i & Z3
Locatie: Baarn

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door Martijn_bmw » 11 aug 2020, 14:53

Aan de kant van gasklep of van de intercooler

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2312
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/E39/E30/Tuono1000r
Locatie: https://brandbikes.nl/

Re: M135i (N55) chip & charge pipe

Bericht door e30touring1990 » 11 aug 2020, 15:01

gasklep

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andreass, D20VT, Martijn_bmw, Wout309t en 95 gasten