De nieuwe Audi A3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 10499
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: In lockdown

Re: De nieuwe Audi A3

Bericht door ///Joost » 02 mei 2020, 12:00

Arthur schreef:
02 mei 2020, 11:27
Een compressor levert dus minder koppel dan een turbo kan leveren? Dat dit koppel op/in andere toerengebieden vrijkomen neemt niet weg dat het niet echt veel is, toch?
Dit is niet echt vergelijkbaar, omdat je het luchtdebiet niet weet van de betreffende compressor of turbo. Ook milieueisen spelen een grote rol. Mede daardoor is het vergelijk met een blok uit 1993 irrelevant.

Een turbo heeft als grote voordeel dat deze een stuk minder ruimte inneemt dan een compressor. Ik neem voor het gemak even aan dat gezien de beperkte inbouwruimte onder de kap, hier een compacte supercharger is toegepast, die dus relatief minder koppel levert dan jouw turbo.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3495
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De nieuwe Audi A3

Bericht door Eric H » 02 mei 2020, 13:04

Om echt te begrijpen waarom er gekozen is voor een compressor zou je de hele filosofie achter de Skyactiv-X motor 'even' moeten lezen.
Volgens mij is het niet zozeer ingegeven vanwege ruimte-overweging, maar is er gekozen voor een compressor vanwege de makkelijkere in/toepassing in wat ze wilde bereiken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 30183
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.47
Locatie: Boven Barcelona

Re: De nieuwe Audi A3

Bericht door Arthur » 02 mei 2020, 13:37

///Joost schreef:
02 mei 2020, 12:00
Arthur schreef:
02 mei 2020, 11:27
Een compressor levert dus minder koppel dan een turbo kan leveren? Dat dit koppel op/in andere toerengebieden vrijkomen neemt niet weg dat het niet echt veel is, toch?
Dit is niet echt vergelijkbaar, omdat je het luchtdebiet niet weet van de betreffende compressor of turbo. Ook milieueisen spelen een grote rol. Mede daardoor is het vergelijk met een blok uit 1993 irrelevant.

Een turbo heeft als grote voordeel dat deze een stuk minder ruimte inneemt dan een compressor. Ik neem voor het gemak even aan dat gezien de beperkte inbouwruimte onder de kap, hier een compacte supercharger is toegepast, die dus relatief minder koppel levert dan jouw turbo.
Oh, maar voor mij is het wel relevant, ik ben dan redelijk simpel van geest. Ik vergelijk gewoon de cijfertjes en dan valt me dit soort dingen op. Aan de hand van die cijfertjes zou de keuze voor mij al gedeeltelijk gemaakt worden. Zonder gereden te hebben zou ik dan voor mijn eigen auto gaan ipv die Mazda.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 10499
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: In lockdown

Re: De nieuwe Audi A3

Bericht door ///Joost » 02 mei 2020, 13:52

Eric H schreef:
02 mei 2020, 13:04
Om echt te begrijpen waarom er gekozen is voor een compressor zou je de hele filosofie achter de Skyactiv-X motor 'even' moeten lezen.
Volgens mij is het niet zozeer ingegeven vanwege ruimte-overweging, maar is er gekozen voor een compressor vanwege de makkelijkere in/toepassing in wat ze wilde bereiken.
Dat zeker Eric. Ik gaf alleen het voorbeeld van minder ruimte, omdat in dit geval van Mazda een compressor beter past bij het (geniale) motorblokontwerp, en ze dus feitelijk niet anders konden.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 37883
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: De nieuwe Audi A3

Bericht door Robin » 02 mei 2020, 15:35

Omdat een supercharger(compressor) krukas aangedreven is slokt hij ook enorme vermogens op, maar je hebt idd geen (uitlaatgas aangedreven) turbogat....

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 10499
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: In lockdown

Re: De nieuwe Audi A3

Bericht door ///Joost » 02 mei 2020, 18:20

Integrale! :df:

Maar we gaan off topic nu...

erwin20vt
Berichten: 708
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: De nieuwe Audi A3

Bericht door erwin20vt » 02 mei 2020, 18:53

Arthur schreef:
02 mei 2020, 11:27
Hey Erwin, dat principe was me al wel redelijk duidelijk. Maar mijn Escort RS2000 van 1993 had al een 2.0 ongeblazen motor met 150pk/190nm. Dus deze 180pk/224nm Met compressor doen me wat weinig aan, zeker vergeleken met de 2.0 turbo in mijn A220 met 190pk/300nm.
Een compressor levert dus minder koppel dan een turbo kan leveren? Dat dit koppel op/in andere toerengebieden vrijkomen neemt niet weg dat het niet echt veel is, toch?
Het koppel is idd niet hoog voor een geblazen motor, echter zit bij de skyactive deze er niet op voor meer vermogen. De compressie is wel bizar hoog voor een benzine.

Welke meer koppel levert is idd niet te zeggen, dat is van meerdere factoren afhankelijk. De compressor doet wel meer in lager toeren gebied.

Gebruikersavatar
535d
Berichten: 2714
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Locatie: Hurdegaryp

Re: De nieuwe Audi A3

Bericht door 535d » 03 mei 2020, 11:25

2021 RS3 maakt z'n rondes op de NBR


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider], Reihen 6 en 22 gasten