Ervaringen BMW hybride

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Martijn_bmw » 18 dec 2019, 20:29

Vind dat wel een erg mooie 7 qua model, wat daarna komt daar in tegen... :bag:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Tommy » 23 jan 2020, 17:07

Pfoe, zag dat iemand in Belgie bij BR was geweest met z'n G20 330e en gewoon 429 pk en bijna 700 Nm uit een mapje, da's toch best wel serieus voor zo'n stekkerbak. Moet je niet te bang zijn voor garantieperikelen :-P

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Tristan » 23 jan 2020, 17:32

Dat is wel serieus. Dat is ruim 100pk / 200Nm meer dan wat men uit een F30 330e kan toveren.

Online
Kadett
Berichten: 4590
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Kadett » 23 jan 2020, 17:39

Tja voor hoelang? Paar keer een flinke sprint trekken en de accu is leeg. En sowieso.. je rijdt normaal dus eigenlijk in EV mode.... trap je een x het gas in schiet de B48 bij terwijl olie koud is. Iets zegt mij dat na de lease periode je het blok kan afschrijven.

Zeer milieuvriendelijk :)

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Wimo » 23 jan 2020, 19:18

Dus BMW heeft met al die jaren ervaring niet nagedacht over mensen die gas geven? Bijzonder....

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Eric Z » 23 jan 2020, 19:20

Vast wel, maar de regelgeving niet. En om het gemiddelde van uitstoot niet te hoog te laten zijn moeten ze wel. Anders komt de EU even zeggen dat ze wat geld willen zien.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Wimo » 23 jan 2020, 19:28

Dus het is een tikkende tijdbom? Hebben al die hybrides daar last van? Niemand die nadenkt over een olieverwarmingsysteem of iets ander slims?

Bijzonder om bewust een klote product te maken met de EU regels als excuus...

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Eric Z » 23 jan 2020, 20:27

Olie verwarmen met elektra gaat de range nog beter van worden natuurlijk.
T zal vast niet meteen kapot gaan en ze zullen vast onderzocht hebben welke olie goed is hiervoor. Maar rustig op temperatuur komen is er niet bij.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Tristan » 24 jan 2020, 08:27

Nu 113k op de teller staan en loopt nog als een zonnetje. Je moet wel zien dat de elektro altijd ondersteuning geeft dus het motorblok ook iets minder hard hoeft te werken = minder slijtage. En begrijp dat BMW een speciale coating heeft gebruikt voor de cilinderwanden om slijtage bij koude motor te verminderen. Overigens bij volgas bij koude motor heeft de motorblok niet meteen al zijn vermogen vrij en geeft de elektromotor tijdelijk extra vermogen. Dus er is zeker wel over nagedacht.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Tristan » 24 jan 2020, 08:30

Overigens lees ik dat de G20 330e het blok heeft van de 330i en niet de 320i (zoals in de F30 330e). Dus dat betekend dat het blok na tuning al 310pk en 470nm heeft. Tel daar de elektomotor bij op en dan kom je idd op 400pk uit.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Rnd » 24 jan 2020, 08:51

@Tristan: neem jij na deze weer een hybride?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Tristan » 24 jan 2020, 09:01

Nee, denk het niet. Bijtelling voordeel is weg. Heeft op zich wel voordelen zoals exta koppel, verwarmen/koelen op afstand, beter verbruik etc. Nadeel is wel toegenomen gewicht. Maar denk dat volgende auto iets sportiever wordt met een leuker blok. :)

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door alt » 24 jan 2020, 10:02

Ik heb een paar maanden een Volvo hybride gehad, wat mij opviel dat de ice om de haverklap bij sprong.
Vooral bij een koude motor, wat impliceert dat de ice heel lang werk heeft om op te warmen omdat de ice continue uit & aan ging.
Er is mij verteld, dat een koude start 60 km's slijtage geeft.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Arthur » 24 jan 2020, 11:18

Zouden dan al die merken met zulke hybrides daar niet over nagedacht hebben? Best wel apart. Kan me het eigenlijk niet voorstellen van niet.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Wimo » 24 jan 2020, 11:29

Dat is mijn punt.. ik kan het me ook niet voorstellen. Daarnaast is hybrid de toekomst .. je zal het meer en meer zien.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Tristan » 24 jan 2020, 11:33

alt schreef: 24 jan 2020, 10:02 Er is mij verteld, dat een koude start 60 km's slijtage geeft.
Nou, dan is het wachten tot mijn ICE klapt. Dan staat theoretische een paar miljoen km op de teller wegens de ontelbare malen koude start.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Robin » 24 jan 2020, 12:09

Tristan schreef: 24 jan 2020, 11:33
alt schreef: 24 jan 2020, 10:02 Er is mij verteld, dat een koude start 60 km's slijtage geeft.
Nou, dan is het wachten tot mijn ICE klapt. Dan staat theoretische een paar miljoen km op de teller wegens de ontelbare malen koude start.
Ha inderdaad. Koude starts zijn niet toppie voor 'n motor, maar elke nieuwe start is 'n koude start toch 's ochtend's nietwaar?

Stel 'n auto heeft 30k km gelopen. Als je dan (voorbeeld) denkt dat elke rit 50km gem was, deel je 30.000 door 50=600 keer 'koud' gestart. Misschien niet helemaal eerlijk, maken we er 400 keer van, maal 60(km) slijtage= 24000 extra slijtage kms op 'n km stand van 30000km???

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Spijkerhard » 24 jan 2020, 20:24

Oudere info.
Moderne olie heeft tegenwoordig koud en warm dezelfde viscositeit.
Als al het materiaal nog niet warm is, is er wat extra ruimte tussen cilinder en wand, maar ook die marges zijn veel beter door moderne materialen en productie technieken.
Tenslotte neemt de elektromotor veel (lage versnelling) krachten op zich, waardoor de leibaankrachten veel lager zijn.

Ik wil niet zeggen dat koud starten beter is voor de motor, maar er zijn ook positieve elementen.

Ton van Meegen
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2020, 21:57
Auto: BMW 745e

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Ton van Meegen » 21 apr 2020, 22:02

Nou, pffff heb je even.
Ik heb een 740e gereden en ben nu in bezit van een 2020 745Le. Beide auto zijn goed maar hebben wel hun beperkingen. Hybride rijden beide autos dezelfde afstand( plm 35 KM), dus niet zosls ze zeggen dat de 745e plm 56-58. Daar komt bij dat een BMW 118 een betere wegligging heeft dan een 745e. De nieuwe 745e heeft een dlechte wegligging boven de 160 kilometer per uur. Ik ben echt wel wat gewend en weet waar ik over praat. BMW moet daar echt iets aan doen. Gemiste kans van BMW.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Rnd » 22 apr 2020, 10:18

Bedankt voor je reactie. Twee weken geleden vond ik de stabiliteit tijdens een proefrit met een 740e ook tegenvallen. Tijdens een eerdere proefrit had ik rustig gereden en was het prima, maar deze rit wat sneller gereden en toen besloten dat het toch niks voor mij is.

Ik begrijp alleen niet zo goed, dat je toch nog een 745e neemt als de 740e niet beviel.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door M@rcel » 25 apr 2020, 12:28

Ik ben die kennis van Hans J,

De 740Le heb ik met 197.200 km op de teller ingeleverd bij de BMW om de 745e op te halen.
Al die jaren liep de 740Le als een zonnetje. Ja bij volgas hoor je de 2 liter 4 cilinder en dat is niet mooi. Maar ik vind iedere 4 cilinder lelijk klinken, of dat nu een E30 M3, S2000 of een Mégane RS is. Maar op continue snelheden hoor je het blok helemaal niet. Qua performance deed de 740Le het helemaal niet verkeerd, alleen als het er echt stevig aan toe ging dat bleef er van mijn actieradius weinig over.
Over die bijna twee ton aan km’s had ik een verbruik van gemiddeld 7 liter / 100km. En heb ik altijd fanatiek gestekkerd. De enige problemen die ik in deze tijd heb gehad zijn 2 x kleine storingen met het panoramadak. Ik weet wel van een collega dat zijn 740e op een goede ochtend op zijn buik lag en er nieuwe luchtvering onder moest. Verder had ik eens schade aan mijn linker koplamp met laserlight. Dan ben je aan de beurt. Een record voor BMW DH in ieder geval... volgens mij ergens rond €3.200 voor een nieuwe koplamp.
Ik reed en rijd deze hybrides in de steden hoofdzakelijk elektrisch. Dat gaat prima en ik vind het heerlijk comfortabel. De 6 cilinder in de 745e nodigt wel eerder uit om het motorvermogen aan te spreken, maar tot nu toe beheers ik me aardig. De elektrische range van de 740Le was rond de 25 tot 30 km. Bij de 745e is dat tussen de 35 en 45. Praktijk verbruik van de 745e ligt over de eerste 30.000 km op 5,93 liter / 100 km. De een dikke liter lager dan de 740Le.
Qua rijgedrag hebben zowel de 7 als de 5 serie hybrides een groot nadeel. Ze zijn enorm gevoelig voor zijwind op hogere snelheden. Heb al van alles (o.a. uitlijnen, bandenspanningen, banden) geprobeerd om het beter te krijgen, maar weinig resultaat.
Maar dat vind ik echt het enige nadeel. Qua comfort, prestaties gewoon een hele fijne auto geweest en nu dus door met een 745e.
Laser light bracht overigens weinig extra tov de normale adaptieve led-verlichting. Voor de 740e reed ik met een A8 voorzien van matrix-light.....dat maakte veel meer indruk.
Een lange versie is nog comfortabeler. Maar je hebt er met parkeerplaatsen, bv langs de gracht echt een uitdaging aan. Zou er privé nooit voor kiezen. Maar de 4-wielbesturing maakt van een 7 echt een compacte auto.

Nog even over dat koude motorblok verhaal in de praktijk. Ik rijd binnen 5 minuten de de snelweg op. Vaak pas vanaf het Prinsclausplein rol ik omlaag en springt het motorblok aan naar gelang mijn eindbestemming. Met die snelheden draait het blok dan meteen iets van 1.500 tpm en alle extra krachten worden dan vooralsnog door de elektroaandrijving opgevangen. In feite komt je motorblok dus heel relaxed op temperatuur. Denk dat optrekken en afremmen op de motor voor gewonen motorblokken meer slijtage oplevert..
Qua prestaties doen ze het beiden goed. Koppel door elektroaandrijving lijkt op een dikke diesel en de topsnelheid is makkelijk te bereiken. Je kilometerteller geeft dan 260 km/u aan, geen kilometer sneller. De actieradius is met zijn 45 litertank relatief laag. Zeker als je 1.100 km met een A8 TDI gewend was.
De 740Le zou ik privé niet over willen nemen. Maar de kortere 745e zeker wel. De 6 cilinder klinkt weer heerlijk en de nieuwe nieren vind ik intussen goed bij de auto staan.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Ervaringen BMW hybride

Bericht door Luco » 25 apr 2020, 12:35

locatie binnenhof, chauffeur van bewindslieden?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EmielS60, Kadett, Vanreijmersdal en 148 gasten