Bandenmaat E46 M3 met CS wielen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Bandenmaat E46 M3 met CS wielen

Bericht door Bert ///M3 » 21 nov 2019, 09:20

Bij een M3 CSL zijn de bandenmaat en wielen echt specifiek op elkaar afgesteld.

Kijk maar naar een originele CSL, de Michelin Pilot Sport Cup banden zitten iets getrokken zowel voor als achter. Dat maakt de banden/zijwangen veel sterker en zo kom je ook weg met een 30 hoogte band. Het genereert ook veel meer grip/tractie en een directer stuurgevoel.

Je ziet dit niet enkel op een CSL maar bijvoorbeeld de GT3 uit die tijd had exact hetzelfde.

Veel mensen beseffen dit niet maar de combinatie velgbreedte en bandbreedte samen doet heel veel voor een auto. Je kan bij wijze van spreken beter 245 op een 9J wiel hebben als op een 8,5J wiel.

Ik zou zelf op 8J en 9.5J wielen 225 voor doen en 255 achter. Denk ik, beetje afhankelijk hoe breed de banden vallen etc. De maatvoering is een beetje raar. Op zich is voor een RWD platform met veel vermogen (uitzondering 911 vanwege gewichtsverdeling) een 20-30mm verschil in breedte tussen voor en achterbanden ideaal. 8J en 9.5J scheelt 3.8cm, grote kans dat dit gedaan is omdat bandenmaten in mm niet altijd werkelijk overeen komen.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Bandenmaat E46 M3 met CS wielen

Bericht door Bram » 21 nov 2019, 16:34

Denk dat ik inderdaad gewoon voor origineel ga, dus voorkant houden zoals het is, achterzijde 255/35/19 :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 134 gasten